Урок з розвитку мовлення
Підготувала вчитель Отришко Ю. А.
Тема «Диференціація свистячих та шиплячих приголосних звуків . Лексична тема « Птахи взимку» Слайд №1
МЕТА: Вчити учнів розрізняти звуки [с-ш, з-ж] за артикуляцією, на слух, у вимові; удосконалювати навички звуко-буквенного аналізу слів. Розвивати фонематичні процеси, фізіологічне дихання, просторову орієнтацію, мислення, увагу; працювати над лексико-граматичною будовою мовлення; розвивати зв'язне мовлення учнів.
Виховувати почуття любові до природи, тварин, птахів.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент
Привітання до гостей.
Холодно зараз в лісах і полях,
Холодно зайчикам, лискам, птахам,
Затишно, тепло в класі у нас,
Доброго дня вам, вітаю я вас!
Ми говоримо сміливо.
Вірно, чітко і красиво,
Ми не поспішаємо,
Слова ми не ковтаємо.
- Діти, сьогодні гарний день, посміхається лагідно сонечко. Усміхніться і ви один одному, подумки побажайте добра, успіхів. І щоб дружньо нам працювалося, щоб ви приходили на допомогу один одному, візьмемось за руки і промовимо наш девіз:
Дружньо візьмемось за руки,
І приступимо до науки.
Раз, два, три, чотири, п’ять
Хочемо все на світі знать. Ми сьогодні: Слайд 2
Красиво читаємо. Чітко відповідаємо. Мовлення розвиваємо.
ІІ. Актуалізація знань
1. Повідомлення теми і мети уроку.
- Діти, зима тільки на порозі, але ми вирушимо їй назустріч. Слайд 3
До нас у вікно зазирнула Зима,
Сказала: «Я снігу для вас намела!»
За нею з’явилась Синичка мала,
Цвірінькнула: «Холод! Немає тепла!
Пора майструвати нову годівничку
На крихти смачненькі, пшоно і пшеничку!
Щоб птиці щоранку могли прилітати
І співом веселим зиму звеселяти!»
-Діти, до нас у гості завітала синичка, вона запрошує нас до зимового лісу, подивитися, як живеться птахам взимку! Чи готові ви до подорожі у зимовий ліс? Синичка приготувала нам різні завдання на розрізнення звуків с і ш. На шляху у нас завжди буде мороз, але ми йому не будемо піддаватися, а будемо весь час рухатися і рухатися далі. А щоб нам не замерзнути у дорозі, ми з вами зараз трішки розігріємося. Мовна розминка. Слайд 4
2. – Приготувалися, тепер вирушаємо «зимовими стежинками» Слайд 5
- Яка зараз пора року?
- Як називаються зимові місяці? Який зараз місяць?
- Чи любите ви зиму?
- Як взимку можна розважатися?
- Що відбувається в природі взимку? Слайд 6
- Які стоять дерева?
- Що лежить на стріхах будинків?
- Що одягають люди взимку?
- Як живеться тваринам та птахам взимку? Чому? Як їм можна допомогти ?
- Які ви знаєте зимові свята? (Святий Миколай, Новий рік, Різдво, Водохреща).
3. Вправна галявина. Слайд 7
Говорити кожен звик - має кожен з нас язик,
та не всіх він слухать звик.
А щоб він слухняним став,
зробимо ми кілька вправ.
А)Артикуляційна гімнастика (відео1)
Б) Дихальні вправи «Подуй на сніжинку»
На гойдалці з неба
Сніжинки летіли,
Гойдалку гойдали,
Зиму викликали:
Гой-ди, гой-ди-ди,
Йди-но, зимонько, сюди.
4. Загадкове дерево. Слайд 8,9
Я падаю на ваши хати.
Я білий-білий, волохатий.
Я приліпаю вам до ніг
І називаюсь просто.... (сніг)
Взимку холодно стає,
Мама шубу дістає,
Що ж на голову надіти,
Щоб малі не змерзли діти? (Шапка)
Який 1-й звук в першій відгадці, в другій? Порівняльна артикуляція звуків [с-ш] перед дзеркалом. Слайди 10,11
5. Стежинка нас привела до двох засніжених гір. Слайд 12
За однією горою заховався звук с, за другою – ш. Подолати ці гори ми зможемо, пригадуючи артикуляцію даних звуків . Звуконаслідування. Ссссс - насос, сичить змія, тече водичка; шшшш – шумить вітер, гойдає дерева.
6. «Пернаті друзі». Слайд 13
- Ось ми і в лісі. Давайте подивимось відео і поміркуємо. Відео 2
Гра «Хто куди летить».
Які птахи відлітають в теплі країни, а які залишаються зимувати?
Ворона, соловей, голуб, сорока, ластівка, дятел, синиця, лелека, лебідь, журавель, горобець. Пісні яких птахів не чути взимку?
Всі готуються до зими по-різному: люди купують теплий одяг та взуття. Багато лісових тварин також готуються до морозу: утепляють шубки, роблять запаси. А дехто лягає спати. А ось доля осілих птахів багато в чому залежить від доброти і щедрості людини.
Птахи взимку дуже страждають від холоду і голоду. Крижаний вітер гуляє, носиться між будинками і деревами, забирається і під густе пір’ячко. Важко всидіти маленьким пташкам і на землі, і на гілці – холонуть лапки. Щоб зігрітися, треба їм стрибати, літати. Шукають вони, де сховатися від холоду, страшного зимового вітру. Лютий – найважчий для птахів місяць. Місяць лютого холоду і голоду. Як птахам дістати з-під снігу і льоду їжу (зернятка, травичку)? Але добре відомо: хто ситий, тому холод не страшний!Тому ми повинні допомагати своїм маленьким слабким пернатим друзям. Їм багато не треба! Хтось дасть зерняток, хтось сальця, хто ягід, а хто хлібних крихт.
«Вгадайте пташку»
Хто там стрибає, шарудить,
Дзьобом шишки потрошить?
Голосом своїм барвистим
«Кле! Кле! Кле!» співає зі свистом. (шишкар)
ШИШКАР – дивна пташка. Вона з’являється в лісі тоді, коли всі інші пташки мерзнуть від холоду та шукають собі притулку. Дзьоб шишкаря нагадує криві щипці. Цей птах видовбує насіння з шишок ялини та сосни. Своїх пташенят шишкарі виводять у найлютіші морози. Знаходять місце серед густих гілок старої ялини. Там , на товстій гілці, біля самого стовбура, мостять собі гніздо з тоненьких віточок, моху. Коли самка висиджує яйця, вона майже не злітає з гнізда, щоб яйця не застигли на морозі. Годує сім’ю самець. Пташенята вилуплюються зовсім голі, сліпі і беззахисні. Тепер батько першими годує малечу. Для цього він дає кожному з пташенят трохи насіння, змішаного зі слиною, а потім приносить їжу самиці, яка не залишає гнізда. Іноді вона злітає на кілька хвилин, щоб розім’яти крила. На цей час сідає у гніздо шишкар-тато.
7. Фізхвилинка. Промовляння чистомовок з рухами. Слайд 14,15
Іс-іс-іс – ми прийшли у ліс.
Сі-сі-сі – тихенько сіли всі.
Шали-шали-шали – всі швиденько встали.
Ишку-ишку-ишку – ми зловили шишку.
Ми годівничку змайстрували,
Пташкам «їдальню» влаштували.
Пернаті друзі прилітають,
Зернята та крихти збирають.
«Смачного!» - кажемо пташкам.
А птахи вдячні діточкам.
Пташки раді і пропонують нам затанцювати. Відео 3.
ІІІ. Закріплення матеріалу
8. А ми продовжуємо відгадувати пташку за малюнком.
Сорока, ластівка, горобець, сова, синиця, снігур, шуліка, шишкар, шпак.
Треба розселити в будиночку птахів. На першому поверсі поселити тих, у назвах яких є звук [с]. (при вимові язичок за нижніми зубами), а на верхньому поверсі – тих, у назвах яких є звук [ш] (при вимові язичок піднімається вгору). Опис птахів за схемою (шишкар, синиця)
9. - Діти, яких птахів не побачиш взимку? Слайд 16,17
«Прохання від пернатих» Слайд 18
Подбайте, діти про нас!
На сніданочок для пташки
Киньте зерен, киньте кашки.
Ми ж все літо працювали,
Світ навколо звеселяли!
А зараз послухайте які існують народні прикмети. Слайд 19, 20, 21
ІV. Підсумок заняття. Рефлексія.
- Діти, зараз давайте пригадаємо, що ми робили на занятті. Що вам більш за все сподобалось? Запам’яталось?
Дайте повні відповіді на запитання: Слайд 22
Я розповім батькам про….
Я дізнався про…
Я тепер знаю птахів…
Ви – молодці, дякую вам.