Конспект заняття в старшій спеціальній групі для дітей з порушенням мовлення підготувала Шукшина Любов Миколаївна, вчитель - логопед Куп’янського навчально–виховного комплексу №7 відділу освіти Куп’янської міської ради Харківської області
Тема: Подорож до міста Красивого Мовлення (старша логопедична група)
Мета. Систематизувати знання про звуки, склади,слова, речення. Продовжувати формувати навички читання. Розвивати творчі здібності дітей. В дидактичній грі вчити описувати сюжетні картини . Виховувати критичне ставлення до розповідей і відповідей .
Хід заняття:
Чути стукіт.
Логопед. Діти, це прийшов листоноша. Він приніс листа. Цікаво, від кого цей лист? (Логопед відкриває конверт і читає: «Дорогі, діти. Запрошуємо вас до країни Красивого Мовлення. Мешканці країни: Звуки і Букви».
Логопед. Діти, нас чекають у місті Красивого Мовлення. Яким транспортом скористаємося. Ваші пропозиції. Пам’ятайте, ми відправляємося в місто Красивого Мовлення, тому говорити будемо красиво , чітко, правильно.
Беріть свої зошити. Це наші речі. Поставимо стільчики один за одним. Сідаємо в потяг. Наш потяг відправився. Давайте всі подивимося у вікно.
Тіснувато нам сидіти,
Усім і місця не стає,
Та віконечко відкрите
Перед столиком моє.
Ти в віконце подивись,
Що побачиш розкажи.
Перед кожною дитиною сюжетна картинка з зимовим пейзажем. Діти розглядають картинки і складають за ними розповіді.
Логопед. Ось ми і приїхали. Це місто Красивого Мовлення. Нас зустрічають звуки. Головна площа Голосна. Ще її називають площею голосних звуків. Що ви можете розповісти про голосні звуки?
Повітря до гортані
З легень спочатку йде.
Там звуки завібрують –
І голос всі почують.
Шість звуків вільно можна
співати як пісні.
Ці звуки знає кожен
І звемо їх голосні.
І , и , е , а, о, у ,
Весело співаємо пісню голосну.
І , и , е , а , о , у ,
Перешкод не маємо на шляху.
Гра “Звук називай, його місце визначай”
Я зараз вимовлю деякі звукосполучення, а ви заплющіть очі й спробуйте відгадати, скільки в кожному з них звуків: уиа, оеу, іуе, аеі, еуие?
Ще можна відгадувати місце, яке займає кожний звук. Заплющіть очі й спробуйте визначити, на якому місці стоїть звук “А”: АУ, УА, ЕАУ, ОАО, ИОІ, АЕА.
На якому місці стоїть звук “Е”: ЕУУ, УУЕ, АІА, ЕООЕ.
На якому місці стоїть звук “І” в таких звукосполученнях: ІАУ, УЕІ, ЕИІ?
На якому місці стоїть звук “У”: УА, АУ, ЕОАУ?
А тепер уважно послухайте й спробуйте назвати перший звук: АОЕ, АУУ, ОЕИ, УОО.
А тепер спробуйте почути й назвати другий звук: ОАІІ, УОІА, АОУ.
А тепер визначте, скільки разів тут можна почути звук “А”: АУАУ, ИАИА, ЕІІА, ООА, ЕАУУ?
Як називають інші звуки? Що ви про них знаєте?
Відповіді дітей:
Ми уміємо свистіти, і шипіти і скрипіти,
Навіть фиркати, бурчати , але тільки не співати.
Перешкоди ми долаємо,
Себе приголосними звуками називаємо.
Живемо при голосних, не співаємо без них.
Логопед:Звуки ми вимовляємо,ми їх чуємо. Ми їх не бачимо, але можемо позначити. Як позначаємо голосні і приголосні звуки? (Фішками і буквами)
Діти, звуки і букви запрошують вас до гри. Чарівний голосок перетворив вас на звуки і букви. Відкрийте конверти і ви дізнаєтеся, якою буквою ви стали.
( Діти називають букви). А що ми позначаємо буквами?
Так, звуки. Подумайте, які звуки позначають букви, що у вас у руках?
Голосні, виходьте на площу Голосну. А від площі Голосної відходять вулиці. Це Тиха вулиця. Тут живуть глухі приголосні. Виходьте мешканці цієї вулиці. На цій вулиці пустуни і ті пошепки розмовляють. На цій вулиці завжди спокійно і її називають Тихою.
А в місті є і Дзвінка вулиця. Хто проживає на цій вулиці ? Виходьте.
(Дзвінкі приголосні)
Всі звуки живуть дружно і весело. Вони не сваряться, вони ходять в гості один до одного. І тоді можна дізнатися багато чого цікавого.
Звуки! Покажіться і у букви перетворіться.(Діти піднімають картки з надрукованими буквами, які вони дістали з конвертів). Буква «М» дай руку букві «А». Що у нас вийшло? (Склад ма)
А що таке склад?
Давайте придумаємо слова, в яких перший склад ма. (Мама , малина, машина)
А тепер буква «Ш» дай руку букві « А». Читаємо – ша. А тепер придумаємо слова, в яких цей склад останній: Маша, каша, миша, ноша,лоша.
А тепер букви станьте в ряд: М И Р.
Яке слово прочитаємо?
Що означає це слово? Складемо речення зі словом «мир».
Фізхвилинка
Хлопчики й дівчатка зробимо зарядку:
Руки в боки, вгору, вниз, 1, 2, 3, не помились,
У долоні – хлоп, хлоп, і ногами – топ, топ, топ.
Мов годинник, зробимо так, тік-так, тік- так.
Тихо сядьте на стільці, я скажу вам: молодці!
А тепер сідайте на свої місця. Подивіться, які чарівні будиночки є в нашому місті. В цих будиночках живуть слова, речення, цілі оповідання.
(Ширма у вигляді казкового будиночки)
Логопед. Відгадайте, з якої казки ці слова?
За три копи куплена,
Півбока луплена.»
3 . « Пустіть переночувати !
- Ой. лисичко - сестричко, у нас хатка маленька, - ніде буде тобі лягти»
Гра «Лабіринт»
Логопед: Ви пам’ятаєте, що нас запросили мешканці міста звуків та букв. У цьому місті є шлях у вигляді лабіринту. Давайте пройдемо цей шлях, назвемо букви.
Напишіть букви в зошитах, які зустрілися на вашому шляху. З цих букв складіть слова, запишіть їх.
Діти отримують завдання записати букви, які заховані у лабіринті: складають слова: мова, школа, Україна, мама та інші.
Логопед. Мешканці міста звуків та букв приготували ще такі завдання.
Гра «Яка буква загубилася?»
Логопед роздає дітям карточки, де в словах пропущені букви. Діти повинні вписати потрібні букви:
МА . , кі . , рі. , со ., .оса, рук.,ла.,ду.,су.,
Логопед. Що це трапилося з словами? Та вони ж розсипалися, допоможіть мені їх зібрати:
Зайчик біг через ліс та й розсипав склади,
Ти ж хутенько їх збери, і слова із них склади:
А тепер не букви, а склади з’єднаємо в слова:
ма - зи , жок- сні
Складемо речення з цими словами
Ми з вами грали з буквами, складами. А зараз пограємо зі словами, слова в реченнях заблукали . Давайте знайдемо кожному слову його місце.
Вікна визирнув з Буратіно.
Логопед. Коли Буратіно визирнув у вікно, він побачив, що з неба падають сніжинки, а на сніжинках щось написано. Читав він, читав, і нічого не розумів. Давайте йому допоможемо. (Робота з деформованою фразою)
а) Зима до прийшла нас.
б) Сніг на падає будинки.
в) Діти на катаються санчатах.
г) Снігову діти бабу зліпили.
Логопед. У Буратіно є багато друзів. Вони хочуть подарувати вам свої фотографії. Але фотографії не кольорові. Давайте допоможемо фотографу зробити фотографії кольоровими. Логопед роздає дітям розмальовки: на кожній картинці малюнок казкового героя.
Логопед. Діти, розфарбуйте картинки і складіть розповідь про казкового героя, що зображений у вас на картинках.
Діти розфарбовують малюнки , складають розповіді.
Підсумок заняття: діти виставляють свої малюнки на виставку для батьків.