Марк Твен "Пригоди Тома Сойера"

Про матеріал
Конспект уроку з зарубіжної літератури в 5 класі. Використані метод "інтерв'ю з автором"
Перегляд файлу

Тема.    Марк Твен – короткі біографічні відомості.

            «Пригоди Тома Сойєра» - автобіографічні мотиви в змісті

              в повісті. Поняття про повість.

 

Мета – ознайомити з життям та творчістю Марка Твена,

              акцентувати увагу на автобіографічних мотивах повісті

              «Пригоди Тома Сойєра»;

  • розвивати теоретико – літературні знання учнів, навички працювати в мікрогрупах, уміння виразно читати за особами;
  • виховувати в учнів цілеспрямованість і наполегливість у досягненні мети.

 

Обладнання: політична карта світу, ілюстрації, таблиці, малюнки

                       дітей, комп’ютер.

Хід уроку

 

І Організаційний момент уроку.

 

ІІ Повторення навчального матеріалу

  1. Бесіда про особливість  предмету «світова література»
  • Чим особливий предмет «світова література»?
  • Чим «світова література» відрізняється від інших предметів в школі?
  • Що таке оригінал?

(Оригінал – це…)

  • Що таке переклад?

(Переклад – це ….)

  • Назвіть прізвища перекладачів, які вам відомі.
  1. Розповідь учителя з елементами бесіди.
  • На уроках світової літератури ми з вами подорожуємо різними часами і різними країнами. Мені здається, що наш підручник – це маленька машина часу. Гортаючи його сторінки, ми з вами знайомимось з цікавими людьми, з країнами, де жили ці люди, з історією і культурою цих країн.
  • Давайте згадаємо, якими країнами ми подорожували і з якими людьми вже знайомі. Позначимо на політичній карті світу країни, які нам вже відомі, а також назвемо прізвища письменників, що жили там.

(по 1 учню біля магнітної  дошки і показують країни Німеччнини, Франції, Данії, Росії, Японії)

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\SAM_3392.JPG

 

  • Подорожуючи Японією, ми складали колективні презентації, і писали хоку.
  • До Вашої уваги хоку Босого Микити.
  • Хто ще хоче прочитати свої вірші?
  • Яка особливість хоку? Що це за  жанр лірики?

(Хоку – це  трирядковий вірш, в якому для кожного рядка є певна кількість складів 5-7-5)

ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Сьогодні ми з вами відкриваємо ще одну сторінку нашого підручника і розпочинаємо нову тему, яка називається

«Світлий світ дитинства».

  • А що таке дитинство?(мозковий штурм)

ДИТИНСТВО  - це  … мама і тато, іграшки , бешкетування і пустощі…

 

-Скажіть, будь ласка, хто з вас ніколи не бешкетував?

-А хто чинив такі пустощі, згадка про які викликає у вас посмішку?

- Я вас попрошу закрити очі, пригадати цей момент, відкрити очі, але посмішку на обличчі залишити, і не ховати її протягом всього уроку.

- А тепер скажіть: як моє запитання стосується розділу, що ми вивчаємо?

ІV Оголошення теми і мети уроку

  1. Бесіда
  • Сьогодні ми познайомимося з життям і творчістю письменника, ім’я якого знає весь світ. Саме він у своїх творах змалював своєрідний цікавий і неповторний світ дитинства.
  • Звуть його Семюель Ленггорн  Клеменс, але широкому загалу він відомий як Марк  Твен – автор повісті «Пригоди Тома Сойєра».
  • Ми дізнаємось біографічні відомості, почнемо знайомство з твором «Пригоди  Тома Сойєра», поговоримо про перші два розділи повісті, а ще візьмемо інтерв’ю у самого письменника.
  • Зустрічайте наших учнів – акторів: в ролі Марка Твена Босий Микита, а журналіст  Путря  Олександр.
  1. ІНСЦЕНУВАННЯ  ІНТЕРВ‘Ю

 (В інсценівці беруть участь двоє заздалегідь підготовлених учнів.)

—- Великошановний пане письменнику! Ви бачите, яка велика аудиторія. зібралася, щоб від Вас особисто дізнатися деякі подробиці Вашого життя. Дозвольте поставити Вам кілька запитань.

— Із задоволенням відповім на всі питання, мені дуже приємно, спілкуватися з такими освіченими молодими людьми.

— Отож, почнемо. Ваше ім'я?

— Семюель Ленггорн Клеменс.

— Рік  народження?

— Я народився 1835 року, а залишив цей світ через 75 років, у 1910-му.

—- Марк Твен — це Ваш літературний псевдонім?

— Так. Марк Твен — тобто «мірка-два!» Цей вислів у річників Міссісіпі означав глибину, достатню для безпечного плавання суден.

- Чи була у Вас у дитинстві заповітна мрія?

—О, звичайно, я хотів стати матросом, надягти білу форму юнги чи засмальцьовану куртку механіка», підперезатися шкіряним ремінцем  і коли-небудь пройтися вулицями Ганнібала ходою лоцмана, звичного до хитавиць та штормів.

— Ваша мрія здійснилася?

— Так, я став лоцманом, знав фарватер Великої Ріки (так називали Міссісіпі американські індіанці) як власну долоню, водив пароплави по її притоках і протоках.

— Ваші головні життєві принципи?

— Чесність, принциповість, любов до людей незалежно від кольору шкіри.

— Ваша професія?

—- Замолоду я змінив багато професій: був репортером, журналістом, шукачем срібла, друкарем, лоцманом. А з 60-х років ХІХ ст. — письменник.

 —- У Вас багато гумористичних творів. Чому?

  • Так, це правда. Просто я вірю в гуманну місію сміху. У такий

спосіб я критикував негативні сторони дійсності в моїй рідній країні, бо

хотів бачити ЇЇ кращою.

- Які книги ви написали?

- «Таємничий незнайомець»,  «Пригоди Гекльберрі Фінна», «Принц і злидар» , «Янкі з Коннектікуту при дворі короля Артура»,  «Американський претендент», а також оповідання та памфлети. Усі ці твори перекладені українською мовою.

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\SAM_3393.JPG

 

СЛОВНИКОВА РОБОТА

Памфлет - це публiцистичний твiр на злободенну тему, в якому з особливою гостротою й експресiєю, часто в сатиричнiй формi висмiюються й викриваються якiсь негативнi і суспiльнi явища.

— Дякуємо Вам. за, цікаву розповідь і обіцяємо, що з великим задоволенням будемо читати  всі Ваші твори. До побачення.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з підручником

- Дякуємо вам за інтерв’ю. А ми продовжимо з вами знайомитися із життям письменника, читаючи статтю підручника. Відкрили підручник на ст. 182.

- Читаючи статтю підручника, виділяйте ті моменти, які не згадувалися в інтерв’ю.

2. Узагальнююча бесіда за матеріалом підручника.

-  Які факти з життя Марка Твена вас вразили найбільше? Чому?

-  Чому в письменника такий псевдонім — Марк Твен?

-  Які професії змінив у житті Марк Твен?

-  Які риси характеру митця ви б визначили як основні?

3. Презентація про життєвий і творчий шлях письменника

- Подивимось презентацію про життєвий і творчий шлях письменника.

- Як називалося містечко в якому жив майбутній письменник? Саме воно стало прообразом міста Сант - Пітерсбург, в якому жив   Том Сойєр.

- Яку назву носила річка на Батьківщині Марка Твена? Яке відношення вона має до псевдоніму письменника?

(перегляд презентації з коментарем вчителя)

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\SAM_3399.JPG

 

 

 -  Я відкрию вам таємницю , що ми ще багато цікавого дізнаємося про письменника із самого твору. Ви запитаєте мене, що можна дізнатися  про життя письменника із його твору? А відповідь ми знайдемо у передмові автора до повісті.

Читання передмови вчителем і учнями на розсуд вчителя

 

ПЕРЕДМОВА

Більшість пригод, описаних у цій книжці, сталося насправді: декотрі - зі мною самим, інші - з моїми шкільними товаришами. Гека Фінна змальовано з життя, Тома Сойєра також, але він - персонаж не одноосібний, бо поєднує в собі риси вдачі трьох хлопців, яких я знав, і, отже, належить до мішаного архітектурного стилю.

Чудні забобони, згадувані далі, були дуже поширені серед дітей і негрів на Заході за тих часів, про які йдеться в цій оповіді,- тобто тридцять - сорок років тому.

Хоч моя книжка написана передусім на розвагу хлопчикам, та дівчаткам, я сподіваюся, що її залюбки прочитають і дорослі чоловіки та жінки, бо мені хотілося б викликати в них приємні спогади про те, якими були колись вони самі, як почували, думали й розмовляли і в які дивовижні історії іноді встрявали.

 

Гартфорд. 1876

Автор

4. Теорія літератури

 

Діти роблять запис у зошиті

 

Повість – епічний прозовий твір (рідше віршований), який визначається однолінійним сюжетом. Найчастіше це історія одного людського життя, розказана від імені самого автора чи якогось героя.

 

- Доведіть, що твір «Пригоди Тома Сойєра» - повість.

 

5. Читання і аналіз І та ІІ розділів повісті

 

                 А)Бесіда по змісту

- Назвіть головних героїв твору.

- Що вам стало відомо про Тома?

- Як до нього ставилася тітка?

- Чому на вашу думку Том не міг порозумітися із Сідом? Які риси головного героя ви відзначили?

- Чи можна його вважати позитивним героєм?

б) Робота над ІІ розділом «Чудовий маляр»

- Вдома ви прочитали ІІ розділ  повісті « Чудовий маляр».  Я  пропоную вам відновити послідовність подій цього розділу

Б) Робота в парах

- Прочитайте вголос уривок від слів…

- А я тримаю секундомер, скільки ж прочитаєте ви за одну хвилину. Ваше читання повинно бути виразним і швидким. Ми готуємось до читання за особами.

- Задайте один одному по два питання.

7. Бесіда по змісту з елементами вибіркового читання

- Яке завдання дала тітка Поллі Тому? Доведи це словами тексту.

- Зачитайте які почуття переповнювали Тома?

- Що запропонував Том Джиму?  Зачитайте їх діалог. (за особами)

- Чиїх кепкувань найбільше боявся Том?

- Кого зображував Бен Роджерс?

- Чи справді Том не хотів віддавати щітку Бену?

- Для чого він хитрував?

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\SAM_3388.JPG

 

ІV. Закріплення матеріалу

1. Виконання тестових завдань.

1. Місто в якому  народився Марк Твен.

а) Флорида;

б) Ганнібал;

в) Сент –Пітерберг.

2. Справжнє ім’я Марка Твена.

а) Семюель Ленггорн Клеменс;

б) Джорж Редьярд Клеменс;

в) Ганс Крістіан Клеменс.

3. Марк Твен у перекладі з англійської означає...

а) глибока річка;

б) мірка-два;

в) два сажні.

4. Довгоочікувана удача чекала Марка Твена у галузі…

а) золотошукання;

б) мореплвства;

в) літератури і журналістики.

5. Події повісті «Пригоди Тома Сойєра»…

а) вигадані;

б) взяті з легенд та переказів;

в) взяті  із життя Марка твена та його друзів.

6. Тітку Тома Сойера звали.

а) Моллі;

б) Бенні;

в) Поллі.

7. Що обіцяв Том  Джиму за можливість пофарбувати паркан .

а) білу мармурову кульку;

б) перлину;

в) тенісну кульку.

8. Яким пароплавом був Бен Роджерс

а) «Велика Міссурі»;

б) « Велика Міссісіпі»;

в) «Велика машина».

9. Що пообіцяв Бен  дати Тому за можливість пофарбувати.

а) серединку яблука;

б) ціле яблуко;

в) яблуко, що залишилося.

10. Жанр твору «Пригоди Тома Сойера».

а) оповідання;

б)повість;

в) казка.

2. Взаємоперевірка і оцінювання

- Обміняйтеся  роботами зі своїм сусідом по парті. Перевіримо

 

Код______________________________________________________

 

VІ. Інструктаж до домашнього завдання

- Прочитати 3,4,5 розділи повісті «Пригоди Тома Сойера»

   Створити ілюстрацію до прочитаних творів, готуватися до виразного читання за особами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Місто в якому  народився Марк Твен.

а) Флорида;

б) Ганнібал;

в) Сент –Пітерберг.

2. Справжнє ім’я Марка Твена.

а) Семюель Ленггорн Клеменс;

б) Джорж Редьярд Клеменс;

в) Ганс Крістіан Клеменс.

3. Марк Твен у перекладі з англійської означає...

а) глибока річка;

б) мірка-два;

в) два сажні.

4. Довгоочікувана удача чекала Марка Твена у галузі…

а) золотошукання;

б) мореплвства;

в) літератури і журналістики.

5. Події повісті «Пригоди Тома Сойєра»…

а) вигадані;

б) взяті з легенд та переказів;

в) взяті  із життя Марка твена та його друзів.

6. Тітку Тома Сойера звали.

а) Моллі;

б) Бенні;

в) Поллі.

7. Що обіцяв Том  Джиму за можливість пофарбувати паркан .

а) білу мармурову кульку;

б) перлину;

в) тенісну кульку.

8. Яким пароплавом був Бен Роджерс

а) «Велика Міссурі»;

б) « Велика Міссісіпі»;

в) «Велика машина».

9. Що пообіцяв Бен  дати Тому за можливість пофарбувати.

а) серединку яблука;

б) ціле яблуко;

в) яблуко, що залишилося.

10. Жанр твору «Пригоди Тома Сойера».

а) оповідання;

б)повість;

в) казка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СВІТЛИЙ СВІТ ДИТИНСТВА

 

ОРИГІНАЛ

 

ПЕРЕКЛАД

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КЗ «НСЗШ I-II ступенів № 1 ім. О. Коваля»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка  уроку

на тему:

 

“Марк Твен – короткі біографічні відомості.

«Пригоди Тома Сойєра» - автобіографічні мотиви в змісті

в повісті. Поняття про повість.

 

 

 

 

 

Підготувала

                                                               вчитель зарубіжної літератури

                                                              Косова Ольга Володимирівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

—- Великошановний пане письменнику! Ви бачите, яка велика аудиторія. зібралася, щоб від Вас особисто дізнатися деякі подробиці Вашого життя.

Дозвольте поставити Вам кілька запитань.

 

— Із задоволенням відповім на всі питання, мені дуже приємно, спілкуватися з такими освіченими молодими людьми.

 

— Отож, почнемо. Ваше ім'я?

 

— Семюель Ленггорн Клеменс.

 

— Рік  народження?

 

— Я народився 1835 року, а залишив цей світ через 75 років, у 1910-му.

 

—- Марк Твен — це Ваш літературний псевдонім?

 

— Так. Марк Твен — тобто «мірка-два!» Цей вислів у річників Міссісіпі означав глибину, достатню для безпечного плавання суден.

 

- Чи була у Вас у дитинстві заповітна мрія?

 

—О, звичайно, Я хотів стати матросом, надягти білу форму юнги чи засмальцьовану куртку механіка», підперезатися шкіряним ремінцем  і коли-небудь пройтися вулицями Ганнібала ходою лоцмана, звичного до хитавиць та штормів.

 

— Ваша мрія здійснилася?

 

— Так, я став лоцманом, знав фарватер Великої Ріки (так називали Міссісіпі американські індіанці) як власну долоню, водив пароплави по її притоках і протоках.

 

— Ваші головні життєві принципи?

 

— Чесність, принциповість, любов до людей незалежно від кольору шкіри.

— Ваша професія?

 

—- Замолоду я змінив багато професій: був репортером, журналістом, шукачем срібла, друкарем, лоцманом. А з 60-х років ХІХ ст. — письменник.

 

 —- У Вас багато гумористичних творів. Чому?

 

  • Так, це правда. Просто я вірю в гуманну місію сміху. У такий

спосіб я критикував негативні сторони дійсності в моїй рідній країні, бо

хотів бачити ЇЇ кращою. 

 

- Які книги ви написали?

 

- «Таємничий незнайомець»,  «Пригоди Гекльберрі Фінна», «Принц і злидар» , «Янкі з Коннектікуту при дворі короля Артура»,  «Американський претендент», а також оповідання та памфлети. Усі ці твори перекладені українською мовою.

 

1

 

docx
Додано
27 жовтня
Переглядів
58
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку