Матеіали,представлені на педагогічну виставку на тему: Формування здоров'язбережувальної компетентнрості у освітньому процесі з англійської мови".

Про матеріал

Матеріали,представлені на педагогічну виставку на тему: "Формування здоров'язбережувальної компетентності у освітньому процесі з англійської мови".

Перегляд файлу

1

 

 

Міністерство освіти і науки України

Житомирська область,

Коростенський район

 

                                                                  

                                                                      Учитель англійської мови

           Войтюк Лариса Леонідівна

       Ушомирська гімназія

                                    Коростенський район, 2014 р.

 

Зміст

Інформаційний лист……………………………………………………….

Відомості про вчителя……………………………………………………….

Рецензія……………………………………………………………………...

Анотація………………………………………………………………………

Введення ……………………………………………………………………...

Опис досвіду роботи………………………………………………………….

Вступ...................................................

Розділ І. Теоретичні основи викладання іноземної мови в рамках загальної мети здоров'язбереження учнів.....

1.1. Роль вчителя у збереженні здоров’я учнів.....................

1.2. Поняття та важливість формування здоров’язбережувальної компетентності в умовах сучасної школи.....

1.3. Здоров’язберігаючі технології як інструмент формування      компетенції.....

Розділ ІІ. Формування здоров'язбережувальної компетенції у навчально-виховному процесі з англійської мови.....

2.1. Основні принципи здоров’язберігаючого уроку.................

2.2. Методика та вимоги до методів формування здоров’язбережувальної компетентності.....

2.3. Використання фізкультхвилинок для формування здоров'язбережувальної компетентності на уроках англійської мови на середньому етапі навчання.....

Висновки................................................

Список використаної літератури................................

Додатки………………………………………………………………………..

Електронний носій……………………………………………………………

 

 

 

 

 

   Відомості про вчителя                    

 

Прізвище, ім’я, по батькові   Войтюк Лариса Леонідівна

Дата народження     12.08.1969 р.

Домашня адреса     с. Ушомир, вул. В.Березюка,33-а

Паспортні дані     ВМ   108278

Освіта      Вища

Місце роботи  Ушомирська  гімназія Коростенського  району

Посада  Учитель англійської мови

Педагогічний стаж років                              23 роки

Кваліфікаційна категорія  Спеціаліст  першої  категорії

педагогічне звання -

     

 

 

                                                            

Україна

ВІДДІЛ ОСВІТИ КОРОСТЕНСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

УШОМИРСЬКА ГІМНАЗІЯ

11571  вул.Л.Рака,7 с. Ушомир Коростенський район Житомирська область

Тел. 69-2-71

 

Від _______ № _______

На №______ від ______

 

 

  

                                                                     Організаційному комітету районної,

 постійнодіючої педагогічної виставки

«Сучасна освіта Коростенщини - 2015»

 

 

Рецензія на матеріали, представлені на районну постійнодіючу  педагогічну  виставку « Сучасна освіта Коростенщини-2015»

 

Автор: Войтюк Лариса Леонідівна

Район : Коростенський

Навчальний заклад: Ушомирська гімназія

Фах: вчитель англійської мови

Категорія, звання: I кваліфікаційна категорія

 Тема:  Формування  здоров’язбережувальної компетентності  у навчально-виховному процесі  з англійської мови»

 

Завданням  роботи є розкрити значення  здоров’язбережувальної компетентності  на уроці іноземної мови не тільки як досягнення високого рівня комунікативної компетенції в англійській  мові, але й важливого аспекту психологічного комфорту і зняття розумової перенапруги учнів;

формування здоров’язбережувальної компетентності шляхом набуття учнями навичок збереження, зміцнення використання здоров’я та дбайливого ставлення до нього, розвитку особистої фізичної культури; пропаганда здорового способу життя. Завдання, що складають зміст  роботи, охоплюють усі розділи даної теми: доцільність використання фізкультхвилинок  на уроках іноземної мови, як ефективного прийому навчання іноземним мовам; наведені приклади фізкультхвилинок, які викладач використовує на уроках. Ця праця доводить, що використання фізкультхвилинок на уроках іноземної мови знімає розумову  перенапругу, концентрує увагу . В результаті дослідження визначено, що використання фізкультхвилинок значно підвищує ефективність навчання англійської мови та сприяє формуванню здоров’язбережувальної  компетентності учнів. 

 Отже, завдання роботи висвітлено чітко, змістовно, лаконічно, зрозуміло сформульована мета, приклади. Курсова робота заслуговує позитивної оцінки.

Рецензент                  Котенко Алла Миколаївна

 

Дата     24 листопада 2014 року         Підпис

 

 

 

 

 

 

 

                                                Анотація                       

Опис досвіду:  в даній  роботі  описаний механізм та основні принципи формування здоров’язбережувальної компетентності у навчально-виховному процесі з англійської мови

Мета роботи: дослідження педагогічних умов формування здоров'язбережувальної компетентності у навчально-виховному процесі з англійської мови.

Завдання :

  • розглянути теоретичні основи викладання іноземної мови в рамках загальної мети здоров'язбереження учнів;
  • проаналізувати здоров’язберігаючі технології як інструмент формування      компетентності;
  • дослідити формування здоров'язбережувальної компетентності у навчально-виховному процесі з англійської мови;
  • навести комплекс вправ, що направлені на формування здоров'язбережувальної компетентності учнів під час уроку англійської мови.

Характер : науково-методичний

Очікування результатів: результати  мають призвести до активізації формування здоров'язбережувальної компетентності у навчально-виховному процесі з англійської мови.

Форма представлення: візуальна, тестова.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                              Введення

 

Тема досвіду:

«Формування  здоровязбережувальної компетентності  у навчально-виховниому процесі  з англійської мови»

Автор: Войтюк Лариса Леонідівна, вчитель англійської мови, Ушомирська гімназія

Адреса досвіду:  Ушомирська гімназія, Коростенський район, Житомирська область

Ідея досвіду: Дослідження педагогічних умов формування здоров'язбережувальної компетентності у навчально-виховному процесі з англійської мови.

Актуальність досвіду: формування здоров’язбережувальної компетентності шляхом набуття учнями навичок збереження, зміцнення використання здоров’я та дбайливого ставлення до нього, розвитку особистої фізичної культури; пропаганда здорового способу життя.

Теоретична основа:

Досвід ґрунтується на творчому використанні перспективного педагогічного досвіду освітян України, публікацій науковців, і педагогів – практиків, а саме: С. Ю. Ніколаєвої,О.Т.Ващенко,С.А.Свириденко, Л.B. Калініної,

І.Б. Гуменюк.

Технологія діяльності:

  • розглянути теоретичні основи викладання іноземної мови в рамках загальної мети здоров'язбереження учнів;
  • проаналізувати здоров’язберігаючі технології як інструмент формування      компетентності;
  • дослідити формування здоров'язбережувальної компетентності у навчально-виховному процесі з англійської мови;
  • навести комплекс вправ, що направлені на формування здоров'язбережувальної компетентності учнів під час уроку англійської мови.

Результативність:

В результаті дослідження визначено, що використання фізкультхвилинок значно підвищує ефективність навчання англійської мови та сприяє формуванню здоров’язбережувальної  компетентності учнів. 

 

 

 

 

 

 

Опис досвіду роботи з  проблеми: « Формування здоровязбережувальної компетентності  у навчально-виховний процес  з англійської мови»

Вступ

 

Актуальність дослідження. Найважливіша цінність суспільства – життя і здоров’я людини. Проблема збереження здоров’я населення й особливо молоді залишається однією з найбільш актуальних для держави. Стан здоров’я школярів у сучасній Україні викликає занепокоєння як у лікарів, так і в педагогів. Про це свідчать матеріали засобів масової інформації, а також статистичні дані.

Інтеграція України в європейський та світовий освітній простір обумовила необхідність переглянути деякі підходи до навчання школярів, проаналізувати фактори, що гальмують підвищення якості та формування життєспроможності особистості.

У Національній доктрині розвитку освіти одним із пріоритетних напрямків державної політики в галузі освіти є пропаганда здорового способу життя.

У новій редакції Державного стандарту загальної середньої освіти зазначено, що однією із цілей навчання «є формування здоров’язбережувальної компетентності шляхом набуття учнями навичок збереження, зміцнення використання здоров’я та дбайливого ставлення до нього, розвитку особистої фізичної культури». Під поняттям здоров’язберігаючої компетентності слід розуміти характеристики властивостей учня, спрямовані на збереження фізичного, соціального, психічного та духовного здоров’я – свого та оточення.

Гуманізація вітчизняної системи освіти в умовах соціально-економічних реформ, що проводяться, висуває як пріоритетної завдання виховання життєздатної особи, орієнтованої на залучення до вітчизняного варіанту цінностей, засадничими з яких є життя людини, праця, здоров'я, культурні і національні традиції та ін. В той же час на тлі змін, що відбуваються, система шкільної освіти стала чинником, стримуючим гуманістичне оновлення і розвиток суспільства. Як випливає з досліджень М. В. Антропової, І.Г. Бердникова, М. М. Борисова, М. Я. Віленского, С. М. Громбах, Э.М. Казіна, Д.В. Колесова, В. Н. Максимової, А.Г. Хрипкової, К.Д. Чермита, високі результати шкільної освіти стійко корелюють з погіршенням здоров'я учнів і учителів.

Стійкою залишається тенденція до збільшення кількості дітей і підлітків, що віддають перевагу способу життя, руйнівно діючому на їх здоров'я (В. В. Базарний, Л.Г. Качан, В. В. Колбанов та ін.).

Незважаючи на активний інтерес учених до проблеми розвитку здоров’язберігаючої компетентності учнів, в теорії і практиці педагогіки це питання залишається недостатньо вивченим. Можна констатувати, що нині при різноманітті підходів відсутнє єдине розуміння суті здоров’язберігаючої компетентності, процесу її розвитку. У зв'язку з цим вимагає уточнення і конкретизації поняття здоров’язберігаюча компетентність.

Мета досвіду – дослідження педагогічних умов формування здоров'язбережувальної компетентності у навчально-виховному процесі з англійської мови.

Об’єкт дослідження – здоров'язбережувальна парадигма сучасної методики навчання іноземної мови в середній школі. 

Предмет дослідження – технології та засоби  формування здоров'язбережувальної компетентності у навчально-виховному процесі з англійської мови.

Завдання дослідження:

  • розглянути теоретичні основи викладання іноземної мови в рамках загальної мети здоров'язбереження учнів;
  • проаналізувати здоров’язберігаючі технології як інструмент формування      компетентності;
  • дослідити формування здоров'язбережувальної компетентності у навчально-виховному процесі з англійської мови;
  • навести комплекс вправ, що направлені на формування здоров'язбережувальної компетентності учнів під час уроку англійської мови.

Методи дослідження: аналіз, синтез, узагальнення, систематизація наукової і методичної літератури з теми дослідження.

Структура та обсяг роботи: проект складається зі вступу, двох розділів з підрозділами, висновків,списку літератури та додатків, які включають розробки уроків,фотографії, відеофайли пісень.

 

 

                                             


Розділ І. Теоретичні основи викладання іноземної мови в рамках загальної мети здоров'язбереження учнів

1.1. Роль вчителя у збереженні здоров’я учнів

 

Проблема здоров'я дітей сьогодні як ніколи актуальна. Сучасний вчитель повинен працювати так, щоб навчання дітей в школі не завдавало шкоди здоров'ю школярів. Актуальним є і питання про стан здоров'я педагогів, які працюватимуть в початкових класах з контингентом дітей молодшого та середнього шкільного віку і про відношення учителів до свого здоров'я. Чи може педагог бути прикладом для своїх вихованців в питаннях здоров'язбереження? Учитель в даний період навчання як ніколи в інший час, займає одне з центральних місць в житті учнів. Він втілює для них усе - те нове і важливе, що увійшло до життя у зв'язку з приходом в школу.

Намагаючись встановити взаємозв'язок між відношенням учителя до свого здоров'я, його потреби в дотриманні здорового способу життя і реалізацією відповідної виховної дії на своїх учнів, на практиці ми стикаємося з тим, що самі учителі відкрито говорять про те, що вони не можуть бути прикладом у введенні здорового способу життя для своїх вихованців. Чим нижче рівень освіченості педагога в питаннях збереження і зміцнення здоров'я, тим менш ефективна педагогічна дія на учнях [1, с. 29].

Педагог повинен мати важливі професійні якості, що дозволяють генерувати плідні педагогічні ідеї і що забезпечують позитивні педагогічні результати. Серед цих якостей можна виділити високий рівень професійно-етичної, комунікативної, рефлексії культури; здатність до формування і розвитку особливих креативних якостей; знання формування і функціонування психічних процесів, станів і властивостей особи, процесів навчання і виховання, пізнання інших людей і самопізнання, творчого вдосконалення людини; основ здоров'я, здорового способу життя (ЗОЖ); володіння знаннями основ проектування і моделювання здоров'язбережувальних  технологій в навчальних програмах і заходах; уміння прогнозувати результати власної діяльності, а також здатність до вироблення індивідуального стилю педагогічної діяльності [3, с. 4].

Що педагог повинен уміти:

  • аналізувати педагогічну ситуацію в умовах педагогіки оздоровлення;
  • володіти основами здорового способу життя;
  • встановлювати контакт з колективом учнів;
  • спостерігати і інтерпретувати вербальну і невербальну поведінку;
  • прогнозувати розвиток своїх учнів;
  • моделювати систему взаємин в умовах педагогіки оздоровлення;
  • особистим прикладом учити учнів піклуватися про своє здоров'я і здоров'я навколишніх людей [26, с. 45].

Усі ці уміння, тісно пов'язані між собою, впливають  на ефективність використання учителем засобів, методів і прийомів здоров'язбережувальних  методик в навчально-виховному процесі при роботі з молодшими школярами.

Педагогові недостатньо отримати на початку року листок здоров'я класу від медичних працівників і використовувати характеристики здоров'я учнів для диференціювання навчального матеріалу на уроках, спонукати спільно з батьками дітей до виконання призначень лікаря, впроваджувати в навчальний процес гігієнічні рекомендації. Передусім педагог має бути прикладом для своїх вихованців в питаннях здоров'язбереження. Тільки тоді, коли здоровий спосіб життя - це норма життя педагога, тільки тоді учні повірять і прийматимуть педагогіку здоров'язбереження належним чином.

Для ефективного впровадження в педагогічну практику ідей здорового способу життя потрібне рішення трьох проблем:

  • Зміна світогляду учителя, його відношення до себе, усвідомлення власних почуттів, переживань з позиції проблем здоров'язбереження.
  • Зміна відношення учителя до учнів. Педагог повинен повністю приймати учня таким, який він є, і на цій основі прагнути зрозуміти, які його здібності.
  • Зміна відношення учителя до завдань навчального процесу педагогіки оздоровлення, яке припускає не лише досягнення дидактичних цілей, але і розвиток учнів з максимально збереженим здоров'ям [25, с. 45].

Ці напрями і визначають шляхи підвищення педагогічної майстерності учителя через первинне усвідомлення власних проблем і особливостей, їх психологічне опрацювання і освоєння на цій основі методів ефективного здоров'язбережувальної педагогічної взаємодії з учнями.

 

1.2. Поняття та важливість формування здоров’язбережувальної компетентності в умовах сучасної школи

 

За останні десятиріччя спостерігається значне погіршення стану фізичного і психологічного здоров’я учнівської молоді. Це зумовлює необхідність переорієнтації шкільних закладів на активне впровадження системи здоров’язберігаючих заходів, які дозволяють враховувати індивідуальні особливості школярів, а головне – цілеспрямовано забезпечувати зміцнення їхнього здоров’я. Результати багатьох досліджень засвідчили, що лише 10-15% старшокласників мають високий рівень фізичного здоров’я, 10% – вище середнього, до 30% – середній, 25% – нижче середнього та решта учнів – низький рівень фізичної розвиненості. Ці дані свідчать про значне погіршення стану здоров’я учнівської молоді. До 15% учнів мають завищену самооцінку, 40-45% – адекватну, у решти респондентів самооцінка занижена, що підтверджує висновки про наявність у значної кількості старшокласників почуття неповноцінності і невпевненості у собі, а це, водночас, заважає особистісній саморегуляції, пригнічує психічний стан, робить беззахисними перед агресивно налаштованими людьми, спонукає до вживання наркотиків, тютюну, алкоголю. Значна частина учнів старших класів (близько 10%) ставиться до своїх однолітків байдуже, проявляє недоброзичливість, зневагу, що виявляє недостатній рівень їх духовного і соціального здоров’я [20, с. 75].

За даними Міністерства охорони здоров’я України серед дитячого населення за останнє десятиліття значно (майже у 3 рази) зросла кількість хронічних захворювань, які призводять до інвалідності. Це хвороби нервової, ендокринної, серцево-судинної, шлунково-кишкової, кістково-м’язової систем. Серед першокласників тільки 5-10% практично здорових дітей. Кількість хронічно хворих дітей збільшується за роки навчання майже у 2,5 рази. Фахівці вказують на різні причини незадовільного рівня здоров’я сучасних школярів, серед яких і відсутність у школі ефективної моделі виховання свідомого і дбайливого ставлення до власного здоров’я. Постала проблема створення нової гуманістичної моделі впровадження здоров’язберігаючих заходів у шкільний навчальний заклад, в центрі уваги якої – інтереси, потреби, мотиви та здоров’я конкретної дитини. Створення такої моделі вимагає формування здоров’язберігаючої компетентності у учнів [20, с. 80].

Зрозуміло, що формування здоров’язберігаючої компетентності залежить від загальнотеоретичних поглядів дослідників на суть і складові понять: компетентність, компетенції і здоров’язберігаюча компетентність. В сучасних психолого-педагогічних джерелах не знаходимо загальноприйнятого терміну „компетентність”. Це зумовлено тим, що науковці пов’язують поняття „компетентність” з різними аспектами життєдіяльності людини [18, с. 51].

Виділяють ключові, життєві, освітні, професійні та інші види компетентності людини. Більшість авторів пов’язують поняття „компетентність” з професійною діяльністю людини. Компетентність розглядається як сукупність знань, умінь, навиків, способів і засобів досягнення цілей, а також уміння актуалізувати опановані знання й в потрібний момент використати їх у процесі реалізації професійних функцій. Досить цікавим видається шлях формування у дитини життєвих компетентностей щодо здорового способу життя. Компетентність охоплює знання, уміння, навички, життєвий досвід, цінності, інтереси, які учень самостійно реалізує і використовує у певній життєвій ситуації.

Різні негативні фактори (соціальні, економічні, генетичні, дидактогенні), їх сумарна дія негативно впливає на здоров’я підростаючого покоління.

Нераціональне збільшення обсягу праці детермінує посилення обмінних процесів у міоцитах та нервових клітинах (аксонах, дендритах), внаслідок чого виділяється значна кількість токсичних продуктів. Для того, щоб організм дитини міг звільнитися від токсичних сполук, важливо забезпечити йому достатньо часу для відпочинку. При викладанні ряду предметів у навчальних закладах пам’ять дітей перевантажують фактологічним матеріалом, який втомлює учнів. Значна кількість учителів в процесі педагогічної взаємодії не забезпечують створення сприятливих умов для виявлення учнями самостійності, творчого мислення, набуття досвіду емоційно-ціннісного ставлення до світу, формування культури здоров’я старшокласників. Але саме такий досвід є провідним компонентом шкільної освіти.

Традиційно мета шкільної освіти визначалась обсягом знань, умінь і навичок, якими мав оволодіти школяр. Безумовно, на сьогодні, у зв’язку з низкою об’єктивних і суб’єктивних чинників, цього вже недостатньо.

Сучасному суспільству необхідні випускники, готові до подальшої життєдіяльності, здатні практично вирішувати життєві і професійні проблеми. А це опосередковано залежить не лише від набору знань, умінь, навичок, а також від певних інтегрованих характеристик особистості, що називаються життєвими  компетентностями  [18, с. 38].

 

 

 

1.3. Здоров’язберігаючі технології як інструмент формування компетенції

 

Здоров’я населення є інтегральним показником суспільного розвитку країни, який цілком залежить від якості освіти і можливий лише при умові організації такого навчально-виховного процесу, який буде спрямований на збереження, зміцнення та формування здоров’я всіх учасників. Це вимагає від педагогічних колективів навчальних закладів застосування різних підходів освіти і виховання учнівської молоді на основі здоров’язберігаючих технологій.

Поняття "Здоров’язберігаючі освітні технології" (ЗОТ) з'явилося в педагогіці не так давно і досі сприймається багатьма педагогами як аналог санітарно-гігієнічних заходів. Це свідчать про спотворене розуміння терміну "здоров’язберігаючі освітні технології", примітивних уявленнях про зміст роботи, яку повинна проводити школа для здійснення свого найважливішого завдання - збереження і зміцнення здоров'я учнів [13, с. 61].

Здоров’язберігаючі освітні технології - це програми і методи, які спрямовані на виховання у учнів культури здоров'я, особових якостей, сприяючих його збереженню і зміцненню, формування представлення про здоров'я як цінність, мотивацію на ведення здорового способу життя.

Виділяють декілька типів здоров’язберігаючих технологій :

  • Здоров’язберігаючі (профілактичні щеплення, забезпечення рухової активності, вітамінізація, організація здорового живлення);
  • Оздоровчі (фізична підготовка, фізіотерапія, аромотерапія, гартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, арттерапія);
  • Технології навчання здоров'ю (включення відповідних тим в предмети загальноосвітнього циклу) [7].

Виховання культури здоров'я (факультативні заняття по розвитку особистості учнів, позакласні і позашкільні заходи, фестивалі, конкурси.)

Здоров’язберігаючі освітні технології реалізуються на основі особисто орієнтованого підходу. Здійснювані на основі особово-розвиваючих ситуацій, вони відносяться до тих життєво важливих чинників, завдяки яким учні вчаться жити разом і ефективно взаємодіяти.

Поняття «здоров’язберігаючі технології» об’єднує у собі всі напрямки діяльності загальноосвітнього навчального закладу щодо формування, збереження та зміцнення здоров’я.

Під здоров’язберігаючими технологіями вчені пропонують розуміти:

  • сприятливі умови навчання дитини у школі (відсутність стресових ситуацій,
  • адекватність вимог, методик навчання та виховання);
  • оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);
  • повноцінний та раціонально організований руховий режим [6, с. 124].

Слід зазначити, що впровадження здоров’язберігаючих освітніх технологій пов’язано з використанням медичних (медико-гігієнічних, фізкультурно-оздоровчих, лікувально-оздоровчих), соціально-адаптованих, екологічних здоров’язберігаючих технологій та технологій забезпечення безпеки життєдіяльності.

Сутність здоров’язберігаючих та здоров’яформуючих технологій постає у комплексній оцінці умов виховання і навчання, яка дозволяють зберігати наявний стан учнів, формувати більш високий рівень їхнього здоров’я, навичок здорового способу життя, здійснювати моніторинг показників індивідуального розвитку, прогнозувати можливі зміни здоров’я і проводити відповідні психолого-педагогічні, корегувальні, реабілітаційні заходи з метою забезпечення успішності навчальної діяльності та її мінімальної фізіологічної «вартості», поліпшення якості життя суб’єктів освітнього середовища.

Аналіз класифікацій існуючих здоров’язберігаючих технологій дає можливість виокремити такі типи (О. Ващенко):

  • здоров’язберігаючі – це технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці у школі; вирішують завдання раціональної організації виховного процесу з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм; відповідність навчального та фізичного навантажень можливостям дитини;
  • оздоровчі – це технології, спрямовані на вирішення завдань зміцнення фізичного здоров’я учнів, підвищення потенціалу (ресурсів) здоров’я: фізична підготовка, фізіотерапія, аромотерапія, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, музична терапія;
  • технології навчання здоров’ю – це гігієнічне навчання, формування життєвих навичок (керування емоціями, вирішення конфліктів тощо), профілактика травматизму та зловживання психоактивними речовинами, статеве виховання. Ці технології реалізуються завдяки включенню відповідних тем до предметів загально-навчального циклу, введення до варіативної частини навчального плану нових предметів, організації факультативного навчання та додаткової освіти;
  • виховання культури здоров’я – виховання в учнів особистісних якостей, які сприяють збереженню та зміцненню здоров’я, формуванню уявлень про здоров’я як цінність, посиленню мотивації на ведення здорового способу життя, підвищенню відповідальності за особисте здоров’я, здоров’я родини.

Однак слід зазначити, що поняття «здоров’язберігаюча» можна віднести до будь-якої педагогічної технології, яка у процесі реалізації створює необхідні умови для збереження здоров’я основних суб’єктів освітнього процесу – учнів та учителів. І саме головне, що будь-яка педагогічна технологія має бути здоров’язберігаючою.

Знання, володіння і застосування здоров’язберігаючих технологій є важливою складовою професійної компетентності сучасного педагога. Учителі у тісному взаємозв’язку з учнями, батьками, медичними працівниками, практичними психологами, соціальними педагогами та соціальними працівниками, усіма тими, хто зацікавлений у збереженні і зміцненні здоров’я дітей, спроможні створити здоров’язберігаюче освітнє середовище, центром якого буде – школа сприяння здоров’ю [18, с. 59].

 

Розділ ІІ. Формування здоров'язбережувальної компетенції у навчально-виховному процесі з англійської мови

2.1. Основні принципи здоров’язберігаючого уроку

 

Формування здоров’язбережувальної компетенції на уроках англійської мови  має будуватись на основах загальних принципів здоров’язберігаючої педагогіки, серед яких варто підкреслити такі:

  • Принцип «не завдання шкоди»
  • Принцип пріоритету дієвої турботи про здоров'я учнів і педагогів (тобто що усе відбувається в освітній установі - від розробки планів програм до перевірки їх виконання, включаючи проведення уроків, змін, організацію позаурочної діяльності учнів, підготовку педагогічних кадрів, роботу з батьками та ін. оцінюється з позиції впливу на психофізіологічний стан і здоров'я учнів і учителів. Проводиться моніторинг здоров'я учнів фізичного, психологічного, духовно-морального)
  • Принцип триєдиного уявлення про здоров'я (єдність фізичного, психічного і духовно-морального здоров'я)
  • Принцип безперервності і спадкоємності (здоров’язберігаюча робота проводиться в школі щодня і на кожному уроці з обов'язковим обліком того, що вже було зроблене раніше у рамках організаційних заходів і безпосередньо в учбово-виховній роботі)
  • Принцип суб’єкт-суб’єктного взаємовідношення з учнями (питання здоров'я включені в зміст навчальних програм, забезпечений здоров’язберігаючий характер (результат) проведення процесу навчання). Педагоги забезпечують здоров’язберігаючі умови освітнього процесу і сам школяр допомагає їм в рішенні цієї загальної задачі. У учнів вихована відповідальність за своє здоров'я. До кожного учня здійснюється індивідуальний підхід
  • Принцип відповідності свідомості і організація навчання віковим особливостям учнів. Відповідність об'єму навчального навантаження і рівня складності матеріалу, що вивчається, індивідуальним можливостям учнів.
  • Принцип поєднання охоронної і тренуючої стратегії. Таким чином для учнів має бути створений такий рівень учбового навантаження, який (при обліку індивідуальних особливостей і можливостей кожного учня) відповідає тренуючому режиму, що не допускає втоми. Для кожного учня складений оптимальний рівень навантаження.
  • Принцип формування відповідальності учнів за своє здоров'я. Про дотримання принципу свідчать наступні умови в навчальному закладі. У дитини сформовано почуття відповідальності за своє здоров'я. Здійснюється принцип контролю за батьками. Тобто отримання зворотного зв'язку реалізований як в усій школі (проведення діагностики, моніторинг здоров'я), так і кожного вчителя, в його індивідуальній педагогічній технології. Тобто в школі вирішені наступні проблеми, пов'язані із здоров'ям учнів: зняття навчальних перевантажень школярів, що приводять їх до стану перевтоми, організація фізичної активності учнів, організація правильного харчування школярів під час їх перебування в освітній установі, попередження шкідливої дії на здоров'я чинників, безпосередньо пов'язаних з освітнім процесом (профілактика шкільних хвороб), охорона і зміцнення психічного здоров'я учнів (попередження шкільних стресів, шкідливих звичок, залежностей і так далі) , формування культури здоров'я учнів і компетентності педагогів в питаннях здоров'я і здоров’язберігаючих технологій, організація співпраці з батьками учнів з питань збереження і зміцнення здоров'я їх дітей [5, с. 21].

 

Відповідно до даних принципів формується здоров’язберігаючий навчальний процес.

Суть здоров’язберігаючого уроку полягає в тому, що цей урок забезпечує дитині і учителеві збереження і збільшення їх життєвих сил від початку і до кінця уроку, а також дозволяє використовувати отримані уміння самостійно в позаурочній діяльності і в подальшому житті .

Принципи здоров’язберігаючого уроку, спрямовані на зміцнення фізіологічного і психологічного здоров'я:

  • принцип рухової активності;
  • принцип оздоровчого режиму;
  • принцип формування правильної постави і навичок раціонального дихання;
  • принцип психологічної комфортності;
  • принцип опори на індивідуальні особливості і здібності дитини (облік провідної модальності, темпераменту);

Для реалізації цих принципів мають вибрані і систематизовані педагогічні методи і прийоми навчання.

Одним із найбільш поширених і ефективних методів формування здоров’язбережувальної компетенції у учнів під час уроку англійської мови можна назвати проведення фізкультхвилинок, до яких теж існує рід методичних вимог.

Учитель повинен:

  • проводити фізкультхвилинку, знаходячись у хорошому настрої;
  • мати педагогічний такт;
  • володіти високою руховою культурою і образно показувати вправи;
  • уміти поєднувати рухи з музичним ритмом;
  • знати основи термінології фізичних вправ.

Крім того, під час уроку можна також застосовувати такі методи як: організація роботи в режимі зміни робочої пози, самомасаж тощо. Не менш важливим є емоційний клімат уроку. Вчитель повинен створювати позитивний психологічний настрій у учнів.

 

2.2. Методика та вимоги до методів формування здоров’язбережувальної компетентності

 

Іноземна мова є одним з найважчих шкільних предметів і характеризується великою інтенсивністю, що вимагає від учнів концентрації уваги і напруги сил протягом усього уроку. Внаслідок чого у дітей часто виникає стомлення. Обов'язковим елементом здоров’язбережувальної  організації уроку, що зможе запобігти стомленню, є фізкультхвилинки  - короткочасні перерви для проведення вправ. Їх мета - попередження стомлення, відновлення розумової працездатності, профілактика порушень постави. Фізкультхвилинки  позитивно впливають на аналітико-синтетичну діяльність мозку, активізують серцево-судинну і дихальну системи, покращують кровопостачання внутрішніх органів і працездатність нервової системи.

 

 

                                                   

 

 

 

 

                                                                                                                                    Таблиця 2.1.

Структура раціональної організації уроку англійської мови.

№ п/п

Чинники уроку

 

Рівень гігієнічної раціональності уроку

1

Насиченість  уроку 

Не менше 60% і не більше 75%  

2

Кількість видів навчальноїдіяльності  

4-7

3

Середня тривалість різних видів навчальної діяльності  

Не більше 10 хвилин  

 

4

Частота чергування видів навчальної  діяльності  

Зміна не пізніша, ніж через 7-10 хвилин  

5

Кількість  видів викладання  

Не менше 3  

6

Наявність емоційних розрядок (число) 

2-3

 

Ця структура оптимально підходить для проведення уроків, дозволяє уникнути стомлення учнів, звести до мінімуму навчальний стрес, допомагає досягти добрих результатів у викладанні [23, с. 125].

Вимоги до організації і проведення фізкультхвилинок:

  • Фізіологічним обгрунтуванням для проведення фізкультхвилинки вважається 15-20 хвилина уроку.
  • Тривалість фізкультхвилинок1-5 хвилин. Кожна включає комплекс вправ, повторюваних 4 - 6 разів. За такий короткий час вдається зняти загальне або локальне стомлення, значно поліпшити самопочуття дітей.
  • Комплекси підбираються залежно від виду і змісту уроку. Вправи мають бути різноманітними, оскільки монотонність знижує інтерес, а, отже, і результативність.
  • Фізкультхвилинки слід проводити на початковому етапі стомлення, виконання вправ при сильному стомленні не дасть бажаного результату. Важливо забезпечити позитивний емоційний настрій.
  • Перевагу треба віддавати вправам для стомлених груп м'язів. Необхідно враховувати вікові і індивідуальні особливості школярів.

Різновиди фізкультхвилинок:

1) Музично - танцювальні фізкультхвилинки

2) Фізкультхвилинки  для поліпшення мозкового кровообігу

3) Фізкультхвилинки  для мобілізації уваги

4) Гімнастика для очей

5) Гімнастика для слуху

6) Масаж активних точок

7) Вправ, що коригують поставу

8) Дихальна гімнастика

9) Мімічна гімнастика

 

2.3. Використання фізкультхвилинок для формування здоров'язбережувальної компетентності на уроках англійської мови на середньому етапі навчання

 

Під час викладання  використовую наступні типи фізкультхвилинок:

1) вправи для зняття загального або локального стомлення;

2) вправи для кистей рук;

3) гімнастика для очей;

4) гімнастика для слуху;

5) вправ, що коригують поставу;

6) дихальна гімнастика;

7) мімічна для артикуляції гімнастика.

Пропоную  декілька прикладів, розроблених під час викладання англійської мови .

                  Вправи для зняття загальної або локальної втоми

Зразковий комплекс для зняття втоми

 

1. Initial position: sitting on the chair. Bend arms and put palms on the back of the head, move elbows back, bend over, stretch yourself and breathe in. Return back to the initial position, breathe out. Repeat 3-4 times

2. Initial position is the same.

Stand up and sit down 4 times

3. Initial position: standing. Aline legs with the shoulders. Bend over, trying to reach your toes.

Repeat the exercise 3-4 times

4. Jump in place (15 times)

5. Walk in place quietly, gradually slow the pace

 

 

Фізкультхвилинки для поліпшення мозкового кровообігу

 

1. Initial position: sitting on the chair.

1 – bend your head right; 
2 – initial position; 
3 – bend your head left; 
4 – initial position; 
5 – turn your head forward, don’t raise your shoulders;
6 – initial position. Repeat 3–4 times. The pace is slow

2. Initial position – standing, put hands on the waist. 
1 – turn the head right; 
2 – initial position; 
3 – turn the head left; 
4 – initial position. 
Repeat 4–5 times. The pace is slow

 

 

 

 

Вправа для мобілізації уваги

 

Initial position – standing, put hands along the body;

1 – put your right hand on your waist;
2 – put your left hand on your waist;
3 – put your right hand on your shoulder;
4 – put your left hand on your shoulder;
5 – raise your right hand;
6 – raise your left hand;
7–8 – clap your hands over your head;
9 – put the left hand on your shoulder;
10 – put your right hand on your shoulder;
11 – put your left hand on your waist;
12 – put your right hand on your waist;
13–14 – slap your hips. Repeat 4–6 times. 
The pace is slow for the first time, then it’s medium-paced for the second, then fast for 3–4, and then slow again for 5–6

 

 

Вправи для кистей рук

Для зняття стомлення з дрібних м'язів рук

 

Initial position: sitting, the hands are raised.

1 – make a fist;
2 – unclasp your hands. Repeat 6–8 times. Then put your hands down and shake them. The pace is slow

Five little gentlemen 
Going for a walk. 
Five little gentlemen 
Stop for a talk. 
Along came five ladies 
They stood all together 
And they began to dance

 

 

 

 

Гімнастика для очей

Ці вправи сприяють збереженню зору

 

Open your eyes wide. Look as high as you can, fix your sight for one second. Then move your eyes to the right as far as you can, fix this position for one second. Then move your eyes down as far as you can, fix the position for one second, and finally move your eyes left as far as you can and fix this position for one second. Keep your eyes wide open. Do this exercise 10 times clockwise and 10 times counter-clokwise 
Look left, right 
Look up, look down 
Look around. 
Look at your nose 
Look at that rose. 
Close your eyes, 
Open, wink and smile. 
Your eyes are happy again

 

 

 

 

 

Ці вправи сприяють збереженню зору

 

Blink fast, close your eyes and sit calmly, counting slowly to 5. Repeat 4–5 times

Close your eyes tightly, counting to 3, open them and look into the distance, counting to 5. Repeat 4–5 times

Stretch your right hand out. Follow the forefinger’s action slowly with your eyes, without turning your head. Repeat 4–5 times

Stretch your hand out and focus on the forefinger, counting from 1 to 4, then move into the distance, counting from 5 to 8. Repeat 4–5 times

Move your eyes right 3–4 times, then 3–4 times left. Do the exercise clockwise. Relax the eyes and look into the distance, counting from 1 to 6. Repeat 1–2 times

 

Гімнастика для слуху

Такі вправи сприяють розвитку фонемного слуху і, крім того, плідно впливають на органи зору

 

Clap your hands once, when you hear the short sound [I]: slim, teacher, six, sit, bee, lick, tree, giraffe

Clap your hands twice, when you hear the sound [e]: bed, cap, bad, black, bedroom, match, bent, seven, ten

Say «yes», when you hear words starting with the sound [s]: snake, smile, cat, six, seven, she, snow, some, we, sunny

Bend the upper part of the ear down with your hand. Unbend, bend, as if you are rolling up and down the ear. The ears should become warm

Press the lobe of the ear, rub and release. Rub the whole ear in a circle from one side to another. You should rub 2 ears at the same time

Start pulling the ears. First 20 times down, then take the middle of the ear and pull 20 times

 

                               Вправи, що коригують поставу

Фізкульхвилинки для зняття напруги з м'язів тулуба

Initial position: put your legs aside, put your hands over the head.
1–5 – make circular motions with your body to the right;
5–6 – make circular motions to the left;
7–8 – put your hands down and shake them. 
Repeat 4–6 times. The pace is medium

Initial position: come to the point, put your legs aside,
1–2 – bend down, the right hand is sliding down along the leg and the left hand is bent along the body. It’s up.
3–4 – initial position,
5–8 – bend down, the left hand is sliding down along the leg and the right hand is bent along the body. It’s up. Repeat 5-6 times. The pace is medium

 

 

Мімічна гімнастика

Вправи для губ

Have lips form a smile. Teeth should be hidden

Stretch lips out and roll them into a tube

Keep lips in a smile, teeth are closed in a natural bite

Teeth are closed. Lips are rounded, and are stretched out a little. Upper and lower cutting teeth are visible

Change the lip positions several times

 

Вправи для розвитку рухливості губ

 

Stretch lips out and roll them in a tube. Then stretch lips in a smile

Stretch lips out and roll them in a tube. Move lips right – left, then make a circular motion

Flap lips, making a dull sound

 

 

 

 

Вправи для губ і щік

 

Inflate two cheeks at the same time. Then first inflate one cheek, then the other one

Suck the cheeks in

Inflate two cheeks and beat them lightly with fists

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправи гімнастики артикуляції для мови

 

Relax the tongue on the lower lip and slap it with the upper lip

Click the tongue

Chew the porridge

Lick the lips

Imitate: 
– a kulak;
– a coquettish girl;
– a complete fool

 

 

Таким чином, використання зазначених здоров’язбережувальних технологій на уроках англійської мови з урахуванням фізіологічних особливостей дітей призводить до досягнення високої ефективності заняття, зростає задоволеність учнів отриманими знаннями, підвищується якість освіти по предмету, зміцнюється і зберігається здоров'я школярів.

 


Висновки

В результаті проведеної роботи  зроблено такі висновки.

За останні десятиріччя спостерігається значне погіршення стану фізичного і психологічного здоров’я учнівської молоді. Це зумовлює необхідність переорієнтації шкільних закладів на активне впровадження системи здоров’язберігаючих заходів, які дозволяють враховувати індивідуальні особливості школярів, а головне – цілеспрямовано забезпечувати зміцнення їхнього здоров’я.

Сьогодні надзвичайно гостро постала проблема створення нової гуманістичної моделі впровадження здоров’язберігаючих заходів у шкільний навчальний заклад, в центрі уваги якої – інтереси, потреби, мотиви та здоров’я конкретної дитини. Створення такої моделі вимагає формування здоров’язберігаючої компетентності у учнів. Компетентність розглядається як сукупність знань, умінь, навиків, способів і засобів досягнення цілей, а також уміння актуалізувати опановані знання й в потрібний момент використати їх у процесі реалізації професійних функцій.

Варто підкреслити, що здоров’я населення є інтегральним показником суспільного розвитку країни, який цілком залежить від якості освіти і можливий лише при умові організації такого навчально-виховного процесу, який буде спрямований на збереження, зміцнення та формування здоров’я всіх учасників. Це вимагає від педагогічних колективів навчальних закладів застосування різних підходів освіти і виховання учнівської молоді на основі здоров’язберігаючих технологій.

Здоров’язберігаючі освітні технології - це програми і методи, які спрямовані на виховання у учнів культури здоров'я, особових якостей, сприяючих його збереженню і зміцненню, формування представлення об здоров'я як цінності, мотивацію на ведення здорового образу життя.

Розглянуто декілька типів здоров’язберігаючих технологій :

  • Здоров’язберігаючі (профілактичні щеплення, забезпечення рухової активності, вітамінізація, організація здорового живлення);
  • Оздоровчі (фізична підготовка, фізіотерапія, аромотерапія, гартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, арттерапія);
  • Технології навчання здоров'ю (включення відповідних тим в предмети загальноосвітнього циклу).

При цьому зауважимо, що поняття «здоров’язберігаючі технології» об’єднує у собі всі напрямки діяльності загальноосвітнього навчального закладу щодо формування, збереження та зміцнення здоров’я.

Формування здоров’язбережувальної компетенції на уроках англійської мови  має будуватись на основах загальних принципів здоров’язберігаючої педагогіки.

Було визначено, що суть здоров’язберігаючого уроку полягає в тому, що цей урок забезпечує дитині і учителеві збереження і збільшення їх життєвих сил від початку і до кінця уроку, а також дозволяє використовувати отримані уміння самостійно в позаурочній діяльності і в подальшому житті .

Урок англійської мови має відповідати загальним принципам здоров’язберігаючого уроку, спрямованим на зміцнення фізіологічного і психологічного здоров'я, серед яких: принцип рухової активності;принцип оздоровчого режиму;принцип формування правильної постави і навичок раціонального дихання;принцип реалізації ефективного гартування;принцип психологічної комфортності;принцип опори на індивідуальні особливості і здібності дитини (облік провідної модальності, темпераменту);

Обов'язковим елементом здоров’язбережувальної  організації уроку, що зможе запобігти стомленню, є фізкультхвилинки  - короткочасні перерви для проведення вправ. Їх мета - попередження стомлення, відновлення розумової працездатності, профілактика порушень постави. В результаті дослідження визначено, що використання фізкультхвилинок значно підвищує ефективність навчання англійської мови та сприяє формуванню здоров’язбережувальної  компетентності учнів. 

 

Список використаної літератури

 

  1. Антропова М.В., Манке Г.Г., Бородкина Г.В. и др. Факторы риска и состояние здоровья учащихся. // Здравоохранение Российской Федерации. – 1997. - № 3. – С. 29-33.
  2. Бех І.Д. Виховання особистості. Особистісно-орієнтований підхід: теоретико-методологічні засади.-К.:Либідь, 2003. – 278 с
  3. Бродкина Г.В., Зубарёва И.И. Здоровьесберегающие технологии в образовании. АПКРО, 2002. – 168 с.
  4. Ващенко О., Свириденко С. Готовність вчителя до використання здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховному процесі // Здоров’я та фізична культура. – 2006. – №8. – С. 1-6.
  5. Волкова І.В., Марінушкіна О.Є., Покроєва Л.Д., Рябова З.В. Становлення шкіл сприяння здоров’ю. – Харків: ХОНМІБО, 2007. – 40 с.
  6. Гігієнічні та соціально-психологічні аспекти моніторингу здоров’я школярів: Матеріали науково-практичної конференції // Харків: ІОЗДП АМНУ, 2006. – 226 с.
  7. Зимівець Н.В. Сутність і структура відповідального ставлення до здоров’я / Н.В. Зимівець // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. – Зб. наук. пр. – Вип. 10. – К., 2007. – С.477 – 484.
  8. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід/ Ковальов А.Т.. – К., 2008. – 210 с.
  9. Ковалько В.И. Здоровьесберегающие технологии. – ВАКО, 2004. – 201 с.
  10. Колисник И.И. Рациональная организация учебного процесса. – Саратов, 2004. – 98 с.
  11. Кучма В.Р., Степанова М.И. Современные гигиенические подходы к оценке влияния образовательных технологий на здоровье детей и подростков / Здоровье населения и среда обитания. – 2002. - № 2. – С. 1- 4.
  12. Личностно ориентированное обучение детей и подростков: проблемы и пути решения/ Вирабова А.Р., Кучма В.Р., Степанова М.И. и др. – М.: Пробел-2000, 2006. -436 с.: ил.
  13. Макарова В.И., Дегтева Г.Н., Афанасенкова Н.В. и др. Подходы к сохранению здоровья детей в условиях интенсификации образовательного процесса // Российский педиатрический журнал. – 2000. - № 3. – С. 60-62.
  14. Матеріали V міжнародної науково-практичної конференції “Валеологія: сучасний стан, напрямки та перспективи розвитку” / За ред. проф. 
    М.С. Гончаренко: // м. Харків: 2007. – Т.4. – 208 с.
  15. Освітні технології: Навчально-методичний посібник / О.М. Пєхота, 
    А.З. Кіктенко, О.М. Любарська та ін.; За заг. ред. О.М. Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001. – 256 с.
  16. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. – К.: А.С.К., 2004. – 192 с.
  17. Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти // Постанова кабінету міністрів України № 1392 від 23 листопада 2011 р. – 100 с.
  18. Реалізація здоров’язберігаючої компетентності учнівської молоді: досвід, реалії, перспективи / уклад. Крутенко О.В. – Черкаси, 2010. – 68 с.
  19. Розова О., Пузанова Л. English Rhimes for Children. – СПб, 1997. – 150 с.
  20. Свириденко С.О. Формування культури здоров’я дівчини-підлітка. – Київ, 2004. – 152с.
  21. Селевко Г.К. Современные образовательные технологии. – М.: Народное образование, 1998. – 230 с.
  22. Синькевич Г. Песня на уроке английского языка // Иностранные языки в школе. – 2002, №1.
  23. Смирнов Н.К. Здоровьесберегающие образовательные технологии в работе учителя и школы. М.: АРКТИ, 2003. – 272 с.
  24. Создание здоровьесберегающего образовательного пространства как условие повышения качества образования / Юсупова Н.П., Плетнева Е.Ю. // Сибирский учитель – научно-методический журнал. – 2005. - № 4 (40).
  25. Сухарев А.Г. Концепция укрепления здоровья детского и подросткового населения России / Здоровые дети России в XXI веке. М. – 2000. С. 44-53.
  26. Сучасний навчальний заклад – Школа сприяння здоров’ю: Матеріали Всеукраїнського науково-практичного семінару / Ред. група: 
    Л.Д. Покроєва, С.Є. Вольянська, І.В. Волкова, В.І.Олійник – Харків: ХОНМІБО, 2006. –148 с.
  27. Формування навичок здорового способу життя в дітей і підлітків. За редакцією Максимова Н.Ю.-К.: Ніка-центр, 2002. - 280 с.

 

                                 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

                                  

 


Додаток А

План-конспект уроку з англійської мови (із використанням фізкультхвилинки в якості методу формування здоров’язбережувальної компетенції)

Мета уроку: Систематизація знань по темі "Пори року. Англійський рік"

Завдання уроку :

  •   Освітні: Познайомити учнів з  англійським роком ( пори року, місяці)
  •   Розвиваючі: вдосконалення механізмів аудіювання, вдосконалення навичок читання про себе, розвиток навичок усної мови
  •   Виховні: знайомити учнів з культурою Великобританії

Обладнання: тематичні картинки по темі "Пори року"; магнітофонний запис загадок по темі " Пори року"; сигнальні картки; тестові завдання

Хід уроку

1. Підготовчий етап уроку

1.1. Організаційний етап уроку. Вітання

1.2. Оголошення теми уроку

"Today we are going on talking about seasons. First you will listen to the riddles about seasons of the year .Then we'll need to learn how to use the new words in different situations and at the end of the lesson we'll find new information about the English year.

1.3. Мовна розминка.

First I'd like you to answer my questions:

  •                    It's a fine day today,isn't it?
  •                    How is the weather today?
  •                    What date is it today?
  •                    What season is it now?

2. Основна частина уроку

2.1. Вдосконалення навичок аудіювання

I want you to divide into three groups.

How many seasons are there in a year? Name them.

Look at the pictures and listen to the riddles, then match them.

Listen to the riddles for the first time and try to understand what they are about.

Then will be a pause of 15 seconds. Try to mark some of the answers. Then you will listen to the riddles for the second time. Be more attentive this time!

На дошці представлені картинки із зображенням пір року.

http://festival.1september.ru/articles/518471/img1.jpg

 

 Загадки не повинні відповідати номерам картинок.

Текст загадок :

№1 The weather is cold. Usually it snows. The days are short and the nights are long. You can see snow everywhere. The rivers and lakes freeze and we can go skating and skiing.

№2 It is a very nice season. The weather is fine, it is warm. There are many green trees in the streets, in the parks and in the yards. Sometimes it rains, but as usual the sun shines brightly. The birds return from the hot countries and make their nests.

№3 It is hot or warm. The days are long and the nights are short. There are many green trees and nice flowers in the parks and in the squares in summer. The pupils don't go to school, they have got their summer holidays.

№4 It is cool. The weather is changeable. It often rains. The days become shorter and the nights become longer. The birds prepare to fly to the South. One can see yellow, red, brown leaves everywhere. It is time for gathering harvest.

Далі кожній групі пропонується виконати тестові завдання.

Pictures

1.Summer

2.Autumn

3.Winter

4.Spring

№ of the riddle

 

 

 

 

 

Учні заповнюють таблиці. Учитель дає ключі до таблиці. Now we are going to check your answers.

 

Pictures

1.Summer

2.Autumn

3.Winter

4.Spring

№ of the riddle

3

4

1

2

 

Робота кожної групи оцінюється.

2.2. Актуалізація вивченої лексики по темі "Англійський рік"

We are going to speak about the English year. But first learn some new words and words combinations.

На дошці дані наступні слова і вирази :

 

November

 

Thanksgiving day

December

 

traditional

January

 

roust turkey

February

 

pumpkin pie

 

- Робота з новими словами:

  •                    repeat the words
  •                    read the words in a chain
  •                    read and translate the words in pairs
  •                    read them aloud after...

- Open your textbooks. Look through the ex 8. p.99 and learn how to use the new words in different situations. Read them after the announcer.

- Let's play! We have a competition "Who is the best translator?" Учитель дає речення з новими словами на українській мові,а учні перекладають на англійську.За кожну правильну відповідь учитель дає значок у вигляді сніжинки.

- O.K. - Who is the best translator?Учні підраховують значки і вибирають переможця.

2.3. Фізкультхвилинка

Пісня з відтворенням рухів «Weather Song»

The Sun comes Up Up Up (учні піднімають повільно руки вгору)

Up Up Up

Up Up Up

Up Up Up

 

The Rain comes Down Down Down  (повільно опускають руки вниз)

Down Down Down

Down Down Down

Down Down Down

 

 

 

How's the Weather?

How's the Weather?

 

It's Sunny    (повертають руками над собою)

Sunny

Sunny

Sunny

 

 

 

How's the Weather? (руки-в сторони)

How's the Weather?

 

 

 

It's Cloudy ( малюють уявну хмарку)

Cloudy

Cloudy

Cloudy

 

 

 The Sun comes Up Up Up учні піднімають повільно руки вгору)

 

Up Up Up

Up Up Up

Up Up Up

 

The Rain comes Down Down Down(повільно опускають руки вниз)

Down Down Down

Down Down Down

Down Down Down

 

 How's the Weather? (руки-в сторони)

How's the Weather?  

 

It's Rainy  (показують уявний дощ, перебираючи пальцями)

Rainy

Rainy

Rainy

 

 

How's the Weather? (руки-в сторони)

How's the Weather?

 

It's Snowy  (показують уявний сніг)

Snowy

Snowy

Snowy

 

 

 The Sun comes Up Up Up (учні піднімають повільно руки вгору)

Up Up Up

Up Up Up

Up Up Up

 

The Rain comes Down Down Down

Down Down Down                               (повільно опускають руки вниз)

 

Down Down Down

Down Down Down

 

 

How's the Weather? (руки-в сторони)

How's the Weather?

 

 

 

 

2.4. Вдосконалення навичок читання по темі "Пори року. Англійський рік"

- Вдосконалення навичок читання c установкою на розуміння основного змісту

Now we are ready to read the text about the English year. But first say what winter months there are in Russia.

Name them. O.K. You know winter months in Ukraine very well.

-So read the text and be ready to name the winter months in Great Britain.

How many winter months are there in Great Britain? Name them.

- Вдосконалення навичок читання c установкою на розумінння необхідної інформації.

Look through the text again and say "true" and "false" Show your signal cards. Green card is "true",red card is "false"

  •                    The winter month are not cold.
  •                    There are three winter months in Great Britain.
  •                    There are 28 days in December.
  •                    The traditional English dinner on Christmas Day is pumpkin pie.
  •                    All English people celebrate New-Year.

Учням пропонуються картки з тестовими завданнями.

- The second task is to choose the right answer. Read the sentences and circle the right answer.

Choose the right answer.

1) People decorate their houses with autumn fruits and flowers on__________

a) Christmas

b)Thanksgiving day

c) New Year

d) St.Valentine's Day

2) Traditional American food on Thanksgiving day is _______

a) chocolate egg

b) porridge

c) roast turkey

d) ice cream

On the 25th of December English people celebrate _______

a) Christmas

b) New Year

c) Thanksgiving day

d) Mother's day

4) The Queen's speech is on television at___________.

a) 4p.m.

b) 5p.m.

c) 3p.m.

d) 12p.m.

5) Winter months are a) cool b) cold c) warm d) hot

- Well, collect your papers.

2.5. Розвиток навичок усного мовлення

Let's play the game "A snowball story" Say whatever you can about winter in Great Britain

3. Завершальний етап уроку

Учитель підводить підсумки уроку і оцінює роботу учнів.

Thank you for your hard work today. At home you'll return to the text again and find 5 or 6 sentences to describe the English year.

 

 

                                                                                                                   Додаток Б

Фрагменти уроків з використанням  пісенних творів на уроках англійської мови у 1 класі( в якості методу формування здоров’язбережувальної компетенції)

 

Тема уроку: «Привіт! Як тебе звати?»

Цілі уроку: навчити учнів вітатися, відрекомендовуватися та прощатися,

розвивати увагу і мислення, виховувати прагнення до розбудови поважних взаємин між людьми.

Обладнання: іграшковий коник, аудіозапис пісні «Hello! What’s Your Name?», аудіо програвач.

Хід уроку

Pre-Listening Activity

  1.                     Гра з іграшковим коником (іграшка, одягається на руку вчителя, і озвучується учителем):  «Хто прийшов до на у гості?», під час якої учитель з іграшковим героєм розігрують знайомство, використовуючи розмовні структури «Hello!»,  «What’s Your Name?», «My Name is…».
  2.                     Бесіда з учнями, про те, що вони дізналися із інсценізованого «знайомства» учителя і «гостя»- іграшкового коника.
  3.                     Активізація розмовних структур, повторення за вчителем та іграшковим героєм, знайомство з учнями .

 

Active Listening

Прослухайте пісню і назвіть імена герїв пісні (Andy,Kate, Scott, Jenny).

Пісня «Hello! What’s Your Name?» . [ 22, 3].

 

Post-Listening Activity

  1.  Учні називають імена героїв пісні.
  2. Повторення спочатку колективно, а потім індивідуально структур: «Hello!», «What’s your name?», «My Name is…».
  3. Прослухайте вдруге пісню і співайте тільки слова «Hello!»;
  4. Слухаєм знову і проспівуєм частину «What’s your name?»,
  5.                     Заспівати всю пісню цілком, тільки після слів «My Name is…» кожен учень підставляє своє імя.
  6.                     Інсценізація пісні. Після відпрацювання всіх поданих розмовних структур, проспівайте пісню цілком (без аудіосупроводу) в ролях:

- обираємо трьох –чотирьох учнів , які представлятимуть свої імена у пісні;

- решта дітей, співаючи, запитують вище обраних учнів, як їх звати і вітаються з ними.

7.Фізкультхвилинка – пісня з рухами  « I can run»

I can run, I can run  (учні біжать на місці)
I can run and run
And I’m having lots of fun
I can run, I can run
Can you?

 

I can jump, I can jump ( учні пригають на місці)
I can jump and run
And I’m having lots of fun
I can jump, I can jump
Can you?

I can swim, I can swim  ( учні «плавають»)
I can swim and run
And I’m having lots of fun
I can swim, I can swim
Can you?

 

I can hop, I can hop (підплигують на одній нозі)
I can hop and run
And I’m having lots of fun
I can hop, I can hop
Can you?

 

 

I can skip, I can skip  (учні скачуть)
I can skip and run
And I’m having lots of fun
I can skip, I can skip
Can you?

 

 

 

 

 

7.- Розігрування знайомства в парах, на основі вивчених розмовних структур.

8. Повторення гри «Хто прийшов до на у гості?», але в цьому випадку учні по черзі «приходять у гості» до коника і знайомляться з ним.

Підведення підсумків уроку.

 

 

Тема уроку: «Як твої справи?

Цілі уроку: навчити учнів ввічливо розпитувати і відповідати про свої справи, ознайомити і активізувати розмовні структуру «How Are You?» та відповідь на неї «Im Fine/Great/Ok», ознайомити учнів про правила культурної поведінки в суспільствіта норми взаємовідносин між людьми.

Обладнання: іграшковий коник, м’яч,  аудіозапис пісні «Hi! How Are You?», аудіо програвач.

Хід уроку

 

Pre-Listening Activity

  1.                  Активізація і повторення раніше вивченого матеріалу «Hello!», «What’s your name?», «My Name is…», за допомогою гри з мячем. Учні ловлять м’яч і представляють себе. Можна також розігрувати знайомство із іграшкою, що викликає більшу зацікавленість в учнів.
  2.                  Демонстрація нового матеріалу. Іграшковий коник «запитує» в учителя «How Are You?», а вчитель, за допомогою жестів та міміки демонструє свій стан, озвучуючи «Im Fine», «Im  Great», «Im Ok».
  3.                  Бесіда з учнями, вони висувають свої висновки на основі побаченого і почутого, і формулюють самостійно тему уроку.
  4.                  Активізація розмовної структури. Учитель запитує, як справи, а учні, показують жестами, і озвучують відповідь на питання.

Active Listening

Прослухайте пісню, і показуйте жестами та мімікою, кожного разу, коли почуєте відповідь «Im Fine», «Im  Great», «Im Ok».

Пісня «Hi! How Are You?» . [ 22, 11]

Post-Listening Activity

  1.                     Тренування вживання конструкції «Hi! How are you? »,  кількаразове повторення колективно та індивідуально.
  2.                     Під час другого прослуховування пісні клас поділяється на 2 групи:

- перша група підспівує частину пісні, в якій потрібно запитувати, як справи : «Hi! How are you? »;

- друга група підспівує ту частину пісні, де потрібно відповідати на запитання : «Im Fine», «Im Great!», «Im OK!».

3. Якщо у групі велика кількість учнів, їх можна поділити на 3 групи,за якими будуть відповідно закріплені слова в пісні: 1 група відповідає : «Im Fine», 2 група - «Im Great!», 3 група, відповідно, - «Im OK!», а запитувати їх може або учитель, або іграшковий герой, або один із учнів.

4. Після кількаразового прослуховування учні можуть працювати у парах та імітувати знайомство між собою, використовуючи раніше як раніше вивчені структури, так і фрази, які вони опрацювали на уроці. Для урізноманітнення уроку можна дітям взяти своє іграшки і знайомити їх із іграшками однокласників. Таким чином, учням цікавіше буде шукати собі нового партнера для знайомства.

5.Фізкультхвилинка – пісня  з рухами  «No Yes Thank You»

No,no,  no

Yes ,yes, yes

Please, рlease, рlease

No,no, no

Yes,yes,yes

Please, рlease, рlease .

 

Thank you!Thank you!  Thank you!

Tank you! Thank you! Thank you!

Tank you! Thank you! Thank you!

Tank you !  (повторюють пісню 2 рази).

 

 

 

 

 

 

 

Підведення підсумків уроку.

 

 

 

Тема уроку: «Цемоя сімя»

Цілі уроку: представити нові лексичні одиниці з теми «Му Family» і навчити учнів застосовувати їх у мовленні, розвивати уміння школярів сприймати та відтворювати пісні англійською мовою, розвивати навички аудіювання та діалогічного мовлення , уяву, образне мислення, виховувати повагу до членів  родини.

Обладнання: аудіо програвач, аудіо запис пісні «This is My Family», іграшковий коник, картки із зображенням сімї.

Хід уроку

 

 

Pre-Listening Activity

  1.                     Вчитель ознайомлює учнів з новою розмовною структурою : «Nice to Meet You», по черзі підходячи і вітаючись з кожним учнем. Таким чином, активізуються раніше вивчені структури для знайомства. Дуже добре учнями сприймається гра для знайомства «Хто сьогодні прийшов до нас у гості?», під час якої спершу іграшковий коник, а потім учні по черзі заходять до класу і представляють себе, а решта учнів відповідають: «Nice to Meet You!»
  2.                     Робота з наочними картками або фото, на яких зображені члени сімї. Учитель вказує на малюнки і по черзі називає героїв малюнків: «This is a Mother», «This is a Father», «This is a Sister», «This is a Brother», а учні здогадуються, про кого йдеться і повторюють за учителем нові слова.

 

Active Listening

 

Прослухайте пісню і назвіть членів сімї, про яких ітиметься у пісні:

“The Family Song” [ 22, 29 ]

 

Post-Listening Activity

  1.                     Під час другого слухання один з учнів виходить до дошки і показує на фото, про кого співається.
  2.                     Фонетична зарядка. Учні беруть дзеркальця і тренують вимову звука [ http://4flaga.ru/sounds/th1.gif ], а потім по черзі називають вимовляють фрази: «This is a Mother», «This is a Father», «This is a Sister», «This is a Brother». Учитель уважно слідкує за правильністю вимови усіх звуків.
  3.                     Інсценізація пісні. Обирається 4 учнів з класу. Які будуть грати відповідно ролі тата, мами, брата і сестри. Вони співають відповідно свої слова із пісні, а решта учнів представляють їх та вітаються з ними ( учні співають по черзі: «This is My Mother», «This is My Father», «This is my Sister», «This is My Brother», а «актори » співають по черзі «Nice to Meet You!»)
  4.                     Після кількаразового прослуховування і виконання пісні самостійно, учням дається завдання намалювати свою сімю і представити її, використовуючи вивчені на уроці конструкції.

 

Підведення підсумків уроку.

                                                                                       

 

 

                                                                                                                                                                         

 

 

doc
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
3142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку