Тема. Людські чесноти. Доброта. Делікатність.
Мета. Розширити знання учнів про людські чесноти; ознайомити із поняттями доброти, честі, справедливості; формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність; вчити думати про свої вчинки та їх наслідки; викликати бажання творити добро; розвивати загальнолюдські чесноти, творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес, виховувати толерантне ставлення до чужих поглядів і переконань, товариські стосунки, почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися.
Обладнання: мікрофон, роздатковий матеріал, сонечко з промінчиками, сніжинки, ілюстрації.
Література: 1.«Уроки етики в 1-4 класах», Харків, Видавнича група «Основа», 2009, с.32.
2. «Виховні заходи. 1-4 класи» Н.Красоткіна, Тернопіль «Мандрівець», 2005, с.105.
3.https://naurok.com.ua/urok-z-kursu-ya-u-sviti-u-3-klasi-tema-lyudski-chesnoti-16742
Тип уроку: комбінований урок.
Методи: робота в парах, групах, «асоціативний кущ», бесіда, метод «мікрофон», аналіз ситуації.
ХІД УРОКУ
I.ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО УРОКУ (2хв.)
-Доброго дня, діти! Мене звати Марія Романівна і сьогодні я проведу у вас урок «Я у світі». 1.Ранкове коло.
- Розпочнемо наше заняття з кола привітань.
-Діти, підійдіть, будь ласка, до мене, візьміться за руки та утворіть коло. Давайте ми з вами побажаємо один одному гарного дня і гарної риси.
-Учні 3-А класу, у цей зимовий прохолодний день я бажаю вам гарного дня і дарую свою посмішку. II.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (3хв.)
- Діти, на минулому уроці ви говорили про людські чесноти. А зараз ми перевіримо скільки людських чеснот ви запам’ятали, погравши у гру «Сніжинки».
1.Гра «Сніжинки»
-Ваше завдання - розділити сніжинки у два стовпчики: у перший – позитивні якості людини, а в другий – негативні.
-Отже, як бачимо, що в кожної людини є позитивні та негативні якості. Але ми з вами маємо виховувати лише позитивні людські якості. III.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (2хв.)
- Діти, а зараз ми з вами переглянемо відео, щоб дізнатися про що будемо говорити на уроці.
-Увага на екран!
-Діти, то ж яка тема нашого уроку?
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ (1хв)
-Діти, тема нашого уроку «Людські чесноти. Доброта. Делікатність.»
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (25хв.) -Діти, подивіться на слайд та скажіть хто зображений на ілюстрації? -Так, правильно, це відомий український педагог та дитячий письменник Василь Олександрович Сухомлинський. На уроках читання ви знайомилися з його казками. І, напевно, пам’ятаєте, що у його казках добро завжди перемагає зло. -Тому, і девізом нашого уроку буде вислів В.О. Сухомлинського «Робіть так, щоб людям, які вас оточують було добре…» - Як ви розумієте даний вислів? - Що ж таке добро на вашу думку? - Яких людей називають добрими? - На які справи здатна добра людина? - Отже, діти доброта – це сонечко, яке живе в кожному із нас. 1. Бесіда у формі діалогу. - Ще з давніх часів доброта і делікатність були в традиціях нашого народу. Природним вважалося допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість, немічність. Коли зробити людині добро, то їй буде приємно і нам теж. 2. Робота в парах. Гра «Сонечко»
-Діти, погляньте на наше чарівне сонечко. Чому воно сумне? Чого йому не вистачає? Ваше завдання: написати, чим ви можете зігріти близьким вам людей. -Наприклад, я б написала що зігріти близьких мені людей я можу посмішкою.
3. Робота за підручником.
-Діти, розгорніть будь ласка підручник на с. 78.
-Зараз ми розпочнемо читання казки «Вовк та кіт» в особах.
-Діти, якою ви вважаєте поведінку вовка?
-Він добрий герой чи ні?
-Чи правильно чинив вовк?
- Якби ви були на його місці, що б ви зробили?
4. Робота за підручником.
-Діти, перегорніть, будь ласка, підручник на с.79. Перед вами казка «Добро та Зло».
- Читаємо її ланцюжком.
-Діти, то як ви гадаєте, чи правильно вчинило Зло?
- Як би ви вчинили на його місці?
- Чи правильно вчинило Добро?
5. Робота в групах. Обговорення за ілюстраціями.
-Діти, об’єднайтесь у групи. Зараз кожна група отримає ілюстрацію. Ваше завдання: розглянути їх, обговорити у групах, а потім дати відповідь на запитання чи правильно чинили діти, чи ні та чому. У вас є 1 хвилина.
6. Фізкультхвилинка
- Ви напевно вже втомились?
Час настав для відпочинку
Проведем фізкультхвилинку.
(Виконуємо фізкультхвилинку під музичний супровід) 7. Робота за підручником.
– Розгорніть, будь ласка, підручник на с. 80. Діти, перед вами текст «Делікатність»
-Розпочнемо читати його ланцюжком.
-Діти, а зараз давайте складемо з вами правила делікатної людини.
Правила делікатної людини
1. Не читати чужих листів.
2.Не влізати в чужі розмови.
3.Не ставити зайвих запитань, які тебе не стосуються.
4. Не чіпати чужих речей.
5. Негарно в чужому домі заглядати без дозволу в шафу, шухляди столу.
- Діти, то яку ж людину ми можемо назвати делікатною? 8. Гра «З’єднай прислів’я»
- Діти, на дошці зображені прислів’я. Ваше завдання: з’єднати першу частину прислів’я з другою та пояснити.
Кого почитають, добре буде й тобі.
Все добро переймай, а зла уникай.
Добре роби, того й величають.
-Діти, останнє прислів’я є золотим правилом моралі та вихованості. Адже людина живе у суспільстві і найбільше щастя для неї – це спілкування з друзями, колегами, сусідами, рідними та близькими людьми. А якщо вона буде погано ставитися до інших, то тоді лишиться самотньою.
9. Робота з зошитом.
-Діти, розгорніть, будь ласка, ваші зошити на сторінці 24. Прочитайте друге завдання. Що потрібно виконати у другому завданні? (Діти по черзі зачитують твердження та пояснюють чи правильне воно. Якщо не правильне закреслюють літеру.)
-Прочитайте 4 завдання. Що потрібно виконати? (діти роз’єднують вертикальними рисочками прислів’я та пояснюють їх).
10. Гра «Склади пазл»
-Діти, у вас на партах лежать пазли. Ваше завдання: скласти пазл та сказати чи позитивний цей герой чи ні та чому. У вас є 2 хвилини. VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ (3хв.)
1.Гра «Мікрофон»
-Діти, зараз ми з вами зіграємо в гру «Мікрофон».
-Я буду задавати вам запитання, а ви – давати відповіді.
-Що таке добро?
-Як виховати в собі доброту?
-Чи можна прожити без доброти? Чому?
-Де в житті зустрічаєтесь з добром і добротою?
-Чи потрібно вимагати винагороду за добро? Чому?
- Яке слово є протилежним до слова добро?
- До чого призводить зло?
-Діти, а кого у вашому класі можна назвати добрим?
VII. ПІДСУМОК (5хв.)
-Діти, щоб бути доброю людиною, то напевно потрібно позбутися негативних рис. Тому, ми пограємо з вами у гру «Кошик».
1. Гра «Кошик»
-Діти, подумайте, якої б риси ви хотіли б позбутися та запишіть на аркуші паперу. Потім зімнете папірець та викинете у цей чарівний кошик і позбудетеся цієї риси. -Отже, я сподіваюся, що ми позбулися негативних рис. Тому, давайте пограємо у гру «Комплімент» і перевіримо чи стали ми добрішими.
2. Гра «Комплімент»
- Ваше завдання: по черзі один одному сказати комплімент.
-Діти, ви молодці, гарно робили компліменти. Тому, давайте подякуємо один одному, поплескавши. VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (1хв.)
- Діти, будь ласка розгорніть щоденники і запишіть домашнє завдання:
1.читати сторінки в підручнику 77-81 та давати відповіді на запитання після текстів. 2. виконати завдання 3 в зошиті.
-На цьому наш урок завершено. До побачення!