Мандрівка до Угорщини

Про матеріал
Мета: • навчальна:познайомити учнів із музичними традиціями угорського народу, зокрема, народним танцем чардашем. Навести приклади використання мелодій та ритмів чардашу у творах композиторів різних національностей. • розвивальна:розвивати емоційну сферу учнів, предметні та міжпредметні компетентності, навички кантиленного співу, почуття ритму.Збагачувати кругозір, слухацький досвід і мистецькі знанняшколярів. • виховна:виховувати в четвертокласників повагу до культурних традицій різних народів, викликати інтерес і бажання їх вивчати.
Перегляд файлу

Урок  20. Мандрівка до Угорщини

Мета:

       навчальна:познайомити учнів із музичними традиціями угорського народу, зокрема, народним танцем чардашем. Навести приклади використання мелодій та ритмів чардашу у творах композиторів різних національностей.

       розвивальна:розвивати емоційну сферу учнів, предметні та міжпредметні компетентності, навички кантиленного співу, почуття ритму.Збагачувати кругозір, слухацький досвід і мистецькі знанняшколярів.

       виховна:виховувати в четвертокласників повагу до культурних традицій різних народів, викликати інтерес і бажання їх вивчати.

Музичний матеріал:ЗолданКодай, «Чардаш» з опери «ХариЯнош»; Йоганнес Брамс, Угорський танець (на вибір вчителя).«Полька» чеська народна пісня (повторення)

Основні поняття:  «чардаш»

Тип уроку: урок поглиблення теми

Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.

                ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід

(«Угорського танцю»).

1.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

             Музичне вітання.

2.     ОСНОВНА ЧАСТИНА

Актуалізація опорних знань

        Які народні танці західних слов’ян ви запам’ятали?

        Назвіть спільні та відмінні риси музичної культури західнословянських народів.

 

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Сьогодні ми вирушимо в подорож до Угорщини. Якщо подивитися на цю країну з висоти, її територія здається схожою на велике, неправильної форми блюдце з пагорбкуватим дном. Музична культура цієї країни дуже давня. Велику роль у її поширенні відіграли цигани, які мандрували країною і співали угорські народні пісні.

 

Повідомлення теми, мети, завдання уроку.

(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)Найвизначнішими представникамимузичної культури Угорщини є Ференц Ліст, Бела Барток, ЗолтанКодай та ін.

Музична діяльність цих композиторів була пов’язана з історичною долею угорського народу, його боротьбою за розвиток національної культури.Угорський народ не належить до слов’янської групи. Його барвиста й темпера-ментна музика має яскраві національні особливості У їхніх творах помітні традиції угорського фольклору в поєднанні з сучасними засобами музичної виразності, власними композиторськими стилями.

        Сьогодні ми погортаємо сторінки творчості угорського композитора ЗолтанаКодая. Коріння його творчості сягає в угорську народну музику. Композитор безмежно вірить у творчу силу свого народу та його майбутнє. Його твори – це сповідь душі.

 

Одним із найвідоміших творів композитора є героїко-комічна опера «ХаріЯнош».

ХаріЯнош – герой угорського фольклору та літератури, бравий солдат, жартівник. Тому і мелодика опери побудована на угорському фольклорі. Розповідаючи про свої «подвиги-походеньки», герой висміює панів, утверджує перевагу народної кмітливості над панською тупістю.

Показуючи народні сцени, ЗолтанКодай вводить в оперу і народні танці. Урочисто, з запалом звучить в опері чардаш – угорський народний танець міського походження (в перекладі «трактир», «шинок»).Ще однією особливістю чардашу є пружний синкопований ритм. Виконують його соло й одночасно парами. Чардаш — це своєрідна візитівка угор-ського народу. Його мелодії та ритми надзвичайно яскраві і звучать у музиці не лише угорських, а й композиторів інших національностей

Прослухайте його.

Слухаємо музику ЗолданКодай, Чардаш із опери «ХариЯнош»

       Який характер цього танцю?

       Виконай ритмічний супровід чардаша.

       Чи схожий цей танець із танцювальною музикою

       слов’янських народів?

       Із музикою інших народів?

 

ФІЗКУЛЬТУРНА ХВИЛИНКА

До угорської народної музики неодноразово зверталися і композитори інших країн.Німецького композитор  Йоганес Брамс вважав фольклорвищою цінністю і вивчав його все своє життя: німецький, слов’янський,угорський… У своїх творах він часто використовував інтонації народної музики. Захопленість німецького композитораугорською музикою призвела до створення ним знаменитих«Угорських танців», в яких Брамс використав справжні угорські мелодії. Вони прославили його ім’я на весь світ. «Угорські танці»  спочатку  були написані для фортепіано в 4 руки. Пізніше з’явилися переклади «Угорських танців» для оркестру, різних ансамблів, інструментів соло.

До циклу входить 10 номерів. Ми послухаємо угорський танець № 2. Спробуйте визначити, які елементи музичної мови допомогли Брамсу надати творові національного колориту.

Слухання. Й. Брамс. Угорський танець № 2

«Угорський танець»  відтворює картину веселого на-

родного танцю, у якому кілька різних тем змінюють одна од-

ну. Перша — широка й плавна мелодія пісенного характе-

ру. Друга — танцювальна, з акцентами синкопованого ритму.

У середній частині звучить запальна темпераментна музика,

мінор змінюється на мажор, а темп стає стрімким. Раптові

уповільнення темпу лише яскравіше підкреслюють нестрим-

ність загальних веселощів

. До якого жанру належить музика? Риси музики якого народу

ви відчули?

       Якими танцювальними рухами можна підкреслити характер танцю?   .   

       Виконайте з танцювальними рухами на розсуд учнів, імпровізовано.

 

Вокально-хорова робота

Розспівування

Виконання   чеської   народної  пісні «Полька»

       Виконайте «Польку» в необхідному темпі, із танцювальними рухами й темброво-ритмічним супроводом.

       Придумайте супровід до пісні. (Учні виконують завдання у формі гри «Композитор».)

   3.  ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

       Що незвичного у музиці чардашу?

       Які риси національного характеру угорського народу

       у ньому виражені?

       Чим сподобалася вам музика «Угорських танців»

Й. Брамса?

4      ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

       Яка музика звучала на уроці?

       Чи стала вона зрозумілою, близькою для вас?

Пісенність і танцювальність притаманні музиці різних країн, але в кожній є свої характерні інтонаційні риси.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
613
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку