ЛОГОПЕДИЧНЕ ЗАНЯТТЯ НА ТЕМУ: “ЯК ЗАЙЧИК ВЧИВСЯ”
(ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ЗВУКІВ С-З)
МЕТА: передати уявлення у казковій формі за допомогою пальчикових фігур; уявлення про назви пальців та їх призначення; великий, вказівний, середній, безименний, мізинець. удосконалювати моторику мовного апарату, а саме вимова звуків с та з, диференціація звуків с та з, поділ слів на склади, визначати на слух звуки с та з, виконати звуковий аналіз слів, розвиток фонематичного сприймання, уяви, пам’яті.
– Логопед вітається з дітьми
1-Доброго ранку
дітки кмітливі
– Будьте завжди
здорові й щасливі!
– Логопед : -А тепер привітаємось з допомогою пальчиків (діти промовляють разом з педагогом).
2 – Привітання пальчиками: (пальці лівої руки вітаються за пальцями правої руки)
– Добрий день, добрий день,-
Пальчики сказали,-
Ми сьогодні всіх гостей
З ранку привітали!
3 – Логопед: – Сьогодні у нас заняття не звичайне, а казкове і у цьому нам
допоможуть наші пальчики. (Діти виконують вправу).
– Жили собі дід та баба, (вказівний палець прямий, потім трохи зігнути) бабуся носила окуляри (діти показують першим і другим пальцями зробити коло та піднести до очей)
– Окуляри для бабусі
Швидко я дістала,
Що би бачила бабуся
Й казочки читала.
Дідусь та бабуся жили у будинку (показати дах будинку) і мали замок
(пальці переплетені в замку. Похитувати долонями, потім трусити, стукати зап’ястями).
Ой, який складний замок!
Треба відчинити:
Похитали, потрусили,
Ще й постукали й відкрили.
Навколо будинку росли садові дерева (коріння, стовбур, гілки), (руки витягнути вперед, долоні розвернути на зовнішню сторону) ялинки. (Розвернути долоні зовні, пустити пальці поміж пальців). Коли прокинулось сонечко, (скласти долоні внутрішньою стороною, пальці поміж пальців) розпускались квіти. (Тильний бік долоньки лежить на столі, пальці зібрані в жменю, потім долоня розкривається, пальці розходяться).
Зранку всі чудові квіти
Весело розкрились
– І до сонця потягнулись,
– І росою вмились.
Та стигли ягідки
– Ягідки червоні просяться в долоні.
– Кожну ягідку візьму і в тарілку покладу.
Охороняв будинок собачка. (Скласти долоні разом , великі пальці випрямити, вказівні зігнути, мізинці опустити донизу, ніби собача паща). Одного разу Бабуся та Дідусь зустріли в лісі, відгадайте кого?
(Вказівний та середній показують вушка зайчика)
– Логопед загадує загадку дітям:
Хвіст куценький, довгі вуха
Має в шафі два кожухи
Влітку одягає сірий
Ну, а взимку – теплий, білий
– Діти відповідають: заєць.
ПРИЙШОВ ГІСТЬ ЗАЄЦЬ.
Логопед: Правильно, заєць, але він був сумний, тому, що не вмів вимовляти звуки С та З. Давайте пограємось із зайчиком. Діти виконують рухи та промовляють слова:
– На землі сніжок лежить
(плавні рухи руками, розвести їх над землею)
– Зайчик по сніжку біжить.
(пальчикова фігура зайчика)
– Мерзнуть вушка,
(згинати й розгинати – ”вушка”)
– Мерзнуть лапки,
(терти долоньками)
Бо без валянок
(скласти долоньки ”човником”)
– Й без шапки. Ой!
(двома долоньками зобразити шапку над головою)
– Логопед:Дітки, допоможемо зайчику, навчимо його чітко вимовляти звуки С та З
– Діти: Так.
4. Логопед: – Що для цього потрібно зробити?
– Діти: – Зарядку для ротика та язичка
(вправи виконують перед люстерком, кожна дитина має на столі люстерко).
– Логопед: Говорити кожен звик –
Має кожен з нас язик,
та не всіх він слухать звик.
А щоб він слухняним став,
зробимо ми кілька вправ
Логопед промовляє вірші та показує вправи.
– ”Усмішка”
Рожеві губки усміхаються
Біленькі зубки заховаются
– ”Парканчик”
– Я – веселий, всім скажу.
Зубів парканчик покажу.
– ”Лопаточка”
Я – широкий язичок
на губу собі поклав.
Був рожевий п’ятачок –
він лопаточкою став.
– ”Голка”
Наш слухняний язичок –
Найгостріший з голочок.
Став напруженим, вузьким,
Спробуй потримай його таким!
– ”Смачне варення”
Губки язиком я
ніжно оближу.
– Ну й смачне варення,
я тобі скажу!
– ”Трубочка”
– Бічні краєчки язичка
піднімаєш до гори –
рожева трубочка така
буде до пори.
– Логопед: – Подути на середину язика.
(Діти виконують вправу на дуття)
5-Логопед: – Візьміть, зробіть кульку з снігу(з вати)
Діти промовляють та одночасно скочують умовну кульку:
Сніг-сніжок
засипав поріжок
Побігли ми погратися
У сніжки на лужок.
-Логопед: – Подути, з дути кульку з долоньки, дмухнути на сніжинку (пластмасова сніжинка на ниточці).
-Логопед: – Діти, порівняйте артикуляцію звуків С та З, знайдіть схожість та відмінність у вимові.
-Діти: – Звук С вимовляємо так: тримаємо язичок за нижніми зубами, повітря проходить на серединці язичка.
Звук З така сама артикуляція як і звук С, тільки додається голосок, ніби комарик.
Логопед: – Правильно, дітки, якщо зайчик буде старанно виконувати артикуляційні вправи,то вимова в нього виправиться.
– Логопед: – Діти, встаньте, зробимо фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка:
Раз, два, три, чотири, п’ять
(діти крокують)
Час прийшов відпочивать.
Тож піднімем руки в гору,
Ніби глянемо на зорі
(підняти голову, подивитися вгору)
А тепер всі руки в боки,
Пострибаєм як сороки
(стрибки)
Вліво, вправо повернись,
На сусіда подивись
І сусіду посміхнись
(посміхаються)
– Логопед: Давайте пограємо в гру «Знайди звук З або С «Наші звуки С та З заховались у словах, потрібно визначити в які саме словах заховались, нам допоможуть сині та зелені круги (у словах звук С, показуємо кружок синього кольору, якщо звук З,то зеленого).
– Логопед: – Слова – оса, зима, собака, коза, сад, зозуля, сани, ковзани…
7-Логопед: А тепер Гра ”Який склад чужий?”
(Діти на слух визначають яки склад інший)
СА-СА-СА-ША
ЖУ-СУ-СУ-СУ
СИ-СИ-СИ-ЖИ
ЗА-ЗА-ЗА-ЖА
ЗУ-ЗУ-ЗУ-ШУ
8- Логопед: – Пограємось в гру ”Упіймай склад” (діти плескають кількість складів)
Зима, сани, забава, ковзани, сніжки, сніговик, мороз, сніг, замет.
9-Логопед: Зробимо інтелектуальну розминку:
– Що отримаємо, коли заплетемо волосся?
– Діти:-Коса.
-Логопед: – Холодний, білий, пухнастий?
– Діти: – Сніг.
-Логопед: -В яких словах живе слово “сніг?”
-Діти: – Сніговик,сніжинка,снігурочка,снігур.
– Логопед:- Скільки було гномів у Білосніжки?
– Діти: -Сім.
-Логопед: – Дідусь, який роздає подарунки?
– Діти:Дід Мороз.
– Логопед: – Найхолодніша пора року?
– Діти: -Зима.
10-Звуковий аналіз слів-відгадок
-Логопед: -Захопився маляр ділом,-
Все фарбує тільки білим.
Що ж лишається зробити?
Фарби іншої нема.
Відгадали,любі діти,
Хто малює так?
-Діти: -ЗИМА.
-Логопед: – Розсипалось на ніч зерно,
Глянули вранці-нема нічого.
-Діти: -ЗІРКИ.
11-Логопед: – Останнім завданням буде гра-сюрприз (у кожної піднос з крупою,потрібно знайти знайому букву, назвати її).
Підсумки заняття.
-Логопед: Діти,Що ми сьогодні робили на занятті?
– Діти відповідають:
-Пальчикові вправи.
-Вправи з язичком.
-Закріплювали вимову звуків С та З.
-Визначали на слух який звук у слові С або З, з допомогою синіх та зелених кружечків,
-Грали в ігри “Який склад чужий?” та ”Який звук підстрибне?”
-Визначали скільки складів у словах.
-Виконували інтелектуальну розминку.
-Викладали звуковий аналіз слів зима та зірка.
Логопед: – Діти, я вас хочу похвалити, ви старанно виконували завдання.
І, звичайно, допомогли нашому гостю, навчили вимовляти звуки С та З.