" М. Коцюбинський "Дорогою ціною". Проблема волі та можливостей її здобуття"

Про матеріал
Сторінки життя головних героїв твору М. Коцюбинського « Дорогою ціною». Робота в групах.
Перегляд файлу

                             

                                                  Конспект уроку

                                  з української літератури

 

Тема. М. Коцюбинський « Дорогою ціною». Проблема волі людини та

          можливостей її здобуття.

Мета:

  • навчальна: дослідити, як випробування гартують характер людини;

                         навчитися осмислювати вчинки персонажів, висловлювати

                         думки про проблему волі людини і можливості її здобуття.

  • розвивальна: розвивати навички роботи з текстом епічного твору; усне

                         мовлення, логічне мислення, спостережливість, уміння робити

                         власні висновки, аналізуючи вчинки героїв;

 -  виховна:      виховувати повагу до краси глибокого почуття кохання,

                         мужності, сили волі як рис характеру; любов до художнього

                         слова, до своєї Батьківщини.

НЛ: « Громадянська відповідальність» - формування відповідальних членів

        громади й суспільства, які розуміють принципи й механізми його

        функціонування, а також важливість національної ініціативи;

        грунтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку

        держави.

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: текст твору, інтерактивна дошка, роздатковий матеріал.

 

Епіграф уроку                                       Життя немає ціни, а воля

                                                                  дорожча за життя.

                                                                                      Народна мудрість

 

                                          Перебіг уроку

  1. Організаційно-мотиваційний етап

    Поетична хвилинка

                           Втішайся радістю життя,

                           Воно на мить коротку схоже.

                           Бо хто пішов у небуття,

                           Радіти вже цьому не може.

                           Співай, втішайся і живи,

                           Цінуй усе, що випадає.

                           На хвилях радості пливи,

                           Бо щастя більшого немає,

                           Ніж те, що є у світі ти,

                           І неповторна, і єдина.

                           Тому живи, радій, лети,

                           І пам`ятай, що ти – людина.

« Життя прожити – не поле перейти», - так говориться в народному прислів`ї. Тому щоразу, вирушаючи в життєву подорож, вам потрібно збагатитися заннями, пізнати цікаве й корисне. Оптимізм, упевненість у

собі – ось основні ознаки, яких ми повинні дотримуватись. Не забувайте, що багато чого залежить від вас. Цінуйте кожну хвилину свого життя.

 

А зараз ми погортаємо сторінки життя головних героїв твору М. Коцюбин –

ського « Дорогою ціною», зі змістом якого ми з вами познайомилися на минулому уроці. За допомогою цієї вправи ми пригадаємо, про що йдеться в цьому творі та які випробування випали на долю наших героїв. Це, як ви бачите клоуз-тести, або іншими словами незакінчені речення. Відповіді мають бути чіткі й лаконічні.

  1. Тема твору –
  2. У творі порушено проблеми…
  3. Остап утік від пана, тому що…
  4. Соломія пішла за Остапом, через те що…
  5. Під час перетину кордону Остапа…
  6. Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа …
  7. У цей час у плавнях трапилася…
  8. Соломія знайшла циган і …
  9. Цигани виявилися …
  10.  Соломія зустрілася у місті з …
  11.  Під час спроби врятувати Остапа, Соломія …
  12.  Яка головна думка цього твору …
  1. Оголошення теми та мети уроку.

     Мотивація.

  Ось ми з вами й підійшли до теми нашого сьогоднішнього уроку, яка сформульована у головній думці цього твору.

   Запишіть дату та тему уроку в зошит.

Епіграфом нашого уроку є такий вислів: « Життя не має ціни, а воля дорожча за життя». Ці слова – не просто відображення народної мудрості, а істина, вистраждана десятками поколінь. А чи можна зберегти людську гідність, якщо не маєш волі? Однозначну відповідь на це питання дали герої повісті  «Дорогою ціною»  М. Коцюбинського.

Мета нашого уроку – дослідити, як випробування гартують характер людини, замислитися над проблемою волі людини та можливості її досягнення, аналізуючи вчинки героїв, навчимося робити власні висновки з приводу цієї проблеми.

  1. Виконавчо-діяльнісний етап

      Діти, а що для вас воля?

   Доберіть до слова воля синоніми ( самостійність, свобода, незалежність )

Вам потрібно було в зошит виписати цитати з твору, де зустрічається слово « воля». Зачитаємо, будь ласка.

Чи була воля для головних героїв повісті « Дорогою ціною» головною метою їхнього життя і нащо вони були готові заради досягнення цієї мети.

Зараз ми з вами це з`ясуємо, працюючи в групах. Кожній групі окреме ситуативне завдання.

I група. Надайте переконливі аргументи, що воля для героїв твору мала дійсно дорогу ціну.

( Остап і Соломія покинули рідні місця, Соломія відрізала косу, поранення Остапа, загибель Соломії, повернення Остапа до пана)

II група. За допомогою яких рис характеру Остап і Соломія долають труднощі, тяжкі випробування, що випали на їх долю.

( прагнення до волі, самовіддана боротьба за неї, мужність, відвага, вірність)

III група. Чи принесла воля бажане щастя героям. Чи почувались вони щасливими.

Добре, діти, а зараз ми пограємо з вами в рухливу гру, наскільки ви добре знаєте головних героїв твору. На столах кожної з груп лежать аркуші з іменами героїв повісті. На столах позаду вас є аркуші з іменниками. Вам потрібно підібрати асоціації до героїв. Підніміться, будь ласка, і оберіть. А зараз зачитаємо, які асоціації підібрала кожна група.

 Діти, ми з вами протягом уроку досліджували, як випробування гартують характер людини, розмірковували над проблемою волі та можливості її здобуття, тож зараз підсумуємо, яка ж це вільна людина, якими якостями, рисами характеру, на вашу думку, вона повинна бути наділена. І на дошці це запишемо.

Вільна людина – цілеспрямована, впевнена у власних силах, спритна, розсудлива, чесна, чуйна та вольова, вірна.

Молодці, я теж бажаю вам мати такі якості у вашому характері.

Багато письменників у своїх творах зверталися і звертаються до проблеми волі людини. Як ви думаєте, чому, і чи є ця проблема актуальною в наш час?

Добре, діти, а зараз вправа на закріплення. Це кубик незвичайний: кожна його сторона містить якесь запитання, відповідь на яке ми зараз і надамо.

Молодці, дякую вам за плідну працю. 

 

 

 

 

     

Завантаження...
doc
Додано
25 лютого 2020
Переглядів
1060
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку