Розробка уроку з математики у 6 класі за темою: "Паралельні та перпендикулярні прямі". Для закріплення теми пропонується написати самостійну роботу та доповнити знаннями про паралельні прямі на кубі та сфері, а також ознайомленням з зоровими та оптичними іллюзіями.
Розробка уроку з математики, 6 кл. Вчитель: Ганенко Вікторія Леонідівна
Тема: Паралельні та перпендикулярні прямі.
Мета: Закріпити знання учнів про паралельні та перпендикулярні прямі. Розширити світогляд учнів та зацікавити до вивчення математики. Виховувати позитивне ставлення до навчально-пізнавальної діяльності.
Обладнання: картки для самостійної роботи, роздатковий матеріал «Оптичні ілюзії», картки для побудови «Черв’ячки».
Тип уроку: вдосконалення вмінь та знань.
Хід уроку:
«Є лише один спосіб зробити Велику роботу – полюбити її». Стів Джобс.
«Предмет математики такий серйозний, що корисно не нехтувати нагодою робити його трохи цікавим». Блез Паскаль.
Проглянути побудови в зошитах, поки учні пишуть самостійну роботу.
Роздати картки з завданнями самостійної роботи.
І варіант
1)Які прямі називаються паралельними?Як позначаються?
2)Назвати всі пари паралельних прямих з рисунку.
3)Побудувати дві паралельні прямі.
4)Накресліть гострий кут АОВ. В середині нього поставте точку С і через неї проведіть дві прямі перпендикулярні сторонам кута АОВ.
5)Побудуйте пряму а і т. А, що не лежить на цій прямій. Проведіть пряму, що проходить через т. А і перпендикулярна прямій а. Виміряйте відстань від точки до прямої.
6)Накресліть трикутник і проведіть через кожну вершину пряму, паралельну протилежній стороні.
7)Накресліть чотирикутник, у якого дві сторони паралельні, а дві інші не паралельні.
ІІ варіант
1) Які прямі називаються перпендикулярними?Як позначаються?
2) Назвати всі пари перпендикулярних прямих з рисунку.
3) Побудувати дві перпендикулярні прямі.
4) Накресліть гострий кут АОВ. В середині нього поставте точку С і через неї проведіть дві прямі паралельні сторонам кута АОВ.
5) Побудуйте пряму а і т. А, що не лежить на цій прямій. Проведіть пряму, що проходить через т. А і паралельна прямій а. Виміряйте відстань між отриманими прямими.
6) Накресліть трикутник і проведіть через кожну вершину пряму, перпендикулярну протилежній стороні.
7) Накресліть чотирикутник, у якого є паралельні та перпендикулярні сторони.
Назва паралельних прямих походить від грецького слова «параллелос», що означає «йдуть поруч».
Чому у визначенні паралельних прямих дуже важливо сказати, що ми говоримо про прямі, що лежать на одній площині? Тому, що тоді, коли прямі не лежать на одній площині, вони можуть не перетинатися і не бути паралельними.Рис.1.
Цікавий приклад отримуємо, розглядаючи прямі на поверхні кулі (не на площині). Якщо уявити кулю досить великою, то в якомусь місці прямі можуть бути паралельними, але насправді вони перетинаються в точках, які називають полюсами кулі. Рис.2.
Але для прямих, що лежать на одній площині, завжди справедливо, що точки перетину немає. Рис.3.
Рис. 1 Рис.2 Рис.3
Оптична ілюзія (зорова ілюзія) — помилка в сприйнятті людиною зорового образу (місячна ілюзія, невірна оцінка довжини відрізків, величини кутів або кольору зображеного об'єкта, ілюзії руху, «ілюзія відсутності об'єкта), а також через фізичні причини («Плескатий Місяць», «зламана ложка» у склянці з водою). Причини оптичних ілюзій досліджують як з погляду фізіології зору, так і в рамках вивчення психології зорового сприйняття. (Роздатковий матеріал – роздруковки з оптичними ілюзіями)
Робота в парі. Роздаються картки «Черв’ячки». Пояснення:через зафарбовану точку провести пряму паралельну черв’ячку, через не зафарбовану (виколоту) точку – пряму перпендикулярну черв’ячку.
Зараз декілька бажаючих постараються назвати колір кожного слова, а не прочитати саме слово.
Жовтий синій оранжевий
чорний червоний зелений
рожевий жовтий червоний
оранжевий зелений чорний
синій червоний рожевий
зелений синій оранжевий
Що пригадали? Що дізнались нового? Що сподобалось?
Домашнє завдання.
Підібрати цікавий матеріал з математики. (Завдання, задача, малюнок, факти або інше).