Конспект уроку з образотворчого
мистецтва на тему «Лялька-мотанка - берегиня роду» в 7 класі
Підготувала: вчитель
образотворчого мистецтва
Буцинського ліцею Дубівської
сільської ради Ковельського ра
йону Волинської області Бірук Н. А
Урок №7.Лялька-мотанка - берегиня роду
Мета: навчальна: ознайомити учнів з історією виникнення ляльки-мотанки, символікою та обереговою функцією ляльки-мотанки, різновидами ляльок-мотанок;
розвивальна: розвивати естетичні почуття, смак, творчі здібності, цікавість до українського народного мистецтва;
виховна: виховувати шанобливе ставлення дотворів народного мистецтва.
Оснащення:
Матеріали та інструменти: клапті білої тканини, клапті кольорової тканини, нитки, паперові серветки, ножниці.
Зоровий ряд: відеоролик "Майстер-клас з виготовлення ляльки-мотанки", ляльки-мотанки, виготовлені учнями, фотозображення ляльок-мотанок.
Тип уроку: комбінований урок
Хід уроку:
1. Організаційний момент
2. Актуалізація опорних знань.
-- Чи бачили ви народні іграшки?
--Із чого їх виготовляють?
-- Яким є їхнє призначення?
-- Назвіть казки, де героями є ляльки, виготовлені з дерева ("Івасик-Телесик", "Буратіно" )
3. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.
Слово вчителя
Сьогодні ми дізнаємося про історію виникнення ляльки-мотанки, а також про те, яке значення мала лялька-мотанка в житті не тільки дітей, а й дорослих.
4. Викладення нового матеріалу.
Слово вчителя
Найвідоміша лялька в Україні -- лялька-мотанка, зроблена з тканини та ниток. Вона є прадавнім оберегом, який покликаний захищати свого власника і його оселю від бід, приносити в дім щастя і статок.
--- Коли ж з'явилася лялька-мотанка?
Перша лялька-мотанка (або вузликова лялька) була виготовлена понад 5 тисяч років тому, коли люди почали вирощувати льон.
Українська мотанка відома з часів Трипільської культури. Це оберіг людської душі й долі, символ предків.
Назва "лялька-мотанка" пов'язана з тим, що технологія виготовлення полягає не в шитті, а в намотуванні ниток і стрічок.
За традицією лялька-мотанка має бути без виразного обличчя, а та, яка слугує берегинею, - ще й з христом замість обличчя.
Лялька-мотанка виконує багато символічних ролей. Лялька грає функцію посередника між живими і тими, кого на цьому світі вже немає чи, навпаки, ще не з'явилися.
Весільні ляльки-мотанки були оберегами нової родини і дому, були символом продовження роду. Хворій людині давали спеціально виготовлену ляльку-мотанку, після одужання ляльку спалювали, так як вона перейняла на себе всю неміч. Часто готували окремі ляльки для численних ритуалів.
Кожна лялька-мотанка мала бути одягнена в гаптовану сорочку, спідницю і запаску. Усі елементи одягу є оберегами: спідниця символізує землю, сорочка позначає три часи -- минулий, теперішній і майбутній; обов'язковими атрибутами є вишиванка та намисто, які уособлюють добробут. Обов'язковий елемент одягу -- головний убір ( хустка), що символізує зв'язок з небом.
--- Який же колір вибирають для одягу?
Якщо ляльку роблять на добробут та здоров'я родини -- добирають червоно-зелені відтінки; для успіху в фінансових справах -- зелені та золотисті ; для щастя у коханні чи подружньому житті -- червоні, рожеві, помаранчеві кольори; для успіху в твворчості -- блакитні.
Потужну захисну силу мають ляльки, виготовлені з натурального конопляного полотна -- це універсальний родинний оберіг від нещастя і хвороб.
А тепер перейдемо до створення ляльки-мотанки.
5. Практична робота учнів.
Перегляд відеоролика "Майстер-клас з виготовлення ляльки-мотанки"
Послідовність роботи:
1. Виготовлення голівки.
2. Голівку обмотати ниткою, викласти у формі хреста. ( Хрест-- оберіг: символ Сонця, життя, нових починань, символізує саму людину, гармонію її фізичного світу ( горизонталь) і духовного (вертикаль). Мотається за рухом сонця -- тоді принесе вдачу та щастя.
3. Робими з тканини чи паперової серветки валики, формуємо ручки (перекладина хреста) і тулуб.
4. Далі з валиків тканини чи серветки формуємо ноги.
5. Після цього ляльку вдягаємо: для цього виготовляємо хусточку, сорочку, спідничку.
Учні працюють самостійно під музику українських народних пісень.
6. Актуалізація набутих знань.
-- Коли з'явилася перша лялька- мотанка?
-- Що таке лялька-мотанка?
-- Для чого її створювали?
-- Яке символічне значення має одяг ляльки-мотанки?
7. Підбиття підсумків уроку
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку)
Інтерактивна вправа "Мікрофон"
Продовжте речення:
"Сьогодні я дізнався (-лася)...";
"Було цікаво...";
"Я навчився (-лася)...";
"Мені було складно...";
"Тепер я зможу...".
2. Визначення завдання до наступного уроку: принести пластилін, гуаші, солоне тісто, клапті тканини чи паперові серветки для рук.
3. Проголошення уроку завершеним.