Тема. Подорож до «Країни слів». Автоматизація звука [р] в середині складу та слова.
Мета: закріплювати вміння правильно вимовляти звук [р] в середині складу та слова.
Завдання:
корекційної-навчальні:
корекційно-розвивальні:
корекційної-виховні:
Матеріал: казковий герой Буратіно, книга для подорожі, вітрячки, звукові доріжки, іграшкові машинки, квіти для повторення складів, магнітні рибки зі словами-малюнками, вудочки, лічильні палички.
Хід заняття
І. Організаційний момент
- Діти, сьогодні до нас на заняття завітали гості. Давайте з ними привітаємось: «Доброго ранку!».
ІІ. Основна частина
Хто хоче вимовляти
Повинен розмовляти,
Все правильно і чітко,
Щоб всім було приємно.
- А подорожувати ми будемо з одним казковим героєм. А хто це, ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку.
До школи прямує хлопчик дерев'яний,
Чомусь потрапляє у цирк полотняний.
Як називається книжка?
І як же звати самого хлопчиська?
От підказка, друзі, вам:
Його дівчинка Мальвіна
Називала… (Буратіно).
- Сьогодні з нами помандрує в «Країну слів» - Буратіно. Але погляньте. Щось з нашим другом трапилося. Він якийсь невеселий, засмучений. Бо всі його друзі вже вміють вимовляти звук [р], а він ще й досі не навчився. Давайте допоможемо йому. Адже ви вже навчилися вимовляти звук. А для цього ви дуже старалися і довго тренувалися.
- А щоб ми не заблукали в «Країні слів», Буратіно прихопив з собою чарівну книжечку. Погляньте. Яка вона красива. Тож давайте відкриємо першу сторінку і вирушимо в казкову країну.
Перша сторінка «Артикуляційна гімнастика»
- Щоб ротик вправно і красиво говорив, потрібно робити зарядку. Давайте покажемо Буратіно вправи для ротика, для того щоб швидше навчитися вимовляти звук [р]. А допоможуть зробити зарядку сигнальні картки розставлені на вулицях міста.
«Смачне варення»
Як у банці на полиці варення стояло.
Я його все виїла, та здалося мало.
Щоб за те варення не сварила мати,
Треба дуже чистенько губи облизати.
«Грибок»
У лісі виросли грибочки –
Ось стоять вони гурточком.
Язичок поставили, наче гриб дістали ми.
Так зробили кілька раз – повні кошики у нас.
«Дятел»
Ось тобі дятел стукає завзято:
-Т-т-т, т-т-т!
Він жучків шукає, кожен його знає.
-Т-т-т, т-т-т!
«Гойдалка»
Я піду у сад зелений,
Там є гойдалка у мене.
Я, неначе птах літаю:
Опускаюсь – піднімаюсь.
«Конячка»
Цок, цок, цок!
Ми все сказали,
Як конячки поскакали,
Язичок поцокав з нами!
- Які ви молодці! Ви вправно показали всі вправи. Буратіно дуже сподобалося як ви їх виконували. Ходімо далі і перегорнемо сторінку нашої чарівної книжечки.
Друга сторінка «Вітряки» (розвиток мовленнєвого дихання)
- Діти, а що це намальовано у нашій книжечці. Так це ж вітряки. Які рухають за допомогою вітру. Погляньте, які вони гарні, різнокольорові, але не крутяться, бо немає вітру. А щоб вони закрутилися ми будемо на них дути і не просто а різними способами. Спочатку ми на них подуємо легенько. Ось та! Губки ставимо трубочкою, кінчик язика кладемо на нижню губку і дуємо вперед. Видихуване повітря повинне бути холодним. А зараз розгулявся сильний вітер і наші вітряки починають рухатися швидко. Дуємо на них сильно, набираємо у легені багато повітря, щоб видих був протяжний. Ось так!
- Молодці! Буратіно сподобалось те як ви вмієте роздувати вітряки і копіювати вітер. Він пропонує продовжити подорож. Тож перегортайте сторінку.
Третя сторінка «Звукова доріжка»
- Діти, куди це ми потрапили? (У село)
- Погляньте, в селі до хати ведуть дві дороги. Давайте назвемо, які вони? (Довга та коротка). Ця сторінка приготувала завдання. Щоб пройти через село і потрапити на іншу сторінку потрібно проїхатися по доріжкам. Але ж вони незвичайні а звукові. Ми будемо вимовляти звук [р] різними способами.
- Але сперш давайте покажемо Буратіно, як треба правильно вимовляти звук [р].
Уточнення артикуляції звука.
- Молодці! Починаємо виконувати завдання. Коли ви їхатимете машинкою по довгій доріжці, звук потрібно вимовляти протяжно, а коли по короткій – коротко, сильно. Ось так! Починаємо. (Спочатку проходимо по доріжках всі разом двічі, а потім кожна дитина проходить самостійно по одному рядку.)
- Розумнички. Як вправно ви виконали це завдання. А Буратіно все слухає і вчиться вимовляти звук [р]. давайте підемо далі. Перегортайте сторінку.
Четверта сторінка «Лісова галявина»
Буратіно потягнувся
Раз – нагнувся,
Два – нагнувся,
Руки в сторони розвів
Ключик видно не знайшов.
В щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки встати.
Трішки постояли,
І за столи посідали.
2) Повторення складів
- Ми трішки відпочили, тож продовжимо подорож. Як ви гадаєте чого не вистачає на нашій галявині? (Вірно, квіточок)
- Щоб з'явилися на галявині квіточки вам потрібно повторити склади, що записані на кожній квіточці.
(Діти по черзі називають склади, і прикріплюють квіточки на галявину.)
ара еро ура оре еру иро ори аре
- Погляньте! Яка красива галявина, як багато на ній зацвіло квіточок. Тож підемо далі. Перегортайте сторінку.
П’ята сторінка «Чарівне озеро» (Д/г «На риболовлі»)
- Куди це ми з вами прийшли? (На озеро)
- А хто живе в озері? (Риби)
- В нашому озері живуть не тільки риби, а ще тут живе одна мешканка. Хто це? (Черепаха)
- Буратіно одного разу гуляв біля цього озера і загубив ключик. Попросив він дістати ключик черепаху. Але та загадала йому завдання. Потрібно виловити рибу. Але риба в цьому озері виявилась незвичайна. На ній намальовані слова зі звуком [р]. діти допоможемо Буратіно назвати слова, а за це нам черепаха дістане з дна озера «золотий ключик».
Слова: дерево, корова, горобина , кенгуру, огірок, паровоз, кукурудза, парасолька.
- Молодці! Ви гарно, чітко назвали всі слова і Черепаха повернула «золотий ключик». Дітки. Дивіться Буратіно повеселішав. А ще він дивився і слухав уважно як ви працювали все заняття, і мені здається він навчився вимовляти звук [р].
- А за те що ми допомогли Буратіно, він нам пропонує погратися з лічильними паличками.
Шоста сторінка «Чарівні палички» (розвиток дрібної моторики)
- А щоб відкрити наступну сторінку нашої книжечки. Ми за допомогою паличок повинні викласти один предмет. А в кінці перевіримо чи вірно ми виконали завдання, перегорнувши сторінку.
- Який предмет ми з вами виклали?
- Давайте перевіримо. Перегорніть сторінку і перевірте. Так це ключик.
ІІІ. Підсумок заняття
- Сторінки нашої книжечки закінчилися,а з ними і закінчилась наша подорож по «Країні слів».
- З ким ми сьогодні подорожували?
- Який звук вивчали?
- Що сподобалося робити?
- А ще Буратіно приготував вам солодкі подарунки.