Урок –проєкт у 10 класі
Тема: Любовна лірика у творчості І.Франка.
Поетична збірка І.Франка «Зів’яле листя» (Mariage d'Amour – виконує Монах Авель / Поль де Сенневиль (Paul de Senneville))
Мета:
Освітня:
Розвивальна:
Виховна:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами дослідницької роботи учнів, з використанням комп’ютерних технологій
Міжпредметні зв’язки: історія, світова література, музичне мистецтво.
Теорія літератури: інтимна лірика, ліричний герой, лірична драма, медитативна лірика, аналіз ліричного твору
Методи та прийоми уроку:
метод-бесіда, прийоми-розповідь, самостійна роботі учнів за завданням вчителя, виразне читання, робота в групах, аналіз ліричного твору, пошуково-дослідницька діяльність, презентація, складання асоціативного куща, сенкану
Обладнання уроку: збірка І.Франка «Зів’яле листя», фотографії коханих жінок, презентація до уроку; запис пісні «Чого являєшся мені у сні?», «Ой ти дівчино, з горіха зерня», 3 жмутки жовтого зів’ялого листя, з кольорового паперу вирізане листя(для складання асоціативного куща) ,
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Мотивація навчальної діяльності учнів
Портрет І.Франка
Звучить пісня В. Івасюка «Жовтий лист» (під музику вчитель читає слова), а далі слова пісні.
Кохання, любов… Воно існує, мабуть, як на землі з’явилася людина. Тема кохання—чистого, благородного почуття—вічна тема в літературі. Недарма в народі кажуть: «Світ постав з любові». Глибоко хвилюючі слова про кохання знаходимо у збірці І. Я. Франка «Зів’яле листя».
Ви вже, напевно, зрозуміли, що темою нашого уроку буде тема кохання, а, зокрема, інтимна лірика І. Я. Франка, збірка «зів’яле листя».
Сьогодні на уроці, діти, ми продовжуємо вивчати творчість І. Франка. Ми вже вивчили його біографію, познайомилися з поетом – вічним революціонером, Великим Каменярем, українським Мойсеєм.
А сьогодні ви побачите іншого І.Франка - ніжного, відвертого у своїх почуттях, інколи навіть не сприйнятого таким іншим. Прослухайте, будь ласка, запис і скажіть, хто виконує цю пісню?
Пісня «Чого являєшся мені…»
Цю пісню ви чуєте майже щодня. Але не кожен з вас знає, що виконується вона на слова І.Франка. Звичайно, ця пісня про кохання. Бо кохання – одне з найсвітліших, найпіднесеніших людських почуттів. Воно неповторне і вічне, як саме життя. Любов всевладна, жагуча, тривожна. Саме під впливом страждань, «солодкої муки» від кохання народжуються щирі поетичні рядки. Шедевром інтимної лірики світової літератури є збірка І.Франка «Зів’яле листя», з якою ми познайомимось сьогодні.
2.Оголошення теми уроку
Тема уроку
1. Робота в зошитах (запис теми,епіграфу уроку)
- Отже, запишіть тему сьогоднішнього уроку: «Місце любовної лірики в творчості І.Франка. Поетична збірка «Зів’яле листя»
3.Оголошення завдань уроку
Завдання уроку
- Для того, щоб наш урок пройшов вдало , нам потрібно виконати такі завдання:
проблематику.
4. Повторити відомості з теорії літератури .
5. Усвідомити те, що любов – найвеличніше з людських почуттів на
прикладах поезії І.Франка
Слайд 4 Епіграф
А епіграфом до уроку будуть слова, взяті зі збірки:
Так, ти одна моя правдивая любов,
Та, що не суджено в житті їй вдовольниться,
Ти,найтайніший той порив, що будить кров,
Підносить грудь, та ба- ніколи не сповниться.
І.Франко
ІІ. Загальна характеристика поетичної збірки вчителем
Цитата М.Коцюбинського
а)Історія створення збірки
Яка ж історія написання збірки, яка вже 117 років бентежить людські серця?
Питання
Коли читаєш її, майже фізично відчуваєш, через які страждання й випробування пройшов великий каменяр. Під тягарем життєвих обставин 40-річний поет втомився, знесилився, почувався зраненим звіром, що тікає у нетрі. Особиста любовна драма невзаємної любові, що тричі з’являлася йому, надломила його морально, надірвала душу. Були ще невдачі і в громадському житті – переслідування письменника польською й українською реакцією, його третє ув’язнення, недопущення викладання у Львівському університеті. Всі ці обставини зумовили написання збірки.
Вона відрізняється від всіх попередніх і наступних збірок не тільки тим, що присвячена одній темі – коханню, а ще й тим, що в ній немає спогадів, переходів почуттів. Вся збірка-один вибух почуття. А вірші збірки – це сповідь зраненої душі. Франка не побоявся видатися слабким, адже він, такий як і ми, він нам довіряє найбільші таємниці своєї душі.
Дати видання збірки
Протягом 10 років Франка пише цілий ряд інтимних поезій, які об’єднує у поетичну книжку «Зів’яле листя», що з’являється друком 1896 р. (Перші поезії були надруковані ще до виходу збірки, у збірці «З вершин і низин»
В другому виданні світ побачив збірку у 1911 р.
б)Визначення провідного питання уроку
Збірка має підзаголовок «Лірична драма» і тому проблемне питанням, на яке ми дамо відповідь в кінці уроку буде: Чому збірка має подвійну назву?
У збірці відображено любовні страждання могутньої духом людини-ліричного героя.
-Згадайте правило» ліричний герой – це…
-Запишіть правило в зошити: Ліричний герой - особа, думки, почуття, якої виражаються в ліриці, це 2-я поета
Ліричний герой не ототожнюється з поетом, живе своїм життям у новій художній дійсності. Отже, ліричний герой збірки – це багатюща, гаряча й глибинна натура. А його любов до жінки-велична, всеохопна.
.Теорія літератури.Ліричний герой
в)Композиція збірки
Композиційно збірка складається з 3 частин-жмутків, адже листя збирають в жмутки. Кожен з них – складається з віршів-«зів’ялих листочків»-ці листочки –«завмерлеє в серці кохання» (така влучна алегорія), бо як не можна воскресити зів’ялий лист, так не можна повернути до життя любов, яка вмерла.
Композація збірки
Біографічна основа збірки - 3 кохання поета, 3 горлиці свого часу залетіли у сад кохання І.Франка. Він кохав їх щиро, та на жаль, окрім душевного болю, розпачу від цього кохання він не мав.
- Хто ж вони, жінки, що змусили серце Франка палати любов’ю і страждати?
г) Виразне читання вірша напам’ять вчителем «Тричі мені являлася любов» (на столі стоять портрети жінок, розказуючи вірш, вчитель демонструє кожен з них + слайд презентації)
Тричі мені являлася любов,
Одна несміла, як лілея біла,
З зітхання й мрій уткана, із обснов
Сріблястих, мов метелик підлетіла
Купав її в рожевих блисках май,
На пурпуровій хмарці вранці сіла
І бачила довкола рай і рай!
Вона була невинна, як дитина,
Пахуча, як розквітлий свіжогай! Портрет Ольги Рошкевич
---------------
Виступ літературознавця
Поезія «Ой ти, дівчино, з горіха зерня» входить до «Другого жмутку» (1895р.)
Сам І. Франко каже, що «Другий жмуток»--це споглядання мого серця драми. Тут драма звучить чи не найтрагічніше. «Другий жмуток» присвячений Юзефі Дзвунковській, яка не відповіла взаємністю поетові через те, що хворіла на сухоти.
Тема: зображення почуття нерозділеного кохання.
Ідея: возвеличення прекрасного і світлого почуття кохання.
У вірші «Ой ти, дівчино, з горіха зерня» Франко, змальовуючи красу дівчини, розкриває її запальний характер.
Це йому вдасться за допомогою таких засобів:
Епітети: тиха молитва, колюче терня;
Порівняння: слово остре, як бритва;
Метафори: серце бентежить, як буря люта, запалює серце пожаром.
Поезія побудована із використання риторичних звертань (дівчино, з горіха зерня) і запитань.
Особливу ніжність надають поезії пестливі слова: серденько, устонька.
Отже, ліричний герой намагається знайти співзвучність своїм стражданням.
До речі, відомий композитор Кос-Анатольський написав до цієї поезії музику. Ось послухайте як у пісні звучать переживання ліричного героя.
Явилась друга – гордая княгиня
Бліда, мов місяць, тиха і сумна,
Таємна й неприступна, як святиня,
Мене рукою зимною вона
Відсунула й шепнула потаємно:
«Мені не жить, тож най умру одна!»
І мовчки щезла там, де вічно темно.
Юзефа Дзвонковська – друге велике кохання І.Франка, їй присвячено поезії ІІ жмутку.
--------------- Портрет Юзефа Дзвонковська
Явилась третя – женщина чи звір?
Гляди на неї – і очам приємно
Вживається її красою зір
То разом страх бере, душа холоне.
І сила розпливається в простір.
Саме завдяки останній – Целіні Журовській, якій присвячено вірші ІІІ жмутка і з’явилася вся збірка «Зів’яле листя». Портрет Целіна Журовська
д) Пошуково-дослідницька робота учнів. (Повідомлення учнів)
А хто приніс ліричному герою найбільше страждань, про це вам розкажуть мої помічники, які отримали завдання заздалегідь.
Троє учнів розказують про кожну з коханих жінок І.Франка.
ж)Робота в групах. Визначення тематики «жмутків»
Потрібно швидко перечитати поезії кожного зі жмутків, визначити провідну тему кожного з них та записати на дошці та в зошити.
1 група- І жмуток
2 група – ІІ жмуток
3 група – ІІІ жмуток
(зразок відповідей )
І жмуток -Тут є вірші з громадянськими мотивами, але переважає скорботна інтимна лірика. Присутні життєстверджуючі мотиви
ІІ жмуток- Оспівує не лише кохання, а й чарівну красу природи. Пісні, романси
ІІІ жмуток- Пекельні переживання поета, спричинені нещасливим коханням
5. Художній аналіз поезії. Робота в групах
А) «Безмежне поле в сніжному завою»
1. Виразне читання поезії дітьми
2. Яке враження від прочитаного? (Поетичний образ нестерпного людського болю.
3. У якому значенні сприймається перша строфа – прямому чи переносному, алегоричному?
(Алегоричному поле – життя, Сніжний завій – життєві труднощі, скрутні обставини;
Кінь – надія, думка, мрія, життєвий стрижень, оптимізм
Питання
Ми прослухали виступ літературознавця і прийшли до висновку, що були розкриті всі етапи аналізу твору. Учениця зупинилася на історії створення, визначила тему, головну думку, художні засоби.
Ліричний герой страждає, прагне будь-що вирватися, втекти від болю, страждань, які йому завдає світ. Можливо, це нерозділене кохання, несправедливість з боку суспільства, можливо, ще з якихось причин.)
4. На що вказує прохання ліричного героя «Ох, дай мені обширу й волі!» ? (На суспільну громадську причину страждань героя)
5. Які художні засоби використовує поет?
Б) Робота в групах
І група індивідуальний художній аналіз вірша «Чого являєшся мені у сні?»
ІІ група «Ой ти дівчино з горіха зерня»
- Які риси притаманні герою?
- Від чого прагне звільнитися вершник?
( від нерозділеного почуття)
- Чим підкреслено образ самотності головного героя?
( зимовим холодом)
- Які епітети і метафори використав?
( від себе не втечеш)
4. Складання асоціативного куща .Бесіда з учнями
Діти, ми детально ознайомилися з поезіями, які входять до збірки.
-Які асоціації про кохання Франка у вас виникли?
На кожному листочку прошу написати одне слово, яке , на вашу думку, асоціюється з коханням Франка ( сум, печаль, переживання, радість, ридання, самотність і т.д.) – діти прикріплюють листи на дошку
- Які настрої переважають? (сумні)
- Отже, який висновок про кохання ліричного героя ми можемо зробити
(він страждав, це - драма)
- Чи зрозуміла вам тепер відповідь на наше проблемне питання?
(Автор назвав збірку драмою, хоча, власне це була драма його життя)
Отже, нерозділене кохання – це драма життя і поета , і ліричного героя.
І хто знає,якби життя І Франка склалося б по – іншому, і він не зустрів цих 3 жінок, чи народилися б такі чудові вірші?
-Чи може бути кохання без страждань?
-Чи змогли б ви нерозділено кохати?
5. Складання сенкану .Зразок сенкану вчителя
Кохання…
Прекрасне, неповторне…
Пригорнути, простити, ридати…
Відпустити і вільно літати…
Мить…
ІУ.Узагальнення вивченого.
1. Чи може бути кохання без страждань?
2. Чи змогли б ви нерозділено кохати?
3. Який настрій об’єднує вірші ліричної драми «Зів’яле листя»?
4.Який мотив об’єднує вірші ?
5.Скажіть, чи є засоби подолати хворобливі переживання, спричинені коханням без відповіді? Які це засоби?
У.Повторення і перевірка виконання завдань уроку
Завдання уроку
УІ. Підбиття підсумків уроку
Заключне слово вчителя.
Читайте Франка, коли вам сумно чи радісно, коли ви переможець чи переможений, бо почуття,вкладені автором у рядки збірки, настільки сильні, що 100 тис. літ горіть готові і зігрівати нас.
Тож кохайте і будьте коханими.
Нехай життя дарує кожному чисте, вірне, щасливе кохання. І ці поетичні франкові рядки візьміть з собою у життя:
(Моцарт - Пение ангелов 1 и 2 части.wmv)
Які слова, дзвінкі й чудові,
Даруєш ти мені Господь,
Що ми в цім світі без любові?
Лиш грішна плоть, нікчемна плоть.
Куди б не йшли, за що б не брались,
Все, виявляється дарма.
Ніщо у цім житті нам не в радість,
Коли любові в нас нема.
Любов – це те, що буде вічно,
І ні початку, ні кінця.
Любов, як Всесвіт, що магічно
Пульсує в грудях у Творця.
І я складаю в кожнім слові
Йому подяку і хвалу
За цілий океан любові
Й за кожну крапельку малу.
УІІ.Домашнє завдання
1. Вивчити напам’ять та зробити ідейно- художній аналіз поезії «Чого являєшся мені у сні?»" «Ой ти, дівчино, з горіха зерня»
Достатній та високий рівень:
напишіть твір-мініатюру «Трагедія закоханого серця в збірці І.Франка «Зів’яле листя»
Посилання на урок:
https://padlet.com/shamanska2503/zgfwwm9sgy07opv0
1