Тема. Маруся Богуславка». Специфічність поетичної форми, ритму. Морально-етична проблематика.
Мета: допомогти учням усвідомити проблематику, ідейно-художній зміст та значення народної думи, її жанрову своєрідність, специфічність фонетичної форми, ритму; розвивати образне та критичне мислення, навички аналізу художнього образу, визначення проблематики та художніх особливостей твору; уміння висловлювати свої думки й почуття; виховувати прагнення до гармонії вчинків із загальнолюдськими цінностями.
Теорія літератури: народна дума, художні образи, художні засоби, проблематика, ритм.
Обладнання: видання твору, ілюстрації до нього, аудіозаписи художнього виконання дум.
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
1. Вступне слово вчителя.
В образі Марусі Богуславки, про яку йдеться в народній думі, утілено жіночий ідеал наших предків. У творі народ доводить, що ні багатство, ні панство, отримані від ворога, не роблять людину по-справжньому щасливою. Маруся визволила кілька сотень українських козаків із неволі, ризикуючи своїм становищем і навіть життям. Це вдалося їй зробити завдяки сміливості, кмітливості, і вона стала улюбленою героїнею української думи.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда з учнями
1.З якого матеріалу була побудована темниця, у якій перебували невільники?
2. Скільки невільників було у неволі?
3.Скільки років невільники були у неволі?
4.Напередодні якого свята Маруся Богуславка захотіла визволити невільників?
5.Куди мав відправитись пан турецький?
6.Проклинаючи Марусю, що козаки бажали їй?
7.Куди Маруся Богуславка радить утікати невільникам?
ІІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.
IV. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Слово вчителя. Незважаючи на те, що в наш час нараховують майже п'ятдесят сюжетів дум із величезною кількістю варіантів, практично кожна дума складається із заспіву (“заплачки”), основної частини та кінцівки (“славослів'я”).
За розміром дума, як правило, більша за пісню. На відміну від пісень, думи не поділяються на строфи, не завжди в них зберігається однакова кількість складів у рядках, далеко не всі рядки римуються, хоч загалом ритм витриманий дуже добре.
Для мови дум характерними є такі художні засоби, як риторичні запитання, оклики, звертання, анафора (єдинопочаток), складні (гомерівські) епітети, повтори (тавтологія), ретардація (навмисне уповільнення розповіді) тощо.
Усе це дає підстави розглядати думи як унікальний, яскраво самобутній жанр української народнопісенної творчості.
Уважно прослухайте аудіозапис думи. Зверніть увагу на особливості мелодики і ритміки. (Особливості поетичної мови (застосування народного пісенного паралелізму, епітетів, тавтологічних зворотів, інверсій).
Словесне малювання.
Створіть образні словесні картини, яким чином козаки потрапили в полон, як вони почувалися в турецькій в'язниці, як Маруся потрапила до турецького пана, як стала його дружиною та інші, використовуючи матеріали з історії, прочитаних художніх книг, переглянутих кінофільмів.
Скласти акросполучення до образу Марусі.
М — мужня, милосердна;
А — активна;
Р — рішуча, ризикує власним життям;
У — упевнена;
С — смілива;
Я — яскрава.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Інтерактивна вправа “Мікрофон”.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Намалювати кольорову гаму до образу Марусі, акровірш до слова «козаки», *виконати тести на сайті «На урок».
Тема. Маруся Богуславка». Специфічність поетичної форми, ритму. Морально-етична проблематика.
Мета: допомогти учням усвідомити проблематику, ідейно-художній зміст та значення народної думи, її жанрову своєрідність, специфічність фонетичної форми, ритму; розвивати образне та критичне мислення, навички аналізу художнього образу, визначення проблематики та художніх особливостей твору; уміння висловлювати свої думки й почуття; виховувати прагнення до гармонії вчинків із загальнолюдськими цінностями.
Теорія літератури: народна дума, художні образи, художні засоби, проблематика, ритм.
Обладнання: видання твору, ілюстрації до нього, аудіозаписи художнього виконання дум.
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
1. Вступне слово вчителя.
В образі Марусі Богуславки, про яку йдеться в народній думі, утілено жіночий ідеал наших предків. У творі народ доводить, що ні багатство, ні панство, отримані від ворога, не роблять людину по-справжньому щасливою. Маруся визволила кілька сотень українських козаків із неволі, ризикуючи своїм становищем і навіть життям. Це вдалося їй зробити завдяки сміливості, кмітливості, і вона стала улюбленою героїнею української думи.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда з учнями
1.З якого матеріалу була побудована темниця, у якій перебували невільники?
2. Скільки невільників було у неволі?
3.Скільки років невільники були у неволі?
4.Напередодні якого свята Маруся Богуславка захотіла визволити невільників?
5.Куди мав відправитись пан турецький?
6.Проклинаючи Марусю, що козаки бажали їй?
7.Куди Маруся Богуславка радить утікати невільникам?
ІІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.
турецькій неволі.
IV. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
|
|
Слово вчителя. Незважаючи на те, що в наш час нараховують майже п’ятдесят сюжетів дум із величезною кількістю варіантів, практично кожна дума складається із заспіву (“заплачки”), основної частини та кінцівки (“славослів’я”).
За розміром дума, як правило, більша за пісню. На відміну від пісень, думи не поділяються на строфи, не завжди в них зберігається однакова кількість складів у рядках, далеко не всі рядки римуються, хоч загалом ритм витриманий дуже добре.
Для мови дум характерними є такі художні засоби, як риторичні запитання, оклики, звертання, анафора (єдинопочаток), складні (гомерівські) епітети, повтори (тавтологія), ретардація (навмисне уповільнення розповіді) тощо.
Усе це дає підстави розглядати думи як унікальний, яскраво самобутній жанр української народнопісенної творчості.
Уважно прослухайте аудіозапис думи. Зверніть увагу на особливості мелодики і ритміки. (Особливості поетичної мови (застосування народного пісенного паралелізму, епітетів, тавтологічних зворотів, інверсій).
Словесне малювання.
Створіть образні словесні картини, яким чином козаки потрапили в полон, як вони почувалися в турецькій в’язниці, як Маруся потрапила до турецького пана, як стала його дружиною та інші, використовуючи матеріали з історії, прочитаних художніх книг, переглянутих кінофільмів.
Скласти акросполучення до образу Марусі.
М — мужня, милосердна;
А — активна;
Р — рішуча, ризикує власним життям;
У — упевнена;
С — смілива;
Я — яскрава.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Інтерактивна вправа “Мікрофон”.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Намалювати кольорову гаму до образу Марусі, акровірш до слова «козаки», *виконати тести на сайті «На урок».