Традиційно на початку березня в кожній школі готують низку заходів до дня народження Тараса Шевченка. І щоразу це випробування на креативність та учнівський інтерес. Матеріали, що містяться в посібнику, допоможуть зробити Шевченківські дні цікавими та не перетворити на тортури класиком.
Відділ освіти Рокитнівської райдержадміністрації
Залавська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Рокитнівської районної ради Рівненської області
Шевченківські дні в школі
Залав’я 2020
Автор-упорядник:
Кулакевич Оксана Леонідівна, вчителька української мови та літератури Залавської ЗОШ І-ІІ ступенів, спеціаліст І категорії. Шевченківські дні в школі. – Залав’я, 2020. – 35 с.
Рецензенти: Смик Марія Василівна, заступник директора з навчально-виховної роботи Залавської ЗОШ І-ІІ ступенів, спеціаліст І категорії.
Анотація роботи
Традиційно на початку березня в кожній школі готують низку заходів до дня народження Тараса Шевченка. І щоразу це випробування на креативність та учнівський інтерес. Матеріали, що містяться в посібнику, допоможуть зробити Шевченківські дні цікавими та не перетворити на тортури класиком.
Рекомендовано методичною радою Залавської загальноосвітньої школи І-ІІ ст.
Рокитнівської районної ради Рівненської області
Протокол № 2 від 08.01.2020р.
Зміст
Вступ………………………………………………………………………………4
Методичні рекомендації щодо проведення квесту…………………………….5
Тематичний квест «Тарас Шевченко – майстер слова та пензля»…………...6
Список використаних джерел…………………………………………………..35
Вступ
Шевченко – явище унікальне. Його немає з ким порівняти у письменстві інших народів. Не тому, що він кращий за інших. Йдеться про особливий генотип культури нашої країни.
Тарас … Просторо в цьому імені. В ньому вся історія наша, все буття, ява і найпотаємніші сни. Нас просто не існує без нього. Україна – це Шевченко, Шевченко – це Україна. Він вершинна парость родового дерева нашої нації, виразник і хранитель народного духу. Шевченко – універсальний. Він наш всесвіт. Явище Шевченка – виправдання України перед людством, підтвердження нашої національної повноцінності.
Традиційно на початку березня в кожній школі готують низку заходів до дня народження Тараса Шевченка. І щоразу це випробування на креативність та учнівський інтерес. Як зробити Шевченківські дні цікавими та не перетворити на тортури класиком? Під рукою завжди є звичні формати: конкурс малюнків до творів Кобзаря, конкурс читців-декламаторів віршів Шевченка, «шевченкознавча вікторина» тощо. Чим же зацікавити як учнів, так і вчителів? А чим взагалі цікавляться сучасні школярі? Про них кажуть, що вони з’явилися на світ зі смартфоном у руці. Наші учні справді змалку оточені комп’ютерами, ноутбуками, планшетами, телефонами. Така кількість джерел нової інформації вимагає від них мультизадачності, вміння швидко перемикатися з одного завдання на інше. Проте, часто це також лишає значно менше часу на обробку і засвоєння повідомлення. Саме тому, сьогодні різні види контенту набувають візуальної форми. Діти і підлітки надають перевагу картинкам і фото набагато частіше ніж текстовому відтворенню інформації. Як же заволодіти їхньою увагою та скласти конкуренцію тим же, наприклад, мемам у соцмережах?
У сучасній школі, коли діти все менше і менше читають, потрібно шукати нові способи залучення їх до цього процесу. Найефективнішими технологіями є ті, які повністю відповідають інтересам та запитам школярів, а саме, імітація комп’ютерних ігор, соціальних мереж. Одним із таких видів позакласної роботи з мови та літератури є квест.
Методичні рекомендації щодо проведення квесту
Квест (у перекладі з англійської – розшукую, розслідую) – тривалий, цілеспрямований пошук, пов'язаний із пригодами та розслідуванням. Квест може бути комп’ютерною, настільною, рольовою чи командною грою в приміщенні або на вулиці, у місті. Це цікаве випробування, яке поєднує спортивне орієнтування та розв’язування інтелектуальних завдань, сприяє розвитку уваги, пам’яті, винахідливості, ерудиції, логічного мислення, швидкості реакції, командного духу тощо. Квест має величезний потенціал: тренуються й розвиваються навички інформаційної діяльності, розвиваються читацькі компетенції, формується стійка мотивація навчальної діяльності, розвиваються комунікативні уміння учнів, реалізуються міжпредметні зв’язки.
Гравцям потрібно виконати певні завдання на кількох станціях. Лише за умови правильної відповіді, можна отримати назву наступної станції, перепустку на неї, напрямок подальшого руху, інструкцію тощо. У ході гри на учасників можуть чекати несподівані перешкоди або бонуси за правильність відповідей чи швидкість.
Перед початком обов’язково потрібно ознайомитися із правилами гри. Інструкції повинні бути чіткими та доступними. Для станцій обираються місця, які легко зашифрувати, спираючись на предмети, оформлення приміщень, асоціації тощо. Станції повинні розташовуватися на певній відстані, щоб гравці, переміщаючись між ними, не заважали один одному. Для зручності учасникам пропонуються маршрутні листи або карти руху із назвами станцій і порядком їх проходження. Команди формуються у кількості 5-6 учасників.
Нетрадиційні, оригінальні завдання та цікавий сценарій гарантують успіх заходу. У квесті зазвичай усі завдання поєднані спільною темою (творчість одного письменника, сюжет одного твору, схожі за жанром твори). Мова та література можуть запропонувати широке коло ідей. Завдання варто підготувати різнопланові: інтелектуальні (знання тексту, розгадування ребусів, кросвордів, головоломок, розшифровування закодованих текстів); орієнтувальні (пошук маршруту за підказками, по карті, пошук підказок, завдань, винагород, ключів); технічні (складання конструктора, пазлів); спортивні (вправи на влучність, спритність); творчі (ілюстрування, малювання, трансформація тексту); комбіновані. Під час їх виконання можна запропонувати підказки: додаткові запитання, загадки, малюнки, схеми, предмети-відповіді, рядки на сторінках книжок, аудіо- та відеопідказки.
Завдання сучасного вчителя не просто передавати своїм учням знання, а й зацікавлювати їх. Квест допомагає у цій нелегкій справі, створюючи альтернативу комп’ютерній грі й заохочуючи водночас дітей до читання та спілкування.
Тематичний квест «Тарас Шевченко – майстер слова та пензля»
Мета: актуалізувати й узагальнити знання учнів про Тараса Григоровича Шевченка та його твори, розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, кмітливість, спостережливість, виховувати любов до української літератури, інтерес до читання, патріотичні почуття, взаємоповагу, уміння працювати в групі.
Обладнання: завдання для квесту, розподілені по станціях, відповіді до завдань у чергових по станціях, маршрутні листи, розпізнавальні знаки для команд – емблеми, назви станцій.
Хід гри
Учитель: Усі ми дуже любимо квести – ці захоплюючі подорожі сторінками творів українських письменників. Сьогодні у гравців є прекрасна нагода пригадати вивчені поезії Т. Г. Шевченка, цікаві та важливі моменти із його життя. На вас чекають несподівані завдання на восьми різних станціях, тому вам потрібно буде виявити неабияку кмітливість, уважність і спостережливість, спритність і командний дух. А запорукою успіху будуть не лише знання, але ще й швидкість, ерудиція та організованість. У квесті беруть участь 4 команди по 7 учнів. Давайте привітаємо учасників і попросимо їх представитися та прокоментувати свою назву та емблему.
Учитель: Насамперед хочеться нагадати правила гри. Команди рухаються кожна своїм маршрутом, розв’язуючи завдання на 8 станціях: «Числова», «Хмаринка», «Театральна», «Мистецька», «Лабіринт», «Мозаїка», «Географічна», «Мудра». На старті, а також на кожній станції ви отримаєте завдання. Виконавши їх, ви дізнаєтеся, в якому приміщенні знаходиться ваша наступна зупинка. На станціях вас зустрінуть чергові, які ознайомлять вас із завданнями. Будьте дуже уважні! Впоравшись із завданням на станції, не забудьте отримати у чергового позначку в своєму маршрутному листі. Обов’язкова умова: не перешкоджати рухатися іншим командам.
Маршрути команд:
Числова |
Хмаринка |
Театральна |
Мистецька |
Лабіринт |
Мозаїка |
Географічна |
Мудра |
Мудра |
Географічна |
Мозаїка |
Лабіринт |
Мистецька |
Театральна |
Хмаринка |
Числова |
Театральна |
Лабіринт |
Мудра |
Хмаринка |
Числова |
Мистецька |
Мозаїка |
Географічна |
Географічна |
Мозаїка |
Числова |
Театральна |
Хмаринка |
Мудра |
Мистецька |
Лабіринт |
Завдання для станцій
Станція «Числова»
Давайте пограємо у настільну гру «Тарасова стежина». Правила гри прості. Фішка пересувається на таку кількість кружечків, скільки випало на кубику. Якщо фішка потрапила на кружечок рожевого кольору, то ви повертаєтеся на старт. Кружечок зеленого кольору дозволяє перестрибнути вперед. Якщо ж фішка потрапила на кружечок білого кольору, то вам потрібно дати відповідь на запитання. Жовтий кружечок не містить запитання.
Запитання: Яка подія відбулася в житті Тараса Шевченка в зазначеному році?
Відповіді:
1814 – народився поет
1861 – помер
1838 – викуп із кріпацтва
1840 – вийшов «Кобзар»
1843 – перша поїздка на Україну
1845 – закінчив Академію мистецтв
1841 – вийшли окремо «Гайдамаки»
1846 – вступив до Кирило-Мефодіївського товариства
Станція «Хмаринка»
Прочитайте хмари слів, відгадайте назви творів.
Станція «Театральна»
Розгляньте комікси, відгадайте назви творів.
Станція «Мистецька»
Зробіть власну галерею за мотивами картин Шевченка-художника: кожен учень готує фотокопію картини з власним адаптованим образом на ній. Спершу необхідно обрати одну з картин Тараса Шевченка. Потім за допомогою інших людей, а також деталей, одягу, кольорових рішень, пейзажів та інтер’єрів, які нагадують образ на картині Шевченка, створити свою фотокопію.
Картини Т. Шевченка Роботи учнів
Станція «Лабіринт»
Розплутайте плутанки і прочитайте уривки творів Тараса Шевченка.
№1
№2
№3
№4
Станція «Мозаїка»
Складіть пазли.
Станція «Географічна»
Перегляньте презентацію «Шевченко і Рівненщина». Відмітьте на карті місця, де побував Тарас Григорович.
Станція «Мудра»
Дайте відповіді на запитання вікторини.
Літературна вікторина «Сторінками життя нашого Тараса»
1. Коли і де народився Тарас Григорович Шевченко?
(9 березня 1814 р. в селі Моринцях, Звенигородського повіту на Київщині).
2. Якого віку був Тарас, коли померла його мати, батько?
(9 років – мати, 11 років – батько).
3. Де поневірявся малий Тарас, осиротівши?
(Був попихачем у дяка Петра Богорського, наймитував у попа Кошиця, потім пас громадську отару).
4. Як потрапив Шевченко до Ширяєва, що дало йому навчання у цього маляра?
(У 1832 році пан Енгельгардт законтрактував Тараса в науку до маляра Ширяєва, який хоч і визискував його немилосердно, проте і відіграв позитивну роль у творчості Тараса, бо він удосконалювався як художник, виконуючи складні роботи – розписи театрів та аристократичних будинків).
5. Як називалася перша збірка Шевченка?
(«Кобзар»).
6. Коли вийшов «Кобзар»?
(1840 р.).
7. Які твори увійшли до цієї збірки? Як вони називалися?
(8 творів: «Думи мої», «Перебендя», «Катерина», «Тополя», «Думка», «До Основ’яненка», «Іван Підкова», «Тарасова ніч»).
8. Які ідеї поширювало Кирило-Мефодіївське товариство?
(Ідеї слов’янського єднання, знищення станів, ліквідацію кріпосництва).
9. Як було покарано Шевченка за участь у Кирило-Мефодіївському товаристві?
(Шевченка відрядили на заслання рядовим в Оренбурзький Окремий корпус без права писати і малювати).
10. З якою відомою українською письменницею товаришував Шевченко?
(Марко Вовчок).
11. Де мріяв оселитися Шевченко на Україні?
(Над Дніпром у Каневі).
12. На якому році життя помер Тарас Шевченко?
(Шевченко помер, проживши 47 років і один день)
13. Де похований Т. Шевченко?
(Поховали його в Петербурзі на Смоленському кладовищі 12 березня 1861 року. Через сорок днів труну перевезли на Україну і поховали в Каневі, на Чернечій горі).
14.Який композитор написав близько ста мелодій на слова Т. Шевченка?
(М. Лисенко).
15. Хто з поетів сказав про Шевченка : « Він був селянський син і став князем в царстві духа. Він був кріпаком і став великою силою людських культур. Він був простак і відкрив професорам і вченим новіші і свободніші степені. Він терпів 10 літ від російської воєнщини, а зробив більше для свободи Росії, ніж 10 подібних армій».
(Іван Франко).
16. Які художні твори про життя Шевченка ви знаєте?
(С. Васильченко «В бур’янах», О. Іваненко «Тарасові шляхи», Д. Красицький «Тарасова земля», Л. Смілянський «Поетова молодість» та ін.).
17. Рік написання Шевченкового «Заповіту»?
(1845 р.).
18. Автор музики до «Заповіту»?
(Полтавський учитель Гордій Гладкий).
19. Твір Шевченка про своє дитинство?
(«Мені тринадцятий минало», «Сон», «І виріс я на чужині», «Із золотої, й дорогої»).
20. Які твори називають ліричними?
(Твори, в яких відображаються почуття і думки ліричного героя).
21. Назвіть інструмент, на якому грали кобзарі?
(Кобза, бандура).
22. В якому виді мистецтва, крім літератури, ще проявив себе Шевченко?
(Живописі).
23. Чому так мало творів написав Шевченко на рідній землі?
(Тому що мало йому довелося жити в любій серцю Україні).
24. Яка картина Шевченка носить таку ж назву, як і його поема?
(«Катерина»).
25. Скількома мовами перекладено «Заповіт»?
(150-ма).
26. Як називався записник, у якому Тарас Шевченко записував свої твори під час заслання?
(«Захалявна книжечка»).
27. У якому творі авторові усі події наснилися?
(Поема «Сон»).
28. У якому році викуплено Тараса Шевченка з кріпацької неволі?
(1838 р.).
29. Який талант проявився в Шевченка раніше – художника чи поета?
(Ще в дитинстві у Тараса з’явилися здібності до малювання).
30. Як звали батьків Тараса Шевченка?
(Катерина, Григорій).
Учитель: Першою прийшла команда… вона виконала всі завдання і принесла заповнений маршрутний лист.
Нагороджується команда… за І місце у грі «Тарас Шевченко – майстер слова та пензля».
Нагороджується команда… за ІІ місце у грі «Тарас Шевченко – майстер слова та пензля».
Вітаємо переможців! Прийміть у подарунок ось ці плакати.
Дякуємо командам за цікаву гру, черговим за допомогу. Сподіваємось, що ви отримали задоволення від мандрівки, перевірили свої знання, кмітливість та спритність. Впевнені, що наші квести стануть традиційними, тому більше читайте, будьте уважними на уроках, підтримуйте один одного.
Список використаних джерел:
1. Ярослав Поліщук. Шевченко і Ровенщина / Ярослав Поліщук [Електронний ресурс].
2.Шевченко Тарас Григорович. Кобзар / Тарас Шевченко. — Харків. : Аргумент принт, 2012. — 495 с.
3. Список картин і малюнків Тараса Шевченка [Електронний ресурс].
1