Конспект уроку з образотворчого
мистецтва на тему «Народна іграшка. Виготовлення народної іграшки» в 7 класі
Підготувала: вчитель
образотворчого мистецтва
Буцинського ліцею Дубівської
сільської ради Ковельського ра
йону Волинської області Бірук Н. А
Урок №8 Народна іграшка. Виготовлення народної іграшки
Мета:
навчальна: прилучати учнів до народного мистецтва, ознайомити з глиняною іграшкою як з одним із видів народної творчості;
розвивальна: формувати навички виготовлення народної іграшки, вміння створювати художній образ; розвивати творчі здібності;
виховна: виховувати любов та повагу до краси, створеної руками майстра.
Оснащення:
Матеріали та інструменти: дощечка, стека, пластилін (або глина), гуаш, клей ПВА, пензлик, ганчірка для рук, аудіозапис музики Лисенка (бандура).
Зоровий ряд: фотозразки косівської та опішнянської керамічних іграшок, яворівської дерев'яної забавки, іграшок з соломи, сиру, тіста, листя кукурудзи. Фотозразки іграшок Ольги Бердник.
Тип уроку: комбінований
Техніка виконання: об'ємне ліплення, розпис.
Хід уроку:
1. Організаційний момент
2. Актуалізація опорних знань
-- Що ви знаєте про іграшки?
-- Де їх виготовляють?
-- Який матеріал використовували для саморобних іграшок? (Дерево, глина, солома, тканина, сир, варили з цукру, тісто тощо)
3. Повідомлення теми та мети уроку
4. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя
Глиняна іграшка-- особливий вид народного мистецтва. Вона створює незвичайний світ різноманітних образів, в якому присутні люди і тварини, птахи.
Кожен народ створював свої іграшки з доступних матеріалів -- глини, дерева, соломи, тканини, листя кукурудзи тощо.
Виникли народні іграшки ще у сиву давнину. Перші зразки української іграшки відомі з часів Трипільської культури.
Найбільш поширеними в Україні були свищики, яких робили у вигляді птахів, бо вони мали найпростішу форму. Але в різних регіонах Укріїни вони різнилися між собою. Прославились своїми іграшками слобода Димково, с. Опішня (Полтавщина), м. Косів (Івано-Франківщина), м. Яворів (Львівська область, користувалися широким попитом свищики у вигляді риби, корови, кози, собаки, ведмедя, свині, коня з вершником та ін. У кераміці зустрічається і жіночий образ -- пані, нареченої. Давні люди надавали їм значення берегинь та захисниць.
Характерною особливістю народної іграшки є її статичність (нерухомість)
У розписах українських глиняних та дерев'яних іграшок існує певна система елементів і мотивів орнаменту. Наприклад, косівській іграшці властиві геометричні й рослинні мотиви, жовтий, зелений кольори.
Інтерактивна вправа ("Інтерв'ю біля фотозразків народних іграшок, керамічних іграшок Ольги Бердник")
-- Розгляньте фотозразки народниз іграшок, керамічних іграшок Ольги Бердник.
-- Який стиль розпису? (Барвистий, життєрадісний, але не крикливий).
-- Який прийом використовують майстри для створення узагальненої
і водночас виразної форми? (Прийом стилізації)
--Як в іграшці поєднуються пластика й розпис?
--Що є характерним для глиняної іграшки? (Узагальнення форми)
5. Практична робота
Слово вчителя
У руках справжнього майстра і дерева, і глина здатні ожити й розповісти цікаві дивні казки. Сьогодні кожний із вас створить свою казку. Виліпіть свою фантастичну казкову іграшку.
-- Як ліпити?
Послідовність роботи
1. Беремо шматок пластиліну одного кольору в теплі руки. Він стає м'яким, немов живим
2. Ви бачите цільний шматочок, намагайтеся не руйнувати цієї цілісності, коли будете ліпити. Нехай форма немов проростає з цілого шматка.
3. Витягуйте частини й деталі з цілого шматка матеріалу, починаючи з великиз форм, поступово переходячи до деталей, пальцями надаючи їм потрібної форми.
4. під час роботи потрібно звертати увагу на співвідношення між частинами.
5. Після завершення роботи, гострим кінцем стеки прошкрябуємо візерунки або розмальовуємо, створюючи свій розпис.
Учні приступають до роботи і працюють під супровід музики українського композитора М. Лисенка (бандура).
Під час самостійної роботи учитель надає учням індивідуальну допомогу.
6. Актуалізація набутих знань і вмінь.
Міні-вікторина
1. Яка глиняна іграшка була найбільш поширеною в Україні? (Свищик)
2. Яку форму здебільшого мав свищик? (Пташки)
3. Назвіть найбільш відомі осередки народної іграшки? (Слобода Димково, с. Опішня, м. Косів, м. Яворів)
4. Які види народних іграшок ви знаєте? (Дерев'яні, глиняні, сирні, сом'яні та з інших природних матеріалів)
7. Підсумок уроку
Учитель перевіряє та аналізує виконані учнями роботи; відбирає найкращі роботи для шкільної виставки.
8. Домашнє завдання
Підготуватися до підсумкового уроку з теми "Декоративно -прикладне мистецтво. Принести на урок кольоровий папір, ножиці, клей, фарби чи гуаш, пензлик.