Конспект уроку
Клас: 5
Тема: Малі небесні тіла
Мета: знаннєвий компонент: сформувати уявлення про малі тіла Сонячної системи; ввести поняття астероїд, метеор, метеорит, комета, болід; удосконалити навички самостійної роботи.
Діяльнісний компонент: розвивати логічне мислення, уміння знаходити правильне рішення;
формувати вміння застосовувати індуктивний і дедуктивний методи.
Ціннісний компонент: формування наукового світогляду.
Обладнання: зошит, підручник, аркуші паперу.
Тип уроку: комбінований.
№ п/п |
Етап уроку |
Робота вчителя |
Робота учнів |
Час |
|||||
1. |
Організа- ція класу |
Я заходжу до класу, Лише дзвіночок забринить, Стаєш серйозним ти в цю мить, До роботи прийшов час, бо багато її в нас. вітаюся з учнями, представляюся. Прошу чергових назвати відсутніх та відмічаю їх у класному журналі.
|
Вітаються, готуються до уроку, чергові називають відсутніх. |
|
|||||
2. |
Перевірка домаш-нього завдання |
Прийом «Інтелектуальна розминка» 1. У які групи можна об’єднати всі планети? 2. До якої групи належить Плутон? 3. Найменша планета. 4. Найбільша планета 5. Перша планета від Сонця 6. Остання планета від Сонця. 7. Планета, на якій існує життя. 8. Планета, на якій, як і на Землі відбувається зміна пір року. Виконання тестових та відкритих завдань на окремих дидактичних картках.
|
Учні слухають, дають відповіді на запитання.
|
|
|||||
3. |
Повідомлення теми уроку |
Малі небесні тіла План: 1.Астероїди 2.Комети 3.Метиороїди |
Записують тему уроку у робочі зошити. |
|
|||||
4. |
Мотивація пізнавальні діяльності учнів |
Бесіди. На попередніх уроках ми з вами говорили про те, що все, що оточує нас, — тіла природи. Ви вже знаєте про особливості їхнього існування, особливості будови, властивості тощо. Вони нас оточують, ми про них чуємо з різних джерел інформації. Але у природі існують малі небесні тіла. Їх кілька типів і вони мають свої особливості. Деякі з них були відкриті нашими українськими вченими – астрономами і названі на їхню честь та інших відомих діячів науки і культури України. Проблемні запитання: Чи можуть астероїди впасти на Землю? Чому в комет з*являються хвости? |
Слухають,
|
|
|||||
5. |
Вивчення нового матеріалу |
Розповідь з елементами бесіди.
Малі тіла.У Сонячній системі, окрім Сонця і дев яти великих планет, є ще так звані малі тіла. Це малі планети або астероїди, комети, метеорні тіла або метеороїди і міжпланетний пил. зруйнувати штучний супутник чи міжпланетну станцію. Впродовж XIX ст. кількість малих планет поступово збільшувалась, а з кінця століття їх стали відшукувати фотографічним методом: під час тривалих експозицій зображення астероїда внаслідок швидкого руху має вигляд рисочки, а тому його неважко відрізнити від зір. Астероїдам з добре визначеними орбітами привласнюють номери (в порядку відкриття) і назви. Перша сотня, за деякими винятками, названа іменами богинь грецької і римської міфології. Згодом астрономи звернулися до міфів інших народів, потім - до епосу. Зараз астероїди мають найрізноманітніші назви, де є імена видатних вчених: Коперник (1822), Ейнштейн (2001); географічні назви: Амазонка (1042), Україна (1709); імена персонажів художніх творів та героїнь опер: Кармен (558), Аїда (861); назви наук: Геометрія (876), Астрономія (1154); квітів: Мальва (1072). Серед астероїдів є такі, назви яких пов'язані з Україною, як-от: Ялта (1475), Одеса (2606), Київ (2171), є також Кобзар (2427), Каменяр (2428), астероїди Всехсвятський (2721), Амосов (2948), Філатов (5316) тощо. Більшість астероїдів з відомими орбітами мають розміри до кількох десятків кілометрів; це - тверді кам'янисті тіла. Кількість астероїдів з розмірами понад 1 км, можливо, сягає 50 тис, а менших від 1 км - сотні тисяч. Рухаються астероїди навколо Сонця в той же бік, що й планети, і мають витягнуті еліптичні орбіти. Деякі виходять далеко за межі поясу астероїдів. Одні з них в афелії віддаляються за орбіту Сатурна, інші в перигелії навіть проникають усередину орбіти Меркурія. Виконання завдань у робочих зошитах. Має величезний зріст, Має голову і хвіст, Це не тигр і не ракета. Натякну вам по секрету ( Комета) Комети. Певно, найефектнішими малими тілами Сонячної системи є комети. У перекладі з грецької слово «комета» означає «довговолоса». Комети, відомі за їхніми попередніми появами, астрономи називають періодичними. Але таких комет небагато, близько 330. Основна маса комет, а їх відкривають щороку кілька десятків, влітають в Сонячну систему з величезною швидкістю і точнісінько так само, обігнувши Сонце, покидають її. їхні періоди обертання становлять від тисяч до десятків мільйонів років. Прилітають вони до Сонця з величезної кометної хмари, так званої хмари Оорта. Згідно з теорією, розробленою у 1950 р. нідерландським астрономом Я. Оортом, на відстані приблизно 100-150 тис. а. о. від Сонця знаходиться величезна кількість - сотні мільйонів чи може й мільярди окремих комет. За припущенням, хмара Оорта - це залишки матеріалу, які не пішли на утворення планет Уран і Нептун. Ще на ранніх стадіях розвитку Сонячної системи під дією збурюючих сил з боку планет-гігантів вони були викинуті на велику відстань за межі планетних орбіт. В середньому раз на 20 років з'являється комета, яку добре видно неозброєним оком, усі ж інші спостерігаються лише в телескоп. Та з наближенням до Сонця, починаючи з відстані 6 а. о., кометний лід починає випаровуватись. Газ, що випаровується, тягне за собою пилинки. Продукти випаровування і пилинки навколо ядра утворюють кому або голову комети, яскравість якої швидко зменшується в напрямку до краю. Під дією тиску сонячного світла і сонячного вітру (потоків заряджених частинок з боку Сонця) речовина голови комети відкидається у бік, протилежний від Сонця, утворюючи протяжний хвіст комети. От тоді, власне кажучи, комета і стає «кометою» — «довговолосою». Через дію тих же сил тиску, віддаляючись від Сонця, комета рухається вже хвостом уперед. Чим ближча комета до Сонця, тим довшим стає її хвіст, збільшується і голова комети. В момент проходження комети біля Сонця діаметр її голови може перевищувати відстань від Землі до Місяця. А хвіст комети іноді простягається на відстань до 150 млн км. Залежно від того, яка сила має переважну дію на комету - сила відштовхування за рахунок тиску сонячного вітру і сонячного світла чи сила притягання з боку Сонця, — кометні хвости набувають різної форми. За традицією кометам присвоюють ім'я першовідкривача. Це заохочує багатьох аматорів до пошуків. У XX ст. з кожних чотирьох комет лише одну відкривали астрономи-фахівці. В наш час у космічних просторах мандрують комети, названі іменами таких українських астрономів, як Г. Неуймін, Г. Шайн, М. Черних, К. Чурюмов, С. Гера-сименко, та аматора астрономії Б. Скоритченка. Фізкульт-хвилинка Гімнастика для очей А зараз пропоную дати відпочити нашим очам і зробити з ними зарядку:
Метеори і метеорні потоки. Пилові частинки, що виділяються із хвоста й голови комети, розсіюються вздовж її орбіти. Якщо ця орбіта перетинається з орбітою Землі, то час від часу потік пилових частинок буде зустрічатися з земною атмосферою. При рухові крізь атмосферу на висоті 110-80 км маломасивна частинка повністю руйнується. Світлове явище, яке спостерігається при цьому, називається метеором. Якщо ж падає одразу багато метеорів, спостерігається незвичайне небесне явище - метеорний дощ Здається, що всі метеори падають з однієї точки неба. Серед метеорів, які спостерігаються на нічному небі, є й такі, що не пов'язані з метеорними потоками. Метеорні тіла або метеороїди, що їх спричиняють, мають індивідуальні орбіти. Це - випадкові, спорадичні метеори. Як правило, це пилинки невеликих розмірів і мас. Метеорне тіло, яке впало на Землю, називається метеоритом. Через роздроблення в атмосфері падіння на поверхню Землі цілого метеорита - велика рідкість. Якщо маса метеорита становить сотні тонн, то при ударі об поверхню Землі утворюється кратер із розмірами, які дорівнюють поперечнику метеорита. Якщо маса метеорита становить десятки і сотні тисяч тонн, космічне тіло вдаряється об Землю з виділенням значної кількості теплової енергії, що породжує вибух. Такий вибух може призвести до дуже великих руйнувань, а від метеорного тіла залишаться лише незначні уламки. На «обличчі» нашої планети зараз відомо не менше 150 кратерів, які отримали назву астроблем («зоряних ран»), їхній вік сягає десятків та сотень мільйонів років. Є астроблеми і на території України: це кільцеві структури діаметром у кілька сотень кілометрів на півночі та на півдні країни. Найдавніша з них Іллінецька (Вінницька область), вік якої близько 400 млн років, кратер має діаметр 7 км і глибину 700 м. Найбільший метеорит Гоба, знайдений у Південно-Західній Африці, має масу майже 60 тонн. У наш час найбільше метеоритів збирають в Антарктиді. У місцях, де сильні вітри зривають льодові шапки, метеорит, який упав сотні тисяч років тому, опиняється на поверхні. Знаходять їх багато і в сухих кам'янистих пустелях Західної Австралії та Намібії. Чи можуть астероїди впасти на Землю? Деякі з астероїдів просуваються досить близько до планет, і навіть могли б стикнутися з нею, коли б не спеціальна служба космічної безпеки. її працівники постійно стежать за астероїдами, що наближаються до Землі, та можуть змінювати їхню траєкторію, коли існує загроза зіткнення із Землею.
|
Слухають, записують у робочий зошит |
|
|||||
6. |
Розшире-ння і поглиб-лення інформації |
Гра «Так чи ні»
Прийом «Практична теорія» Поясніть помилку у вислові «Зірки падають». Прийом «Порівняй» Вставте слова подані в дужках відповідні кліточки (кулясті, холодні, гарячі, не випромінюють світло, світяться відбитим світлом, мають супутники, тверді, газоподібні, випромінюють мерехтливе світло, випромінюють тепло, мають «хвіст», найменші небесні тіла, планети-крихітки) |
Слухають |
|
|||||
Зорі |
Планети |
Астероїди |
Метеороїди |
Комети |
|
||||
|
|
|
|
|
|||||
7. |
Підсумки уроку |
Прийом «П’ять речень» (Учитель починає підсумкове речення, а учні його продовжують, формуючи таким чином головну інформацію уроку) Усі об’єкти, що є в небесному просторі називають... Малі небесні тіла поділяють на…. Комети — небесні тіла, що складаються з ………., заморожених газів із твердим пилом. Їх називають ……. Астероїд — це... Головними особливостями метеороїдів є...
|
Слухають |
|
|||||
8. |
Повідом-лення домаш-нього завдання |
Підготувати інформацію про метеорити знайдені на території України. Опрацювати матеріал підручника, дати відповіді на поставлені у кінці тексту запитання
|
Записують у щоденник. |
|