«Лялька-мотанка - берегиня роду» в 7 класі

Про матеріал
Ознайомити учнів з історією виникнення ляльки-мотанки, символікою та обереговою функцією ляльки-мотанки, різновидами ляльок-мотанок.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з образотворчого

мистецтва на тему «Лялька-мотанка - берегиня роду» в 7 класі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   Підготувала: вчитель

                                                   образотворчого мистецтва

                                                   Буцинського ліцею Дубівської             

                                                   сільської ради Ковельського ра                

                                                   йону Волинської області Бірук Н. А

 

 

 

 

Урок №7.Лялька-мотанка - берегиня роду

Мета: навчальна: ознайомити учнів з історією виникнення ляльки-мотанки, символікою та обереговою функцією ляльки-мотанки, різновидами ляльок-мотанок;

розвивальна: розвивати естетичні почуття, смак, творчі здібності, цікавість до українського народного мистецтва;

виховна: виховувати шанобливе ставлення дотворів народного мистецтва.

Оснащення:

Матеріали та інструменти: клапті білої тканини, клапті кольорової тканини, нитки, паперові серветки, ножниці.

Зоровий ряд: відеоролик "Майстер-клас з виготовлення ляльки-мотанки", ляльки-мотанки, виготовлені учнями, фотозображення ляльок-мотанок.

Тип уроку: комбінований урок

                                      Хід уроку:

1. Організаційний момент

2. Актуалізація опорних знань.

-- Чи бачили ви народні іграшки?

--Із чого їх виготовляють?

-- Яким є їхнє призначення?

-- Назвіть казки, де героями є ляльки, виготовлені з дерева ("Івасик-Телесик", "Буратіно" )

3. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.

Слово вчителя

Сьогодні ми дізнаємося про історію виникнення ляльки-мотанки, а також про те, яке значення мала лялька-мотанка в житті не тільки дітей, а й дорослих.

4. Викладення нового матеріалу.

Слово вчителя

Найвідоміша лялька в Україні -- лялька-мотанка, зроблена з тканини та ниток. Вона є прадавнім оберегом, який покликаний захищати свого власника і його оселю від бід, приносити в дім щастя і статок.

--- Коли ж з'явилася лялька-мотанка?

Перша лялька-мотанка (або вузликова лялька) була виготовлена понад 5 тисяч років тому, коли люди почали вирощувати льон.

Українська мотанка відома з часів Трипільської культури. Це оберіг людської душі й долі, символ предків.

Назва "лялька-мотанка" пов'язана з тим, що технологія виготовлення полягає не в шитті, а в  намотуванні ниток і стрічок.

За традицією лялька-мотанка має бути без виразного обличчя, а та, яка слугує берегинею, - ще й з христом замість обличчя.

Лялька-мотанка виконує багато символічних ролей. Лялька грає функцію посередника між живими і тими, кого на цьому світі вже немає чи, навпаки, ще не з'явилися.

Весільні ляльки-мотанки були оберегами нової родини і дому, були символом продовження роду. Хворій людині давали спеціально виготовлену ляльку-мотанку, після одужання ляльку спалювали, так як вона перейняла на себе всю неміч. Часто готували окремі ляльки для численних ритуалів.

Кожна лялька-мотанка мала бути одягнена в гаптовану сорочку, спідницю і запаску. Усі елементи одягу є оберегами: спідниця символізує землю, сорочка позначає три часи -- минулий, теперішній і майбутній; обов'язковими атрибутами є вишиванка та намисто, які уособлюють добробут. Обов'язковий елемент одягу -- головний убір ( хустка), що символізує зв'язок з небом.

--- Який же колір вибирають для одягу?

Якщо ляльку роблять на добробут та здоров'я родини -- добирають червоно-зелені відтінки; для успіху в фінансових справах -- зелені та золотисті ; для щастя у коханні чи подружньому житті -- червоні, рожеві, помаранчеві кольори; для успіху в твворчості -- блакитні.

Потужну захисну силу мають ляльки, виготовлені з натурального конопляного полотна -- це універсальний родинний оберіг від нещастя і хвороб.

А тепер перейдемо до створення ляльки-мотанки.

5. Практична робота учнів.

Перегляд відеоролика "Майстер-клас з виготовлення ляльки-мотанки"

                                         Послідовність роботи:

1. Виготовлення голівки.

2. Голівку обмотати ниткою, викласти у формі хреста. ( Хрест-- оберіг: символ Сонця, життя, нових починань, символізує саму людину, гармонію її фізичного світу ( горизонталь) і духовного (вертикаль). Мотається за рухом сонця -- тоді принесе вдачу та щастя.

3. Робими з тканини чи паперової серветки валики, формуємо ручки (перекладина хреста) і тулуб.

4. Далі з валиків тканини чи серветки формуємо ноги.

5. Після цього ляльку вдягаємо: для цього виготовляємо хусточку, сорочку, спідничку.

 Учні працюють самостійно під музику українських народних пісень.

6. Актуалізація набутих знань.

-- Коли з'явилася перша лялька- мотанка?

-- Що таке лялька-мотанка?

-- Для чого її створювали?

-- Яке символічне значення має одяг ляльки-мотанки?

7. Підбиття підсумків уроку

     1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку)

Інтерактивна вправа "Мікрофон"

Продовжте речення:

"Сьогодні я дізнався (-лася)...";

"Було цікаво...";

"Я навчився (-лася)...";

"Мені було складно...";

"Тепер я зможу...".

     2. Визначення завдання до наступного уроку: принести пластилін, гуаші, солоне тісто, клапті тканини чи паперові серветки для рук.

     3. Проголошення уроку завершеним.

 

docx
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
1659
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку