Заняття з розвитку мовлення «Диференціація свистячих та шиплячих приголосних звуків . Лексична тема « Птахи взимку»

Про матеріал
Метою цього заняття з розвитку мовлення є вчити учнів розрізняти звуки [с-ш, з-ж] за артикуляцією, на слух, у вимові; удосконалювати навички звуко-буквенного аналізу слів; розвивати фонематичні процеси, фізіологічне дихання, просторову орієнтацію, мислення, увагу; працювати над лексико-граматичною будовою мовлення; розвивати зв'язне мовлення учнів; виховувати почуття любові до природи, тварин, птахів.
Перегляд файлу

Урок з розвитку мовлення

Підготувала вчитель Отришко Ю. А.

Тема «Диференціація свистячих та шиплячих приголосних звуків . Лексична тема « Птахи взимку» Слайд №1

МЕТА:  Вчити учнів розрізняти звуки [с-ш, з-ж] за артикуляцією, на слух, у вимові; удосконалювати навички звуко-буквенного аналізу слів. Розвивати фонематичні процеси, фізіологічне дихання, просторову орієнтацію, мислення, увагу; працювати над лексико-граматичною будовою мовлення; розвивати зв'язне мовлення учнів. 
Виховувати почуття любові до природи, тварин, птахів.

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний момент

Привітання до гостей.

Холодно зараз в лісах і полях,

Холодно зайчикам, лискам, птахам,

Затишно, тепло в класі у нас,

Доброго дня вам, вітаю я вас!

Ми говоримо сміливо.

Вірно, чітко і красиво,

Ми не поспішаємо,

Слова ми не ковтаємо.

- Діти, сьогодні гарний день, посміхається лагідно сонечко. Усміхніться і  ви один одному, подумки побажайте добра, успіхів. І щоб дружньо нам працювалося, щоб ви приходили на допомогу один одному, візьмемось за руки і промовимо наш девіз:

Дружньо візьмемось за руки,

І приступимо до науки.

Раз, два, три, чотири, п’ять

Хочемо все на світі знать. Ми сьогодні: Слайд 2

Красиво читаємо. Чітко відповідаємо. Мовлення розвиваємо.

ІІ. Актуалізація знань
1. Повідомлення теми і мети уроку.
- Діти, зима тільки на порозі, але ми вирушимо їй назустріч. Слайд 3

 
До нас у вікно зазирнула Зима,
Сказала: «Я снігу для вас намела!»
За нею з’явилась Синичка мала,
Цвірінькнула: «Холод! Немає  тепла!
Пора майструвати нову годівничку
На крихти смачненькі, пшоно і пшеничку!
Щоб птиці щоранку могли прилітати
І співом веселим зиму звеселяти!»

-Діти, до нас у гості завітала синичка, вона запрошує нас до зимового лісу, подивитися, як живеться птахам взимку! Чи готові ви до подорожі у зимовий ліс? Синичка приготувала нам різні завдання на розрізнення звуків с і ш. На шляху у нас завжди буде мороз, але ми йому не будемо піддаватися, а будемо весь час рухатися і рухатися далі. А щоб нам не замерзнути у дорозі, ми з вами зараз трішки розігріємося. Мовна розминка. Слайд 4

     

  • Вітер виє — у-у-у.
  • Завірюха змією сичить — с-с-с.
  • Голими вітами дерев шелестить -— ш-ш-ш.
  • Сніг під ногами рипить — рип-скрип, рип-скрип.
  • А ми долоньки гріємо — ху-ху-ху.

2. – Приготувалися, тепер вирушаємо «зимовими стежинками» Слайд 5  

- Яка зараз пора року?

- Як називаються зимові місяці? Який зараз місяць?

- Чи любите ви зиму? 

- Як взимку можна розважатися? 

-  Що відбувається в природі взимку? Слайд 6

- Які стоять дерева?

- Що лежить на стріхах будинків?

- Що одягають люди взимку?

- Як живеться тваринам та птахам взимку? Чому? Як їм можна допомогти ?

- Які ви знаєте зимові свята? (Святий Миколай, Новий рік, Різдво, Водохреща).

3. Вправна галявина. Слайд 7

Говорити кожен звик - має кожен з нас язик,

та не всіх він слухать звик.

А щоб він слухняним став,

зробимо ми кілька вправ.

А)Артикуляційна гімнастика (відео1)

 

Б) Дихальні вправи «Подуй на сніжинку»

На гойдалці з неба

Сніжинки летіли,

Гойдалку гойдали,

Зиму викликали:

Гой-ди, гой-ди-ди,

Йди-но, зимонько, сюди.

 

4. Загадкове дерево. Слайд 8,9

      

Я падаю на ваши хати.
Я білий-білий, волохатий.
Я приліпаю вам до ніг
І називаюсь просто.... (сніг)

Взимку холодно стає,
Мама шубу дістає,
Що ж на голову надіти,
Щоб малі не змерзли діти? (Шапка)
Який 1-й звук в першій відгадці, в другій? Порівняльна артикуляція звуків [с-ш] перед дзеркалом. Слайди  10,11

 
5. Стежинка нас привела до двох засніжених гір. Слайд 12

За однією горою заховався звук с, за другою – ш. Подолати ці гори ми зможемо, пригадуючи артикуляцію даних звуків . Звуконаслідування. Ссссс - насос, сичить змія, тече водичка;  шшшш – шумить вітер, гойдає дерева.

6. «Пернаті друзі». Слайд 13

   

- Ось ми і в лісі. Давайте подивимось відео і поміркуємо.  Відео 2

Гра «Хто куди летить».

 Які птахи відлітають в теплі країни, а які залишаються зимувати?

Ворона, соловей, голуб, сорока, ластівка, дятел, синиця, лелека, лебідь, журавель, горобець. Пісні яких птахів не чути взимку?

     Всі готуються до зими по-різному: люди купують теплий одяг та взуття. Багато лісових тварин також готуються до морозу: утепляють шубки, роблять запаси. А дехто лягає спати. А ось доля осілих птахів багато в чому залежить від доброти і щедрості людини.

    Птахи взимку дуже страждають від холоду і голоду. Крижаний вітер гуляє, носиться між будинками і деревами, забирається і під густе пір’ячко. Важко всидіти маленьким пташкам і на землі, і на гілці – холонуть лапки. Щоб зігрітися, треба їм стрибати, літати. Шукають вони, де сховатися від холоду, страшного зимового вітру. Лютий – найважчий для птахів місяць. Місяць лютого холоду і голоду.  Як птахам дістати з-під снігу і льоду їжу (зернятка, травичку)? Але добре відомо: хто ситий, тому холод не страшний!Тому ми повинні допомагати своїм маленьким слабким пернатим друзям. Їм багато не треба! Хтось дасть зерняток, хтось сальця, хто ягід, а хто хлібних крихт.

 

«Вгадайте пташку»

Хто там стрибає, шарудить,

Дзьобом шишки потрошить?

Голосом своїм барвистим

«Кле! Кле! Кле!» співає зі свистом. (шишкар)

ШИШКАР – дивна пташка. Вона з’являється в лісі тоді, коли всі інші пташки мерзнуть від холоду та шукають собі притулку. Дзьоб шишкаря нагадує криві щипці. Цей птах видовбує насіння з шишок ялини та сосни. Своїх пташенят шишкарі виводять у найлютіші морози. Знаходять місце серед густих гілок старої ялини. Там , на товстій гілці, біля самого стовбура, мостять собі гніздо з тоненьких віточок, моху. Коли самка висиджує яйця, вона майже не злітає з гнізда, щоб яйця не застигли на морозі. Годує сім’ю самець. Пташенята вилуплюються зовсім голі, сліпі і беззахисні. Тепер батько першими годує малечу. Для цього він дає кожному з пташенят трохи насіння, змішаного зі слиною,  а потім приносить їжу самиці, яка не залишає гнізда. Іноді вона злітає на кілька хвилин, щоб розім’яти крила. На цей час сідає у гніздо шишкар-тато.

 

7. Фізхвилинка. Промовляння чистомовок з рухами. Слайд 14,15

  

Іс-іс-іс – ми прийшли у ліс. 
Сі-сі-сі – тихенько сіли всі. 
Шали-шали-шали – всі швиденько встали. 
Ишку-ишку-ишку – ми зловили шишку. 
Ми годівничку змайстрували,
Пташкам «їдальню» влаштували.
Пернаті друзі прилітають,
Зернята та крихти збирають.
«Смачного!» - кажемо пташкам.
А птахи вдячні діточкам.  

Пташки раді і пропонують нам затанцювати. Відео 3.

ІІІ. Закріплення матеріалу
8. А ми продовжуємо відгадувати пташку за малюнком.

Сорока, ластівка, горобець, сова, синиця, снігур, шуліка, шишкар, шпак.


Треба розселити в будиночку птахів. На першому поверсі поселити тих, у назвах яких є звук [с]. (при вимові язичок за нижніми зубами), а на верхньому поверсі – тих, у назвах яких є звук [ш] (при вимові язичок піднімається вгору). Опис птахів за схемою (шишкар, синиця)
 

9. - Діти, яких птахів не побачиш взимку? Слайд 16,17

   

  • Які назви птахів зі звуком С ви запам'ятали? Як правильно вимовляти цей звук?
  • Яких птахів зі звуком Ш? Як правильно вимовляти цей звук?
  • Що цікавого ви довідалися про шишкаря?
  • Які птахи відлітають в теплі країни? Які не відлітають?
  • Чи легко їм зимувати?
  • Як можна їм допомогти?

«Прохання від пернатих» Слайд 18

 

Подбайте, діти про нас!                  

На сніданочок для пташки

Киньте зерен, киньте кашки.

Ми ж все літо працювали,

Світ навколо звеселяли!

А зараз послухайте які існують народні прикмети. Слайд 19, 20, 21

        


ІV. Підсумок заняття. Рефлексія.
- Діти, зараз давайте пригадаємо, що ми робили на занятті. Що вам більш за все сподобалось? Запам’яталось?

Дайте повні відповіді на запитання: Слайд 22

Я розповім батькам про….

Я дізнався про…

Я тепер знаю птахів…

 Ви – молодці, дякую вам.

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
21 лютого
Переглядів
524
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку