27 жовтня о 19:00Вебінар: Модель змішаного навчання «ротація за станціями»: досвід упровадження в початковій школі

Заняття з розвитку мовлення «Диференціація свистячих та шиплячих приголосних звуків . Лексична тема « Птахи взимку»

Про матеріал
Метою цього заняття з розвитку мовлення є вчити учнів розрізняти звуки [с-ш, з-ж] за артикуляцією, на слух, у вимові; удосконалювати навички звуко-буквенного аналізу слів; розвивати фонематичні процеси, фізіологічне дихання, просторову орієнтацію, мислення, увагу; працювати над лексико-граматичною будовою мовлення; розвивати зв'язне мовлення учнів; виховувати почуття любові до природи, тварин, птахів.
Перегляд файлу

Урок з розвитку мовлення

Підготувала вчитель Отришко Ю. А.

Тема «Диференціація свистячих та шиплячих приголосних звуків . Лексична тема « Птахи взимку» Слайд №1

МЕТА:  Вчити учнів розрізняти звуки [с-ш, з-ж] за артикуляцією, на слух, у вимові; удосконалювати навички звуко-буквенного аналізу слів. Розвивати фонематичні процеси, фізіологічне дихання, просторову орієнтацію, мислення, увагу; працювати над лексико-граматичною будовою мовлення; розвивати зв'язне мовлення учнів. 
Виховувати почуття любові до природи, тварин, птахів.

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний момент

Привітання до гостей.

Холодно зараз в лісах і полях,

Холодно зайчикам, лискам, птахам,

Затишно, тепло в класі у нас,

Доброго дня вам, вітаю я вас!

Ми говоримо сміливо.

Вірно, чітко і красиво,

Ми не поспішаємо,

Слова ми не ковтаємо.

- Діти, сьогодні гарний день, посміхається лагідно сонечко. Усміхніться і  ви один одному, подумки побажайте добра, успіхів. І щоб дружньо нам працювалося, щоб ви приходили на допомогу один одному, візьмемось за руки і промовимо наш девіз:

Дружньо візьмемось за руки,

І приступимо до науки.

Раз, два, три, чотири, п’ять

Хочемо все на світі знать. Ми сьогодні: Слайд 2

Красиво читаємо. Чітко відповідаємо. Мовлення розвиваємо.

ІІ. Актуалізація знань
1. Повідомлення теми і мети уроку.
- Діти, зима тільки на порозі, але ми вирушимо їй назустріч. Слайд 3

 
До нас у вікно зазирнула Зима,
Сказала: «Я снігу для вас намела!»
За нею з’явилась Синичка мала,
Цвірінькнула: «Холод! Немає  тепла!
Пора майструвати нову годівничку
На крихти смачненькі, пшоно і пшеничку!
Щоб птиці щоранку могли прилітати
І співом веселим зиму звеселяти!»

-Діти, до нас у гості завітала синичка, вона запрошує нас до зимового лісу, подивитися, як живеться птахам взимку! Чи готові ви до подорожі у зимовий ліс? Синичка приготувала нам різні завдання на розрізнення звуків с і ш. На шляху у нас завжди буде мороз, але ми йому не будемо піддаватися, а будемо весь час рухатися і рухатися далі. А щоб нам не замерзнути у дорозі, ми з вами зараз трішки розігріємося. Мовна розминка. Слайд 4

     

  • Вітер виє — у-у-у.
  • Завірюха змією сичить — с-с-с.
  • Голими вітами дерев шелестить -— ш-ш-ш.
  • Сніг під ногами рипить — рип-скрип, рип-скрип.
  • А ми долоньки гріємо — ху-ху-ху.

2. – Приготувалися, тепер вирушаємо «зимовими стежинками» Слайд 5  

- Яка зараз пора року?

- Як називаються зимові місяці? Який зараз місяць?

- Чи любите ви зиму? 

- Як взимку можна розважатися? 

-  Що відбувається в природі взимку? Слайд 6

- Які стоять дерева?

- Що лежить на стріхах будинків?

- Що одягають люди взимку?

- Як живеться тваринам та птахам взимку? Чому? Як їм можна допомогти ?

- Які ви знаєте зимові свята? (Святий Миколай, Новий рік, Різдво, Водохреща).

3. Вправна галявина. Слайд 7

Говорити кожен звик - має кожен з нас язик,

та не всіх він слухать звик.

А щоб він слухняним став,

зробимо ми кілька вправ.

А)Артикуляційна гімнастика (відео1)

 

Б) Дихальні вправи «Подуй на сніжинку»

На гойдалці з неба

Сніжинки летіли,

Гойдалку гойдали,

Зиму викликали:

Гой-ди, гой-ди-ди,

Йди-но, зимонько, сюди.

 

4. Загадкове дерево. Слайд 8,9

      

Я падаю на ваши хати.
Я білий-білий, волохатий.
Я приліпаю вам до ніг
І називаюсь просто.... (сніг)

Взимку холодно стає,
Мама шубу дістає,
Що ж на голову надіти,
Щоб малі не змерзли діти? (Шапка)
Який 1-й звук в першій відгадці, в другій? Порівняльна артикуляція звуків [с-ш] перед дзеркалом. Слайди  10,11

 
5. Стежинка нас привела до двох засніжених гір. Слайд 12

За однією горою заховався звук с, за другою – ш. Подолати ці гори ми зможемо, пригадуючи артикуляцію даних звуків . Звуконаслідування. Ссссс - насос, сичить змія, тече водичка;  шшшш – шумить вітер, гойдає дерева.

6. «Пернаті друзі». Слайд 13

   

- Ось ми і в лісі. Давайте подивимось відео і поміркуємо.  Відео 2

Гра «Хто куди летить».

 Які птахи відлітають в теплі країни, а які залишаються зимувати?

Ворона, соловей, голуб, сорока, ластівка, дятел, синиця, лелека, лебідь, журавель, горобець. Пісні яких птахів не чути взимку?

     Всі готуються до зими по-різному: люди купують теплий одяг та взуття. Багато лісових тварин також готуються до морозу: утепляють шубки, роблять запаси. А дехто лягає спати. А ось доля осілих птахів багато в чому залежить від доброти і щедрості людини.

    Птахи взимку дуже страждають від холоду і голоду. Крижаний вітер гуляє, носиться між будинками і деревами, забирається і під густе пір’ячко. Важко всидіти маленьким пташкам і на землі, і на гілці – холонуть лапки. Щоб зігрітися, треба їм стрибати, літати. Шукають вони, де сховатися від холоду, страшного зимового вітру. Лютий – найважчий для птахів місяць. Місяць лютого холоду і голоду.  Як птахам дістати з-під снігу і льоду їжу (зернятка, травичку)? Але добре відомо: хто ситий, тому холод не страшний!Тому ми повинні допомагати своїм маленьким слабким пернатим друзям. Їм багато не треба! Хтось дасть зерняток, хтось сальця, хто ягід, а хто хлібних крихт.

 

«Вгадайте пташку»

Хто там стрибає, шарудить,

Дзьобом шишки потрошить?

Голосом своїм барвистим

«Кле! Кле! Кле!» співає зі свистом. (шишкар)

ШИШКАР – дивна пташка. Вона з’являється в лісі тоді, коли всі інші пташки мерзнуть від холоду та шукають собі притулку. Дзьоб шишкаря нагадує криві щипці. Цей птах видовбує насіння з шишок ялини та сосни. Своїх пташенят шишкарі виводять у найлютіші морози. Знаходять місце серед густих гілок старої ялини. Там , на товстій гілці, біля самого стовбура, мостять собі гніздо з тоненьких віточок, моху. Коли самка висиджує яйця, вона майже не злітає з гнізда, щоб яйця не застигли на морозі. Годує сім’ю самець. Пташенята вилуплюються зовсім голі, сліпі і беззахисні. Тепер батько першими годує малечу. Для цього він дає кожному з пташенят трохи насіння, змішаного зі слиною,  а потім приносить їжу самиці, яка не залишає гнізда. Іноді вона злітає на кілька хвилин, щоб розім’яти крила. На цей час сідає у гніздо шишкар-тато.

 

7. Фізхвилинка. Промовляння чистомовок з рухами. Слайд 14,15

  

Іс-іс-іс – ми прийшли у ліс. 
Сі-сі-сі – тихенько сіли всі. 
Шали-шали-шали – всі швиденько встали. 
Ишку-ишку-ишку – ми зловили шишку. 
Ми годівничку змайстрували,
Пташкам «їдальню» влаштували.
Пернаті друзі прилітають,
Зернята та крихти збирають.
«Смачного!» - кажемо пташкам.
А птахи вдячні діточкам.  

Пташки раді і пропонують нам затанцювати. Відео 3.

ІІІ. Закріплення матеріалу
8. А ми продовжуємо відгадувати пташку за малюнком.

Сорока, ластівка, горобець, сова, синиця, снігур, шуліка, шишкар, шпак.


Треба розселити в будиночку птахів. На першому поверсі поселити тих, у назвах яких є звук [с]. (при вимові язичок за нижніми зубами), а на верхньому поверсі – тих, у назвах яких є звук [ш] (при вимові язичок піднімається вгору). Опис птахів за схемою (шишкар, синиця)
 

9. - Діти, яких птахів не побачиш взимку? Слайд 16,17

   

  • Які назви птахів зі звуком С ви запам'ятали? Як правильно вимовляти цей звук?
  • Яких птахів зі звуком Ш? Як правильно вимовляти цей звук?
  • Що цікавого ви довідалися про шишкаря?
  • Які птахи відлітають в теплі країни? Які не відлітають?
  • Чи легко їм зимувати?
  • Як можна їм допомогти?

«Прохання від пернатих» Слайд 18

 

Подбайте, діти про нас!                  

На сніданочок для пташки

Киньте зерен, киньте кашки.

Ми ж все літо працювали,

Світ навколо звеселяли!

А зараз послухайте які існують народні прикмети. Слайд 19, 20, 21

        


ІV. Підсумок заняття. Рефлексія.
- Діти, зараз давайте пригадаємо, що ми робили на занятті. Що вам більш за все сподобалось? Запам’яталось?

Дайте повні відповіді на запитання: Слайд 22

Я розповім батькам про….

Я дізнався про…

Я тепер знаю птахів…

 Ви – молодці, дякую вам.

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
21 лютого 2019
Переглядів
1015
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку