Логопедичний супровід учнів початкових класів із тяжкими порушеннями мовлення

Про матеріал
Діти з тяжкими порушеннями мовлення (ТПМ) у початковій школі потребують особливої уваги та комплексного підходу до навчання та соціалізації. Їхні мовленнєві труднощі впливають не лише на здатність спілкуватися, а й на засвоєння навчального матеріалу, формування соціальних зв’язків та емоційного стану. Тому створення сприятливих умов для розвитку, навчання і виховання таких учнів є набором завдань педагогів, логопедів і батьків. Цей матеріал підготовлено для забезпечення підтримки дітей із ТПМ на всіх етапах їхньої освіти в початковій школі. Основна мета – надати практичні рекомендації та стратегії, які сприяють розвитку мовлення, корекції мовленнєвих порушень та ефективної соціалізації.
Перегляд файлу

 

"Логопедичний супровід учнів початкових класів із тяжкими порушеннями мовлення: виклики та можливості"

imageВчитель-логопед 

Денишівської спеціальної школи  Житомирської обласної ради:

 Ірина КРАВЧУК

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти з тяжкими порушеннями мовлення (ТПМ) у початковій школі потребують особливої уваги та комплексного підходу до навчання та соціалізації. Їхні мовленнєві труднощі впливають не лише на здатність спілкуватися, а й на засвоєння навчального матеріалу, формування соціальних зв’язків та емоційного стану. Тому створення сприятливих умов для розвитку, навчання і виховання таких учнів є набором завдань педагогів, логопедів і батьків.

Цей матеріал підготовлено для забезпечення підтримки дітей із ТПМ на всіх етапах їхньої освіти в початковій школі. Основна мета – надати практичні рекомендації та стратегії, які сприяють розвитку мовлення, корекції мовленнєвих порушень та ефективної соціалізації.

 

Розуміння тяжких порушень мовлення

Що таке ТПМ?  ТПМ – це група мовленнєвих порушень, які значно ускладнюють формування комунікативних навичок у дитини. Вони охоплюють різні види порушень звуковимови, лексико-граматичної будови мовлення, розуміння мови або її функціонування в комунікативній діяльності.

Відповідно до класифікації, до ТПМ належать:

Алалія – недорозвинення мовлення через ураження центральної нервової системи. 

Афазія – порушення мовлення, яке виникає внаслідок локального ураження кори головного мозку..

Дизартрія – порушення мовлення, пов'язане з ураженням нервовом'язового апарату артикуляції.

Заїкування – порушення темпу, ритму та плавності мовлення.

Ринолалія – дефект звуковимови, пов’язаний із порушенням анатомічної будови артикуляційного апарату.

Загальне недорозвинення мовлення (ЗНМ І, ІІр.) – складне порушення, що проявляється у недостатньому формуванні всіх компонентів мовленнєвої системи, таких як лексика, граматика, зв'язність мовлення.

До тяжких порушень мовлення у дітей відносять також порушення писемного мовлення, а саме: дисграфію та дислексію. 

Дисграфія – порушення письма, яке проявляється у труднощах засвоєння навичок написання літер, слів і речень.

Дислексія – часткове порушення процесу читання, що проявляється у труднощах розпізнавання слів, літер або цілих текстів.

Особливості дітей із ТПМ Діти з ТПМ мають низку специфічних особливостей:

Мовленнєвий аспект:

      Бідний словниковий запас;

      Труднощі у формуванні зв'язного мовлення;

      Стійкі порушення звуковимови;

      Труднощі у засвоєнні письма та читання.

Когнітивний розвиток:

      Уповільнення темпів засвоєння інформації;

      Труднощі в розвитку логічного мислення та мовленнєвого аналізу.

Емоційно-вольова сфера:

      Занижена самооцінка через невдачі у спілкуванні та навчанні; Уникання мовленнєвого контакту та письмових завдань.

Соціальний аспект:

      Відчуженість у колективі через мовленнєві бар'єри;

      Складнощі у встановленні міжособистісних стосунків.

 

Як допомогти дітям із ТПМ? Комплексна робота з дітьми, які мають ТПМ, включає:

      Систематичні заняття з логопедом;

      Використання корекційних методик у навчанні;

      Розвиток навичок письма та читання за допомогою спеціальних вправ; Тісну співпрацю педагогів, психологів, соціальних педагогів і батьків.

 

Розуміння    природи      та      особливостей       ТПМ дозволяє     ефективніше організувати процес навчання й корекційної роботи, що сприяє успішній адаптації дітей у суспільстві.

Вплив ТПМ на навчання

Труднощі у засвоєнні навчального матеріалу

Діти з ТПМ мають обмежений словниковий запас, що ускладнює розуміння термінів і понять.

Уповільнене формування лексико-граматичних навичок призводить до труднощів у виконанні завдань на побудову зв’язних висловлювань.

Проблеми з письмом і читанням

Дисграфія ускладнює процес письма, проявляючись у помилках, пов’язаних із заміною чи пропуском літер, неправильним поділом слів. Дислексія створює труднощі у читанні: дитині важко розпізнавати літери, складати їх у слова, що впливає на розуміння тексту.

Низька успішність у математичних дисциплінах

Мовленнєві порушення заважають засвоєнню математичних понять, розумінню умов задач, а також формулюванню власних відповідей.

Відсутність впевненості у навчанні

Постійні труднощі з виконанням завдань, помилки у письмі та мовленні формують у дитини занижену самооцінку.

 

Особливості логопедичного супроводу учнів молодшого шкільного віку з ТПМ

 

Основні умови організації логопедичного супроводу дитини молодшого шкільного віку з ТПМ

1.            Активна діяльність дитини. Ця педагогічна умова є визначальною для логопедичного супроводу як інноваційної педагогічної технології. Складний процес взаємодії фахівців і дитини будується на пріоритетності активізації її внутрішнього потенціалу, результатом якого є прогрес розвитку дитини. Діяльна позиція дитина з ТПМ визначає її як рівноцінного і активного учасника процесу супроводу, наголос робиться на її «сильні» сторони, позитивні якості та переваги. 

2.            Диференційованість супроводу спрямована на створення індивідуального маршруту логопедичного супроводу в кожному конкретному випадку з урахуванням специфіки наявних мовленнєвих порушень, особливостей динаміки цих порушень у процесі супроводу. Також потрібно враховувати індивідуальні особливості дитини, її можливості для активізації власних резервів та можливостей.

3.            Адекватність супроводу. Корекційно-розвивальне логопедичне середовище, що створюється для учнів з ТПМ, повинно бути адекватним їх потребам у будь-який момент логопедичного супроводу, що досягається його гнучкістю та мобільністю. Реалізація цієї умови передбачає постійний моніторинг показників  мовленнєвого порушень та їх динаміки у процесі розвитку дитини. Ця умова передбачає реалізацію логопедичного супроводу як системної діяльності, в основу якої покладено внутрішню узгодженість, взаємозв’язок та взаємообумовленість окремих його компонентів, що реалізуються в певній логічній і відповідній послідовності з опорою на сучасні досягнення науково-технічного прогресу. 

5.            Полідисциплінарний (командний) підхід. Означена умова реалізується через співорганізацію, співпрацю різних фахівців – учасників процесу логопедичного супроводу (команди супроводу): логопеда, психолога, спеціальних педагогів, учителів, вихователів (за потреби – і лікарів відповідного профілю) тощо щодо досягнення найкращого для дитини результату. Спільна діяльність учасників логопедичного супроводу відбувається в межах єдиної системи цінностей на засадах колегіальності та демократичності. 

6.            Активна участь сім’ї. Означена умова визначає виключне значення батьків (членів сім’ї, родичів) у процесі логопедичного супроводу дитини. Батьки розглядаються не лише як джерело знань про особливості своєї дитини (її характер, поведінку, особливості прояву основного та мовленнєвого розладу, самопочуття дитини), але й виступають рівноправними учасниками процесу супроводу. Саме на них покладено функції організації належного корекційнорозвивального логопедичного середовища в повсякденному житті дитини (в побуті, в громадських місцях, під час відпочинку та прогулянок тощо). Такий орієнтир не лише підвищує значимість сімейного виховання, а й ставить нові вимоги щодо участі батьків у процесі корекції та розвитку мовлення дітей із ТПМ як передумови їх подальшого успішного навчання та інтеграції в суспільство.

Основні принципи роботи з учнями молодшого шкільного віку з ТПМ 

1. Індивідуальний підхід

      Урахування рівня мовленнєвого розвитку кожної дитини.

      Диференціація завдань залежно від можливостей учня.

 

2.                 Корекційно-розвивальна спрямованість навчання

      Використання завдань, спрямованих на розвиток мовленнєвих навичок: збагачення словникового запасу, формування правильної граматичної будови мовлення.

      Включення логопедичних вправ у загальний навчальний процес

 

3.                 Ігрові методи навчання

      Застосування ігор для розвитку мовлення, мислення, пам’яті та уваги.

      Використання настільних ігор, карток, інтерактивних вправ.

 

4.                 Підтримка емоційного стану дитини

      Створення ситуацій успіху, заохочення навіть незначних досягнень.

      Формування позитивної атмосфери в класі, щоб дитина відчувала себе комфортно.

 

5.                 Співпраця з фахівцями та батьками

      Регулярна взаємодія з логопедом, психологом та іншими спеціалістами.

      Проведення консультацій для батьків щодо розвитку мовлення дитини вдома.

Робота з дітьми з ТПМ у початковій школі – це не лише навчальний процес, а й комплексна підтримка їхнього розвитку. Основне завдання педагогів – створити умови, за яких дитина почуватиметься впевнено, долатиме мовленнєві труднощі та поступово інтегруватиметься в навчальний колектив.

 

 

 

 

 

Корекційна складова уроків  в початковій школі для дітей з ТПМ

 

Корекційна складова є важливою частиною освітнього процесу для дітей із тяжкими порушеннями мовлення (ТПМ). У початковій школі така складова передбачає інтеграцію методів, спрямованих на подолання мовленнєвих труднощів, розвиток комунікативних навичок і підтримку емоційнопсихологічного стану дитини.

Розглянемо ключові складові корекційної роботи.

1.   Індивідуальний підхід

Діти з ТПМ мають різний рівень мовленнєвого розвитку, а також різний темп сприйняття та обробки інформації. Тому:

Діагностика мовленнєвого рівня дитини є обов’язковою перед початком роботи. Це допомагає виявити сильні сторони учня та визначити зони розвитку.

Завдання диференціюються за рівнем складності, щоб врахувати можливості кожного учня.

Враховуються інтереси дитини, що сприяє її мотивації до навчання. Наприклад, для учня, який любить малювати, можна запропонувати завдання, де потрібно створити схематичний малюнок до теми уроку.

2.   Інтеграція логопедичних вправ

Для дітей з ТПМ важливо, щоб мовленнєва корекція була органічно вплетена в навчальний процес.

           На уроках математики можна запропонувати завдання, що вимагають усного формулювання відповідей: наприклад, складання математичних задач із використанням простих речень.

           На уроках мови – вправи на побудову речень із правильним узгодженням слів, акцент на артикуляційні вправи під час вивчення нових слів.

           Ігрові вправи (наприклад, артикуляційні гімнастики) під час фізкультхвилинок не лише знімають напругу, але й розвивають мовленнєвий апарат.

3. Візуальна підтримка

Візуалізація – потужний інструмент для роботи з дітьми з ТПМ.

           Наочні матеріали: картки, малюнки, схеми, які допомагають краще зрозуміти тему. Наприклад, під час вивчення геометричних фігур використовуємо реальні предмети чи яскраві ілюстрації.

           Графічні органайзери: таблиці, діаграми або схеми, які сприяють логічному структуруванню інформації.

           Схеми вимови звуків: візуальні підказки, що показують положення язика та губ під час вимови.

4. Розвиток мовленнєвого слуху

Мовленнєвий слух є основою для формування правильної вимови та розуміння мови.

           Вправи на розрізнення звуків у словах: наприклад, "плесніть у долоні, якщо чуєте звук [с]".

           Ігри на розвиток фонематичного сприйняття: «Знайди слово з помилкою», «Вгадай звук».

           Інтеграція музичних вправ: спів пісень, повторення ритмічних фраз.

Корекційна складова уроків у початковій школі допомагає дітям із ТПМ не лише краще засвоювати навчальний матеріал, а й гармонійно розвиватися. Застосування індивідуального підходу, інтеграції логопедичних вправ, використання візуальних матеріалів і розвиток мовленнєвого слуху – це фундамент для успішної адаптації дітей у навчальному процесі.

 

Розвиток мовлення на уроках через гру

 

Один із найефективніших методів розвитку мовлення у дітей з тяжкими порушеннями мовлення — це використання логопедичних ігор на уроках. Гра, як відомо, є природним способом пізнання світу, і коли вона інтегрована в навчальний процес, вона сприяє не лише розвитку мовлення, але й загальному розвитку дитини.

 

Логопедичні ігри на уроках математики

image 

Математика для дітей з порушеннями мовлення може бути складною, але через гру можна зробити цей процес більш доступним і зрозумілим. Логопедичні ігри на уроках математики допомагають розвивати мовлення, покращувати навички опису та розуміння числових понять.

 

 

1 клас

 

Вправа: "Читаємо та рахуємо"

Мета: Покращення навичок звуковимови та обчислення простих задач. Опис: Учитель пропонує дітям завдання, які містять числа та операції, які потрібно прочитати та проговорити вголос. Наприклад, "7 плюс 3", "10 мінус 4". Діти повинні прочитати кожну задачу і проговорити її голосно, правильно вимовляючи кожен звук.

Ціль: Покращення звуковимови при проголошенні математичних термінів, правильне вимовляння чисел.

 

Вправа: "Математичні рими"

Мета: Розвиток артикуляції та словникового запасу через гру з числами. Опис: Учитель просить дітей придумати рими до чисел або математичних операцій. Наприклад, "двадцять – хвацько", "десять – ледь", "п’ять – рясно". Діти мають створити прості віршики з числами, що допомагає тренувати мовлення.

Ціль: Розвиток мовлення, артикуляції та логічного мислення через гру.

 

Вправа: "Математичні потоки"

Мета: Покращення фразового мовлення та навичок підрахунку.

Опис: Учитель показує картки з малюнками, на яких зображені кілька предметів, наприклад, яблука або іграшки. Діти повинні по черзі називати кількість предметів, проговорюючи їх вголос: "Один яблуко, два яблука, три яблука". Кожен раз проголошуючи числа, діти створюють потік мовлення.

Ціль: Розвиток фразового мовлення та вміння правильно вимовляти числа.

 

Вправа: "Математичний детектив"

Мета: Розвиток мовлення та навичок порівняння чисел.

Опис: Учитель задає дітям задачі на порівняння чисел, наприклад: "Яке число більше – 6 чи 9?" Діти мають обговорити, чому саме це число більше або менше. Важливо проговорювати відповідь повними реченнями, наприклад:

"Число 9 більше за 6, тому що дев’ять більше, ніж шість".

Ціль: Розвиток умінь порівнювати числа, тренування мовлення.

 

Вправа: "Математична естафета"

Мета: Розвиток швидкості мовлення та правильності обчислень.

Опис: Діти по черзі дають відповіді на прості математичні задачі, наприклад: "5 + 3 = ?", "10 – 4 = ?". Завдання полягає в тому, щоб дати відповідь швидко і чітко, без затримок. Кожна правильна відповідь наближає дитину до фінішу. Ціль: Розвиток швидкості та правильності обчислень, чіткість мовлення.

 

Вправа: "Чарівні числа"

Мета: Розвиток звукової чутливості та вимови.

Опис: Діти отримують картки з числами (наприклад, "6", "7", "8") і мають проговорити кожне число, акцентуючи увагу на правильній артикуляції. Наприклад: "Шість", "Сім", "Вісім". Діти можуть повторювати числа по кілька разів, допомагаючи собі жестами або мовними підтримками. Ціль: Тренування правильної вимови звуків і чисел.

 

Вправа: "Математичні голоси"

Мета: Покращення голосових навичок через виконання математичних вправ. Опис: Учитель дає дітям прості математичні задачі, які потрібно розв’язати вголос. Наприклад: "6 + 3 = ?" Діти повинні проговорити відповідь чітким голосом. Потім вправу можна ускладнити, запропонувавши дітям повторити відповідь м'яким, голосним або низьким голосом.

Ціль: Розвиток голосових навичок та чіткої вимови при вирішенні задач.

 

Вправа: "Математичний театр"

Мета: Розвиток мовлення і театралізація математичних задач.

Опис: Діти отримують математичні задачі, які повинні розіграти у вигляді театральної сценки. Наприклад, одна дитина грає роль продавця, а інша — покупця. Задача: "Якщо товар коштує 8 гривень, а покупець дає 10, скільки грошей він отримує назад?" Діти проговорюють діалоги, вирішуючи задачу через діалог.

Ціль: Розвиток мовлення, вміння правильно формулювати математичні задачі у вигляді діалогів.

 

Вправа: "Знайди правильну відповідь"

Мета: Покращення навичок логічного мислення та вміння формулювати відповіді.

Опис: Учитель задає питання, на які діти повинні дати відповідь, наприклад: "Скільки буде 5 плюс 3?" Після того, як діти відповідають, вони мають пояснити, чому саме так: "П’ять плюс три буде вісім, тому що я додаю три до п’яти". Діти проговорюють усі кроки розв'язку.

Ціль: Розвиток логічного мислення, мовлення та формулювання відповідей.

 

Вправа: "Математичні склади"

Мета: Розвиток правильного вимовлення складів і чисел.

Опис: Діти повинні проговорювати склади, що складаються з чисел, наприклад: "шість" (ші-с-т), "десять" (де-с-ять). Учитель пропонує проговорювати числа з різними кількостями складів і акцентувати увагу на чіткій вимові кожного складу.

Ціль: Розвиток мовленнєвих навичок і вимови складів.

 

2 клас

 

Вправа: "Математичні загадки"

Мета: Розвиток вміння слухати, розуміти та формулювати відповіді.

Опис: Учитель задає дітям загадки, що містять математичні елементи. Наприклад: "Я більше за 5, але менше за 10. Хто я?" (Відповідь: 6, 7, 8, 9). Діти повинні правильно розгадати загадки і проговорити відповіді.

Ціль: Розвиток логічного мислення та вимови, вправи на слухове сприймання чисел.

 

Вправа: "Рахуємо вслух"

Мета: Покращення артикуляції та навичок обчислень.

Опис: Учитель пропонує дітям рахувати вголос з певними операціями, наприклад: "Давайте порахуємо від 1 до 20, додаючи 2 до кожного числа" або "Від 20 віднімаємо 3". Діти повинні чітко вимовляти кожне число та операцію. Ціль: Розвиток чіткої вимови чисел і математичних операцій, зокрема додавання та віднімання.

 

Вправа: "Математичні історії"

Мета: Розвиток мовлення та навичок вирішення задач.

Опис: Учитель пропонує дітям короткі математичні історії, наприклад: "У лісі було 5 оленів. 2 олені пішли, скільки залишилося?" Діти повинні розповісти відповідь, використовуючи повні речення: "В лісі залишилось 3 олені". Ціль: Розвиток мовлення, вміння пояснювати рішення задач.

 

 

Вправа: "Математичний калейдоскоп"

Мета: Розвиток навичок додавання та віднімання в межах 100.

Опис: Діти отримують картки з числами та операціями. Наприклад: "20 + 15", "50 - 10". Кожен учень по черзі бере картку, проголошує операцію вголос і дає правильну відповідь.

Ціль: Розвиток математичних навичок, а також чіткої вимови.

 

Вправа: "Математичні асоціації"

Мета: Розвиток мовлення через асоціативне мислення.

Опис: Учитель говорить число, а діти мають знайти до нього асоціацію, наприклад: "7" — це "7 днів тижня". Учні повинні виразити свою думку у вигляді простих речень, наприклад: "Я думаю, що 7 — це дні тижня". Ціль: Розвиток мовлення через асоціативне мислення та зв'язування математичних понять з реальними об’єктами.

 

 Вправа: "Математичний диктант"

Мета: Розвиток навичок швидкого усного обчислення.

Опис: Учитель диктує прості арифметичні задачі, наприклад: "10 + 4", "15 - 7", і діти повинні проговорити правильні відповіді. Можна змінювати складність задач: додавання, віднімання в межах 20, порівняння чисел.

Ціль: Покращення навичок швидкого рахунку та чіткої вимови.

 

Вправа: "Математичний диктант з описом" Мета: Розвиток вміння описувати математичні операції.

Опис: Учитель диктує задачу, а діти повинні проговорити рішення в повному вигляді. Наприклад, "Ми маємо 8 яблук. Якщо до них додати ще 3 яблука, скільки яблук буде разом?" Діти повинні не лише дати відповідь, але й описати, як вирішували задачу.

Ціль: Розвиток вміння описувати математичні операції та правильно формулювати думки.

 

Вправа: "Математичні порівняння" Мета: Розвиток навичок порівняння чисел.

Опис: Учитель задає дітям завдання на порівняння чисел, наприклад: "Яке число більше — 14 чи 18?" Діти повинні проговорити відповідь, порівнюючи числа, та пояснити чому одне більше за інше: "18 більше за 14, тому що 18 більше за 14".

Ціль: Розвиток навичок порівняння чисел та вміння чітко пояснювати свої відповіді.

 

Вправа: "Чарівний мішечок"

Мета: Розвиток навичок розв’язання задач на основі слуху.

Опис: Вчитель бере мішечок з картками, на яких записані прості задачі. Діти по черзі дістають картки, прочитують задачі та відповідають на них. Наприклад:

"У тебе є 6 яблук, а твоя подруга дала тобі ще 4. Скільки яблук у тебе тепер?".

Ціль: Розвиток слухової уваги, математичних навичок, правильне вимовляння чисел.

 

Вправа: "Математичні пошуки"

Мета: Розвиток навичок порівняння та розв’язання задач.

Опис: Учитель дає дітям кілька предметів з різними кількостями і задає питання: "Який предмет більше?", "Скільки їх разом?". Наприклад, "Є 3 яблука і 5 груш. Яка кількість більша?" Діти повинні правильно порівняти предмети і відповісти на питання.

Ціль: Розвиток навичок порівняння предметів за кількістю, вимови чисел і правильних відповідей.

 

3 клас

 

Вправа: "Математичний кросворд"

Мета: Розвиток мовлення та логічного мислення через математичні задачі.

Опис: Учитель створює кросворд, в якому діти мають заповнити порожні клітинки відповідями на математичні задачі. Наприклад: "Яке число більше за 15, але менше за 20?" (Відповідь: 16, 17, 18, 19). Діти повинні правильно вимовити числа, відповідаючи на кожне запитання.

Ціль: Розвиток чіткої вимови, логічного мислення та математичних навичок.

 

Вправа: "Математичний диктант з роз'ясненням" Мета: Покращення навичок вирішення задач з поясненням.

Опис: Учитель диктує математичні задачі, а діти повинні не тільки обчислити відповідь, але й пояснити, як вони отримали її. Наприклад: "У мене було 12 олівців, я віддав 5. Скільки олівців залишилось?" Діти мають пояснити процес віднімання: "12 мінус 5 буде 7, залишилось 7 олівців".

Ціль: Розвиток уміння пояснювати математичні операції, чітка вимова відповідей.

 

Вправа: "Математичний театр"

Мета: Розвиток мовлення та театралізація математичних задач.

Опис: Діти розігрують математичні задачі у вигляді сценок. Наприклад, одна дитина грає роль продавця, а інша — покупця. Завдання: "Я купую 3 яблука за 10 гривень. Скільки я отримаю здачі, якщо дала 20 гривень?" Діти повинні проговорити діалог, вирішуючи задачу в процесі гри.

Ціль: Розвиток мовлення, правильного формулювання математичних задач через театралізацію.

 

Вправа: "Математичний лабіринт"

Мета: Покращення навичок обчислень та чіткої вимови.

Опис: Діти мають пройти через лабіринт, виконуючи завдання на додавання, віднімання, множення або ділення. Наприклад: "5 + 7 = ?" або "25 ÷ 5 = ?". Кожне правильне рішення дає змогу рухатись далі. Діти повинні проговорювати свої відповіді вголос.

Ціль: Розвиток навичок обчислень, чіткої вимови відповідей.

 

Вправа: "Математичні асоціації"

Мета: Розвиток асоціативного мислення та мовлення.

Опис: Учитель називає число, а діти повинні назвати до нього асоціацію, пов'язану з математичним змістом. Наприклад: "10" — "десять пальців", "20" — "два десятки". Діти мають проговорювати асоціації вголос.

Ціль: Розвиток мовлення, асоціативного мислення, вміння пов'язувати числа з реальними об'єктами.

 

Вправа: "Математичні пошуки"

Мета: Розвиток навичок порівняння чисел та створення простих задач.

Опис: Учитель дає завдання на порівняння чисел або числових величин, наприклад: "Що більше — 50 чи 45?" або "Скільки буде 4 десятки і 2 одиниці?" Діти мають не тільки порівняти числа, а й сформулювати правильну відповідь, наприклад: "50 більше за 45", або "40 плюс 2 буде 42".

Ціль: Розвиток навичок порівняння чисел, логічного мислення та чіткої вимови.

 

Вправа: "Математична естафета"

Мета: Покращення навичок швидкого обчислення та мовлення.

Опис: Діти по черзі відповідають на прості математичні задачі. Кожен учень має певний час (наприклад, 10 секунд) на те, щоб дати відповідь на задачу, наприклад: "10 + 15 = ?" або "30 – 5 = ?". Всі учні повинні відповідати чітко і швидко.

Ціль: Розвиток швидкості обчислень, мовлення та правильного вимовляння чисел.

 

Вправа: "Чарівний мішечок"

Мета: Покращення слухового сприйняття та вимови.

Опис: У мішечку знаходяться картки з задачами, числами або математичними символами. Діти по черзі дістають картки та повинні вголос розв'язати задачу або пояснити значення символу. Наприклад, "8 + 3" або "Як виглядає знак множення?". Діти проговорюють рішення або відповідь на питання.

Ціль: Розвиток слухового сприйняття, обчислень, правильності вимови.

 

Вправа: "Математичний диктант з числами та діями"

Мета: Розвиток навичок правильного обчислення та вміння говорити числа. Опис: Учитель диктує не тільки числа, а й дії, наприклад: "П'ять плюс сім дорівнює, десять мінус два дорівнює, шістнадцять ділимо на чотири". Діти повинні проговорювати кожну дію та відповідь чітко й правильно. Ціль: Покращення навичок математичних операцій, вимови чисел і дій.

 

Вправа "Математичні перегони"

Мета: Розвиток навичок швидкого усного обчислення та правильного проголошення результату.

Опис: Діти поділяються на команди. Учитель дає задачі на швидкість, наприклад: "8 + 9", "15 – 6", "6 × 3". Перший учень команди має проговорити відповідь, а наступний учень одразу дає свою. Перемагає команда, яка дасть найбільше правильних відповідей.

Ціль: Розвиток навичок швидкого та правильного обчислення, мовлення.

 

4 клас

 

Вправа: "Математичні пояснення"

Мета: Розвиток навичок пояснення математичних операцій і правильного вимовляння математичних термінів.

Опис: Учитель задає задачу, наприклад: "У Васі було 12 яблук, він віддав 4. Скільки у нього залишилося?". Діти повинні не тільки дати правильну відповідь, але й пояснити, як вони до неї дійшли, використовуючи математичні терміни: "12 мінус 4 дорівнює 8, тому що відняли 4 яблука".

Ціль: Розвиток навичок пояснення математичних дій, правильна вимова математичних термінів і чисел.

 

Вправа: "Математичний диктант"

Мета: Розвиток навичок усних обчислень, правильного вимовляння чисел і математичних операцій.

Опис: Учитель диктує завдання на додавання, віднімання, множення і ділення, які діти повинні виконати усно. Наприклад: "15 + 7 = ?", "45 - 18 = ?", "12 × 4 = ?". Важливо, щоб учні проговорювали кожну дію і відповідь.

Ціль: Покращення навичок обчислення в межах 100, чітка вимова відповідей.

 

Вправа: "Математичні ситуації"

Мета: Розвиток уміння будувати логічні висновки та формулювати відповіді. Опис: Учитель пропонує ситуації з реального життя, що вимагають математичних обчислень. Наприклад: "У магазині 8 товарів. Кожен коштує 12 гривень. Скільки буде коштувати все?" Діти повинні правильно сформулювати відповідь і пояснити, як вирішували задачу: "12 помножити на 8 буде 96, отже, все коштує 96 гривень".

Ціль: Розвиток уміння застосовувати математичні знання на практиці, логічне мислення, чітка вимова.

 

Вправа: "Чарівний квадрат"

Мета: Розвиток мовлення і математичних навичок через роботу з числами та діями.

Опис: Учитель дає дітям завдання на заповнення квадрату, де на кожній стороні є порожні клітинки, а в середині — математичні дії. Наприклад: "Заповніть цей квадрат, щоб результат дорівнював 24". Діти повинні самостійно обчислити всі необхідні числа та правильно проговорити результат.

Ціль: Розвиток навичок обчислень, логічного мислення та правильного формулювання відповідей.

 

Вправа: "Математичні історії"

Мета: Розвиток мовлення через створення та розв'язання математичних задач.

Опис: Учитель пропонує учням придумати математичну задачу на основі заданої теми, наприклад: "Якщо в класі 25 учнів, а 7 відсутні, скільки учнів присутні?". Діти повинні придумати задачу, обчислити відповідь і правильно сформулювати її.

Ціль: Розвиток творчих навичок, уміння створювати математичні задачі і формулювати відповідь.

 

Вправа: "Математичні картки"

Мета: Розвиток навичок швидкого обчислення та правильної вимови.

Опис: Учитель дає учням картки з математичними виразами, що потребують додавання, віднімання, множення або ділення. Діти повинні швидко дати відповідь і проговорити її вголос. Наприклад: "23 + 45", "56 - 32", "9 × 6".

Ціль: Розвиток швидкості обчислень, чіткої вимови, вміння працювати з математичними операціями.

 

Вправа: "Математичний лабіринт"

Мета: Покращення логічного мислення та вимови.

Опис: Учитель створює лабіринт, в якому кожен шлях веде до правильної відповіді на задачу. Діти повинні пройти лабіринт, вирішуючи задачі, наприклад: "Яка різниця між 72 і 39?", "Яке число є результатом ділення 64 на 8?". Всі відповіді повинні бути проговорені вголос.

Ціль: Розвиток логічного мислення, швидкість вирішення задач, чітка вимова.

 

Вправа: "Математична естафета"

Мета: Розвиток навичок швидкого обчислення та мовлення.

Опис: Учні розділяються на команди і по черзі відповідають на математичні задачі. Наприклад: "16 + 24", "100 - 25". Кожен учень повинен правильно і швидко дати відповідь і передати естафету наступному учню.

Ціль: Розвиток навичок швидкого усного обчислення, чіткої вимови.

 

Вправа: "Математичні перегони"

Мета: Покращення навичок швидкого вирішення задач і вимови.

Опис: Учитель дає задачі на швидкість, наприклад: "40 ÷ 5", "35 + 12". Учні повинні проговорити правильні відповіді, якомога швидше. Перемагає той, хто дасть найбільше правильних відповідей.

Ціль: Розвиток швидкості обчислень, чіткої вимови, концентрації уваги.

 

 Вправа: "Математичний турнір"

Мета: Розвиток математичних навичок та вміння вирішувати складні задачі.

Опис: Учні діляться на дві команди. Кожна команда отримує завдання з кількох частин: додавання, віднімання, множення і ділення. Наприклад: "Виконайте додавання: 45 + 23", "Відніміть: 60 – 18", "Множте: 8 × 7", "Ділімо: 81 ÷ 9". За кожну правильну відповідь команда отримує бал.

Ціль: Розвиток умінь виконувати математичні операції, працювати в команді, чітко висловлюватися.

 

Вправи-руханки під час уроків математики є чудовим способом не лише активізувати учнів, але й полегшити їхню концентрацію, розвинути координацію та м'язову пам'ять, що особливо важливо для дітей з тяжкими порушеннями мовлення (ТПМ). Ось кілька ідей для руханок під час математики:

 

Руханка "Числові стрибки"

Мета: Розвиток координації та активізація мислення.

Опис: Розкладіть на підлозі або візьміть картки з числами. Діти повинні стрибати на певне число, коли ви називаєте математичну операцію або задачу, наприклад: "Стрибни на 10", "Стрибни на 5 плюс 3". Діти повинні правильно обчислити результат і виконати стрибок.

Ціль: Розвиває не тільки фізичну активність, а й вміння швидко рахувати і співвідносити числа з результатами.

 

Руханка "Математичний танок"

Мета: Полегшити запам'ятовування математичних операцій.

Опис: Створіть простий танець, який буде включати рухи для кожної математичної операції. Наприклад:

"Додати" — стрибок вгору.

"Відняти" — нахил вперед.

"Множити" — обертання навколо себе.

"Ділити" — рухи руками, наче ділимо щось на частини. Кожна дитина повторює рухи в такт музиці, разом із проголошенням математичної дії. Ціль: Допомагає запам'ятовувати математичні операції та їх послідовність через фізичну активність.

 

Руханка "Математичний м'яч"

Мета: Розвиток комунікативних навичок та концентрації.

Опис: Діти передають один одному м'яч. Кожного разу, коли м'яч потрапляє до конкретного учня, він повинен вирішити математичне завдання, наприклад: "3 + 5", "10 – 4", "20 ÷ 4".

Ціль: Покращення швидкості обчислень, розвиток мовлення, вміння правильно вимовляти числа.

 

Руханка "Час для дій"

Мета: Покращити сприйняття часу і чисел.

Опис: Використовуючи пластикові годинники або просто вигадані часові відрізки, попросіть дітей рухатись відповідно до часу. Наприклад:

"Якщо буде 5 хвилин, ви робите 5 стрибків."

"Якщо 10 хвилин — 10 кроків."

"Якщо 30 секунд — присідання."

Ціль: Розвиває орієнтацію в часі, зв'язок часу з кількісними величинами, а також активізує фізичну діяльність.

 

Руханка "Математичні фігури"

Мета: Розвиток геометричних уявлень через рухи.

Опис: Під час уроку, коли ви вивчаєте геометричні фігури, діти можуть виконувати певні рухи, які асоціюються з цими фігурами:

"Квадрат" — рухи кроками по чотирьох кутах.

"Круг" — бігти по колу.

"Трикутник" — робити три стрибки під різними кутами.

Ціль: Допомагає вивчати геометричні форми через фізичні вправи, сприяє кращому засвоєнню понять.

 

Руханка "Математичні командні завдання"

Мета: Поглибити командну роботу та математичні навички.

Опис: Поділіть дітей на команди. Кожній команді дається завдання, яке містить кілька математичних операцій. Кожен учасник команди має виконати певний рух, відповідаючи на питання:

"Розв'яжи задачу: 5 + 3 = ?" — після відповіді робить три стрибки.

"Яке число більше за 10, але менше за 15?" — потім робить 10 кроків.

"Скільки буде 6 помножити на 2?" — виконує 6 підскоків.

Ціль: Розвиває командну роботу, навички обчислень, концентрацію.

 

Руханка "Секретні математичні рухи"

Мета: Створити інтерактивний процес навчання через рухи.

Опис: Діти отримують картки з математичними операціями та результатами, але не знають, який результат вони отримають. Вони повинні виконати рухи для кожного математичного операцією, наприклад:

"Додати" — підняти руки вгору.

"Відняти" — присісти.

"Помножити" — зробити обертання.

"Поділити" — нахилитися вперед.

Ціль: Активізує дітей і допомагає зосередитися на обчисленнях через інтерактивні рухи.

 

Руханка "Знайди правильну відповідь"

Мета: Стимулювати розвиток логічного мислення через фізичну активність. Опис: Розкладіть картки з різними результатами відповідей (можна використати числа або малюнки). Коли дитина правильно вирішує задачу, вона повинна знайти і підняти картку з правильним результатом. Наприклад: "6 + 4 = ?" — дитина повинна підняти картку з числом 10.

Ціль: Розвиває швидкість мислення та фізичну активність, а також дозволяє отримати позитивні емоції від досягнутих результатів.

 

           

Логопедичні ігри на уроках літературного читання  та української мови

 

image 

Логопедичні ігри на уроках літературного читання та української мови  для дітей з тяжкими порушеннями мовлення    (ТПМ)        є        важливим елементом розвитку мовленнєвих навичок, зокрема артикуляції, дикції, звукової аналітико-синтетичної діяльності, розуміння тексту, формулювання своїх думок, граматичних навичок, фонематичного слуху та сприймання. Ось кілька прикладів таких ігор:

 

 

 

1 клас

Гра "Звуковий ланцюжок"

Мета: Розвиток фонематичного слуху та звукового аналізу.

Опис: Вчитель починає з одного звуку (наприклад, "м"). Діти по черзі додають слова, що починаються на цей звук (наприклад, "молоко", "мед", "мама"). Після того, як ланцюжок зібрано, діти повторюють всі слова разом, акцентуючи увагу на правильному вимовлянні звуків.

Ціль: Розвиває вміння розпізнавати і вимовляти звуки в словах, покращує артикуляцію.

 

Гра "Звуковий пазл"

Мета: Розвиток вміння розпізнавати звуки в словах та їх артикуляцію.

Опис: Діти отримують картки з буквами або картки з малюнками предметів. Вчитель вимовляє слово (наприклад, "котик"), а діти повинні знайти картки з буквами цього слова та скласти їх у правильному порядку. Після цього вони вимовляють слово вголос.

Ціль: Покращує навички звукового аналізу та синтезу, а також вимову слів.

 

Гра "Хто швидше знайде?"

Мета: Розвиток уважності, орієнтація на звуки в словах.

Опис: Вчитель називає певний звук (наприклад, "с"), і діти повинні швидко знайти в класі або серед карток предмети чи зображення, що починаються з цього звуку (наприклад, "сонце", "собака", "сік"). Важливо, щоб діти чітко вимовляли знайдені слова.

Ціль: Розвиває здатність швидко розпізнавати звуки в словах та вимовляти їх правильно.

 

Гра "Вибери слово"

Мета: Розвиток вміння слухати і розпізнавати звуки в словах.

Опис: Вчитель вимовляє два або три схожі за звучанням слова (наприклад, "кіт", "котик", "собака"). Діти повинні вибрати правильне слово на основі слуху, а потім вимовити його. Можна додати картки із зображенням предметів, що відповідають цим словам.

Ціль: Покращує артикуляцію, слухову увагу і здатність розпізнавати звуки у словах.

 

Гра "Мовний м'яч"

Мета: Розвиток артикуляції та дикції.

Опис: Діти передають один одному м'яч. Кожного разу, коли м'яч потрапляє до певного учня, той повинен вимовити слово або звуки, які називає вчитель (наприклад, "с", "м", "к"). Потім інші діти повторюють ці звуки або слова. Можна використовувати м'яч з кольоровими відмітками, кожен колір відповідає певному звуку чи групі звуків.

Ціль: Покращує артикуляцію, зосереджує увагу на правильному вимовлянні звуків.

 

Гра "Звукові картки"

Мета: Розвиток навичок звукового аналізу та синтезу.

Опис: Вчитель розкладає картки з буквами або картками, що зображують різні звуки. Кожне слово складається з певних звуків, які треба по черзі обговорити з дітьми. Наприклад, "мама" — розділяємо на "м" і "а". Діти повинні правильно вимовити кожен звук та слово в цілому.

Ціль: Розвиває звуковий аналіз, артикуляцію та вимову слів.

 

Гра "Літера на снігу"

Мета: Розвиток навичок читання і вимови.

Опис: На папері (або на інтерактивній дошці) пишуть літери або складаються прості слова. Діти повинні вимовити ці літери або слова, а потім з допомогою пальця або палички "проводять" літери або слова по "снігу", промовляючи їх правильно. Ціль: Розвиває вимову, здатність читати, тренує правильну артикуляцію.

 

Гра "Вгадай слово по буквах"

Мета: Розвиток фонематичного слуху і звукової пам'яті.

Опис: Вчитель по черзі називає перші звуки кількох слів (наприклад, "с", "а",

"т" — це може бути слово "сітка"). Діти повинні вгадати слово і вимовити його. Потім вчитель перевіряє правильність вимови та допомагає дітям з виправленням звуків, якщо це необхідно.

Ціль: Розвиває фонематичний слух, допомагає дітям правильно вимовляти слова.

 

Гра "Звуковий мішок"

Мета: Розвиток слухової уваги та правильного вимовляння звуків.

Опис: У мішку або коробці знаходяться предмети, які починаються на різні звуки. Діти по черзі витягують предмети, називають їх і вимовляють перший звук правильно. Наприклад, "м" — "м'яч", "с" — "собака".

Ціль: Розвиває фонематичний слух, артикуляцію, сприйняття звуків в словах.

 

2 клас

 

 Гра "Відгадай слово по опису"

Мета: Розвиток слухового сприйняття, розширення словникового запасу. Опис: Логопед описує слово, не називаючи його (наприклад, "Це великий домашній улюбленець, він гавкає" — відповідь: "собака"). Діти повинні вгадати слово і вимовити його правильно. Після цього можна обговорити, які звуки є в цьому слові і як правильно їх вимовляти.

Ціль: Покращує мовленнєву пам'ять, навички сприйняття та вимову слів.

 

Гра "Чарівні літери"

Мета: Розвиток навичок звукового аналізу, правильного сприйняття звуків у словах.

Опис: Логопед розкладає літери або картки з малюнками. Діти повинні вибрати ті літери або картинки, що починаються на певний звук (наприклад, "к" — "книга", "кіт"). Потім кожен учень по черзі вимовляє знайдені слова правильно. Ціль: Розвиває здатність до аналізу та синтезу звуків, правильну вимову.

 

Гра "Текстові пазли"

Мета: Покращення навичок читання, розвиток граматичних структур.

Опис: Вчитель на дошці або на картках розкладає частини тексту або речення. Діти повинні за допомогою карток правильно скласти текст і вимовити його вголос. Наприклад, речення: "У лісі багато дерев". Картки: "У", "лісі", "багато", "дерев".

Ціль: Розвиває навички читання, граматичні навички, покращує вимову.

 

Гра "Звукові доріжки"

Мета: Розвиток фонематичного слуху та навичок звукового аналізу.

Опис: Вчитель вимовляє слова з певними звуками (наприклад, слова, що починаються на "с", "ш", "м"). Діти мають знайти ці слова серед запропонованих карток або написати їх на дошці. Потім вони повинні вимовити ці слова правильно, акцентуючи на звуках.

Ціль: Розвиває сприйняття звуків у словах, правильну артикуляцію.

 

Гра "Скоромовки"

Мета: Покращення артикуляції, тренування складних звуків.

Опис: Вчитель або вчитель пропонує дітям скоромовки, які вони повинні повторювати швидко і правильно. Наприклад:

      "Шість чорних черепашок шиплять на шляху."

      "Три трактора тягнуть тягар." Діти по черзі вимовляють скоромовки, уважно стежачи за правильністю артикуляції.

Ціль: Розвиває швидкість вимови, артикуляцію, поліпшує дикцію.

 

Гра "Мовний ланцюг"

Мета: Розвиток навичок звукового аналізу, зміцнення граматичних навичок. Опис: Діти по черзі називають слова, що починаються на останню літеру попереднього слова. Наприклад: "літо" — "осінь" — "ніж" — "жираф". Важливо, щоб діти вимовляли ці слова чітко та правильно.

Ціль: Розвиває навички формування ланцюга звуків, сприяє розвитку пам'яті, вимови.

 

Гра "Маленькі вірші"

Мета: Розвиток ритму, інтонації, дикції.

Опис: Вчитель пропонує дітям вивчити короткий вірш або речення, яке містить складні звуки. Потім діти по черзі вимовляють вірш, звертаючи увагу на правильну інтонацію, нагол і вимову складних звуків. Наприклад: "В лісі жовте листя падає, І осінь тихо крокує."

Ціль: Розвиває інтонацію, поліпшує вимову складних звуків і структури речень.

 

Гра "Склади слово з букв"

Мета: Розвиток навичок звукового аналізу, правильного поєднання букв у слова.

Опис: Вчитель дає дітям картки з окремими буквами. Діти повинні скласти ці букви у правильному порядку, щоб отримати слово, і вимовити його.

Наприклад, з букв "м", "а", "т", "и", "ця" можна скласти слово "математика". Ціль: Розвиває здатність до звукового синтезу, покращує вимову.

 

Гра "Шукаємо рими"

Мета: Розвиток фонематичного слуху, вдосконалення римування.

Опис: Вчитель пропонує дітям слово, і вони повинні знайти до нього риму. Наприклад, до слова "літо" можна підібрати рими "блідо", "жито". Діти вимовляють ці слова, звертаючи увагу на звукову подібність.

Ціль: Покращує слухову увагу, розширює словниковий запас, розвиває римування.

 

Гра "Літера у слові"

Мета: Розвиток фонематичного слуху, точності вимови.

Опис: Вчитель вимовляє слово, а діти повинні вказати, на яку літеру починається слово і повторити його правильно. Наприклад: "Кіт" — "на літеру "к". Потім діти можуть виконати це завдання з іншими словами.

Ціль: Покращує вимову, розвиває здатність розпізнавати звуки в словах.

 

3 клас

 

 Гра "Римування слів"

Мета: Розвиток фонематичного слуху, здатності до римування, розширення словникового запасу.

Опис: Вчитель називає слово, а діти повинні знайти до нього риму. Наприклад, до слова "літо" — "жито", "сито". Після знаходження рими, діти вимовляють обидва слова і пояснюють їх значення, якщо це потрібно. Ціль: Покращує слухову увагу, артикуляцію, а також розвиває розуміння рими.

 

Гра "Мовний лабіринт"

Мета: Розвиток вміння будувати правильні граматичні конструкції та вимовляти складні слова.

Опис: Вчитель пропонує дітям невеликі речення або фрази, в яких є пропущене слово. Наприклад: "У лісі росте _______." Діти повинні вибрати слово, яке підходить, і вимовити його в контексті (наприклад, "дерево", "квітка", "гриб"). Ціль: Розвиває граматичні навички, вміння правильно використовувати слова в реченнях.

 

Гра "Звуковий склад"

Мета: Розвиток навичок звукового аналізу та синтезу.

Опис: Вчитель дає дітям слово, наприклад, "двері", і вони повинні розділити його на склади: "двері" — "две-рі". Потім діти повинні скласти інші слова і виконати те ж саме.

Ціль: Розвиває здатність до складання слів із звуків, покращує вимову складних звуків.

 

Гра "Склади речення"

Мета: Розвиток граматичних навичок, формування правильних речень.

Опис: Вчитель дає картки з окремими словами (наприклад, "дерево", "в лісі", "росте", "високе"). Діти повинні зібрати ці слова в правильне речення і прочитати його вголос.

Ціль: Розвиває вміння будувати граматично правильні речення, покращує вимову.

 

Гра "Мовний мішок"

Мета: Розвиток словникового запасу, вміння вимовляти нові слова.

Опис: У мішку або коробці знаходяться предмети, що мають різні звуки (наприклад, "мітла", "собака", "птах"). Діти по черзі дістають предмети, вимовляють їхні назви і складають з ними прості речення (наприклад, "Собака біжить", "Мітла стоїть").

Ціль: Розширює словниковий запас, покращує артикуляцію і вимову складних слів.

 

Гра "Допиши речення"

Мета: Розвиток творчого мислення, граматики та вимови.

Опис: Вчитель дає дітям початок речення, а вони повинні його продовжити. Наприклад: "В лісі багато ______." Діти можуть завершити речення різними варіантами, після чого вимовляють їх вголос.

Ціль: Розвиває мовлення, граматичні навички, вдосконалює вимову.

 

Гра "Визнач звуки в словах"

Мета: Розвиток навичок звукового аналізу і синтезу.

Опис: Вчитель вимовляє слово (наприклад, "світло"), а діти повинні визначити, який звук є на початку, в середині та в кінці слова. Потім вони мають вимовити слово правильно.

Ціль: Покращує фонематичний слух, артикуляцію, допомагає дітям правильно вимовляти слова.

 

Гра "Картки з малюнками"

Мета: Розвиток асоціативного мислення, збагачення словникового запасу.

Опис: Вчитель дає дітям картки з малюнками, на яких зображені різні предмети або явища. Діти повинні назвати цей предмет і скласти з ним речення. Наприклад, на картці зображено дерево, дитина може сказати: "На дереві росте листя".

Ціль: Розвиває асоціативне мислення, граматичні навички, розширює словниковий запас.

 

Гра "Магазин слів"

Мета: Розвиток лексичного запасу, формування правильних граматичних конструкцій.

Опис: Діти "купують" слова з "магазину". Логопед показує різні слова (наприклад, "яблуко", "книга", "собака"), а діти повинні використовувати ці слова в реченнях, наприклад: "Я їм яблуко", "Я читаю книгу". Потім логопед задає запитання, щоб переконатися, що діти правильно використовують слова. Ціль: Розвиває граматику, допомагає правильно будувати речення.

 

 Гра "Відгадай слово по складу"

Мета: Розвиток звукового аналізу і синтезу, артикуляції.

Опис: Вчитель вимовляє слово по складах, а діти повинні вгадати його. Наприклад: "дерево" — "де-ре-во". Потім діти повинні правильно вимовити це слово.

Ціль: Покращує фонематичний слух, артикуляцію, навички читання та вимови.

 

4 клас

 

Гра "Пошук синонімів та антонімів"

Мета: Розширення словникового запасу, розвиток навичок побудови різних варіантів речень.

Опис: Логопед називає слово, і діти повинні знайти синонім або антонім до нього. Наприклад, слово "великий" — синонім "величезний", антонім "маленький". Після цього діти використовують синонім або антонім у реченні.

Ціль: Розвиває лексичні навички, розширює словниковий запас, допомагає дітям правильно використовувати різні варіанти слів.

 

 Гра "Додай речення"

Мета: Розвиток навичок побудови граматично правильних речень.

Опис: Логопед або вчитель дає дітям початок речення, і діти повинні його доповнити. Наприклад: "У лісі росте ______." Діти можуть продовжити речення словами: "дерево", "квітка", "гриб". Потім вони вимовляють повне речення. Ціль: Покращує граматичні навички, розвиває мовлення.

 

Гра "Мовний конструктор"

Мета: Розвиток здатності до формування складних речень.

Опис: Вчитель дає дітям картки з окремими словами (наприклад, "високий", "дерево", "зелений", "ліс"). Діти повинні з цих слів скласти граматично

правильне речення. Наприклад: "У лісі росте високе дерево."

Ціль: Розвиває граматику, здатність до побудови складних речень.

  

Гра "Мовна естафета"

Мета: Розвиток швидкості мовлення, навичок правильного вимовляння слів. Опис: Діти по черзі вимовляють слово, потім наступний учень додає до цього слова ще одне, наприклад: "сніг" — "сніг падає", "сніг падає на землю". Гра триває до того, поки не буде складено ціле речення.

Ціль: Покращує артикуляцію, розвиває навички побудови довгих речень, тренує швидкість мовлення.

 

 Гра "Історія на основі малюнка"

Мета: Розвиток творчого мислення, удосконалення мовленнєвих навичок.

Опис: Вчитель показує малюнок (наприклад, зображення лісу, тварин, подорожі). Діти повинні скласти коротку історію, використовуючи слова, які описують малюнок. Потім діти по черзі розповідають свою історію, намагаючись правильно побудувати речення.

Ціль: Розвиває уяву, навички складання текстів, вимову.

 

Гра "Читання з інтонацією"

Мета: Покращення інтонації, виразного читання.

Опис: Вчитель дає дітям текст (короткий вірш або уривок з казки), і вони повинні прочитати його, використовуючи правильну інтонацію. Наприклад, якщо у тексті є запитання, діти повинні підняти інтонацію в кінці речення, якщо це заперечення — знизити. Ціль: Покращує виразність читання, інтонаційні навички.

 

Гра "Відновлення тексту"

Мета: Розвиток навичок розуміння змісту прочитаного, пам'яті, мовленнєвих навичок.

Опис: Вчитель розповідає коротку історію або уривок з тексту, але пропускає кілька ключових слів або деталей. Діти повинні відновити ці пропущені частини, використовуючи свій словниковий запас та здатність до відтворення інформації.

Ціль: Покращує пам'ять, розвиток мовлення, здатність аналізувати текст.

 

Гра "Правда чи брехня"

Мета: Розвиток логічного мислення, розуміння змісту тексту.

Опис: Вчитель зачитує речення або частину тексту, і діти повинні сказати, чи є воно правдою чи вигаданим. Наприклад: "Лисиця — це риба" — відповідь "брехня". Після цього діти пояснюють, чому це так. Ціль: Розвиває логіку, увагу до деталей, правильну вимову.

 

Гра "Покажи жестами"

Мета: Розвиток невербальних комунікаційних навичок, виразність мови. Опис: Вчитель зачитує короткий текст або уривок з казки, а діти повинні показати його зміст через жести та міміку. Після виконання жестів діти можуть описати, що вони зробили, використовуючи нові слова та граматичні структури.

Ціль: Розвиває мовленнєву виразність, вміння передавати зміст через невербальну комунікацію.

  

Гра "Знайди помилку"

Мета: Розвиток навичок мовного самоконтролю, перевірка граматики. Опис: Вчитель зачитує речення з помилками (наприклад, "Я люблю грати в футбол з друзями, але ми не граю разом"). Діти повинні знайти помилку і виправити її. Після цього вони вимовляють правильне речення.

Ціль: Розвиває уважність, граматичні навички, здатність до самоконтролю.

 

Логопедичні ігри — це не лише інструмент для розвитку мовлення, а й для активної взаємодії учнів і вчителя. Вони створюють можливості для розвитку комунікативних навичок, формування правильного мовлення та покращення мовленнєвого апарату. Використання цих ігор на уроках математики, читання та мови, а також адаптація для домашнього навчання, допомагає дітям з ТПМ досягати значних успіхів у навчанні та розвитку.

 

Поради логопеда для  батьків

 

imageПричини мовленнєвих порушень у дітей.

Існує багато факторів, які можуть спричинити порушення мовленнєвого розвитку у дітей. Деякі з найбільш поширених причин порушень мовлення включають:

1.           Недостатня стимуляція мовленнєвого розвитку в ранньому віці. Якщо дитина не була виставлена належній кількості мовленнєвих      стимулів,    вона може почати відставати від своїх ровесників у розвитку мовлення.

2.           Генетичні фактори, такі як розлади аутистичного спектра, можуть також впливати на мовленнєвий розвиток дитини.

3.           Проблеми слуху або мовленнєвої артикуляції можуть ускладнити дитині розуміння і вживання мовленнєвих звуків.

4.           Нейрологічні проблеми, такі як епілепсія або мозкова травма, можуть також впливати на мовленнєвий розвиток дитини.

5.           Емоційні чинники, такі як тривога або стрес, можуть призвести до порушення мовленнєвого розвитку у дітей.

6.           Відсутність мовленнєвої практики у домашньому середовищі, якщо дитина не має можливості спілкуватися з дорослими та іншими дітьми на мові, може також призвести до порушення розвитку мовлення.

7.           Порушення мовленнєвого розвитку можуть бути також наслідком інших розладів, таких як ДЦП, ДЦР, СДВГ та інших патологій.

Важливо пам'ятати, що порушення мовленнєвого розвитку не обов'язково вказує на серйозну проблему і в більшості випадків може бути виправлена з відповідними стимулюючими вправами, терапією і підтримкою.

 

Що можна порадити батькам дітей із порушеннями мовлення:

 

1.                        Розширюйте коло інтересів дитини. Читайте та розглядайте книжки з яскравими малюнками.

2.                        У власному мовленні будьте зразком для дитини. Вживайте всі частини мови, емоційне та інтонаційне забарвлення мовлення.

3.                        При спілкуванні з дитиною вводьте елементи новизни, пояснюючи незнайомі терміни, слова етикету, варіанти словозміни та словотворення.

4.                        Не дозволяйте собі в присутності дитини ігнорувати звертання іншого дорослого.

5.                        Не можна глузувати з дитини, яка має вади мовлення та перекривляти її.

6.                        Не можна карати дитину за те, що вона не в змозі виконати ваше завдання стосовно мовлення. Під час спілкування з дитиною, використовуйте до обраної теми предмети, малюнки, атрибути, що відтворюють певні дії, складаються в сюжетну розповідь.

7.                        Зважаючи на можливості своєї дитини, постійно задіюйте її досвід і виводьте на рівень порівнянь, аналогій, узагальнень, ототожнення, встановлення взаємозв’язків між предметами. При спілкуванні робіть паузи для відповіді дитини, навіть якщо вона ще не говорить – це правило діалогу.

8.                        Купуйте та пропонуйте дитині іграшки, які впливають на всебічний розвиток .

9.                        Вчіть дитину спілкуватися, гратися з іншими дітьми. Хваліть дитину за її намагання говорити. Уважно слухайте її, якщо вона розповідає про свої справи. Дитина потребує визнання своїх мовленнєвих успіхів та схвалення їх усмішкою, дотиком, обіймами, оплесками, приємними словами. Не скупіться на такі прояви почуттів.

10.                   Розвивайте у дитини дрібну моторику пальчиків. Багато малюйте, займайтеся ліпленням, розвивайте і збагачуйте емоційний світ дитини.

 

Домашні логопедичні заняття

 

imageДля того, щоб ваші домашні логопедичні заняття проходили якомога ефективніше і не були скрутні для дитини, вам слід дотримуватися певних правил в їх проведенні.

1.   Заняття повинні бути цікавими, не примусовими, не слід перетворювати їх на додаткові навчальні години, але деякі види занять         вимагають обов'язкової спокійної ділової обстановки, а також відсутності відволікаючих чинників.

2.   Виховуйте у дитини самоконтроль, привчайте її використовувати набуті мовленнєві навички, стежити за своїм мовленням і самостійно виправляти допущені помилки.

3.   Тривалість одного заняття може становити від 10 хвилин і не повинна бути більше 20 хвилин.

4.   Допомагайте дитині у виконанні завдання тільки в тому випадку, якщо вона цього потребує, не намагайтеся виконувати завдання за дитину.

5.   Артикуляційні вправи потрібно виконувати перед дзеркалом, щоб дитина могла себе контролювати.

6.   Розмовляйте з дитиною чітко, повернувшись до неї обличчям.

7.Під час спілкування з дитиною закріплюйте набуті в процесі заняття вміння і навички.

8.Відведіть спеціальне місце для занять, де дитину нічого не буде відволікати, де їй буде зручно, переконайтеся, що дитині вистачає світла. 9. Не змушуйте дитину займатися, якщо вона погано себе почуває, для мовленнєвих вправ і завдань у дитини обов’язково повинен «дихати» ніс.

10.   Завдання, підібрані учителем, виконуйте послідовно і систематично.

11.   Не вживайте слова «неправильно», «не так», «погано», підтримуйте дитину, хваліть навіть за незначні успіхи.

12.   Наберіться терпіння і не кидайте розпочату справу, навіть якщо результат не буде видно відразу.

Для досягнення результату необхідно займатися з дитиною регулярно та систематично, в один і той самий час. Заняття повинні бути цікавими, не примусовими, в легкій ігровій формі. Тільки за умови активної та свідомої допомоги батьків своїй дитині ефективність занять  буде успішною.

 

Список використаної літератури

 

1.   Логопедія: підручник / [за ред. М. К. Шеремет]. К. : Видавничий Дім «Слово», 2010

2.   Мартиненко І. В. Труднощі в спілкуванні дітей із системними порушеннями мовлення. Логопедія. Науково-методичний журнал. 2015. № 6

3.   Сак Т. В. Диференційований підхід до навчання учнів з особливими освітніми потребами. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 26. 

4.   Конопляста С. Ю. Психолого-педагогічне вивчення дітей з вадами мовлення. Удосконалення підготовки науково-педагогічних кадрів в Україні : зб. наукових праць. К. УДПУ імені М. П. Драгоманова, 1997. 

5.   Бондар, В. І. Теорія і практика спеціальної освіти. Київ: Логос, 2020. 

6.   Акатов, Л. В. Діти з особливими освітніми потребами: теорія та практика корекційної роботи. Київ: Либідь, 2019.

 

pdf
Пов’язані теми
Логопедія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
22 січня
Переглядів
859
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку