МАКСИМ РИЛЬСЬКИЙ «ЗИМА»
Мета: вчити учнів свідомо, виразно читати поетичні твори, аналізувати їх; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення, спостережливість, кмітливість, зв'язне мовлення; виховувати любов до краси зимового світу.
МАКСИМ РИЛЬСЬКИЙ «ЗИМА»
Мета: вчити учнів свідомо, виразно читати поетичні твори, аналізувати їх; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення, спостережливість, кмітливість, зв'язне мовлення; виховувати любов до краси зимового світу.
1. Гра «Відгадай предмет за ознаками»
Білий, пухнастий, м’який — ... (сніг).
Холодна, люта, морозна — ... (зима).
Злий, тріскучий, лютий — ... (мороз).
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Конкурс на краще читання з пам’яті віршів Т. Г. Шевченка.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Який розділ починаємо вивчати?
— Кожен твір цього розділу має свого автора. Тому вірші, казки, оповідання, що ви прочитаєте, є авторськими.
— Знайдіть у змісті підручника цей розділ.
— Які теми є у ньому?
— Які автори вже вам відомі?
— Прочитайте назву першої теми цього розділу (с. 95).
— Поетичне слово — це диво. У віршах слова добираються таким чином, що кінці рядків звучать однаково чи подібно. Це — рими.
— Яких українських поетів ви знаєте?
— За вікном — чарівниця зима. Краса зимової природи надихала поетів. За допомогою художнього слова вони яскраво і точно передають образи і зимового ранку, і засніженого саду, і поля.
Отже, діти, вирушаймо у світ зимової краси і зимових див разом із великим українським поетом М. Т. Рильським.
Фізкультхвилинка
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
— Максим Рильський народився 19 березня 1895 р. у Києві, але ріс у Ро- манівці на Сквирщині. Його батько Тадей Рильський був сином багатого польського дворянина Розеслава Рильського і княжни Трубецької, мати — неписьменна, але талановита і співуча селянська дівчина з села Романівни. Як син українського дворянина-інтелігента, майбутній поет одержав домашню освіту. Він виховувався під пильним наглядом батька, який помер дуже рано (на восьмому році Максимового життя), але передав синові аристократичну культурну спадщину, почуття власної гідності і віри в себе, поєднане із скромністю. Максим виростав у дворянському оточенні української інтелігенції — Лисенків, Старицьких, Косачів, Ревуцьких. Його дитинство минало в мистецькому середовищі серед книжок та музики — з одного боку, і романівських краєвидів та сільського оточення — з другого. Змалку Максим відчував у собі хист до поетичного слова. У сім років хлопчик написав свій перший вірш «Прошак».
2. Опрацювання вірша М. Рильського «Зима» (с 94-96)
1) Виразне читання вірша вчителем.
— Яка ще пора року, крім зими, згадується у вірші?
2) Словникова робота.
Читання слів «луною» за вчителем.
Сніжно-синьої — многошумної;
пухнастому — завій;
суцвіть — веселить.
3) Гра «Бджілки».
Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Які ознаки зими називає поет, щоб показати її красу?
— Якою постає весна за рядками вірша?
— Знайдіть слова, що повторюються. З яким почуттям ви їх читатимете?
— Прочитайте речення, в яких розповідається про зиму; про весну.
— З яких речень складається вірш?
5) Гра «Знайдіть риму».
Сніжно-синьої — інеї;
моїй — завій;
многошумної — розумної;
суцвіть — веселить.
— Яку тему почали вивчати на сьогоднішньому уроці?
— Який перший розділ цієї теми?
— Який вірш вивчали на уроці?
— Хто його автор?
— Що нового і цікавого ви дізнались про поета?
Використовуючи вислови зима сніжно-синя; пухнастий іній; сніг блище кришталем, описати зимовий день.