Марк Твен. Повість «Пригоди Тома Соєра». Ставлення автора до своїх героїв. Провідні ідеї твору.

Про матеріал
Мета даної розробки уроку: розкриття авторського задуму твору, уточнення ідеї твору та допомога учням в усвідомленні їх читацької позиції.
Перегляд файлу

5 клас   Зарубіжна  література

Тема: Марк Твен. Повість «Пригоди Тома Соєра». Ставлення автора до своїх героїв. Провідні ідеї твору.

Мета: формування предметних компетентностей: закріпити знання  фактів біографії та творчості письменника; розвивати навички виразного читання, аналізу художнього тексту; удосконалювати вміння давати характеристику образам; відпрацьовувати в учнів навички  переказу повісті; виховувати  моральні якості особистості; залучувати до загальнолюдських цінностей;

формування ключових компетентностей: уміння вчитися впродовж життя: планувати й організовувати власну навчальну діяльність; читати, використовуючи різні види читання: ознайомлювальне, вибіркове, навчальне тощо; математична компетентність: розвивати абстрактне мислення, виокремлювати головну та другорядну інформацію; спілкування державною мовою: сприймати, розуміти інформацію державною мовою; висловлювати думки, почуття, погляди.

Тип уроку: урок формування компетентностей

Обладнання: портрет Марка Твена, ілюстрації до повісті, вправа «Незакінчені речення», вправа «Хмаринка слів»

Епіграф:                                      Чеснота краще, ніж…                                                   

 Григо́рій Осипович Кони́ський (український філософ, письменник, проповідник, церковний і культурний діяч)

Хід уроку

І Емоційне налаштування

Розвиток асоціативного мислення

А тепер візьміть фігурку дівчинки або хлопчика, який сьогодні вам до душі. Обміняйтесь фігурками.

Напишіть на ній 3-4 найкращі риси характеру однокласника, що сидить поруч. Подаруйте йому. Хто бажає оголосити найкращі риси характеру свого однокласника чи однокласниці?. Ці позитивні моральні якості в характері людини називають чеснотами.

Чесно́ти— це позитивні моральні якості людини.

Допоможіть відновити епіграф за допомогою комп’ютерної клавіатури. І варіант 1 слово, ІІ варіант – 2 слово.

Багатство  <FUFNCNDJ й почесті. GJXTCNS

  • Так. Епіграфом буде вислів Г. Кониського: «Чеснота краще, ніж багатство й почесті».                                                  
  • Що сказав Гек про багатство?

Слухай, Томе, бути багатим не так уже добре. Багатство — це сум і турботи, сум і турботи. А оце дрантя — воно мені до душі, і оця діжка — до душі. Томе, ніколи б не мав я такого клопоту, коли б не ці кляті гроші. Візьми ти, будь ласка, мою частку собі і користуйся нею, як хочеш, а мені давай іноді десять центів… але не часто, бо, на мою думку, тільки те й приємно, що дається важко.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

ІІІ Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

Гра «Історія  речей» (вправа «Хмаринка слів») (перевірка знання змісту повісті)

Учні знаходять слово і розповідають історію речей.

  1. Яку винагороду отримав Том від сестри за вивчені верші з Проповіді? (Складаний ніж)
  2. Яку винагороду отримав Том від тітки Поллі за побілений паркан? (Яблуко)
  3. Що подарував Томові у недільній школі директор та суддя? (Біблію)

 4. Чорна нитка. (Тітка Поллі зашила комір сорочки Тома білою ниткою. Щоб скупатись у річці, Том вимушений був його розпороти. Намагаючись приховати сліди свого «злочину», хлопчисько помилково зашиває комір чорною ниткою. Але Сід викриває Тома, і тітка Поллі дізнається правду.)

5. Весільний пиріг. (Таким пирогом, шматок якого Беккі сховала на пікніку, діти вгамували голод під час перебування в печері.)

6. Зуб (тітка вирвала Тому в понеділок)

7 Скриня (в ній було золото, що знайшли іспанець та індіанець Джо, а потім – хлопці)

8. Діжка (в ній спав безпритульний Гек)

ІУ. Робота над темою уроку

«Встанови послідовність» ВЕСЕЛКА

На дошці переплутані пункти сюжету. Учні мають біля кожного пункту прикріпити номер, зі зворотнього боку номера кольори веселки. Відбувається швидка перевірка. Якщо утворились кольори веселки, то помилки не допустили.

 

Правильна послідовність

 

Переплутані пункти сюжету

1. Малярні роботи                                      

 2.Життя на острові.   

3.Хвороба Тома.        

 4.Свідок у суді.          

 5.Пошуки скарбу.      

6.Том і Беккі в печері.

 7.Знахідка золота       

червоний  7                                   оранжевий (жовтогарячий) 5

 жовтий 3

 зелений 1

 голубий 6

 синій 4

 фіолетовий 2

 

7.Знахідка золота   

 5.Пошуки скарбу.      

3.Хвороба Тома.        

1. Малярні роботи                                      

6.Том і Беккі в печері.

4.Свідок у суді.   

 2.Життя на острові.   

 

 

V. Хвилинка відпочинку

- Вийшла веселка?

Напишіть слово «Веселка» частинами тіла,

Щоби ваша спина трохи відпочила.

В – звичайно, головою,

Е – правою рукою,

С – напишемо ногою,

Е – лівою рукою,

Л – іншою ногою,

К – напишемо коліном ,

А– знову головою

Як почуєте, що це Марка Твена герої – плескайте в долоні,

Якщо ні – то піднімайте ваші руки вгору.

Пасербиця,Бекі, Снап,Том Сойєр,  хлопчик-зірка, золота рибка, тітка Полі, Гекльберрі Фінн, Королева, Джо Гарпер, Сід.

Хто читав твір Марка Твена - за парту сідає,

А хто ні – у бібліотеку чергу займає.

 

 Рольова гра «Заплутана розповідь» (розповідь від імені літературного персонажа має помилки і неточності, учням необхідно уважно прочитати і встановити їх.)

Тітонька Поллі: Горе та й годі мені з тим Томом!  Геть занапастився хлопчисько! Одного разу наказала йому побілити паркан, так він повернувся весь у вапні. Я вже й сама була не рада, що покарала його…Ой, не виконую я свого обов’язку щодо хлопця, бачить Бог! У ньому наче біс сидить, та помилуй мене, Боже, він же, сердешна дитина, син мого покійного брата, і мені просто не стає духу лупцювати його. Хоча й треба. Ось він цукорницю розбив, сам у цьому зізнався, а потім усе сказав на Сіда. А нещодавно взагалі щезнув, заблукав із Геком  у печері. Я вже думала, що й не побачу мого бідного Тома! Скільки сліз я тоді пролила, тільки Богові відомо! І що ж бо ви думали? Він з’явився в церкві на своїй поминальній службі! Горе та й годі! Ось і зараз цей шибеник десь подівся. Томе, де ти? А ви його часом не бачили? 

Помилки й неточності:

  1. Том не забруднився вапном.
  2. Том – син покійної сестри, а не брата.
  3. Том не  розбивав цукорниці й не зізнавався в  цьому.
  4. Том заблукав з Бекі у печері.
  5. На свою поминальну службу Том прийшов не після пригод у печері, а після втечі на острів.

Вправа «Незакінчене речення»

Визначення провідних  ідей повісті

На дошці початок речення та малюнок. Учні самостійно формулюють ідеї повісті.

Провідні ідеї повісті:

  1. Утвердження….

Утвердження сили дружби, любові до ближніх.

 

  1. Уславлення…

 Уславлення сили духу, милосердя.

  1. Засудження…

 Засудження жорстокості, жадібності.

Ставлення автора до своїх героїв. (Він їх любить, показує їх бешкетниками, безтурботними, але захоплюється їхньою простотою, вмінням прощати, допомагати, показує їхні чисті помисли, порядність).

ПЕРЕДМОВА

Більшість пригод, описаних у цій книжці, сталося насправді: декотрі - зі мною самим, інші - з моїми шкільними товаришами. Гека Фінна змальовано з життя, Тома Сойєра також, але він - персонаж не одноосібний, бо поєднує в собі риси вдачі трьох хлопців, яких я знав.

Хоч моя книжка написана передусім на розвагу хлопчикам, та дівчаткам, я сподіваюся, що її залюбки прочитають і дорослі чоловіки та жінки, бо мені хотілося б викликати в них приємні спогади про те, якими були колись вони самі, як почували, думали й розмовляли і в які дивовижні історії іноді встрявали.

Як ми вже помітили ця повість є автобіографічною, а що це значить?(діти дають відповідь)

Складання розповіді за підказкою.

Том веселий, бешкетник, Картинки по запросу бешкетник винахідник (кмітливий) Картинки по запросу смайлик евріка. Грав у піратівПохожее изображение та розбійниківКартинки по запросу розбійник Робін Гуд. Кохав БекіПохожее изображение. Був справжнім другомПохожее изображение. Врятував Мефа ПотераПохожее изображение. Знайшов скарбиКартинки по запросу скриня зі скарбами.

IV. Підсумок  уроку.

– Чому навчає повість?

Необхідно завжди і скрізь залишатися людиною, намагатися чинити чесно й благородно.

Добре мати вірних друзів, уміти дружити.

Потрібно вміти правильно поводитися в небезпечних, екстремальних ситуаціях.

Життя людини найцінніше, тому заради його порятунку можна пожертвувати й дитячою клятвою, даним словом.

Потрібно завжди думати про своїх близьких, про їхні почуття, не завдавати їм клопоту своїми витівками, бешкетуванням, необдуманими вчинками.

Слід уміти перетворювати найнуднішу роботу на захопливе заняття, тоді ця праця не буде важкою, обтяжливою.

Рефлексія «Продовж фразу»

сьогодні я довідався...

було цікаво...

було важко...

тепер я можу...

я відчув, що...

я навчився...

я зміг...

я спробую...

мене здивувало...

мені схотілося...

V. Домашнє  завдання

Скласти фанфік (продовження повісті)

 

docx
Додано
8 липня 2023
Переглядів
452
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку