Урок на тему "Основи, їх склад, номенклатура, класифікація"

Про матеріал
Тип уроку: урок поглиблення і розширення знань, урок-дослідження. Форма уроку: урок із застосуванням технології концентрованого навчання.
Перегляд файлу

Хімія, 8 клас

Тема уроку:

Основи, їх склад  і назви. Класифікація основ. Дія на індикатори

 

Мета роботи:  Створити умови для розширення знань про класифікацію і номенклатуру неорганічних речовин на прикладі основ; розвивати навички експериментальної роботи з кислотами; повторити правила  техніки безпеки під час роботи з лугами; ознайомити учнів з галузями використання лугів. Розвивати пізнавальний інтерес і логічне мислення, творчі здібності учнів, вміння доводити свою думку, оперуючи фактами. Сприяти розвитку вміння використовувати  компютерні програми для розширення  знань.

Сприяти  вихованню  бережливого ставлення до свого здоров’я, природного середовища, бажання брати участь в природоохоронній роботі. 

Тип уроку поглиблення і розширення знань, урок-дослідження.

Форма  уроку: урок із застосуванням технології концентрованого навчання.

Методи: словесні, практичні, робота в парах, демонстраційний експеримент, лабораторна робота.

Засоби навчання:

  1. Старовойтова І.Ю. Усі уроки хімії . 8 клас. Харків .- Видавнича група «Основа».- 2008.
  2. Ярошенко О.Г. Хімія. 8 клас. Київ .- Освіта .- 2008
  3. Електронний посібник. «Акумулятор знань з хімії».

Презентація до уроку по темі «Основи, їх склад  і назви. Класифікація основ. Дія на індикатори».

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Якщо людина не знає, до якої мети вона рухається, для неї жоден вітер не буде попутнім.                                          Сенека

                                                                                                                                      

Я хочу трохи перефразувати вислів Сенеки : Якщо людина знає, до якої мети вона рухається, для неї кожен вітер буде попутнім.

Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати подорож  країною знань, в якій мешкають основні класи неорганічних речовин,  зокрема основи. Сьогодні ми розширимо знання про ці сполуки: про їх склад і назву, правила безпеки при роботі з лугами, їх поширенням в природі, використанням, практичним значенням. Урок побудуємо по технології концентрованого навчання. І хай сьогодні на уроці нам дмуть лише попутні вітри.

 

Ознайомлення із структурою уроку.

ІІІ. Робота відповідно до моделі технології концентрованого навчання .

 

І блок.   Самозанурення : Хімічний диктант: Записати  формули оксидів кислот і солей за назвами:  сульфатна кислота, натрій оксид, натрій хлорид,  кальцій оксид, алюміній оксид, хлорид на кислота, ортофосфатна кислота,  калій нітрат, ферум (ІІ) оксид,  ферум (ІІІ) оксид, карбон (ІV) оксид, калій оксид.

 

ІІ блок.  Оглядова лекція.  Основи, їх склад  і назви. Класифікація основ.

 

ІІІ блок.  Сторінка ерудита. Правила безпеки під час роботи з лугами.

 

До твого портфоліо. 

Основи, як оксиди, кислоти і солі , належать до складних неорганічних сполук: КОН,   NaOH    Ca(OH)2    Ba(OH)2   Al(OH)3     Спільною для всіх формул є наявність групи атомів ОН, що називається гідроксильна група.   Вона одновалентна.

Визначення:  Основи – це складні речовини, утворені металічним елементом та гідроксильними групами :   Me(OH)n 

Номенклатура основ:  Сучасна назва основ складається з назви металу з додаванням слова “гідроксид”.   Якщо метал проявляє змінну валентність, то після назви металу в дужках зазначається його валентність.

Складання формул основ та визначення валентності металу у формулі основ:

Ca(OH)2        CuOH        Cu(OH)2   

Фізичні властивості основ:  Основи тверді речовини переважно білого кольору (демонстрація зразків основ).

Класифікація основ:

  1. за фізичною характеристикою – здатністю розчинятися у воді – основи поділяються на розчинні або луги та нерозчинні. (Робота з таблицею розчинності)
  2. за хімічними властивостями – типові основи та амфотерні гідроксиди.

ІV блок. Практичний етап.

Лабораторний дослід

Дія основ на індикатори

 

  досліду

Речовина

Індикатор

Результат

1

CaO  + H2O

-

 

2

Ca (OH) 2

Лакмус

 

3

Ca (OH) 2

Фенолфталеїн

 

4

Ca (OH) 2

Метилоранж

 

5

Ca (OH) 2

Універсальний індикатор

 

6

H2O

Лакмус

 

7

H2O

Фенолфталеїн

 

8

H2O

Метилоранж

 

9

H2O

Універсальний індикатор

 

10

KOH

Лакмус

 

11

KOH

Фенолфталеїн

 

12

KOH

Метилоранж

 

13

KOH

Універсальний індикатор

 

14

Cu(OH) 2

Фенолфталеїн

 

Зробіть висновок щодо універсальності дії  індикаторів на розчини основ. Чи можна за допомогою індикаторів визначити, яку основу взято для роботи?  Які індикатори краще всього брати для визначення основ?  Чи всі оксиди прямо реагують з водою з утворенням гідратів оксидів – основ?

 

 

V блок. Контроль знань.   Узагальнення набутих знань:

1. Підібємо підсумки:

 

  • Основи - складні речовини немолекулярної будови, хімічна формула яких складається із одного атому металу та однієї чи кількох  гідроксильних груп.
  • Число одновалентних гідроксильних груп у формулі основи дорівнює валентності металу
  • Загальна формула основ: Ме(ОН)n
  • Сучасна назва основ складається з назви металу з додаванням слова “гідроксид”
  • Якщо метал проявляє змінну валентність, то після назви металу в дужках зазначається його валентність
  • За звичайних умов основи перебувають у твердому стані, частина з них добре розчиняється у воді. Розчинні у воді основи – луги.
  •  

2. Робота в парах

І.   З допомогою таблиці розчинності  виберіть 2-3 приклади нерозчинних основ, складіть їх формули і формули оксидів, що їм відповідають. Дайте їм назви.

ІІ. З допомогою таблиці розчинності  виберіть 2-3 приклади розчинних основ, складіть їх формули і формули оксидів, що їм відповідають. Дайте їм назви.

ІІІ. З допомогою таблиці розчинності  виберіть 2-3 приклади малорозчинних основ, складіть їх формули і формули оксидів, що їм відповідають. Дайте їм назви.

  1. Експериментальна задача:  вправа 4, стор.61 підручника.

 

VІ. Домашнє завдання:   Вивчити п.11, вправа 1 с. 60, (вправа 3 с.60 *)

  • Для ерудитів: Коли, ким, з чого і як  було вперше виготовлено індикатор ?  (с. 60)
  • Для любителів-природодослідників: дослідіть, як колір столового буряка змінюється  у кислому, лужному середовищі та у воді. (с.59)
  • Для найцікавіших:  Скориставшись довідковою літературою дізнайтесь і зробіть повідомлення: ?

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Strizheus Lidiya
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
9 червня 2020
Переглядів
2502
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку