Тема. Марк Твен – короткі біографічні відомості.
«Пригоди Тома Сойєра» - автобіографічні мотиви в змісті
в повісті. Поняття про повість.
Мета – ознайомити з життям та творчістю Марка Твена,
акцентувати увагу на автобіографічних мотивах повісті
«Пригоди Тома Сойєра»;
Обладнання: політична карта світу, ілюстрації, таблиці, малюнки
дітей, комп’ютер.
Хід уроку
І Організаційний момент уроку.
ІІ Повторення навчального матеріалу
(Оригінал – це…)
(Переклад – це ….)
(по 1 учню біля магнітної дошки і показують країни Німеччнини, Франції, Данії, Росії, Японії)
(Хоку – це трирядковий вірш, в якому для кожного рядка є певна кількість складів 5-7-5)
ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів.
«Світлий світ дитинства».
ДИТИНСТВО - це … мама і тато, іграшки , бешкетування і пустощі…
-Скажіть, будь ласка, хто з вас ніколи не бешкетував?
-А хто чинив такі пустощі, згадка про які викликає у вас посмішку?
- Я вас попрошу закрити очі, пригадати цей момент, відкрити очі, але посмішку на обличчі залишити, і не ховати її протягом всього уроку.
- А тепер скажіть: як моє запитання стосується розділу, що ми вивчаємо?
ІV Оголошення теми і мети уроку
(В інсценівці беруть участь двоє заздалегідь підготовлених учнів.)
—- Великошановний пане письменнику! Ви бачите, яка велика аудиторія. зібралася, щоб від Вас особисто дізнатися деякі подробиці Вашого життя. Дозвольте поставити Вам кілька запитань.
— Із задоволенням відповім на всі питання, мені дуже приємно, спілкуватися з такими освіченими молодими людьми.
— Отож, почнемо. Ваше ім'я?
— Семюель Ленггорн Клеменс.
— Рік народження?
— Я народився 1835 року, а залишив цей світ через 75 років, у 1910-му.
—- Марк Твен — це Ваш літературний псевдонім?
— Так. Марк Твен — тобто «мірка-два!» Цей вислів у річників Міссісіпі означав глибину, достатню для безпечного плавання суден.
- Чи була у Вас у дитинстві заповітна мрія?
—О, звичайно, я хотів стати матросом, надягти білу форму юнги чи засмальцьовану куртку механіка», підперезатися шкіряним ремінцем і коли-небудь пройтися вулицями Ганнібала ходою лоцмана, звичного до хитавиць та штормів.
— Ваша мрія здійснилася?
— Так, я став лоцманом, знав фарватер Великої Ріки (так називали Міссісіпі американські індіанці) як власну долоню, водив пароплави по її притоках і протоках.
— Ваші головні життєві принципи?
— Чесність, принциповість, любов до людей незалежно від кольору шкіри.
— Ваша професія?
—- Замолоду я змінив багато професій: був репортером, журналістом, шукачем срібла, друкарем, лоцманом. А з 60-х років ХІХ ст. — письменник.
—- У Вас багато гумористичних творів. Чому?
спосіб я критикував негативні сторони дійсності в моїй рідній країні, бо
хотів бачити ЇЇ кращою.
- Які книги ви написали?
- «Таємничий незнайомець», «Пригоди Гекльберрі Фінна», «Принц і злидар» , «Янкі з Коннектікуту при дворі короля Артура», «Американський претендент», а також оповідання та памфлети. Усі ці твори перекладені українською мовою.
СЛОВНИКОВА РОБОТА
Памфлет - це публiцистичний твiр на злободенну тему, в якому з особливою гостротою й експресiєю, часто в сатиричнiй формi висмiюються й викриваються якiсь негативнi і суспiльнi явища.
— Дякуємо Вам. за, цікаву розповідь і обіцяємо, що з великим задоволенням будемо читати всі Ваші твори. До побачення.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником
- Дякуємо вам за інтерв’ю. А ми продовжимо з вами знайомитися із життям письменника, читаючи статтю підручника. Відкрили підручник на ст. 182.
- Читаючи статтю підручника, виділяйте ті моменти, які не згадувалися в інтерв’ю.
2. Узагальнююча бесіда за матеріалом підручника.
- Які факти з життя Марка Твена вас вразили найбільше? Чому?
- Чому в письменника такий псевдонім — Марк Твен?
- Які професії змінив у житті Марк Твен?
- Які риси характеру митця ви б визначили як основні?
3. Презентація про життєвий і творчий шлях письменника
- Подивимось презентацію про життєвий і творчий шлях письменника.
- Як називалося містечко в якому жив майбутній письменник? Саме воно стало прообразом міста Сант - Пітерсбург, в якому жив Том Сойєр.
- Яку назву носила річка на Батьківщині Марка Твена? Яке відношення вона має до псевдоніму письменника?
(перегляд презентації з коментарем вчителя)
- Я відкрию вам таємницю , що ми ще багато цікавого дізнаємося про письменника із самого твору. Ви запитаєте мене, що можна дізнатися про життя письменника із його твору? А відповідь ми знайдемо у передмові автора до повісті.
Читання передмови вчителем і учнями на розсуд вчителя
ПЕРЕДМОВА
Більшість пригод, описаних у цій книжці, сталося насправді: декотрі - зі мною самим, інші - з моїми шкільними товаришами. Гека Фінна змальовано з життя, Тома Сойєра також, але він - персонаж не одноосібний, бо поєднує в собі риси вдачі трьох хлопців, яких я знав, і, отже, належить до мішаного архітектурного стилю.
Чудні забобони, згадувані далі, були дуже поширені серед дітей і негрів на Заході за тих часів, про які йдеться в цій оповіді,- тобто тридцять - сорок років тому.
Хоч моя книжка написана передусім на розвагу хлопчикам, та дівчаткам, я сподіваюся, що її залюбки прочитають і дорослі чоловіки та жінки, бо мені хотілося б викликати в них приємні спогади про те, якими були колись вони самі, як почували, думали й розмовляли і в які дивовижні історії іноді встрявали.
Гартфорд. 1876
Автор
4. Теорія літератури
Діти роблять запис у зошиті
Повість – епічний прозовий твір (рідше віршований), який визначається однолінійним сюжетом. Найчастіше це історія одного людського життя, розказана від імені самого автора чи якогось героя.
- Доведіть, що твір «Пригоди Тома Сойєра» - повість.
5. Читання і аналіз І та ІІ розділів повісті
А)Бесіда по змісту
- Назвіть головних героїв твору.
- Що вам стало відомо про Тома?
- Як до нього ставилася тітка?
- Чому на вашу думку Том не міг порозумітися із Сідом? Які риси головного героя ви відзначили?
- Чи можна його вважати позитивним героєм?
б) Робота над ІІ розділом «Чудовий маляр»
- Вдома ви прочитали ІІ розділ повісті « Чудовий маляр». Я пропоную вам відновити послідовність подій цього розділу
Б) Робота в парах
- Прочитайте вголос уривок від слів…
- А я тримаю секундомер, скільки ж прочитаєте ви за одну хвилину. Ваше читання повинно бути виразним і швидким. Ми готуємось до читання за особами.
- Задайте один одному по два питання.
7. Бесіда по змісту з елементами вибіркового читання
- Яке завдання дала тітка Поллі Тому? Доведи це словами тексту.
- Зачитайте які почуття переповнювали Тома?
- Що запропонував Том Джиму? Зачитайте їх діалог. (за особами)
- Чиїх кепкувань найбільше боявся Том?
- Кого зображував Бен Роджерс?
- Чи справді Том не хотів віддавати щітку Бену?
- Для чого він хитрував?
ІV. Закріплення матеріалу
1. Виконання тестових завдань.
1. Місто в якому народився Марк Твен.
а) Флорида;
б) Ганнібал;
в) Сент –Пітерберг.
2. Справжнє ім’я Марка Твена.
а) Семюель Ленггорн Клеменс;
б) Джорж Редьярд Клеменс;
в) Ганс Крістіан Клеменс.
3. Марк Твен у перекладі з англійської означає...
а) глибока річка;
б) мірка-два;
в) два сажні.
4. Довгоочікувана удача чекала Марка Твена у галузі…
а) золотошукання;
б) мореплвства;
в) літератури і журналістики.
5. Події повісті «Пригоди Тома Сойєра»…
а) вигадані;
б) взяті з легенд та переказів;
в) взяті із життя Марка твена та його друзів.
6. Тітку Тома Сойера звали.
а) Моллі;
б) Бенні;
в) Поллі.
7. Що обіцяв Том Джиму за можливість пофарбувати паркан .
а) білу мармурову кульку;
б) перлину;
в) тенісну кульку.
8. Яким пароплавом був Бен Роджерс
а) «Велика Міссурі»;
б) « Велика Міссісіпі»;
в) «Велика машина».
9. Що пообіцяв Бен дати Тому за можливість пофарбувати.
а) серединку яблука;
б) ціле яблуко;
в) яблуко, що залишилося.
10. Жанр твору «Пригоди Тома Сойера».
а) оповідання;
б)повість;
в) казка.
2. Взаємоперевірка і оцінювання
- Обміняйтеся роботами зі своїм сусідом по парті. Перевіримо
Код______________________________________________________
VІ. Інструктаж до домашнього завдання
- Прочитати 3,4,5 розділи повісті «Пригоди Тома Сойера»
Створити ілюстрацію до прочитаних творів, готуватися до виразного читання за особами.
1. Місто в якому народився Марк Твен.
а) Флорида;
б) Ганнібал;
в) Сент –Пітерберг.
2. Справжнє ім’я Марка Твена.
а) Семюель Ленггорн Клеменс;
б) Джорж Редьярд Клеменс;
в) Ганс Крістіан Клеменс.
3. Марк Твен у перекладі з англійської означає...
а) глибока річка;
б) мірка-два;
в) два сажні.
4. Довгоочікувана удача чекала Марка Твена у галузі…
а) золотошукання;
б) мореплвства;
в) літератури і журналістики.
5. Події повісті «Пригоди Тома Сойєра»…
а) вигадані;
б) взяті з легенд та переказів;
в) взяті із життя Марка твена та його друзів.
6. Тітку Тома Сойера звали.
а) Моллі;
б) Бенні;
в) Поллі.
7. Що обіцяв Том Джиму за можливість пофарбувати паркан .
а) білу мармурову кульку;
б) перлину;
в) тенісну кульку.
8. Яким пароплавом був Бен Роджерс
а) «Велика Міссурі»;
б) « Велика Міссісіпі»;
в) «Велика машина».
9. Що пообіцяв Бен дати Тому за можливість пофарбувати.
а) серединку яблука;
б) ціле яблуко;
в) яблуко, що залишилося.
10. Жанр твору «Пригоди Тома Сойера».
а) оповідання;
б)повість;
в) казка.
СВІТЛИЙ СВІТ ДИТИНСТВА
ОРИГІНАЛ
ПЕРЕКЛАД
КЗ «НСЗШ I-II ступенів № 1 ім. О. Коваля»
Розробка уроку
на тему:
“Марк Твен – короткі біографічні відомості.
«Пригоди Тома Сойєра» - автобіографічні мотиви в змісті
в повісті. Поняття про повість.”
Підготувала
вчитель зарубіжної літератури
Косова Ольга Володимирівна
—- Великошановний пане письменнику! Ви бачите, яка велика аудиторія. зібралася, щоб від Вас особисто дізнатися деякі подробиці Вашого життя.
Дозвольте поставити Вам кілька запитань.
— Із задоволенням відповім на всі питання, мені дуже приємно, спілкуватися з такими освіченими молодими людьми.
— Отож, почнемо. Ваше ім'я?
— Семюель Ленггорн Клеменс.
— Рік народження?
— Я народився 1835 року, а залишив цей світ через 75 років, у 1910-му.
—- Марк Твен — це Ваш літературний псевдонім?
— Так. Марк Твен — тобто «мірка-два!» Цей вислів у річників Міссісіпі означав глибину, достатню для безпечного плавання суден.
- Чи була у Вас у дитинстві заповітна мрія?
—О, звичайно, Я хотів стати матросом, надягти білу форму юнги чи засмальцьовану куртку механіка», підперезатися шкіряним ремінцем і коли-небудь пройтися вулицями Ганнібала ходою лоцмана, звичного до хитавиць та штормів.
— Ваша мрія здійснилася?
— Так, я став лоцманом, знав фарватер Великої Ріки (так називали Міссісіпі американські індіанці) як власну долоню, водив пароплави по її притоках і протоках.
— Ваші головні життєві принципи?
— Чесність, принциповість, любов до людей незалежно від кольору шкіри.
— Ваша професія?
—- Замолоду я змінив багато професій: був репортером, журналістом, шукачем срібла, друкарем, лоцманом. А з 60-х років ХІХ ст. — письменник.
—- У Вас багато гумористичних творів. Чому?
спосіб я критикував негативні сторони дійсності в моїй рідній країні, бо
хотів бачити ЇЇ кращою.
- Які книги ви написали?
- «Таємничий незнайомець», «Пригоди Гекльберрі Фінна», «Принц і злидар» , «Янкі з Коннектікуту при дворі короля Артура», «Американський претендент», а також оповідання та памфлети. Усі ці твори перекладені українською мовою.
1