Завдання лялькотерапії: Розширити репертуар самовираження дитини;Досягнути емоційної стійкості й саморегуляції, корекції взаємин у системі дитина-батько;Усунути хворобливі переживання людей;Зміцнити психічне здоров’я;Покращити соціальну адаптацію;Розвити самосвідомість;Вирішувати конфлікти в умовах колективної творчої діяльності.
Функції лялькотерапії: Комунікативна – формування емоційного контакту дітей у колективі. Релаксаційна – знаття емоційного перенапруження. Виховна – психокорекція проявів особистості в ігрових моделях життєвих ситуацій. Розвивальна – розвиток психічних процесів та моторики. Навчальна – збагачення інформацією про навколишній світ.
2. Значення ляльки в історії розвитку та соціалізації особистостіЛялька – це предмет у вигляді людини, зроблений із порцеляни,пластика, паперу,дерева та інших матеріалів. Перший етап відносин людини та ляльки – етап ідолів. З епохи Відродження до наших днів функція ляльки як дитячої забавки не зазнала значних змін.
3. Вікові особливості використання ляльок у роботі психолога. З лялькою можна знайомити дитину з перших місяців життя. В перший рік життя дитини лялька має віддалено нагадувати людину, з визначеною головою та кінцівками. Лялька повинна бути м'яка, з приємних матеріалів та кольорів. Безлика лялька. Формуємо образ людини, розвиваємо фантазію та тактильну чуттєвість.
В дошкільний вік в ляльки підкреслюються риси обличчя, однак без яскравих емоцій. Можуть бути різні матеріали, пластик. Поява лялькових аксесуарів. У дівчаток з'являється лялька-немовля, без позначення конкретної статі. Розвивається рольова гра, сюжетні лінії. Формується образ людини, її поведінки.
4. Обмеження у використанні ляльок у роботі психолога. Для сучасної соціальної ситуації розвитку дитячої субкультури характерно: Скорочення фізичного простору для дитячих ігор у містах та селах. Територіальна роз'єднаність дітей, розрив між дитячими поколіннями. Деформація змісту дитячої субкультури. Збіднення репертуару дитячого фольклору. Втрата усних текстів. Примітивізація і зникнення колективних ігор.
Правила добору іграшок для лялькотерапії:Іграшку зручно брати в дитячу руку. У фігурок не повинні відвалюватися деталі. Частина іграшок - реалістична, частина – стилізована, частина – абстрактна.Іграшки повинні бути з різних матеріалів. Різні за кольорами.Іграшки повинні легко ставитися на полицю.
Ляльки-іграшки. Найбільш поширеним матеріалом для виготовлення ляльок-іграшок була тканина. Ляльки іграшки виконують такі завдання: Діагностика проблем. Набуття досвіду соціальної взаємодіїВисловлювання почуттів. Вирішення внутрішніх конфліктів. Корекції страхів та взаємин у родиніСтановлення психосексуальної ідентичності
7. Види ляльок. Психодіагностика: конкретизація проблеми. Досягнення емоційної стійкості та саморегуляції. (театральні ляльки). Набуття важливих соціальних навичок. Розвиток комунікативних навичок (маріонетки, пальчикові, мімуючі, петрушечні). Розвиток самосвідомості. Розвиток грубої та дрібної моторики. (маріонетки)