24 липня о 18:00Вебінар: Методи фасилітації для планування та реалізації STEM-проектів і не тільки

Математична година на тему "Капітал думок і відсотки."

Про матеріал

Математична година проводиться для закріплення знань та умінь про відсотки, їх практичного застосування у нестандартних умовах та для реалізації й розкриття наскрізної лінії "Підприємливість та фінансова грамотність."

Перегляд файлу

Математична година «Капітал думок і відсотки»                                                          (для учнів 5 і 6 класів).                                                                                                                              Хід години.

 

І. Психологічна хвилина «Чим вимірюється успіх».                  Хто хотів би досягти успіху? Всі? А що це таке – «успіх»? (Успіх – це не просто «поталанило», «пощастило», а це певні досягнення, обов’язково пов’язані з прикладанням зусиль).                                           А чим вимірюється успіх? Кілограмами? Метрами? Кількістю модного одягу? Майном? Розміром зарплати? Ті, хто так вважає рано чи пізно бачить, що помиляються. А можливо, успіх вимірюється оцінками? Ті , хто вважає, що самі оцінки – то вже успіх, потрапляють у рабство оцінок. Ви чули про таке? Там можуть опинитися і ті, хто добре вчиться, і ті, хто погано. (Обговорення того, що до школи діти приходять не по оцінки, а по знання).                                                        - Уявіть, що навчання в школі, як довгий шлях – шлях до знань. Ви тільки почали йти ним. Добре вивчили  матеріал, і вчитель відмітив ваш великий крок на цьому шляху «дванадцяткою». Ви полінувалися. Не підготовились добре, або чогось не зрозуміли і не намагались добре розібратись – зробили невеликий крок – його відмітили «пятіркою». А, можливо, ви взагалі нічого не робили, не просувались уперед, тупцювали на місці – і це було відмічено «одиницею». Таким чином, оцінки – це не більше, ніж відмітки на шляху знань. І важливо не те, чим вас відмічали. А куди ви насправді дійшли.

 12           

     1   5  1                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

 - Подивіться на цю лінію. Як зробити її коротшою? (Діти , як правило, пропонують її стерти, відрізати, відпиляти та  інше).                                                                                                                                                          - Подивіться, як я її зробила коротшою. (Домалювала внизу довшу лінію).                                                        - Перша лінія стала коротшою? Давайте ніколи не будемо намагатися зменшувати, стирати, відрізати чужий успіх. Краще продовжуватимемо свою лінію будемо збільшувати свої досягнення та знання і не будемо давати місця заздрості.

 

ІІ. Гра «Підказка».      

Не забувайте, діти, що до школи ви прийшли не по оцінки, а по знання. В економіці знання вважають важливим ресурсом. Знання дають капітал, матеріальний та моральний добробут. А зараз ви з матимете можливість показати свої знання, беручи участь у грі «Підказка».                                          Вам загадується слово, яке якимсь чином пов’язане з темою сьогоднішнього заняття. Чим менше підказок ви використаєте, тим більше балів одержите.                                                                                    1. Приплата до боргу. (8 балів).                                                                                                                              2. Що росте без повітря, води і коріння? (7 балів).                                                                                                  3. Його можна виразити у вигляді звичайного і десяткового дробу. (6 балів).                                          4. Воно має дві назви. (5 балів).                                                                                                                              5. Зміна величини часто характеризується за його допомогою (4 бали).                                                        6. Їх старанно рахують, коли позичають гроші у банківських установах. (3 бали).                                          7. Їх позначають спеціальним знаком. (2 бали).                                                                                                  8. Це сота частина різних величин. (1 бал).                                                                                                                Відповідь. Процент або відсоток.                                                                                                                              Отже, успіху сьогодні досяг …(учень, який дав правильну відповідь). Привітаємо його оплесками.                                                                                                                                                                                      Один книжник сказав:                                                                                                                                                          - Нехай думки, які ти вичитуєш із книг, будуть основним капіталом, а ті, що народяться в тебе, - відсотками на нього.                                                                                                                                                          Ви сьогодні дізнаєтеся багато нового і повторите вивчене, т. б. поповните свій основний капітал «знання».

 

ІІІ. Розвязування задач і вправ.       

№ 1. Знайти 10% числа. Вказаного на пелюстці квітки. Знайдене число складає 30% того, що має бути на відповідній пелюстці другої квітки.

 

 

 

 

 

 

 № 2. Заповнити пропуски.                        1 коп. становить…………….% від 1 грн.                                                                                                                              1 см становить……………% від 1 м.                                                                                                                              15 коп. становить………..% від 1 грн.                                                                                                                              43 см становить………% від 1 м.                                                                                                                              № 3. Скільки відсотків становить 0,73 від числа?                                                                                                  № 4.Яку частину становить 65 % від нього?                                                                                                                № 5.Накреслити прямокутник зі сторонами 3см і 10 см та заштрихувати 30% площі прямокутника.                                                                                                                                                                                      Розв’язання.                                                                                                                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Площа прямокутника: 3*10=30 (см).                     2. 100% становить 30 см.                                                                                                                              3. 30:100=0,3 (см)- становить 1%.                                                                                                                4. 0,3*30=9 (см)- становлять 30%.                                                                                                  Відповідь. 30% становлять 9 см.                                                                                                                              № 6. Чому дорівнює 20% від 20% ?

 

ІІІ. Ділова гра «У банківській установі».                    Кожен учень 6 класу виступає у ролі працівника банку, а кожен учень 5 класу – у ролі вкладника цього банку. Учень 5 класу підходить до учня 6 класу із умовою задачі про вклад грошей у банк. Учень 6 класу її розв’язує, т. б. дає відповідь на поставлене запитання.                                           Наприклад.                                                                                                                                                                        №1. Банк нараховує вкладникам 15% річних Скільки грошей потрібно покласти , щоб через рік дістати 1150 грн.?                                                                                                                                                                        Розвязання.                                                                                                                                                                        Суму грошей, яку вкладник кладе в банк, приймемо за 100%.                                                                      1. 100%+15%=115% - становить 1150 грн.                                                                                                                2. 1150:115= 10 (грн..) – становить 1%.                                                                                                                3. 10*100=1000 (грн..) – потрібно покласти.                                                                                                                Відповідь. 1000 грн.                                                                                                                                                          №2. У банк, який платить 13% річних, покладено 15000 грн. В яку суму перетвориться цей вклад через рік?                                                                                                                                                                        Ось ви побували у ролі працівника банківської установи і вкладника, одержавши відповіді на питання про величину вкладу і відсотки до нього. Але у банківських установах, а також на виробництві, для економії часу, користуються спеціальними таблицями для відсоткових розрахунків.                                                                                                                                                                                      Ознайомтеся зі зразком такої таблиці.                                                                                                                Таблиця для обчислення відсотків.                                                                                                                                                                                                                                                            

 

1

2

3

4

 

70

71

 

100

1%

0,01

0,02

0,03

0,04

 

0,70

0,71

 

1

2%

0,02

0,04

0,06

0,08

 

1,4

1.4 2

 

2

3%

0,03

0, 06

0,09

0,12

 

2,1

2,13

 

3

4%

0,04

0,08

0.12

0,16

 

2,8

2,82

 

4

5%

0.05

0.10

0, 15

0.20

 

3,5

3,51

 

5

6%

0,06

0,12

0.18

0,24

 

4,2

4,26

 

6

  

 Учитель наводить кілька прикладів на обчислення процентів за таблицею.                  № 1. Знайти 2% від 700.                                                                                                                                            Такого числа у таблиці немає, але є число 70, два відсотки від якого становить 1,4. Отже, від 700 два відсотки будуть становити число в 10 разів більше. Тобто 14.                                                                      № 2. Знайти 3% від 720.                                                                                                                                            Обчислення здійснюються у такій послідовності:                                                                                                  3 % від 700 -21.                                                                                                                                                          3 % від 20 – 0,6.                                                                                                                                                          …………………………………….                                                                                                                                            Разом           21,6.

 

ІY. Тестування.                        Сьогодні ми багато говорили про гроші. Без них не можна уявити життя сучасної людини.                            З наведеного  тут списку відповідей, виберіть ту, яка на ваш погляд, найправильніша і поставте її на перше місце. Наступну за правильністю відповідь поставте на друге місце. І так далі, поки не пронумеруєте усі відповіді.                                                                                                                                            Гроші найбільше потрібні для:                                                                                                                              - виплати податків і штрафів;                                                                                                                                            - покупки предметів розкоші;                                                                                                                                            - допомоги бідним;                                                                                                                                                          - вимірювання вартості товарів;                                                                                                                              - того, щоб їх колекціонувати;                                                                                                                                            - покупки товарів першої необхідності;                                                                                                                - оплати праці (виплата зарплати);                                                                                                                              - оплат послуг (світло, вода, телефон,…);                                                                                                                - накопичення багатства;                                                                                                                                            - оплати розваг (дискотека, цирк,…);                                                                                                                              - отримання знань (платні уроки, книги, газети,…);                                                                                                  - духовного розвитку (художня література, театр,…).

 

Y. «Грошові задачі». 

№ 1.Чи можна із 40 грн. зробити 60 грн.?                      З каси, в якій було 40 грн., забрали гроші за 4 рази так:                                                                                    - першого разу взяли 10 грн., залишилося 30 грн.;                                                                                                  - вдруге взяли 10 грн., залишилося 20 грн.;                                                                                                                - втретє взяли 10 грн., залишилося 10 грн.;                                                                                                                - вчетверте взяли 10 грн., залишилося 0 грн..                                                                                                                ………………………………………………………………………………………………………………                                                        Разом:                   40 грн.                           60 грн.                                                                                                                Звідки взялося 20 грн.?                                                                                                                                            Відповідь. Сума остач не дорівнює сумі вилучень.                                                                                                  № 2. Австрійський спосіб віднімання.                                                                                                                              Записавши на дошці дію віднімання: 10грн.-3 грн.59 коп.=1коп.+40 коп. + 6 грн., учитель запитує в учнів. Як слід розуміти цей запис? Чи відомий їм такий спосіб віднімання, який іноді називають австрійським? Тепер ним широко користуються касири.  Якщо ви дали в касу 10 грн., а ваша покупка коштує 3 грн.59 коп., то касир дає вам здачу так: спочатку 1 коп., при цьому промовляє «60 коп.», а потім дає 40 коп. і каже «4 грн.» і, нарешті, дає 6 грн. і каже «10 грн.».

YІ.  Розв’язування кросвордів і головоломок.       Учням 5 класу потрібно розгадати математичну головоломку, а 6 класу – кросворд.                                          Математична головоломка.                                                                                                                              В3сі слова цієї головоломки починаються з літери «в». Вони означають математичні терміни або назви одиниць вимірювання різних величин.

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

1

В

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Це слово пов’язане з великим проміжком часу. (Вік).                   2. Його записують за допомогою букв, цифр, знаків дій. (Вираз).                                                                      3. Одиниця вимірювання швидкості морських суден. (Вузол).                                                                      4. Давня одиниця вимірювання довжини, що означає «ходити на далекі відстані».(Верста).              5. Їх має прямокутний паралелепіпед . (Виміри).                                                                                                  6. Назва компоненти  при дії віднімання. (Відємник).                                                                                    7. Назвати одним слово: час, температура. Довжина, площа,… (Величини).                                                        8. Назва 1/100 величини. (Відсоток).                                                                                                                              9. Частина прямої, яка міститься між двома точками взятими на ній. (Відрізок).                                                        Розгадайте кросворд.                                                                                                                                            У зафарбованих клітинках ви прочитаєте  назву математичного терміну.

1

В

 

 

 

2

І

 

 

 

 

3

Д

 

 

 

4

С

 

 

 

 

 

 

5

О

 

 

 

 

 

6

Т

 

 

 

 

7

О

 

 

 

 

 

8

К

 

 

 

1.Координатна пряма, на якій можна зобразити додатні, від’ємні числа і нуль.(Вісь).              2. Буква латинського алфавіту, якою позначають вісь ординат. (Ігрек).                                          3. 1/6 чи 5,87. (Дріб).                                                                                                                                            4. Добуток кількох  рівних множників. (Степінь).                                                                                    5. Вони є для чисел 2, 3, 5, 9 та 10. (Ознаки).                                                                                                  6. Найпростіша геометрична фігура. (Точка).                                                                                                  7. Неї можуть дістати, коли ділять натуральне число на натуральне. (Остача).                            8. Його утворюють два промені, що мають спільний початок. (Кут).

YІІ. Підсумок.                         Ось і закінчилася математична година. Ми зробили маленький крок на шляху застосування математичних знань до вирішення практичних завдань.                                                                                                                Математика – кібернетика,                                                                                                                                            Математика – кораблі,                                                                                                                                            Математика – мова техніки,                                                                                                                                            Математика – рух Землі,                                                                                                                                            Математика – філософія,                                                                                                                                            Математика – зореліт,                                                                                                                                                          Математика – мова Всесвіту,                                                                                                                                            Математика – це політ,                                                                                                                                            Математика – літочислення,                                                                                                                                             Математика – майбуття,                                                                                                                                            Математика – мова чисельна,                                                                                                                                            Математика – сприйняття,                                                                                                                                            Математика – око хімії,                                                                                                                                            Математика – відкриття,                                                                                                                                            Математика – мова істини,                                                                                                                                            Математика – це життя.                                                                                                                                                          Марія Будзінська.                                                                                                                Мудрець сказав: дві людини, які обмінялися золотими монетами ,не стали багатшими. Але якщо вони обмінялися думками. То кожний з них стає вдвоє багатшим. Адже обидва стали тепер розумніші.                                                                                                                                                                                      Проста ця притча, але зміст її – глибокий. Обмінюючись думками, ідеями, досвідом, знаннями, люди нічого не втрачають. А багато чого набувають: нові знання.                                                        Навчившись тому, що нагромаджено в скарбниці знань, люди роблять до неї і свій внесок, щоб помножити багатства для тих, хто прийде потім. Я надіюсь, що кожен із вас теж зробить свій внесок у розвиток нашої держави у майбутньому.

Використана література.          1. Бобровик М, П., Журбас М. О. Наочне приладдя з математики –К.: Рад. шк.., 1968.                            2. Гордієнко В. М., Алексейчук Ф. В. Уроки математики в 6 класі. – Камянець-Подільський: Абетка, 2000.                                                                                                                                                                                      3. Долоньки, № 5 (13), 2001.                                                                                                                                            4. Кухар В. М., Барничка Ю.Ю. Цікава математика у 4 і5 класах К.: Рад.шк., 1975.                                          5. Побірченко Неля. Економічна психологія в початковій  освіті школярів.// Пачаткова школа, № 1, 1999.                                                                                                                                                                          

,

 

 

 

   

        

                                                                                                                                       

docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку