Сьогодні в Україні зростає роль морального виховання підростаючого покоління. У Законі України «Про освіту» метою освіти визначено всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору, збагачення на цій основі інтелектуального, творчого, культурного потенціалу народу.
Черкаська обласна рада
КЗ «Шполянська санаторна школа»
Вихователь Дердуга
Любов Борисівна
Шпола
-2021-
Хід години спілкування
І Вступна частина
У нас сьогодні наче свято –
Гостей зібралося багато.
Тож, усміхніться веселенько
І привітайтеся гарненько.
Промінчик осінній заглянув у клас,
У коло велике зібрав, друзі, нас.
Давайте з’єднаєм долоньки свої.
І радо всміхнемось
Я – Вам, Ви – мені.
Навіть в народі є приказка:
«Якщо немає чого подарувати, то подаруй усмішку».
Бо через усмішку ми даруємо тепло своєї душі, добро.
І я дуже хочу, щоб такий настрій у вас залишався до кінця дня.
А тепер: - Кого ми спочатку попросимо сісти? (красу). – Сідайте, дівчатка!
А потім? (силу). – Сідайте, хлопчики.
Краса і сила розквітнуть тільки тоді, коли вони будуть сповнені добротою.
Слово вихователя
Ця історія трапилась дуже давно у стародавньому місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлась далеко за межі міста.
Та жив у тому місті один лихий чоловік, який дуже заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не міг на нього відповісти.
Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його у долонях, і подумав: «запитаю я в мудреця, скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках – живий, чи мертвий?
Якщо він скаже «живий», я стисну долоні і метелик помре, а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. От тоді усі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і склалося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього:
«Усе в твоїх руках, чоловіче».
Від людини залежить, чого в світі стане більше – добра чи зла.
Тема години спілкування:
«Людина – творець добра».
ІІ. Основна частина
Слово вихователя.
Сьогодні ми поведемо розмову про добро, про доброту – дуже важливу і потрібну для кожного з нас чесноту.
Розпочинається година доброти.
Тож прошу вас серця свої відкрити.
Щоб зрозуміти і запам’ятати
Лише з добра усе бере початок.
Добро – 1. Добра, корисна справа
Доброта – 1. Чутливе ставлення до людей.
3) Асоціативний кущ
Добро. Діти, а з чим можна порівняти добро?
Відповіді дітей (сонечко, мама, весна, усмішка, тепло,… .)
Діти, поряд з добром є зло. Нажаль воно трапляється в житті.
Зло – протилежність добру.
Словникова робота.
Зло – що-небуть погане, недобре. Нещастя, лихо, горе.
2. Всебічний аналіз теми.
1) Вправа «Експеримент»
Це як душа людини, яка несе зло, тримає його у собі.
Очистити душу можна тільки добрими справами, вчинками.
Тільки тоді душа стане чиста.
Вода злилася, але залишилася чистою, бо це поєднання чистого, світлого. Бо тільки від чистого душа буде чиста.
Чи буде ваша душа відкрита, щира після цього. Ні, звичайно.
Висновок. Отже, треба робити тільки добро.
Добро та зло завжди борються між собою.
- Діти, а ви хотіли б, щоб перемогло Добро чи Зло?
В одній країні жили Добро і Зло. Добро намагалося зробити світ добрішим, щоб люди любили одне одного й братів наших менших.
Добро приходило на допомогу без нагадувань і благань. Нікому не робило боляче ні словом, ні діями, ні думками.
Але Добро не могло в одну мить перемогти Зло та його слуг: Жорстокість, Байдужість, Заздрість, Лінь, Підступність.
Добро кожного ранку сіяло насіння доброти в дитячих серденьках.
Чому в дитячих?
А тому, що тільки в маленькому дитячому серці здатне прорости будь-яке насіння. Кожна насінина може розквітнути чарівною квіткою, зробивши серце дитини добрим, ласкавим, ніжним.
А може, на жаль, зрости чорним колючим чортополохом зі злим, безжалісним серцем.
Адже Зло теж не спить.
Хоча воно й ліниве, і встає значно пізніше, усе ж устигає порозкидати зле насіння.
Буває, ростуть в одному серці Добро і Зло, борючись одне з одним.
Тому діти інколи роблять погані вчинки.
Тоді все залежить від самої дитини: яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці, те й проросте.
(Стук у двері)
Зло сердиться, заважає, підмовляє, а Добро дякує за квіти.
Зло: - Перемогло ти мене, Добро. Піду, пошукаю інших дітей, які люблять мене, Зло.
Ще з давніх давен люди вважали добро – найвищою цінністю. Зустрічаючись, люди говорять: «Добрий день», «Добрий вечір», «Доброго здоров’я», «Дай боже, час добрий».
Прощаючись, кажуть: «На добро», «В добрий час».
Вислів – побажання «Щоб тебе добра людина знала».
Одним із найстаріших прокльонів був «Бодай тобі добра не було».
Про добро та доброту складено багато прислів’їв, приказок.
Творча гра «Збери прислів’я».
Робиш зло - …(зла і сподівайся).
А ще які прислів’я про добро і зло ви знаєте?
Пояснюючи прислів’я, ви не назвали особи, з якої починається добро, але щоразу про неї говорили. Тож поміркуйте, і дайте відповідь на запитання:
Від чого залежить доброта?
Може, вона залежить від зросту?
Якщо людина сама вища – то вона сама добріша? А якщо Алінка – сама менша, то вона не така добра?
Доброта починається з любові. Людина, яка любить світ, ніколи не скоїть злочину, нікого не образить, не скривдить.
Творити добро можна тільки з душею, наповненою любов’ю.
Я сказала з душею.
Душа – це внутрішній світ людини, це сховище всього доброго і злого.
Душа – це живий відгук людської істоти на все, що відбувається.
І якщо в людини цей відгук є, вона душевна людина, якщо ні – черства. Спробуймо зазирнути у свою душу і визначити, якими ми є:
Гра «Пожалій за що-небудь».
…землю – люди топчуть ногами, орють тракторами, замерзає від морозу, з неї тягнуть соки рослини.
… рослину – люди зривають, сохне без води, сонце спалює, тяжко пробиває голівкою землю.
… пташку – боїться кота, мерзне від холоду, взимку терпить голод, люди ловлять і саджають в клітку.
- Уявіть, що у ваших долонях безпорадне пташеня. Зігрійте його. Повільно, по одному пальчику складіть долоньки, сховайте в них пташеня, подихайте на нього, зігріваючи рівним, спокійним диханням.
Прикладіть долоні до своїх грудей, віддайте пташеняті добро і ласку свого серця і дихання.
А тепер розкрийте долоні і пташеня радісно злетіло.
Посміхніться, не сумуйте. Воно ще повернеться до вас під образом добра.
Доброта має таку властивість – чим більше її віддаєш, тим більше повертається.
Висновок. Не забувайте, за добрі вчинки завжди платять добром.
3.Виконання пробних вправ з ціллю уточнення і корекції одержаних знань учнів.
КОЛАЖ
Словникова робота:
Колаж – це прикріплення (приклеювання) до основи різноманітних матеріалів по темі: (різноманітні зображення, вирізки з газет, журналів).
а) Цільовий інструктаж.
б) Поточний інструктаж.
в) Робота учнів над колажем.
г) Звіт учнів.
д) Оцінка учнів.
Хіба це клас?
Нема ні миру, ні любові, -
Розтанули і зникли вмить.
Розбив Віталик носа Вові,
І той заплаканий стоїть.
Замазали весь зошит Насті,
Погане слово хтось сказав.
Пішла біда гуляти далі…
Хтось Колі ручку поламав.
Скубнули Катю за косичку,
Вона ображена мовчить.
З книжками кинули поличку.
Ну, як в такому класі жить?
Де хлопці і дівчата б’ються
І прозиваються весь час
Де над бідою всі сміються,
Скажіть мені, хіба це клас?
Послухайте продовження вірша.
Культурним будь,
Слухняним будь,
І правила ці не забудь.
Молодших, старших поважай,
В спокійні ігри лише грай.
Не бігай в школі, не кричи,
Культури кожного навчи.
З любов’ю в свій заходь ти клас,
Добро принось ти кожен раз.
Не забувай: Це клас Добра,
Любові, Радості й Тепла.
Я хочу, щоб слова «Не забувай: це клас Добра, Любові, Радості й Тепла» стали девізом для нас.
Наш клас – це маленька сім’я. Мені та й вам, хотілося б, щоб у нашій сім’ї завжди панували добро, взаємоповага, злагода. А це залежить від кожного з нас.
Це велике серце – серце нашого класу.
А ці маленькі сердечка – сердечка кожного з вас.
Візьміть у свої долоньки сердечка. Заплющіть очі і подумайте про рідних вам людей, про людей чуйних, щирих і щедрих. Ваші сердечка зараз сповнені любов’ю і ніжністю.
Повторіть пошепки кожен за мною слова:
Я буду доброю людиною.
Я буду робити добрі вчинки.
Я буду добре ставитися до людей.
Розплющіть очі.
Я хочу, щоб ваші сердечка влилися у велике серце нашого класу.
А ще подаруйте ваші сердечка на згадку про наш урок.
Я бачу, діти, у вас є бажання творити добо.
Не соромтеся робити добро! –
Добро – це ознака сили, а не слабкості.
|
Так |
Ні |
Чи можна сказати, що доброта - найбільша окраса душі? |
М |
|
Чи можна примусити людину бути доброю? |
|
О |
Чи потрібно проявляти доброту у ставленні до будь-кого? |
Л |
|
Чи приємно жити поруч із злом? |
|
О |
Чи згодні ви з тим, що «добротою світ живе»? |
Д |
|
Чи буває щасливою зла людина? |
|
Ц |
Чи є у вас бажання чинити добрі справи? |
І |
|
ІІІ. Заключна частина
- До вас, звертаюсь, любі діти! Хай сьогоднішня виховна година засвітить у кожному вашому серці світло великої любові і доброти, а це є головним завданням і покликанням людини на землі.
Витисніть із серця самолюбство, а впустіть доброту і самовіддачу;
Витисніть образу, а впустіть терпеливість;
Витисніть самозакоханість, а впустіть прощення і милосердя.
Хай у кожному серденьку живе доброта і любов до людей і навколишнього світу.
Щоб жили в мирі я і ти,
Під рідним небом України,
Живи, криниця доброти.
У серці кожної дитини.
Ось і закінчилася наша година доброти, але не закінчилася дорога доброти. Вона буде продовжуватися вічно.
Доброта, як промінь сонця,
Що з’явився у імлі.
Пригорнувся до віконця,
І розлився по землі.
Щедро ллє проміння сонце
У твоє й моє віконце.
Щоб в теплі ми виростали,
Й світло людям дарували.
Й де б ми в світі не були,
Щоб завжди любов несли.
Щастя, радість і тепло,
Щоб чудово всім було.
В світ прийшли ми я і ти –
Для любові й доброти!
Будь привітним і прихильним,
Добрим, лагідним і сильним.
Вчися правдою прожити,
Щоб як сонечко світити!
І в душі завжди неси
Теплий промінь доброти!
Пам’ятайте, любі діти,
Істина така проста!
Найцінніше в цілім світі
Це любов і доброта!