«Лунай, величне наше слово» (Сценарій конкурсу читців поезій про мову)

Про матеріал
Сценарій можна використати у ході проведення тижня рідної мови або святкування Міжнародного дня рідної мови.
Перегляд файлу

 

«Лунай, величне наше слово»

 (Сценарій конкурсу читців поезій про мову)

1 Ведуча: 

Доброго дня, шановні гості ! Вітаємо Вас на святі поетичного слова «Лунай, величне наше слово»   

2 Ведуча:

Рідна мова – це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом, з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.

1 Ведуча:

Рідна мова! Мудра Берегине! Пресвята Богородице!

2 Ведуча:

Судилась тобі терниста дорога! Слово рідної мови, увінчане терновим вінком страждання, не раз топтане і зневажене.

                           8 клас.  1-й читець.  

Діти: 

1.Такий гарний край, сонячний, багатий,а вона йде та плаче, сльози витирає.

Українська мова:

Так багато хат, так багато шкіл, церков, а для мене немає  місця.

Діти: 

Що ти робиш тут, бідна дівчино?

Українська мова:

Прогнали мене. Може, ви мене шануватимете і не дозволите, щоб мене забули?

Діти:

Яка бідна і заплакана! Яка сумна сирота! Куди вона йде? Чому так гірко плаче? Хто ти, дівчино?

Українська мова:

Я – українська мова. Мене виганяють з України. Я блукаю і не маю спокою.

Діти:

Бідна мово, заходь до нас. Ти будеш з нами жити, оповідати вірші, казки, байки. Будеш співати нам пісні. Ти допоможеш пізнати країну наших батьків, дідів. Щоб і ми знали, хто ми, чиї діти.

Українська мова:


Бачу, що ви мене шануєте, любите, не забуваєте.

Тоді я буду жити у ваших серцях і устах.
Діти, дружіть із мовою
І вивчайте її гаразд.
Не вважайте мене примусовою,
Полюбіть, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить, той легко вчить
Все, як пишеться і вимовляється,
Все, як пісня, в мені звучить.
Я журлива, а також піднесена.
Тільки фальш для мене чужа.
В мені – душа Шевченкова й Лесина,
І Франкова в мені душа.


1 Дівчинка:

Боже, Отче милостивий,
Ти, нам дав ту мову красну.
Поміж іншими найкращу,
Нашу рідну, нашу власну.

2 Дівчинка:

Мова - краса спілкування.
Мова – як сонце ясне.

3 Дівчинка:

Мова – то предків надбання.
Мова – багатство моє.

 

4 Дівчинка:

Мова – то чиста криниця,
Де б’є, мов сльоза джерело.

1 Дівчинка:

Мова – то наша світлиця,
Вона – як добірне зерно.

2 Дівчинка:

Мова – державна перлина,
Нею завжди дорожіть.

3 Дівчинка:

Без мови немає країни,
Мову, як матір любіть.


1 Ведуча: Терниста дорога стелилась як нашій державі так і нашій мові, але вона піднімалася з колін, розвивалася, квітла.

6  клас.  2-й читець:Валентин Бичко


Мово моя українська,
Батьківська, материнська,
Я знаю тебе не вивчену —
Просту, домашню, звичну,
Не з-за морів покликану,
Не з словників насмикану.
Ти у мені із кореня,
Полем мені наговорена,
Дзвоном коси прокована,
В чистій воді смакована,
Болем очей продивлена,
Смутком багать продимлена,
З хлібом у душу всмоктана,
В поті людськім намокнута,
З кров'ю моєю змішана
І аж до скону залишена
В серці моїм.
Ти звеш сюди
Добрих людей до бесіди.


2 Ведуча:

Багато років поспіль намагалися знищити українську мову, а разом з нею і український народ, прагнули, аби він був покірним рабом без усної народної творчості, тобто без коріння роду нашого.


      5 клас.  3-й читець. Сергій Цушко


В тому, певно, є й наша є провина,
Що для тебе був не кращий час
Наша мово, мово журавлина,-
Повернись із вирію до нас.

Зазвучи! Хай серце відпочине,
Спів хай зачарує рідний край.
Наша пісне, пісне солов’їна,-
Своїх слів крилатих не втрачай!

Причасти всіх нас розмовою -
Українською мовою.
Зачаруй усіх славнозвісною
Українською піснею


 

1 Ведуча:

Століттями мова народу була тією повноводною річкою, яку називаємо поезією. Поетична грань живе у слові, і слово немислиме без неї, як немислима річка без води.


10 клас.  4-й читець Зоя Кучерява «До української мови»


Трембітна мово. Музико. Калино.
І споконвічно й назавжди моя.
До тебе завше я душею лину.
Марія… мрія… Мамине ім’я.
Зорею, казкою ти снила тихо,
Коли в колиску клала немовля,
Вела за ручку, берегла від лиха
І вчила перше слово вимовлять.
І хліб пекла, замішаний на слові,
Журба твоя в хлібині запеклась,
Як за село виходила ти знову,
А суджений з походу не вертавсь.
Ти вишивала рушники на долю,
Червоний хрестик, чорний – як життя.
Надії, згадки, радощі і болі
В піснях лягали на твоє шиття.
Ну де ще є така чарівна пісня,
Серед яких на світі славних мов?
То серце від журби аж наче стисне,
А то навіє радість і любов.
О мово рідна! Золота колиско,
В яких світах би не бувала я, -
З тобою серцем, і по-українськи
Я вимовляю мамине ім’я


2Ведуча:

Яка чудова поезія про багатство рідної мови і, здається, така переконлива. Та звернімо увагу на нашу повсякденну мову. Чому вона така бідна, засмічена?

1 Ведуча:

Дійсно! Друзі! Давайте разом поміркуємо про причини нелюбові до мови. Їх багато, правда? Але одна з перших, напевно, це відчуття меншовартності, а ще наше недолуге наслідування і копіювання когось моднішого.

 9 клас.  5-й читець Віолетта Дворецька


Мова… Давнє джерело
Спілкування і натхнення.
Чом же наше сьогодення
Бруд у мову занесло.

Як почую «Я тащусь»-
Перша думка: що комусь
Важко йти, спочить він прагне,
Мабуть, ноги ледве тягне…
Виявляється, «тащусь -
То радію, веселюся.
Ще й «приколююсь» лунає,
Чим? До кого? Я не знаю…
«Кльово». Хто кого клює?
Скільки слів хороших є:
«Добре», «гарно» і «чудово».
Викинь же жаргонне слово!

 «Блін». Це що – смачний млинець,
Що його спекла хазяйка?
Ні, тут смакові кінець.
Слово це - брутальна лайка.
А прилипло до людей!
Сварка чи розмова йде -
«Блін», як гострая приправа.
Поверніть його до страви!

Ну, а «бабки»? Просто сміх.
Це ж бабусі наші любі,
І за що ж ви, добрі люди,
Берете на душу гріх?
Не чіпайте ж старість, прошу!
Хай грошима будуть гроші.

А слова з первинним змістом,
Щоб звучали ясно, чисто,
Без пояснень додаткових,
Люди! Не плюндруйте мови!


 

 

2 Ведуча:

У такий непростий для нашої України час, до нас українське слово. Саме до нас! Це від нас залежить зараз чи джерело рідної мови замулиться у ваших душах, а чи пружно і вільно дихатиме!

 

 7 клас.  6-й читець Леся Пилип'юк


Якби тобі, доню, в світі не було,
Не скупись ніколи людям на добро.
Бо і так доволі хтось насіяв зла,
І холонуть душі наші без тепла.

Забувають діти мову матерів.
Глянь, від того болю світ аж посірів.
Стогне від розпуки зранена земля,
І сивіти стала матінка моя.

Доню моя, доню, синьоока зірко,
У житті буває солодко і гірко.
Як би твої очі не манили зваби,
Не посмій вчинити Батьківщині зради.
Не посмій зламати гілку калинову –
Сиротою станеш, як забудеш мову.
Можеш призабути запах рути–м’яти,
Але рідну мову мусиш пам’ятати.
Можеш не впізнати голосу діброви,
Та не смій зректися маминої мови!


1 Ведуча:

Заборонене і зганьблене ,зраджене і забуте, рідне слово щоразу воскресало.

2 Ведуча:

І зараз нам треба зробити все, щоб воно  вознеслося до небес у піснях, поетичних рядках, у повсякденному житті.

 

 11 клас.  7 читець . Надія Красоткіна

 


 Співай, моя мово,у пісні чудовій
І смійся, у жартах звучи!
Світися щасливо у Зірці ранковій
І в побуті теж не мовчи!

Здіймайся у славі у небо високе,
Багатою будь, як земля.
Глибокою будь, наче море широке,
Щоб чули тебе звіддаля.

Квітуй, як весна, у чарівнім суцвітті,
Весело по світу йдучи.
Звучи, моя мово чарівна, у світі
І в серці людськім не мовчи!

Не дай занедбати себе і забути,
До кожного серця дійди.
У миті біди і найважчої скрути,
Як мати рідненька прийди.

І тихо – тихенько співай колискову,
Щоб серце в дитинство вернуть.
Щоб більше ніколи свою рідну мову
Не міг українець забуть!


1 Ведуча:

Гідність, відданість, патріотизм сьогодні засяяли новими гранями, стали своєрідним поштовхом для переосмислення глибокої суті людського буття.

2 Ведуча:

На все вам добре! Щастя, добра,миру та світлого майбутнього всім ! До нових зустрічей!

 

 

 

Завантаження...
docx
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
25 серпня 2019
Переглядів
1783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку