Конспект уроку
з української літератури
Тема. М. Коцюбинський « Дорогою ціною». Проблема волі людини та
можливостей її здобуття.
Мета:
навчитися осмислювати вчинки персонажів, висловлювати
думки про проблему волі людини і можливості її здобуття.
мовлення, логічне мислення, спостережливість, уміння робити
власні висновки, аналізуючи вчинки героїв;
- виховна: виховувати повагу до краси глибокого почуття кохання,
мужності, сили волі як рис характеру; любов до художнього
слова, до своєї Батьківщини.
НЛ: « Громадянська відповідальність» - формування відповідальних членів
громади й суспільства, які розуміють принципи й механізми його
функціонування, а також важливість національної ініціативи;
грунтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку
держави.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: текст твору, інтерактивна дошка, роздатковий матеріал.
Епіграф уроку Життя немає ціни, а воля
дорожча за життя.
Народна мудрість
Перебіг уроку
Поетична хвилинка
Втішайся радістю життя,
Воно на мить коротку схоже.
Бо хто пішов у небуття,
Радіти вже цьому не може.
Співай, втішайся і живи,
Цінуй усе, що випадає.
На хвилях радості пливи,
Бо щастя більшого немає,
Ніж те, що є у світі ти,
І неповторна, і єдина.
Тому живи, радій, лети,
І пам`ятай, що ти – людина.
« Життя прожити – не поле перейти», - так говориться в народному прислів`ї. Тому щоразу, вирушаючи в життєву подорож, вам потрібно збагатитися заннями, пізнати цікаве й корисне. Оптимізм, упевненість у
собі – ось основні ознаки, яких ми повинні дотримуватись. Не забувайте, що багато чого залежить від вас. Цінуйте кожну хвилину свого життя.
А зараз ми погортаємо сторінки життя головних героїв твору М. Коцюбин –
ського « Дорогою ціною», зі змістом якого ми з вами познайомилися на минулому уроці. За допомогою цієї вправи ми пригадаємо, про що йдеться в цьому творі та які випробування випали на долю наших героїв. Це, як ви бачите клоуз-тести, або іншими словами незакінчені речення. Відповіді мають бути чіткі й лаконічні.
Мотивація.
Ось ми з вами й підійшли до теми нашого сьогоднішнього уроку, яка сформульована у головній думці цього твору.
Запишіть дату та тему уроку в зошит.
Епіграфом нашого уроку є такий вислів: « Життя не має ціни, а воля дорожча за життя». Ці слова – не просто відображення народної мудрості, а істина, вистраждана десятками поколінь. А чи можна зберегти людську гідність, якщо не маєш волі? Однозначну відповідь на це питання дали герої повісті «Дорогою ціною» М. Коцюбинського.
Мета нашого уроку – дослідити, як випробування гартують характер людини, замислитися над проблемою волі людини та можливості її досягнення, аналізуючи вчинки героїв, навчимося робити власні висновки з приводу цієї проблеми.
Діти, а що для вас воля?
Доберіть до слова воля синоніми ( самостійність, свобода, незалежність )
Вам потрібно було в зошит виписати цитати з твору, де зустрічається слово « воля». Зачитаємо, будь ласка.
Чи була воля для головних героїв повісті « Дорогою ціною» головною метою їхнього життя і нащо вони були готові заради досягнення цієї мети.
Зараз ми з вами це з`ясуємо, працюючи в групах. Кожній групі окреме ситуативне завдання.
I група. Надайте переконливі аргументи, що воля для героїв твору мала дійсно дорогу ціну.
( Остап і Соломія покинули рідні місця, Соломія відрізала косу, поранення Остапа, загибель Соломії, повернення Остапа до пана)
II група. За допомогою яких рис характеру Остап і Соломія долають труднощі, тяжкі випробування, що випали на їх долю.
( прагнення до волі, самовіддана боротьба за неї, мужність, відвага, вірність)
III група. Чи принесла воля бажане щастя героям. Чи почувались вони щасливими.
Добре, діти, а зараз ми пограємо з вами в рухливу гру, наскільки ви добре знаєте головних героїв твору. На столах кожної з груп лежать аркуші з іменами героїв повісті. На столах позаду вас є аркуші з іменниками. Вам потрібно підібрати асоціації до героїв. Підніміться, будь ласка, і оберіть. А зараз зачитаємо, які асоціації підібрала кожна група.
Діти, ми з вами протягом уроку досліджували, як випробування гартують характер людини, розмірковували над проблемою волі та можливості її здобуття, тож зараз підсумуємо, яка ж це вільна людина, якими якостями, рисами характеру, на вашу думку, вона повинна бути наділена. І на дошці це запишемо.
Вільна людина – цілеспрямована, впевнена у власних силах, спритна, розсудлива, чесна, чуйна та вольова, вірна.
Молодці, я теж бажаю вам мати такі якості у вашому характері.
Багато письменників у своїх творах зверталися і звертаються до проблеми волі людини. Як ви думаєте, чому, і чи є ця проблема актуальною в наш час?
Добре, діти, а зараз вправа на закріплення. Це кубик незвичайний: кожна його сторона містить якесь запитання, відповідь на яке ми зараз і надамо.
Молодці, дякую вам за плідну працю.