М.К. ЗАНЬКОВЕЦЬКА. Театральна педагогіка
Марія Костянтинівна Заньковецька
«Цариця української сцени» М. К. Заньковецька [9] – так називали Марію Заньковецьку.
Марію Костянтинівну, як акторку, визначає насамперед її легке правдиве перевтілювання та відчуття міри, природність та відвертість почуттів, виняткова спостережливість та акторська уява.
Взагалі Марія Костянтинівна виконала понад 30 ролей. Актриса обдарувала глядачів неповторними образами – Харитини («Наймичка»), Олени («Глитай» або «Павук»), Ази («Циганка Аза»), Катрі («Не судилось»), Зіньки («Лісова Квітка»), Цвіркунки («Чорноморці»), Горпини («Як ковбаса та чарка...»), та ін.
Цей талант бентежив усіх щирістю, тонким майстерним розкриттям безкінечності людської душі, художньою силою та простотою, майстерністю надихати та захоплювати всіх – і партнерів по сцені, і глядачів.
На сцені актриса проживала життя своїх героїнь, відтворювала їхню духовність, глибину почуттів, високу моральність, їхній біль, страждання та радощі так само емоційно, як власні.
Мала міцний, грудний, оксамитовий голос широкого діапазону, яким віртуозно володіла на всіх регістрах – від бурхливо-трагедійних низів, до мелодійно-ліричних верхів, з колоритною, властивою українській селянці співучістю».
Свій досвід роботи над роллю [10] Марія Костянтинівна передавала молодим акторам народного театр «Українська трупа М. К. Заньковецької» , які вважали Заньковецьку учителькою високої сценічної майстерності, найкращою із кращих майстрів сцени.
Із інтерв'ю Марії Заньковецької: "Для мене і моїх сучасниць театр перш за все і після всього - храм… Я не можу грати те, чого не розуміє серце…" [12]
Створені нею образи прирівнювалась до найвищих зразків світової класики.
Головні театральні заповіді [11], якими керуються і досі, залишила акторка – творець:
Працюючи над роллю, М.Заньковецька радилась із вченим-психологом П.Ковалевським щодо того, з якого моменту починає божеволіти її героїня Олена, навіть їздила з ним у божевільню, щоб познайомитись з реальними проявами цього стану.
М.Заньковецька не форсувала голосу, постійно вдосконалювала його, виконувала вправи для розвитку голосових властивостей;
Уже з перших ролей актриса проявила надзвичайну гнучкість та експресію, вміння жити життям своїх героїнь, прирівнювати себе з ними, відчувати їх страждання і радощі так сильно, як свої власні. У цьому приховувалась сила її таланту.
Унікальна міміка актриси завжди передавала цілу гаму складних почуттів і у фіналі всіх приголомшувала поглядом, наповненим трагізмом, широко відкритих очей, який поступово згасав. Наскільки вміло володіла мімікою, що , завдяки цьому дару фотограф П.Пясецький створив вражаючу серію фотографій “Вираз відчуття”, Марія Костянтинівна не просто зображає, а проживає, такі суміжні з божевіллям стани, як “Звістка про смерть сина”, “Скорбота”, “Несамовитість”, “Тихе божевілля”. На створених фото, актриса передає різноманітні почуття і стани, протилежні за змістом, це і дитяча наївність, безпорадність, і болісний відчай у сумних очах, мука, жах і знову тиха заглибленість – перед самогубством.
Навіть актор, який не володіє знаною зовнішністю і значним тембром голосу, здатний привернути до себе увагу публіки, якщо його міміка і жести виражають емоції персонажа. Сценічний рух та пластика безмежно значимі для розкриття образу. Жоден рух не може бути випадковим.
Акторка М. Заньковецька неперевершено володіла пластикою, вмінням виразно рухатись. Танцювала вільно, м'яко, з природною грацією, ніби жартуючи. Завдяки цьому мала емоційний контакт з глядачами, які плакали і сміялись разом з нею. Кожен рух і погляд талановитої акторки передавав глядачу велику емоційну потужність, властиву її таланту. Кожен образ, підкорював усіх глядачів надзвичайною силою передачі страждань її героїнь. [11]
Щоб мати більш виразне уявлення про королівну української сцени, благословенну землячку, звернемося до споминів її сучасників. [12], [14]
Вона серця палила всім;
Страждання граючи, стражданням
Сама була вона живим.
До останніх днів велика українська артистка піклувалася про талановиту молодь.
М.Заньковецьку своєю порадницею і наставницею вважали В. Василько, Г. Юра, Н. Ужвій.
Ще за життя М. Заньковецьку порівнювали з акторками, італійкою Е. Дузе, француженкою С. Бернар.
Світоч сценічних методик та традицій корифеїв українського театру на українській сцені сформував фундамент виховання актора українського національного театру та методику акторської школи.
Використана література та джерела в додатку «Література»
1