Тема:Йдемо до білочки на свято
Мета:Закріпити знання про лісових мешканців, зокрема про білку (де живе, чим харчується, хто її друзі), закріпити вміння робити артикуляційні, пальчикові вправи; закріплювати знання про чергування приголосних звуків[к] - [ц];розвивати діалогічне мовлення, мислення, увагу, пам’ять, дрібну моторику рук;виховувати любов до природи, прагнення активно працювати на занятті.
Обладнання:вірші до теми, загадка про білку, зображення білки, пазли, матеріали до завдання «Зафарбуй те, що любить їсти білочка», кольорові олівці, логопедичні дзеркала, серветки, кошик з горішками, лист, маска білочки, матеріали до гри «Де сидить сонечко?», пиріг, свічка, іграшка білочка.
Хід заняття
І.Організаційна частина
1. Привітання. Відгадування загадки про білочку
-Добрий день, діти. Ви знаєте, я сьогодні йшла на заняття, і знайшла у вас під дверима конверт. А як ви думаєте, від кого прийшов вам цей лист? Зараз ми дізнаємось, відгадавши загадку:
Метка вона, руденька,
Хвостата, пухнатенька,
По гілочках стрибає,
Горішки полюбляє. Хто це?
(Білочка)
ІІ. Основна частина.
- Так, цей лист прислала нам білочка. А давайте тепер подивимось, що ж вона нам написала.
Логопед відкриває лист, читає:
«Доброго дня, любі діти! У мене сьогодні день народження, і я запрошую всіх вас відсвяткувати його разом зі мною. Чекатиму на вас в лісі, біля старого дуба. Сподіваюсь, що ви прийдете до мене і мені не буде сумно самій святкувати.»
-Але наша подорож в ліс буде не простою, для того, щоб нам було цікавіше подорожувати, дорогою ми будемо виконувати різні завдання. Ну що будемо робити, підемо до білочки на день народження? (Так)
-Отже, вирушаємо в дорогу.
1. Артикуляційна гімнастика «Гострозуба білочка»
- В загадці йшлося про те, що білочка любить їсти горішки. А знаєте, чому вона без зусиль їх розгризає? (Бо в неї гострі та міцні зубки). Зараз ми виконаємо кілька артикуляційних вправ.
(Для відпрацювання руху нижньої губи вниз, розвитку рухливості та зміцнення губних м'язів).
Берта Дуже рано встала,
Свої зубки показала,
Вони білі та маленькі,
Симпатичні та гостренькі.
Малята опускають нижню губу так, щоб відкрилися нижні зуби, а потім повертають її на місце. Вправа повторюється 5—7 разів.
(Для зміцнення мускулатури язика.)
Все гризе горішки зранку,
Рада білочка сніданку:
«Ну, горішки, ви й смачні,
Довподоби ви мені!»
Діти посміхаються, злегка відкривши рот. Кінчик язика ставлять за нижні зуби та трохи висувають уперед. Покусують згорнутий язик близько 10 разів.
(Для розвитку довільних рухів язика, зміцнення мускулатури язика та щік.)
Що це, білочко, з тобою,
Щічка чом такою стала?
— Це горішок за щокою,
Я його туди сховала.
Рот закритий. Язиком натискають на внутрішню поверхню спочатку однієї, а потім іншої щоки так, щоб вона «надувалася». Вправа повторюється 5—8 разів.
Логопед
А горішків у білки в коморі чимало:
Недаремно вона їхсобі запасала,
Бо за осінню щедрою прийде зима,
А взимку поживи у лісі нема.
(Дорослий дістає і показує малятам кошичок, наповнений волоськими горіхами.)
- Подивіться, малята, ось цілий кошик горішків, які зібрала наша пухнаста запаслива білочка . Тож узимку вона не буде потерпати, а буде ласувати горішками та пісеньки співати.
2. Гра «Ритмічна луна»
Педагог роздає кожній дитині по два горішки.
Логопед
У хатинці білочка теплій проживає,
Пісеньки-поспівочки залюбки співає.
Ритм веселий на горішках виграє,
Бо у білки хист до цього є.
Чи зумієте ви теж, малятка-діти,
Ці вистукування білоччині повторити?
Логопед також бере собі два горіхи і вистукує ними ритм, стукаючи горішком об горішок, також проводиться масаж рук . По закінченні гри малята складають свої горішки знову до кошика.
3.Бесіда «Що любить їсти білочка?»
Гра «Зафарбуй те, що любить їсти білочка»
- Ми звами вже сказали, що білочка любить поживитись горішками. А що ще любить вона попоїсти? (Гриби, шишки, жолуді)
-Зараз ми перейдемо за столики і виконаємо одне цікаве завдання. Вам необхідно уважно розглянути малюнок та розфарбувати лише ту їжу, яку любить вживати білочка. (Діти виконують завдання)
4. Рольова гра «Розмова з білочкою»
- А чи хотілося б вам побути білочкою?
Давайте виберемо того, хто в нас буде білочкою, за допомогою лічилки. (Діти вслід за дорослим приказують лічилку.)
Гаєм білочка стрибала
І горішки там збирала,
Потрудитись їй прийшлось...
Де ж тепер вона? — А ось!
Обраній дитині надягають маску білочки і дають кошик із горіхами. Потім малюки розігрують віршований діалог.
Педагог та діти. Де ти, білочко, бувала?
Білочка. Я горішки ці збирала.
Педагог і діти. Скільки тут їх: п'ять чи сім?
Білочка. Більше: всіх сама не з'їм!
Педагог і діти. І куди будеш дівати?
Білочка. Буду друзів пригощати!
5.Бесіда «З ким товаришує білочка?»
Пальчикова гра «Гостинці для друзів»
- Діти, в кожного з вас є свій друг, з ким ви любите гратися в садочку або вдома, з ким можете поділитись якимось секретом. А як ви думаєте, в нашої білочки є якісь друзі? З ким вона любить товаришувати?І кого ж вона буде пригощати горішками, яких вона назбирала? (Відповіді дітей.)
- І зараз ми виконаємо пальчикову вправу про те, як білочка пригощала своїх друзів горішками. Вправа «Гостинці для друзів»
Логопед читає віршовані рядки, а діти виконують ігрові рухи пальчиками, зображуючи те, про що йдеться в тексті.
Найменший горішок — пташечці синичці.
(Діти з'єднують великий та вказівний пальці в кілечко.)
Крупніший горішок — руденькій лисичці,
(Трохи роз'єднують пальці.)
Ще більший горішок — для друга-зайчатка,
(з'єднують великі та вказівні пальці двох рук між собою.)
Найбільший горішок — то для ведмежатка.
(Розміщають заокруглені кисті одну біля одної напроти грудей.)
Звірятка солодкі горішки поїли
(Імітують обома руками почергове вкидання горішків до рота).
І лапочки після обіду помили.
(Зображують миття рук.)
6. Мовленнєва гра «Де сидить сонечко?»
- Багато друзів у гостинної білочки !
І серед них, малюки,— не тільки звірята та різні пташки.
А є у білки й найменший дружок —
Це сонечко, милий червоний жучок.
(Педагог показує вихованцям зображення сонечка.)
Частесенько крапчасте сонечко це
У теплі погожі деньки прилітає
Туди, де зелене росте деревце,
Де подружка білка його проживає.
Діти за прикладом дорослого вправляються у словозміні заданих іменників називного відмінка на місцевий.
Гілочка — на гілочці,
білочка — на білочці,
травинка — на травинці,
спинка — на спинці,
пушинка — на пушинці,
стежинка — на стежинці,
хатинка — у хатинці,
голівка — на голівці,
лапка — на лапці.
Дорослий звертає увагу на правильність виконання ігрового завдання (чергування приголосних звуків: під час зміни слова [к] змінюється на [ц]).
7. Фізкультхвилинка
-Ми вже скільки завдань виконали, давайте тепер трішки відпочинемо, і виконаємо невеличку фізкультхвилинку.
Білочки скачуть —
Скік-скік-скік
З ялинки на ліщинку —
Скік-скік-скік.
Стомилися скакати —
В дупло відпочивати.
Руки вгору підніміть.
І повільно опустіть.
Щонайнижче нахиліться.
Станьте рівно, поверніться.
Ви навшпиньки підніміться.
І до сонечкавсміхніться.
- Ну що, вирушаємо далі? Бо білочка вже нас зачекалася!
8. Логічна гра «Поміркуй та відгадай»
Логопед спонукає малят визначати частини тіла білочки за названими ним ознаками.
- Ви молодці, швидко справляєтесь із поставленими завданнями. І зараз ми виконаємо ще одне – і трішки пограємось. Вам необхідно продовжити почате мною речення про білочку, і показати на малюнку саме ту частину тіла білочки, про яку я буду говорити.
Наприклад:
У білочки маленькі, білі, гострі що? (Зубки.)
Великий, пухнастий, рудий... (хвостик).
Чіпкі, спритні, кігтисті... (лапки).
Невеличкі, з китичками, гарненькі... (вушка).
Крихітні, темні, зіркі, цікаві... (оченята).
Згадані частини тіла малята впродовж гри показують на малюнку з відповідним зображенням.
9. Гра «Склади пазл»
- Молодці, ви так вміло виконуєте всі завдання, і ми вже майже підійшли до старого дуба, де нас чекає білочка. За те, що ви такі кмітливі, вправні господиня хотіла подарувати вам своє фото на згадку, але трапилась біда – злий вовчисько пробігав поряд і порозрізав всі білчині фотографії… і їй стало дуже прикро…давайте ми з вами порадуємо нашу іменинницю і спробуємо відновити ці фото. Подивіться, в кожного з вас на столиках є такі розрізані фотографії із зображенням білочки. Давайте поміркуємо, і складемо правильно картинку.
(Діти виконують завдання)
10. Декламування віршів для білочки.
- А ось і старий дуб. А де ж білка? Мабуть, готує для вас гостинці! Давайте покличемо господиню та привітаємо її з Днем народження!
Діти кличуть білочку. З‘являється білочка, діти вітають її з Днем народження, тричі промовляючи: «Вітаємо!».
- Білочко, наші діти підготували подарунок – вони вивчили про тебе багато віршів, і зараз їх розкажуть
(Діти виразно розказують вірші)
Пухнаста, маленька,
Руденька, жвавенька,
Прудкі стрибають ніжки,
Білка їсть горішки.
Хвіст трубою, спритні ніжки,
Плиг із гілки на сучок, –
Носить білочка горішки
В золотий свій сундучок.
В неї очі, мов горішки,
Кожушинка хутряна,
Гострі вуха, наче ріжки, -
У дуплі живе вона!
Із верхівки білочка
Скочила на гілочку…
Гілочка погнулася,
Білочка хитнулася.
З гілки обірвалася…
Впала? Де сховалася?
Ой, не вірте білочці,
Он вона, на гілочці.
У рудої білочки
Дуже гарні діточки.
Одне, як мізинчик,
Сіло на ослінчик.
Друге, як грибочок,
Сіло на горбочок.
Третє, як мишка,
Ухопило книжку.
Сторінки гортає,
Книжечку читає!
Далі білочка пригощає своїх друзів іменинним пирогом. Заняття закінчується
ІІІ. Заключна частина
- Ось наша подорож до білочки на день народження і закінчилась.
- Вам сподобалась ця подорож?
- Які завдання траплялись на нашому шляху?
- Що найбільше сподобалось?