Шерлок Холмс та доктор Ватсон – класичний дует (за повістю А. Конан Дойля «Собака Баскервілів»). 7-клас
С.І.Ковнацька , учитель зарубіжної літератури та російської мови Просянської ЗОШ І-ІІІ ст., Покровський р-н, Дніпропетровська обл.
Мета:
.формувати ключові компетентності: виховувати в учнів свідоме ставлення до верховенства закону ;
.формувати предметні компетентності: охарактеризувати з учнями головних героїв повісті; розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння систематизувати і узагальнювати ви-вчене; розвивати навички характеристики літературних героїв, уміння семикласників аргуме-нтовано доводити власну думку;
Обладнання: мультимедійні слайди , анкета, таблиця, дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань із використанням мультимедійних технологій.
Серед людей потрібно усвідомлювати свою гідність…
Чесна людина не може бути незначною.
А.П.Чехов
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Методичний коментар. Учитель демонструє слайди із зображенням портретів шотландс-ських письменників, твори яких вивчаються в 7-му класі. Ознаки творчості письменників по-дані від більш загальних до конкретних. Після правильних відповідей з’являються портрети письменників. Виконання цього завдання дасть змогу узагальнити і систематизувати вивчений матеріал, розвити цілісний підхід до світової літератури.
Вальтер Скотт
.Народився в Единбурзі.
.У його романі втілена ідея віротерпимості й національної толерантності.
.У його творі подана широка панорама життя середньовічної Англії.
.Зобразив боротьбу англосаксів з норманами.
.Засновник жанру історичного роману.
.Автор роману «Айвенго»
Роберт Льюїс Стівенсон
.Народився в Единбурзі.
.У своїх творах уславив подвиг непримиренної боротьби з іноземними загарбниками.
.Використовував фольклорні елементи.
.Темою однієї із балад є боротьба пиктів проти ворогів.
.Серед написаних ним творів роман «Острів скарбів» , балада «Вересовий трунок».
Артур Конан Дойль
.Народився в Единбурзі
.Своїм призначенням вважав історичні романи.
.Джером К. Джером сказав про нього: «Людина великого серця , велика на зріст, велика душею».
.Винайшов нову літературну форму – серію закінчених оповідань, об’єднаних одним головним героєм.
.Він «убив» свого героя , але на вимогу читачів «воскресив» його.
. Автор повісті «Собака Баскервілів»
2.Заповнення анкети члена Клубу шанувальників детективу
1. Прізвище , ім’я, по батькові_____________
2.Клас _________________________________
3. Детектив – це_________________________
4. Засновник жанру детективу- ____________
5. Основа детективного жанру _____________
6. Артур Конан Дойль написав такі твори про Шерлока Холмса:
.______________________________________________________
.______________________________________________________
7. Мені подобаються детективи тому, що ___________________
8. Мої пропозиції щодо роботи Клубу шанувальників детективу
3. Експрес – опитування (опрацювання елементів теорії літератури)
.Що таке детектив?
.Хто є засновником детективного жанру?
.До якого різновиду літератури належить повість А.Конан Дойля «Собака Баскервілів»?
. Із творчістю яких письменників – авторів детективних творів ви знайомі?
. Назвіть детективні твори А.Конан Дойля.
. Який персонаж об’єднує ці твори?
4. Презентація анкет Клубу шанувальників детективу
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІY.Робота над темою
І група. Характеристика Шерлока Холмса.
ІІ група .Характеристика доктора Ватсоеа.
( Розподіл у групах завдань: добір цитатного матеріалу для розкриття певної риси героя.)
Шерлок Холмс
«Висока аскетична фігура», «атлетична постать», «сірі очі», «одягнений у твідовий костюм і сукняне кепі», «обличчя з тонкими рисами, - обвітрене і бронзове від сонця».
. Охайність – «котяча пристрасть до охайності»;
. аскетизм – «шматок хліба і чистий комірець.Чого ще людині треба?».
4)Риси характеру
. « Людина з залізними нервами»;
. «суворий ,завжди стриманий»;
. «любив підкоряти своїй волі й дивувати тих, що його оточували».
5)Недоліки
. «Він майже ніколи ні з ким не ділився до кінця своїми планами, доки цілком їх не здійснював».
Доктор Ватсон
Характеристика іншими героями
. «Я повинен похвалити вас за розум і наполегливість».(Холмс про Ватсона)
. «… Ви народжені людиною дії. Ваші інстинкти завжди спонукають вас до найенергійніших вчинків».(Холмс про Ватсона)
«…Він діяв так з професійної обережності, що вимагала ніколи не ризикувати».
«Найголовніша якість криміналіста-слідчого- це вміти проникати поглядом за маски».
«Існує сімдесят п’ять сортів духів, які досвідчений криміналіст повинен уміти відрізнити один від одного, це йому просто необхідно».
«… Години його напруженої розумової роботи, коли він зважував буквально кожну найдрібнішу обставину справи, вибудовував взаємовиключні версії, протиставляти їх одна одній і вирішуючи, які деталі мають значення і які несуттєві».
«Той, хто вивчає криміналістику, повинен пам’ятати аналогічні випадки».
Висновок учителя
V.Рефлексія
1.Цифровий контроль рівня засвоєння теоретико-літературних понять
. Зазначені нижче ознаки (цифрами) внесіть до колонок таблиці.
Пародія |
Детектив |
|
|
2.Прийом «Цитатна доріжка»
. Уважно прочитайте цитати й виконайте наступне завдання.
3. Інтерактивний прийом «Мікрофон»
. Яке із висловлювань, на ваш погляд, найповніше розкриває особливості детективної літератури? Із якими висловами не погоджуєтесь і чому?
VI.Оцінювання діяльності учнів на уроці
VII.Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру за одним із висловлювань про детектив .
Підготувати віртуальну екскурсію в музей на Бейкер-стріт.