Хімія 8 клас
Тема: Солі, їх склад, назва, визначення, значення.
Мета: Продовжити формувати в учнів знання про класифікацію неорганічних речовин, дати учням поняття про новий клас неорганічних речовин-солі, їх номенклатуру, визначення, значення, закріпити вміння розв’язувати розрахункові задачі, розвивати логічне мислення, уміння використовувати теоретичні знання в нових ситуаціях, порівнювати, зіставляти, аналізувати, робити висновки, формувати ключові компетентності учнів; виховувати в учнів почуття патріотизму, гордості за свій народ, його культуру на основі використання творів усної народної творчості.
Методи і прийоми: Бесіда, елементи гри, робота з таблицями, демонстрації, інтерв’ю, робота з підручником, з додатковою літературою.
Тип уроку: Урок формування нових знань, вмінь і навиків про новий клас неорганічних сполук.
Вид уроку: Урок –гра.
Обладнання: Малюнок рюкзака з кишеньками, картки з формулами оксидів, кислот, основ, солей, кислотних залишків, "Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва”, таблиця розчинностей,”реп”яшки”, розчини солей Ферум 11,111, Купруму 11, Нікола, біхромата амонію, хліб-сіль на вишитому рушнику.
Девіз: Посієш впору, будеш мати зерна вволю ( Народна мудрість).
11. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, я запрошую вас сьогодні здійснити туристичний похід до населеного пункту “Солі”. Похід буде нелегким. На нашому шляху будуть зустрічатися перешкоди в вигляді формул і рівнянь, задач і хімічних перетворень. І повернутися з походу ми повинні не з пустими руками, а з знаннями про новий клас неорганічних речовин, їх номенклатуру, значення, визначення, фізичні властивості.
111. Психологічний настрій.
Діти, а як ви розумієте девіз нашого уроку? Так, правильно. Отож, давайте попрацюємо так на уроці, щоб могли зібрати добрий врожай на слідуючих уроках. І так, давайте перш за все зберемо речі в рюкзак для походу.
1У. Актуалізація знань учнів.
А) Фронтальна бесіда “Які речі покладемо в рюкзак?”
Б) Індивідуальне опитування.
Діти, речі складні. Я бажаю вам щасливої дороги. А ось і перша перешкода на нашому шляху - річка глибока-преглибока. А щоб її перейти, треба розв’язати задачу.
Розв’язування задач по рівням.
Річку здолали, але попереду гори видніються в вигляді хімічних перетворень. В нагоді й канат нам пригодиться. Зможемо гори здолати, діти? Давайте спробуємо.
Здійснення перетворень.
Тільки з гір зійшли, а попереду - ліс густий, і знак вказує, що до населеного пункту «Солі» 3 км. Отож, треба стежку в лісі знайти і до нашої зупинки дійти.
(На дошці - таблички з оксид, основ, кислот, солей).
На першому кілометрі ми повинні прийняти формули оксидів, на другому - формули кислот, на третьому - основ. І по цій стежинці, яка складається з формул невідомих ще нам речовин ми й дістанемося до населеного пункту «Солі».
V. Засвоєння нових знань.
Діти, а які поняття в вас виникають, коли ви чуєте слово «сіль»?
Так, це кухонна сіль, вона є щоденним харчовим продуктом, незамінним для приготування їжі. Хіміки називають її натрій хлоридом. Це один з предметів першої необхідності. Відомо, що покидаючи хатинку в тайзі, мадрівники та мисливці обов’язково залишали для тих, хто випадково сюди забреде, сірники та сіль.
В народі існує приказка «Щоб узнати людину, треба з нею пуд солі з’їсти. А й справді кожен з нас з’їдає вдень 15-18г солі. От і виходить, що вдвох за рік можна з”їсти пуд (16, 38 кг) солі.
Не так і багато треба часу, щоб вивчити характер людини, яка поруч з вами.
Хліб, сіль і вода - нема голода.
Заробив на сіль до осередця.
Хліб- сіль їх та правду ріж.
Нема солі, так і слова нема.
Без солі і хліб не їсться.
В цьому вся сіль.
З хлібом і сіллю пов’язано багато обрядів, звичаїв, традицій. Хлібом і сіллю зустрічають завжди дорогих гостей:
Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом, сіллю і миром.
Жодне весілля не обходиться без хліба - солі. Із хлібом - сіллю ідуть на родини і в новорічне свято. Мати виряджає дітей в дорогу теж хлібом - сіллю.
Ось спогади візантійського дипломата У ст. Пріска Панійського в Києві.
«Нас зустрічав хор вродливих дівчат, які співали нам славу, а дружина першого сановника Києва піднесла заморським гостям хліб-сіль. Такий звичай вважається у скіфів знаком високої шаноби».
Одна з легенд розповідає, чому вода в морі солона.
«Жили два брати: один багатий, а менший - бідний. Вирішив менший брат перед різдвом підти до старшого брата щось попросити поїсти. Заходить менший брат, а на столі у старшого їства видимо - невидимо. «Позич, брате, що - небудь, щоб на Різдво вечерю приготувати», - звернувся менший брат до старшого. «А що ж я тобі позичу,- відповідає старший брат- самим їсти нічого. Хіба що ось ратичку бери». Пішов менший брат додому, голову похиливши: ну що з тої ратички. Аж дивись, де не взявся дідусь, та такий бідний, полатаний одяг ледь держиться на плечах. «Добрий чоловіче, - звернувся дідусь до брата, - чи немає чогось попоїсти, бо з голоду сили втрачаю». Подумав - подумав молодший брат, та й віддав дідусеві ратичку, а той взаміну йому жорна дав, промовивши слова: «Ось тобі жорна, вони врятують тебе від злиднів. З того часу й зажила його сім’я в багатстві та достатку. Прочув про це старший брат і вирішив собі поживитися: «Дай мені, брате, жорна- солі намолотити». Взявши жорна, сів він у човна та й поплив у море сіль молотити. Включив жорна, а сам заснув, що й виключити їх нікому. Намололи жорна повен човен солі, не витримав він такої ваги та й на дно пішов, а з ним і жорна.
Отож, і до сьогодні лежать ті жорна на дні і сіль мелять. Тому й вода в морі солона».
Але поняття «солі» набагато ширші, ніж просто кухонна сіль і ви про це дізнвєтесь з інтерв’ю, яке ми проведемо з жителями цього цікавого населеного пункту.
(Проводиться інтерв’ю: учні - кореспонденти, вчитель- Солі).
(Демонстрація штатива з пробірками, в яких приготовлені різнокольорові розчини солей).
Іноді сіль цінувалася дорожче заліза і срібла, нарівні з золотом. Солоні гроші довгий час існували в Ефіопії, Китаї.
V1. Домашнє завдання.
& 37 стор. 119-121, виконати вправи 1-2 стор. 123.
У11. Узагальнення вивченого матеріалу.
Для групи Б – достатній і середній рівень навчальних досягнень:
«Я, конечно, очень нужен,
Без меня не сваришь ужин,
Не засолишь огурца,
Не заправишь холодца.
Но не только лишь в еде-
Я живу в морской воде,
Если льет слеза из глаза,
Вкус припомнишь мой ты сразу.
Кто догадлив говорит.
Это - (Натрия хлорид).
(На кожен крок за написаними формулами назвати солі) MgCO3, FeCl3 , Al2(SO4)3, ZnBr2 і т.д.)
Під час походу до нашого рюкзака начіплялись реп’яшки. Спробуємо їх обібрати.
(Скласти формули солей по валентності).
K?PO4 ; Fe(SO3)?; BaCl?; Na?NO3.
Тестова перевірка набутих знань (електронний варіант) – для групи А – вищого рівня навчальних досягнень