Урок "Солі, їх склад, назви, класифікація, значення"

Про матеріал
Урок - гра на тему "Солі, їх склад, назви, класифікація, значення" відповідає програмі з хімії, проводиться з метою активізації пізнавальної активності учнів та сприяє розвитку їх пізнавального інтересу.
Перегляд файлу

Хімія 8 клас

Тема: Солі, їх склад, назва, визначення, значення.

 

Мета:    Продовжити формувати в учнів знання про класифікацію неорганічних речовин, дати учням поняття про новий клас неорганічних речовин-солі, їх номенклатуру, визначення, значення, закріпити вміння розв’язувати розрахункові задачі, розвивати логічне мислення, уміння використовувати теоретичні знання в нових ситуаціях, порівнювати, зіставляти, аналізувати, робити висновки, формувати ключові компетентності учнів; виховувати в учнів почуття патріотизму, гордості за свій народ, його культуру на основі використання творів усної народної творчості.

 

Методи і прийоми: Бесіда, елементи гри,  робота з таблицями, демонстрації, інтерв’ю, робота з підручником, з додатковою літературою.

 

Тип уроку: Урок формування нових знань, вмінь і навиків про новий клас неорганічних сполук.

 

Вид уроку:  Урок –гра.

 

Обладнання: Малюнок рюкзака з кишеньками, картки з формулами оксидів, кислот, основ, солей, кислотних залишків, "Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва”, таблиця розчинностей,”реп”яшки”, розчини солей Ферум 11,111, Купруму 11, Нікола, біхромата амонію, хліб-сіль на вишитому рушнику.

 

Девіз:  Посієш впору, будеш мати зерна вволю ( Народна мудрість).

 

11. Мотивація навчальної діяльності.

 

Діти, я запрошую вас сьогодні здійснити туристичний похід до населеного пункту “Солі”. Похід буде нелегким. На нашому шляху будуть зустрічатися перешкоди в вигляді формул і рівнянь, задач і хімічних перетворень. І повернутися з походу ми повинні не з пустими руками, а з знаннями про новий клас неорганічних речовин, їх номенклатуру,  значення, визначення, фізичні властивості.

 

111. Психологічний настрій.

 

Діти, а як ви розумієте девіз нашого уроку? Так, правильно. Отож, давайте попрацюємо так на уроці, щоб могли зібрати добрий врожай на слідуючих уроках. І так, давайте перш за все зберемо речі в рюкзак для походу.

 

1У.  Актуалізація знань учнів.

 

А) Фронтальна бесіда  “Які речі покладемо в рюкзак?”

  1. Хліб. Які сполуки називаються оксидами?
  2. Сіль. Які складні речовини називаються кислотами?
  3. Сірники. Які складні речовини називаються основами?
  4. Мило: Назвіть і склафікуйте речовину, формула якої  АС2О3.
  5. Комплекс. Назвіть і класифікуйте речовину, формула якої Н3РО4.
  6. Вудка. Назвіть і класифікуйте речовину NaOH.
  7. Канат.  З якими речовинами взаємодіє вода: Сu     SO2,Ca,ZnO,BaO,SiO2, S ,Na.
  8.  

Б)  Індивідуальне опитування.

Діти, речі складні. Я бажаю вам щасливої дороги. А ось і перша перешкода на нашому шляху - річка глибока-преглибока. А щоб її  перейти, треба розвязати задачу.

   Розвязування задач по рівням.

Річку здолали, але попереду гори видніються в вигляді хімічних перетворень. В нагоді й канат нам пригодиться. Зможемо гори здолати, діти? Давайте спробуємо.

  Здійснення перетворень.

Тільки з гір зійшли, а попереду -  ліс густий, і знак вказує, що до населеного пункту  «Солі»  3 км. Отож, треба стежку в лісі знайти і до нашої зупинки дійти.

  (На дошці - таблички з оксид, основ, кислот, солей).

На першому кілометрі ми повинні прийняти формули оксидів, на другому - формули кислот, на третьому -  основ. І по цій стежинці, яка складається з формул невідомих ще нам речовин ми й дістанемося до населеного пункту «Солі».

 

 

V.  Засвоєння нових знань.

 

  Діти, а які поняття в вас  виникають, коли ви чуєте слово «сіль»?

   Так, це кухонна сіль, вона є щоденним харчовим продуктом, незамінним для приготування їжі. Хіміки називають її натрій хлоридом. Це один з предметів першої необхідності. Відомо, що покидаючи хатинку в тайзі, мадрівники та мисливці обовязково залишали для тих, хто випадково сюди забреде, сірники та сіль.

  В народі існує приказка «Щоб узнати людину, треба з нею пуд солі зїсти. А й справді кожен з нас зїдає вдень 15-18г солі. От і виходить, що вдвох за рік можна з”їсти пуд (16, 38 кг) солі.

   Не так і багато треба часу, щоб вивчити характер людини, яка поруч з вами.

  • А скільки солі міститься в організмі людини? (400 г).
  • Яка масова частка солі в плазмі крові? (0,9%).
  •  А які  ви знаєте прислів”я про сіль?

Хліб, сіль і вода  -  нема голода.

Заробив на сіль до осередця.

Хліб- сіль їх та правду ріж.

Нема солі, так і слова нема.

Без солі і хліб не їсться.

В цьому вся сіль.

З хлібом і сіллю повязано багато обрядів, звичаїв, традицій. Хлібом і сіллю зустрічають завжди дорогих гостей:

     Гостей дорогих ми   вітаємо щиро,

     Стрічаємо з хлібом, сіллю і миром.

Жодне весілля не обходиться без хліба - солі. Із хлібом - сіллю ідуть на родини і в новорічне свято. Мати виряджає дітей в дорогу теж хлібом - сіллю.

Ось спогади візантійського дипломата  У ст. Пріска Панійського в Києві.

   «Нас зустрічав хор вродливих дівчат, які співали нам  славу, а дружина першого сановника Києва піднесла заморським  гостям хліб-сіль. Такий звичай вважається у скіфів знаком високої шаноби».

Одна з легенд розповідає, чому вода в морі солона.

   «Жили два брати: один багатий, а менший - бідний. Вирішив менший брат перед різдвом підти до старшого брата щось попросити поїсти. Заходить менший брат, а на столі у старшого їства видимо - невидимо. «Позич, брате, що - небудь, щоб на Різдво вечерю приготувати», - звернувся менший брат до старшого. «А що ж я тобі позичу,-  відповідає  старший брат-  самим їсти нічого. Хіба що ось ратичку бери». Пішов менший брат додому, голову похиливши: ну що з тої ратички. Аж дивись, де не взявся дідусь, та такий бідний, полатаний одяг ледь держиться на плечах. «Добрий чоловіче, - звернувся дідусь до брата, - чи немає чогось попоїсти, бо з голоду сили втрачаю». Подумав - подумав молодший брат, та й віддав дідусеві ратичку, а той взаміну йому жорна дав, промовивши слова: «Ось тобі жорна, вони врятують тебе від злиднів. З того часу й зажила його сімя в багатстві  та достатку. Прочув про це старший брат і вирішив собі поживитися: «Дай мені, брате, жорна-  солі намолотити». Взявши жорна, сів він у човна та й поплив у море сіль молотити. Включив жорна, а сам заснув, що й виключити їх нікому. Намололи жорна повен човен солі, не витримав він такої ваги та й на дно пішов, а з ним і жорна.

     Отож, і до сьогодні лежать ті жорна на дні і сіль мелять. Тому й вода в морі солона».

      Але поняття «солі»  набагато  ширші, ніж просто кухонна сіль і ви про це дізнвєтесь з інтерв’ю, яке ми проведемо з жителями цього цікавого населеного пункту.

  (Проводиться інтервю: учні - кореспонденти, вчитель-  Солі).

  • Які сполуки називаються солями?
  • Як дається назва солям?
  • Як складаються формули солей?
  • Які фізичні властивості мають солі?

(Демонстрація штатива з пробірками, в яких приготовлені різнокольорові розчини солей).

  • Де вони потрібні?
  • Додаткова інформація:
  1. Кухонну сіль застосовують для засолення овочів і грибів, вона вбирає гнильні бактерії. Її додають до солодких продуктів, наприклад, цукерок-  вона посилює солодкий смак; додають до кофе -  зменшує гіркоту,  (пива).
  2. Сіль заміняла гроші.  В Центральній Африці сіль з давніх часів була основною одиницею в торгівельному обігу.

Іноді сіль цінувалася дорожче заліза і срібла, нарівні з золотом. Солоні гроші довгий час існували в Ефіопії, Китаї.

  1. В Україні найбільше солі добувають в Донбасі: Артемівське і Слов’янське родовища містять більше 10-12 млрд.т солі.
  2. Дивовижні цілющі властивості має й повітря соляних копалень - шахт.  У ньому гинуть мікроби, там дивовижно легко дихається. Один із таких соляних підземних санаторіїв діє і в Україні - у містечку Солотвин на Закарпатті.

 

V1.   Домашнє завдання.

 

   & 37 стор. 119-121, виконати вправи 1-2 стор. 123.

У11.  Узагальнення вивченого матеріалу.

Для групи Б – достатній і середній рівень навчальних досягнень:

  • Так які ж сполуки називаються солями?
  • Відгадайте назву солі:

«Я, конечно,  очень нужен,

Без меня не сваришь ужин,

Не засолишь огурца,

Не заправишь холодца.

Но не только лишь в еде-

Я живу в морской воде,

Если льет слеза из глаза,

Вкус припомнишь мой ты сразу.

Кто догадлив говорит.

Это -  (Натрия хлорид).

  • Швидкісна доріжка.

(На кожен крок за написаними формулами назвати солі) MgCO3,  FeCl3 , Al2(SO4)3, ZnBr2  і т.д.)

  Під час походу до нашого рюкзака начіплялись репяшки. Спробуємо їх обібрати.

    (Скласти формули солей по валентності).

K?PO4 ; Fe(SO3)?;   BaCl?; Na?NO3.

Тестова перевірка набутих знань (електронний варіант) – для групи А – вищого рівня навчальних досягнень

doc
Додав(-ла)
Strizheus Lidiya
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
10 червня 2020
Переглядів
862
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку