СТАРОБІЛЬСЬКА СПЕЦІАЛІЗОВАНА
ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТ. №3
Урок-гра
«Мандрівка
океаном речовин»
8 клас
Учитель: Лисогор Людмила Павлівна
Старобільськ
Урок-гра «Мандрівка океаном речовин». 8 клас
Цілі:
Тип уроку: урок-гра (мандрівка), узагальнення знань.
Форми роботи: групова, самостійна, дослідницька (демонстраційний експеримент)
Обладнання: індикатори, лабораторний посуд та обладнання, розчини натрій гідроксиду й хлоридної кислоти, картки з диференційованими завданнями.
Хід уроку:
І. Організований момент
ІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Шановні діти! Ми з Вами знаходимося в одному з густонаселених районів Хімічної країни. Відомо, що цей район нараховує понад 100 тисяч його мешканців. Вулиці не упорядковані, світлофори не працюють, безладдя та хаос, прописка відсутня, а мешканці постійно мігрують. Туристи не знаходяться на самоізоляції.
ІІІ. Узагальнення знань і вмінь
Вчитель. Давайте поглянемо на карту нашого району.
( Слайд 1)
Перше, ізолюємо туристів (Am, Fr, Cf, Ye).
Друге, виключаємо мешканців сусіднього району. (Глюкоза, целюлоза, сахароза, крохмаль)
Як називаються мешканці, що залишилися? (Неорганічні сполуки)
Де вони проживають? І відправляємо їх за місцем проживання. (Це вулиці Оксидна, Основна, Кислотна, Соляна).
Слайд 2
Запитання до учасників подорожі:
Слайд 3
Між мешканцями цієї вулиці виникає суперечка щодо території. Щоб уникнути конфлікту розселіть кожну групу на свою територію, назвіть їх.
Вчитель. Наодинці залишився один оксид. До якої групи оксидів він належить? (Несолетворних). Назвіть його, звідки він міг потрапити? (Або викид хімічної промисловості, або з космосу).
Відправимо його на утилізацію.
Слайд 4
Вчитель. Тут протікає річка з її притоками. Картина нагадує плаваючу Венецію. В долині драглиста речовина. Що це за речовина? (Силікатна кислота) Неподалік від головної водної магістралі виділяються гази, що роблять вулицю мертвою. Що це за газ? Звідки він взявся? (Це вуглекислий газ).
Що вони містять?
«Клас сполук вони створили,
«Аш» спочатку причепили.
Їх не визначить на дотик.
А зовуть їх…
Переконаємося в цьому.
Експеримент. Повторимо правила ТБ.
Учні виконують дослід. У три пробірки з розчинами Н2SO4 вносимо індикатори:
а)лакмус
б)метилоранж
в)універсальний
(пояснення досліду).
Учитель. Щоб відправитися на сусідню вулицю. Поділимо населення вулиці за схемою:
,
(Одноосновні: HNO3, HBr, HCl, HI. Двухосновні: H2SO4, H2SiO3, H2S, H2CO3, H2SO3. Трьохосновні: H3PO4. Оксигеновмісні: HNO3,H2SO4, H2SiO3,H2CO3, H2SO3,H3PO4. Безоксигенові: HBr, HCl, HI, H2S).
Слайд 5
Запитання до учасників подорожі:
Загадка: Не страшні мені кислоти,
Навіть дуже сильні,
Але в речовинах у лужних
Я стаю малиновим.
Демонстрація досліду. Взаємодія розчину натрій гідроксиду з фенолфталеїном.
Допоможемо жителям в. Основна зайняти відведені їм території та назвіть їх.
Заповнити таблицю:
Назвіть солі.
ІV. Закріплення та застосування знань.
Учитель. Ми з Вами підійшли до кінцевої зупинки мікрорайону Хімічної країни – Зупинка Перетворень. Мешканці всіх вулиць спілкуються між собою, здатні перетворюватися один на одного. Клас об’єднується в 6 груп. Кожен учень отримує завдання та його виконує на маршрутному листі:
І варіант: Na → Na2O →NaOH →Na2SO4
ІІ варіант: P → P2O5 →H3PO4 →K3PO4
ІІІ варіант: Ba → BaO →Ba(OH)2 →BaSO4
ІV варіант: Fe → FeCl2 →Fe(OH)2 →FeO → FeSO4
V варіант: Cu → CuCl2 →Cu(OH)2 →CuO → CuSO4
VI варіант: C → CO2 →Na2CO3 →BaCO3 → BaCl2
V. Аналіз досягнень учнів, підбиття підсумків уроку
VI. Домашнє завдання. Виконати перетворення в.174 (а,б)