Хімія, 8 клас
Тема уроку:
Основи, їх склад і назви. Класифікація основ. Дія на індикатори
Мета роботи: Створити умови для розширення знань про класифікацію і номенклатуру неорганічних речовин на прикладі основ; розвивати навички експериментальної роботи з кислотами; повторити правила техніки безпеки під час роботи з лугами; ознайомити учнів з галузями використання лугів. Розвивати пізнавальний інтерес і логічне мислення, творчі здібності учнів, вміння доводити свою думку, оперуючи фактами. Сприяти розвитку вміння використовувати комп’ютерні програми для розширення знань.
Сприяти вихованню бережливого ставлення до свого здоров’я, природного середовища, бажання брати участь в природоохоронній роботі.
Тип уроку поглиблення і розширення знань, урок-дослідження.
Форма уроку: урок із застосуванням технології концентрованого навчання.
Методи: словесні, практичні, робота в парах, демонстраційний експеримент, лабораторна робота.
Засоби навчання:
Презентація до уроку по темі «Основи, їх склад і назви. Класифікація основ. Дія на індикатори».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Якщо людина не знає, до якої мети вона рухається, для неї жоден вітер не буде попутнім. Сенека
Я хочу трохи перефразувати вислів Сенеки : Якщо людина знає, до якої мети вона рухається, для неї кожен вітер буде попутнім.
Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати подорож країною знань, в якій мешкають основні класи неорганічних речовин, зокрема основи. Сьогодні ми розширимо знання про ці сполуки: про їх склад і назву, правила безпеки при роботі з лугами, їх поширенням в природі, використанням, практичним значенням. Урок побудуємо по технології концентрованого навчання. І хай сьогодні на уроці нам дмуть лише попутні вітри.
Ознайомлення із структурою уроку.
ІІІ. Робота відповідно до моделі технології концентрованого навчання .
І блок. Самозанурення : Хімічний диктант: Записати формули оксидів кислот і солей за назвами: сульфатна кислота, натрій оксид, натрій хлорид, кальцій оксид, алюміній оксид, хлорид на кислота, ортофосфатна кислота, калій нітрат, ферум (ІІ) оксид, ферум (ІІІ) оксид, карбон (ІV) оксид, калій оксид.
ІІ блок. Оглядова лекція. Основи, їх склад і назви. Класифікація основ.
ІІІ блок. Сторінка ерудита. Правила безпеки під час роботи з лугами.
До твого портфоліо.
Основи, як оксиди, кислоти і солі , належать до складних неорганічних сполук: КОН, NaOH Ca(OH)2 Ba(OH)2 Al(OH)3 Спільною для всіх формул є наявність групи атомів ОН, що називається гідроксильна група. Вона одновалентна.
Визначення: Основи – це складні речовини, утворені металічним елементом та гідроксильними групами : Me(OH)n
Номенклатура основ: Сучасна назва основ складається з назви металу з додаванням слова “гідроксид”. Якщо метал проявляє змінну валентність, то після назви металу в дужках зазначається його валентність.
Складання формул основ та визначення валентності металу у формулі основ:
Ca(OH)2 CuOH Cu(OH)2
Фізичні властивості основ: Основи тверді речовини переважно білого кольору (демонстрація зразків основ).
Класифікація основ:
ІV блок. Практичний етап.
Лабораторний дослід
Дія основ на індикатори
№ досліду |
Речовина |
Індикатор |
Результат |
1 |
CaO + H2O |
- |
|
2 |
Ca (OH) 2 |
Лакмус |
|
3 |
Ca (OH) 2 |
Фенолфталеїн |
|
4 |
Ca (OH) 2 |
Метилоранж |
|
5 |
Ca (OH) 2 |
Універсальний індикатор |
|
6 |
H2O |
Лакмус |
|
7 |
H2O |
Фенолфталеїн |
|
8 |
H2O |
Метилоранж |
|
9 |
H2O |
Універсальний індикатор |
|
10 |
KOH |
Лакмус |
|
11 |
KOH |
Фенолфталеїн |
|
12 |
KOH |
Метилоранж |
|
13 |
KOH |
Універсальний індикатор |
|
14 |
Cu(OH) 2 |
Фенолфталеїн |
|
Зробіть висновок щодо універсальності дії індикаторів на розчини основ. Чи можна за допомогою індикаторів визначити, яку основу взято для роботи? Які індикатори краще всього брати для визначення основ? Чи всі оксиди прямо реагують з водою з утворенням гідратів оксидів – основ?
V блок. Контроль знань. Узагальнення набутих знань:
1. Підіб’ємо підсумки:
2. Робота в парах
І. З допомогою таблиці розчинності виберіть 2-3 приклади нерозчинних основ, складіть їх формули і формули оксидів, що їм відповідають. Дайте їм назви.
ІІ. З допомогою таблиці розчинності виберіть 2-3 приклади розчинних основ, складіть їх формули і формули оксидів, що їм відповідають. Дайте їм назви.
ІІІ. З допомогою таблиці розчинності виберіть 2-3 приклади малорозчинних основ, складіть їх формули і формули оксидів, що їм відповідають. Дайте їм назви.
VІ. Домашнє завдання: Вивчити п.11, вправа 1 с. 60, (вправа 3 с.60 *)