"Людина і природа.Еволюція взаємовідносин"

Про матеріал
Проект з трудового навчання та історії. Інформувати про екологічну ситуацію в світі, дати дітям можливість усвідомити, що вони теж беруть участь у забрудненні/порятунку планети, навчити вторинному використанню пластикових речей.
Перегляд файлу

ПРОЄКТ З ІСТОРІЇ ТА ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ:

ЛЮДИНА І ПРИРОДА.

ЕВОЛЮЦІЯ ВЗАЄМОВІДНОСИН

   Один із пріоритетів розвитку освіти - це метод проектів. Технології навчання відтворюють процеси дослідницької діяльності, оскільки містять цикл і мають на меті процеси руху від незнання до знання. Зацікавившись процесами руйнівного впливу сміття на довкілля, учні гімназії, під керівництвом вчителя трудового навчання Карабан Галини Миколаївни та вчителя історії і географії Шепеля Олександра Володимировича, створили проект «Людина і природа. Еволюція взаємовідносин». Метою даного проекту стало ознайомлення учнів з розмірами екологічної катастрофи, спричиненої нераціональним використанням пластикових виробів та залучення до процесу повторного використання пластику.

 

Картинки по запросу людина і природаМіжпредметні зв'язки:  Історія, географія, основи здоров'я, біологія, екологія, природознавство, трудове навчання, креслення, образотворче мистецтво.

Актуальність теми: Надзвичайна ситуація у світі викликана забрудненням водойм та ґрунтів.

Тип проекту: Середньо тривалий, колективний

Проблема: нестача уваги приділеної переробці/ вторинному використанню пластикових виробів.

Завдання: інформувати про екологічну ситуацію в світі, дати дітям можливість усвідомити, що вони теж беруть участь у забрудненні/порятунку планети, навчити вторинному використанню пластикових речей.

 

Етапи роботи

І. Інформаційно – пошукова діяльність учнів.

1) Історія виникнення пластмас. Їх застосування.

2) Надмірне використання пластику. Екологічна катастрофа.

3) Екологічна свідомість. Розумне  використання пластику. Біопакети.   Паперові пакети

ІІ.  Навчання повторному використанню пластику на заняттях трудового навчання.

"Ми не успадковуємо Землю від наших предків,

 ми позичаємо її у наших нащадків"

А. де Сент-Екзюпері

    Хто, як не цей талановитий французький письменник може говорити про наше місце на планеті. Антуан де Сент-Екзюпері описав дружбу хлопчика та Лиса, складні відносини з Трояндою та довгий шлях додому. Може, ми мали б повчитися у цієї дорослої казки? Може, варто нарешті стати другом Лису і Троянді, бути з ними на одному щаблі та почати усвідомлювати планету своїм Домом?

І ЕТАП

І. ІНФОРМАЦІЙНО – ПОШУКОВА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ

1) Історія виникнення паркезину. Винахід пластмаси.

Переваги пластику.

   

       Перший етап даного проекту – дослідження. Учні, починаючи з п’ятого класу, разом із вчителем історії та географії знаходили інформацію про історію виникнення пластикових виробів та їх призначення.             

Історія виникнення паркезину.

«…В 1862 році британський хімік Олександр Паркенс вирішив замінити штучним матеріалом дорогу «слонову кістку», з якої робились більярдні шари. Результатом стало відкриття першого пластифікатора. Спочатку Паркес винайшов нітроцелюлозу. Але її властивості не підходили для виготовлення гральних куль, так як матеріал виявився занадто крихким. Необхідна була добавка, яка додала б матеріалу міцність, але не зменшила головну корисну якість- пружність. Паркес вирішив додати камфори. Суміш нітроцелюлози, камфори і спирту підігрівалась до текучого стану, далі розливалась по формам і вичахала при нормальному атмосферному тиску. Так на світ з'явився паркезин – перший напівсинтетичний пластик...» - учениця 5 класу Любчич Валерія.

     «…В 1897 році німецькі хіміки відкрили казеїн – протеїн, який утворюється при згортанні молока під дією протеолітичних ферментів, тих самих речовин, за допомогою яких наш шлунок перетравлює їжу. Вчені виявили, що казеїн додає матеріалам пластичності, але головне міцності. Із казеїну налагодили випуск ґудзиків і в'язальних спиць...» - учень 5 класу Сєдих Владислав.

Винахід пластмаси.

Лео Бакеланд в своей лаборатории«… Авторство і новаторство у винаході перших полімерів належить бельгійцю Лео Бекланду, який до речі назвав новітній матеріал «бакелітом». Працюючи з «бакелітом» вчений шукав можливість знайти синтетичний аналог «шелаку». «Якщо я не помиляюсь, цей винахід відіграє в майбутньому дуже важливу роль», так, 11 липня 1907 року, написав у своєму щоденнику Лео Бекланд, який був у прямому сенсі, «закоханий» у хімію, як прикладну науку. В липні 1907 року, він працював з фенолом і формальдегідом. Ці домашні експерименти привели його до успіху досить швидко. Славу Лео Бекланду приніс винахід пластмаси. Дуже швидко пластик завоював всі ніші, де раніше застосовувались природні матеріали…» - учениця 5 класу Шевченко Софія.

 

Переваги пластику

      «…Всього за якихось півстоліття виробництво пластику виросло у 20 разів, а за останні 20 років цей результат подвоївся знову. Навіть екологічні проблеми, про які все частіше говорять вчені,  не заважають цьому росту. Між іншим, вважається, що деякі речовини, які знаходяться в складі пластику, напряму впливають на процес розмноження багатьох живих організмів.

    Про пластик можна сміливо сказати, що це є «палиця двох кінців». Крім беззаперечної шкоди для навколишнього середовища пластик має свої плюси. Автомобілі, в яких більше пластикових елементів помітно легші, а отже менше тиснуть на асфальтове покриття, пошкоджуючи його, таким автомобілям потрібно значно менше палива, а отже менше викидів в оточуюче середовище. Продукти, які зберігаються в полімерній упаковці довго не псуються, а отже не шкодять організму. І якби пляшки не виготовляли із пластику, їх би масово виготовляли зі скла. В цьому випадку не хотілося, щоб вони валялись, наприклад, на дитячих майданчиках.

    Важко собі уявити сучасну економіку без пластикової тари. Справа в тому, що вона більш вигідна, ніж тара з інших матеріалів, тому з кожним роком її виготовляється все більше. Не секрет, що пластик виготовляють з газу і нафти, а також з нафтових сланців, або ж інших продуктів органічного походження…» - учениця 5 класу Павленко Дарина.

 

2) Надмірне використання пластику. Екологічна катастрофа.

         Пластик буквально проходить через наші руки весь день. А чи замислюємося ми, як він впливає на нас, на оточення?

G:\освіта черкащ 2020\838354_1_w_570.jpgG:\освіта черкащ 2020\zagryaznenie-okeana-plastikom.jpg «…Пластикова клавіатура. Плазмовий рамковий комп'ютерний монітор. Пластикова миша. Кількість пластику, яку ми зустрічаємо щодня, не закінчується. Пластик став епідемією. Але куди дівається весь цей пластик? Незначна частина переробляється, частина потрапляє на звалища, а найбільша частина потрапляє у водойми. Пластикове сміття можна знайти всюди — на землі, в морі й навіть глибоко на дні океану. Забруднення планети відходами пластику перетворюється на справжню екологічну катастрофу. Відходи пластика забруднюють ґрунт, ґрунтові води, моря та океани. Під час їх спалювання в атмосферу виділяються токсичні речовини. Руйнівні наслідки забруднення відходами пластика навколишнього середовища видно вже сьогодні. За невтішними прогнозами, через 35 років в океанах на 2 т риби припадатиме 1 т пластика. Причина цього — відсутність можливості переробляти цей вид відходів: близько 1/3 виробленого пластику йде не на переробку, а в Світовий океан. В океані пластик перетворюється на мікрочастинки, які з'їдають риби та інші морські тварини. Разом із морепродуктами і рибою пластик потрапляє до нашого організму…» - учениця 5 класу Ігнатьєва Дарина.

G:\освіта черкащ 2020\838354_w_450.jpgG:\освіта черкащ 2020\231521.jpg     «…Всі чули про сміттєві острови в океані. Велика тихоокеанська сміттєва пляма - приклад гігантського сміттєзвалища в океані – настільки величезна, що це складно зрозуміти. Воно складається з нескінченної кількості пластикових пляшок, рибальських сіток, пластикових іграшок, м'ячів і всього того пластикового сміття, що тільки можна собі уявити.
    У світових океанах є п'ять плавучих сміттєзвалищ з пластмаси. 80 відсотків вмісту цих величезних шарів пластикового сміття пояснюється діяльністю на суші, лише п'ята частина потрапляє із суден або викликана якоюсь діяльністю на морі. Шостий вир сміття незабаром може опинитися в Баренцевому морі. Сміття з півдня Європи разом з течіями переміщується на північ. Мікропластик забруднює все від полюса до полюса, пластик виявлений навіть у полярних льодах, і концентрація його вища, ніж у морській воді дуже висока.

   Раніше вважалося, що 15 відсотків пластмаси знаходиться на пляжах, 15 відсотків - у морі, а 70 відсотків - на морському дні. Однак зараз вчені припускають, що на дні знаходиться 90 відсотків пластмаси…» - Семикоз Максим учень 5 класу.

3) Екологічна свідомість. Розумне використання пластику.

      Провідні країни світу наскільки уважно ставляться до сміття, оскільки це важливо сьогодні забезпечувати циркуляцію відходів: не викидати відходи подалі з очей, а переробляти їх та знову використовувати. Наприклад:

     Швеція є одним зі світових лідерів, що використовують технологію «енергія-зі-сміття» (waste-to-energy). Близько 2,5 мільйонів тонн сміття щороку спалюється для вироблення електрики або тепла.

     Індія відома своєю складною ситуацією з відходами, особливо пластиком. Майже половина сміття просто не збирається. Ще менше сортується та перероблюється. Можливо, саме тому в країні народжуються несподівані ідеї. Індійський професор хімії винайшов новий спосіб використання пластику. Поліетиленові пакети, обгортки шоколадок, упаковки від печива – все це тепер використовується для будівництва доріг.

     КомпостуванняБельгія утилізує 75% свого сміття. Бельгійці перетворюють його на енергію, добрива чи сировину для виробництва.

    Компостування – метод виробництва добрив із різних органічних відходів, для отримання екологічно чистої продукції та покращення ґрунту. Ще у Стародавньому Римі використовували метод компостування для виробництва якісних добрив, що було важливо для отримання урожаю на бідних ґрунтах Італії. Саме сьогодні, коли якісні компости потрібні нашим ґрунтам найбільше, вітчизняні сільгоспвиробники мало переймаються цим питанням.  Професійне компостування дає змогу ефективно утилізувати будь-які рослинні рештки, відходи тваринництва, як від ВРХ, так і від птахівництва, також можна компостувати й міські відходи: опале листя, суху траву, солому, гілки кущів та дерев.

Біопакети

https://24tv.ua/resources/photos/news/620_DIR/201811/1061845_4599890.jpg?201811213010    В Україні діє виробництво біопакетів. З 2010 року Дніпропетровська корпорація "Біосфера" запустила проект – серію пакетів для сміття БІО, що здатні швидко розкладатись. Диво-пакети випускаються під ТМ "ФрекенБок", які продаються у звичайних магазинах. Пакети для сміття БІО виготовлені згідно з європейськими стандартами і мають сертифікат лабораторії SymphonyEnvironmental (Великобританія).

Заявлений період розпаду пакета – 3 роки. Виробник гарантує, що після закінчення цього терміна пакет розпадеться на екологічно безпечні складові: воду, вуглекислий газ та гумус. При їх біорозкладанні виділяється не метан, а вуглекислий газ, що в набагато меншій мірі позначається на прогресуванні "парникового ефекту", а добавка нешкідлива.

https://24tv.ua/resources/photos/news/620_DIR/201811/1061845_4599885.png?201811212858Паперові пакети

Пакети з крафт-паперу, обгортковий папір, який біологічно розкладається, можна вважати найекологічнішою і найбезпечнішою альтернативою. Паперові відходи швидко перегнивають на звалищі й не завдають шкоди природі. Розраховані на велику вагу паперові пакети анітрохи не гірші за поліетиленові. Щоправда, вони однозначно дорожчі за поліетилен, менш міцні, а також для їх виготовлення треба використовувати дерево.

ІІ ЕТАП

НАВЧАННЯ ПОВТОРНОМУ ВИКОРИСТАННЮ ПЛАСТИКУ НА ЗАНЯТТЯХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

C:\Users\B1\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\IMG_20200115_101231.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\IMG_20200115_085315.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\IMG_20200115_100523.jpg     Майже щодня ми викидаємо пластикові речі. Але багато чого з цього сміття може отримати нове застосування. Красиві і практичні речі можна створити майже з нічого. Пластикові вироби можна знайти у будь-якому будинку, найчастіше вони накопичуються як даремний непотріб. Але ніколи не пізно подарувати їм друге життя. Виявляється, зі звичайної пластикової тари можна зробити багато корисного і цікавого. Потрібно сміливо фантазувати та втілювати в життя найсміливіші ідеї.

   Першим, що ми виготовили з непотрібних пляшок стали годівнички. Учні 6 класу, із захопленням долучилися до процесу, результатом якого стала турбота про довкілля на різних рівнях: кілька пластикових пляшок не стали сміттям, голодні птахи мають змогу харчуватися, а найголовніше, те що діти усвідомили, що можуть робити світ навколо себе кращим.

IMG_20200131_105916C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\IMG_20200115_085741.jpg   Кожен з нас постійно потребує організувати простір навколо себе. Купувати органайзери, підставки для книг та скриньки для аксесуарів, у наш час, дорого, тож учні Скородистицької гімназії «Школи Життєтворчості» спробували виготовити все це власними силами.

  Учні 8-9 класів, разом з вчителем Галиною Карабан, зробили органайзери для власних потреб для тріад трудового навчання. Завдяки фантазії та натхненній праці учнів, пластикові каністри перетворилися на чарівні та зручні підставки для книг і зошитів.

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\IMG_20200131_110106.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200131_110727.jpg    Завдяки учням 7 класу, п’ятилітрові пляшки стали необхідними речами – баками для сміття.

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\IMG_20200131_105448.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\IMG_20200131_110316.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\IMG_20200131_105356.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\IMG_20200131_104648.jpg     На заняттях трудового навчання, використовуються різні види діяльності:  шиття, в’язання, вишивання, випалювання, різання, тож для власної зручності діти зініціювали виготовлення різноманітних тримачів та футлярів для матеріалів.

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200131_105205.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\IMG_20200131_105123.jpg    Озеленення навчальних приміщень має важливе значення. Цей необхідний, але дороговартісний процес було вирішено здешевити. Учні 8 класу знайшли вихід із такої ситуації: каністри з-під прального порошку стали креативними горщиками для квітів.

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\IMG_20200131_105429.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\IMG_20200131_101822.jpg    Набутий учнями досвід може бути застосований не тільки в школі. Пофантазувавши діти виготовили речі необхідні для щоденного використання вдома. Совки для круп, футляри для телефонів, мітли, підставки для предметів особистої гігієни – не потрібно купувати в магазині, адже навіть діти можуть їх виготовити, давши друге життя пластиковим виробам.

 

 

 

 

   

 

 

      

 

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\IMG_20200129_100410.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\IMG_20200131_110932.jpg   Модниками і модницями було прийняте рішення зекономити кошти батьків на прикраси. Виявилося, що з пластикової пляшки, залишків атласних стрічок, ниток, блискіток, бісеру можна виготовити стильні та модні браслети. Яскраві, креативні, та патріотичні браслети прикрасили руки творчих шостачків.

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\IMG_20200129_100436.jpg   Підводячи підсумок проведеної інформаційно-пошукової діяльності учні усвідомили, пластик був винайдений на початку XX-го століття та за цей, відносно невеликий відрізок часу для історії, побут людини став надто залежним від даного продукту. Покращені та вдосконалені види пластмас зробили наше життя набагато зручнішим та ніхто не міг передбачити жахливих наслідків для планети, які будуть спричинені тим же самим матеріалом. Вироби з пластику, такі як пляшки, іграшки, пакети розкладаються десятками та сотнями років, утворюють острови сміття в океанах та потрапляють у їжу людини через тварин, що їх спожили.

    Психологи стверджують, що людина, котра усвідомила свою хворобу вже на шляху до зцілення. Ми точно усвідомили, що хворіємо і наша хвороба «нераціональневикористанняпластику» ще потребує «ліків», але ми розуміємо, що нас призвело до цього, що так далі не можна і що ситуацію треба змінювати доки є час.

    Підсумком проекту в цілому стало рішення учнів вчитися використовувати пластикові речі не так часто. Діти пропонували використання тканинних торбинок для покупок та повторне використання пластикових речей. Головне, усвідомлення, що кожен з нас може зробити посильний внесок у покращення екологічного стану планети.

 

 

 

 

Додаток 1.

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20191105_084915.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\трудове\IMG_20191105_095237.jpgІнформаційно пошукова діяльність:

  2.Виготовлення годівничок для птахів:

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200115_100910.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200115_085248.jpg

    

 

 

 

 

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200115_101108.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200115_101154.jpg

 

 

 

 

 

 

3.Виготовлення підставок для книг,футлярів, органайзерів, підставок для праці на тріадах з трудового навчання :

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200130_092146.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200116_092026.jpg    C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200116_092046.jpg

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200122_094911.jpg

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200131_110503.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200130_092434.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200131_110121.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200130_092206.jpg 

 

 

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200130_092214.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200130_092133.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200131_105916.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200129_100625.jpg

 

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200131_105606.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200123_101504.jpg4.Виготовлення виробів для домашнього вжитку:

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200129_100436.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200122_101257.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200123_095936 (2).jpg 

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200115_090205.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200131_104648.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200115_103409.jpg

 

 

 

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200131_110718.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200131_105429.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200131_110932.jpgC:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200131_105205.jpg

C:\Users\B1\Pictures\Camera Roll\проект пластик\IMG_20200129_100436.jpg

 

docx
Додано
6 листопада 2023
Переглядів
209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку