Відокремлений уточнювальний член речення
Використані джерела:
1. Тренажер з правопису української мови
https://webpen.com.ua/pages/Syntax_and_punctuation/separated_parts_of_the_sentence.html
2. Тести "Відокремлені члени речення" (Підготовка до ЗНО) Бодоряк Іванна Василівна
|
Маршрутний лист «Відокремлені члени речення» |
|||
Відокремлений уточнювальний член речення конкретизує зміст однойменного попереднього члена, звужуючи або обмежуючи його значення. Уточнювальні члени відповідають на питання а де саме? а коли саме? а як саме? а який саме? а що саме? і под. (внизу, біля підніжжя гори; вчора, о першій годині; темний, аж чорний). Найчастіше уточнювальними бувають обставини місця, часу, а іноді — й обставини способу дії, означення, присудок, підмет, додаток. |
||||
Завдання: Розставити розділові знаки. Підкреслити уточнювальні члени речення
|
||||
Відокремлені уточнювальні члени речення можуть вводитися в речення також за допомогою слів тобто, цебто, або (=тобто), чи (=тобто), а саме, наприклад, зокрема, у тому числі, особливо, навіть, хіба що, причому, мабуть. Такі слова від уточнювальних членів речення комою не відділяються. |
||||
Завдання: Розставити розділові знаки. Підкреслити уточнювальні члени речення 1. Щастя художника, зокрема письменника, невіддільне від щастя його народу. 2. Більшість, особливо молодь, вбачали в поїздці до Морниці веселу розвагу. |
||||
Відокремлюються додатки, що мають значення виключення або виділення і починаються словами крім, окрім, опріч, за винятком, зокрема, особливо, наприклад, на відміну від. |
||||
Завдання: Розставити розділові знаки. Підкреслити відокремлені додатки 1. Старий зараз ніякої роботи не визнає, окрім пасіки. (М. Стельмах.) 2. Всі, за винятком Бойчука, здивовано дивилися на шкіпера. |
||||
Відокремлюються з обох боків комами обставини, виражені дієприслівниками і дієприслівниковими зворотами. |
||||
Завдання: Розставити розділові знаки. Підкреслити відокремлені обставини 1. Учися чистоти і простоти і, стоптуючи килим золотий, забудь про вежі темної гордині. (М. Рильський.) 2. Степ, струснувши з себе росу та зігнавши непримітні тіні, горить рівним жовто-зеленим кольором (Панас Мирний.) 3. Усяка пташечка, радіючи, співала. (Л. Глібов.) |
||||
Не відокремлюються, як правило, одиничні дієприслівники, якщо вони вказують на спосіб дії (як? яким способом?). Такі дієприслівники звичайно виражають основну дію в реченні. |
||||
Завдання: Розставити розділові знаки. Підкреслити відокремлені обставини 1. Я йшов не поспішаючи. 2. Не так тії вороги, як добрії люди — і окрадуть жалкуючи, плачучи осудять. |
||||
За бажанням автора можуть відокремлюватися обставини, що починаються словами всупереч, наперекір, на зло, попри, залежно від, відповідно до, згідно з, подібно до, у зв’язку з, завдяки, внаслідок, на випадок, за браком, за відсутністю, на відміну від, особливо тощо. Обов’язково відокремлюються обставини з прийменниками незважаючи на, починаючи з, кінчаючи (які подібні до дієприслівників). |
||||
Завдання: Розставити розділові знаки. Підкреслити відокремлені обставини 1. Наперекір огню і смерті, полки незборені і вперті боям виходили навстріч. 2. Незважаючи на погану погоду, біля освітленого під’їзду театру панувало пожвавлення. |
||||
Якщо поширене узгоджене означення (дієприкметниковий чи прикметниковий зворот) стоїть безпосередньо перед означуваним іменником (або перед сполученням прикметника з іменником) і не має обставинного відтінку, то воно не відокремлюється (залитий сонцем степ; залитий сонцем безмежний степ). |
||||
Завдання: Розставити розділові знаки. Підкреслити відокремлені означення 1. Омиті росами квітки розтулюють повіки. 2. І сп’янілий до нестями вечір квітами пропах, солов’їними піснями заливається в кущах. |
||||
Відокремлюється поширене узгоджене означення, якщо воно стоїть після означуваного іменника. |
||||
Завдання: Розставити розділові знаки. Підкреслити відокремлені означення 1. Рука, засмагла від роботи, нам сіє благодатний мир. 2. Лірична пісня — це душа народу, це безмежне поле, засіяне зернами історії і заквітчане людськими надіями. |
||||
Відокремлюється означення, якщо воно має обставинний відтінок (до нього, крім питання який?, можна поставити ще питання чому?, за якої умови? незважаючи на що?, і стоїть воно переважно на початку речення). |
||||
Завдання: Розставити розділові знаки. Підкреслити відокремлені означення 1. Скроплений живлющою росою, росток пробився на безмежжі нив [пробився (чому?), бо був скроплений…]. (П. Дорошко.) 2. Покинута людьми на довгі дні, дорога помирає в бур’яні [помирає (за якої умови?), якщо покинута...]. |
||||
Два або більше непоширених означень після означуваного іменника обов’язково відокремлюються лише тоді, коли перед цим словом є вже узгоджене означення. В іншому випадку — відокремлення необов’язкове. |
||||
Завдання: Розставити розділові знаки. Підкреслити відокремлені означення 1. Досвітні огні, переможні, урочі, прорізали темряву ночі. 2. Бескиди сиві, червоні скелі, дикі, непевні, нависли над нами. 3. Леліє даль волога і блакитна. |
||||
Не відокремлюється одиничне непоширене означення, яке стоїть безпосередньо після означуваного іменника, якщо воно не має обставинного відтінку. |
||||
Завдання: Розставити розділові знаки. Підкреслити означення 1. На київських вулицях шумних каштани давно одцвіли. 2. Тихе озеро незриме віє духом трав’яним. |
||||
Від означення слід відрізняти виражений дієприкметником або прикметником присудок, який ніколи не відокремлюється. |
||||
Завдання: Розставити розділові знаки. Підкреслити присудок 1. А навкруги вся ніч переповнена розміреним шумом хлібів. 2. Горо́д ровом обкопаний, дерева глиною замазані. |
||||
Прикладки відокремлюються в тих самих випадках, що й означення взагалі, з тою лише різницею, що тут для виділення частіше використовують тире. Завжди відокремлюються прикладки, які приєднуються до означуваного іменника словами тобто, або (=тобто), чи (=тобто), наприклад, зокрема, особливо, на ім’я, на прізвище, родом, так званий. |
||||
Завдання: Розставити розділові знаки. Підкреслити прикладку 1. Солов’ї, нічні товариші мої, у сад злетілись до вікна. (П. Воронько.) 2. Дзвіночок сміху — мій син прокидається вранці. 3. Ви забуваєте другу любов поетів, наприклад любов Данте до Беатріче, а я власне таку мала на думці. 4. За шофера ми поставили тракториста Серьогу, на прізвище Півень. |
||||
Прикладка із словом як відокремлюються лише тоді, коли вона має відтінок причини. В інших випадках прикладка із словом як не відокремлюється. |
||||
Завдання: Розставити розділові знаки. Підкреслити прикладку 1. Ліс зустрів мене як друга горлиць теплим воркуванням... (М. Рильський.) 2. У горах Брянський, як командир [бо він був командир], зустрівся з новими труднощами. (О. Гончар.) |
||||
Відокремлені члени речення (тести)
А Далеко-далеко на південь засиніли смугою гори, вкриті лісом. Б За селом, повиті сизою ранковою димкою, мріли розлогі українські степи. В Чорні голі дерева стояли в снігу, настовбурчившись замерзлими гілочками… Г Вогка земля мліла в гарячому золоті сонячного проміння, вільна від тіней і холодків. Д Роз’ятрений нудьгою, затоплений в задумі, плентався я тихою ходою берегом річки…
А Білі стіни будинку вертають мені притомність. Б Вона виповняла весь двір, таїлась в деревах, залягла по глибоких блакитних просторах. В Погашу лампу і сам потону у чорній пітьмі. Г Розплющую очі і раптом бачу у вікнах глибоке небо і віти берези. Д Десять чорних кімнат, налитих пітьмою по самі вінця.
А Ліс випустив мене з своїх обіймів степам віддавши лагідно. Б Дитина стоїть пильно дивиться то на батька то на матір. В А за річкою попід кучерявим зеленим лісом вся гора вкрита розкішними килимами ярини. Г Синіють кришталевою стіною височенні гори покриті вічним снігом. Д По рожевій площині моря пробігали то золоті то блакитні іскри.
А У Сквирі лікар був, на прізвище Рушилов. Б Здрастуй, пташечко маленька, звідкіля ти, звідкіля? В За даними синоптиків, завтра буде дощ. Г Ну а ви, я бачу, здружилися. Д Хай буде сад, і дерево крислате, і кіт-воркіт, і ще багато див.
А А он уже видніє з далини столиця Вишнивецького – Лубни. Б Під нами прокидався туман, а над нами падало й падало листя – золоті сльози осені. В Жагучими пахощами дихала земля, розпалена садами. Г А он він, орел, шумить, клекоче, мов людям розказати хоче про поєдинок у яру. Д Із тебе, першої моєї вулиці, почав я відкривати білий світ.
А Народе мій, до тебе я ще верну. Б Здавна мешканці села, крім лісових промислів, займалися землеробством і тваринництвом. В І даль, і гай, і темні кручі відбились в лагідній воді. Г Як рибалка, я повинен бути людиною поважною і розсудливою. Д І срібна ніч, серпанками прикрита, дріма і слуха солов’я.
А Устами спраглими в цю мить всю хмільність світу хочу спити. Б Впали роси на покоси засвітилися довкола. В І я заплакавши назад поїхав знову на чужину. Г Там кажуть сонце спати лягає. Д Місяць виплив з-за садка розкидаючи срібне проміння.
А Він був родом з Черкащини, давньої козацької столиці. Б Шалений холодний вітер люто висвистував і завивав, гуляючи над степом. В Ввібравши в себе погожість і ясноту сонячного дня, село виглядало, як дівчина-красуня. Г Розганяючи тумани, сонечко вставало. Д Хай, розгорнувши строфи, наче крила, наступає пісня!
А У долині, на виднокрузі, сіріло щось широкою смугою і розливалось у пітьмі. Б Б’є вся артилерія, навіть зенітка. В Там, на столах, русявий хліб лежить важким тяжінням поля. Г Стежечка повела їх угору, між піщані кучугури. Д Може, ви чували коли-небудь про побратимство!
А Акація стояла в цвіту, заквітчана безліччю білих китиць. Б Верхи на тих возах примостилися високі халабуди, виплетені з лози, прикриті зверху лихою рядниною. В Тепло дихнула в лице чорна рілля, повна спокою й надії. Г Сильна, вправна вона працювала завзято і самовіддано. Д І наша земля, засніжена й біла, кличе в простори свої.
А Зелені черенці білої лілії були як добрі ласкаві руки, що обережно й турботливо тримали вінчик білих пелюсток. Б Вугілля має велике значення, як паливо для промисловості. В Мово рідна, ти ж, як море, безконечна, могутня, глибинна. Г На годиннику з гербами як завжди година друга, і крадеться вслід за нами. Д Рідна хата як водиться старшому братові зосталася.
А І я зими долаю норов обличчя, підставляючи вітрам. Б А пісня, наростаючи, пливла над берегом. В А вони не сиділи склавши руки. Г Вона біжить, не чуючи під ногами землі, не помічаючи нічого навколо себе. Д Не довго думаючи, я пориваюся до двору.
|