Математична гра «8 х 9»

Про матеріал
Поглибити знання учнів з математики, сприяти виникненню внутрішніх мотивів навчання, вибору подальшої профілізації навчання; показати зв`язок математики з іншими науками;
Перегляд файлу

Математична гра

«8 х 9»

Мета: Поглибити знання учнів з математики, сприяти виникненню внутрішніх мотивів навчання, вибору подальшої профілізації навчання; показати зв`язок математики з іншими науками;

 психологічно розвантажити учнів, що відчувають певні труднощі при вивченні предметів природничого циклу;

забезпечити зацікавленість учнів; виховувати інтерес до вивчення точних наук, сприяти підвищенню загальної культури учнів.

Форма проведення: гра - змагання.

Учасники: учні 8 та 9 класів

З усіх втрат, втрата часу – найбільша( Григорій Сковорода)

Знання збираються по краплині, як вода в долині (українське прислів`я)

 

Вступне слово вчителя.

 Ми живемо в 3 тисячолітті! В час визначних відкриттів і досягнень людства. Багато що знаємо, багато чого уміємо. «Все є число»,- сказав Піфагор, що жив у VI ст. до н.е. Значить, як у минулому, так і в майбутньому, без математики не обійтися. До вітального слова запрошуємо Царицю наук – Математику.

 

 Математика. Вітаю вас друзі! Бачу, бачу, що зібралося тут чисельне товариство. Дуже приємно, що ви так шануєте математику, що дружно прийшли на свято. Всі любителі математики нашої школи, а я думаю, що вони становлять п’ять п’ятих, з великим нетерпінням чекали цього дня. І ось цей день настав. Шановні вчителі математики, вельмишановна адміністрація і весь педагогічний і учнівський колектив! Вітаю вас у стінах рідної школи. Мої любі шанувальники! Запрошуємо вас у чарівну країну – Математику. Сьогодні ми будемо мандрувати її нескінченними просторами, знайомитись з її великими вміннями і надбаннями. Вирушаємо в путь! Нас очікують чудові речі.

Відеозапис «Історія виникнення чисел»

2-й ведучий. Звучить музика, і здається, що може бути спільного між математикою і музикою, між сухими формулами і божественними звуками? А виявляється, є. Ви замислювалися коли-небудь над тим, що за предмет – математика? Ось, наприклад, що вивчає астрономія?

1-й ведучий. Зірки.

2-й ведучий. Вони реально існують?

1-й ведучий. Так.

2-й ведучий. Що вивчає біологія?

1-й ведучий. Навколишній світ, тварини, рослини.

2-й ведучий. Вони реально існують?

1-й ведучий. Так.

2-й ведучий. Що ж вивчає математика?

1-й ведучий. Числа. Геометричні форми.

2 Ведучий. Вони реально існують? До них можна доторкнутися?

1-й ведучий. Ні.

2-й ведучий. Значить, математика займається речами, яких насправді немає?!

1-й ведучий. Значить, це наука, існуюча тільки в людських думках. Наука, створена розумом людини. І здається чимось надприродним, бо за допомогою формул можна розрахувати політ космічного корабля, «економічну ситуацію» в країні, погоду «на завтра», описати звучання нот в мелодії.

2-й ведучий. „Предмет "математика" настільки серйозний, що корисно не упускати випадку зробити його трохи цікавим", - писав видатний учений XVII століття Паскаль. І хоча математика здається багато чим серйозною, і навіть нудною наукою, іноді і в ній прослизає пустотлива усмішка.

Відеопрезентація  «Математика навколо нас»

 

1-й ведучий. А зараз до слова запрошуємо Всезнайка, професора природничих наук.

Професор Всезнайка.

Вельмишановні учні! Ви вчите математику і робите перший крок у велику науку. Власне ви це зробили вже тоді, коли дізналися: один додати один – буде два, два помножити на два буде чотири.

Ви це вчили у першому класі? Абсолютно правильно. Перший клас – це такий клас, в якому все вчать, а потім лише повторюють, тільки дещо у складнішій формі, аж поки не стануть математиками. А тоді знову повторюють.

Дорогі учні, не лякайтесь прірви премудрості. Не лякайтесь навіть тоді, коли у вас у голові почнуть битися ікси з ігреками. Це з багатьма бувало, навіть з академіками, коли вони ходили до школи. Потім все стане на свої місця. Буває, вчитель ставить двійку в журналі. Але навіть славетні математики одержували двійки у школі з математики. Це я вам точно говорю. Головне, повторюю, не лякайтесь.

Бажаю вам, дорогі друзі, шановні майбутні академіки, успіхів у вивченні славетної  Математики!

Ведуча. Що ж, час розпочинати інтелектуальну математичну  гру – « 8 х 9». Хто розумніший – восьмикласники чи дев’ятикласники ? І сьогодні ми дамо відповідь на це запитання. Отже, вітаємо команди восьмикласників та дев’ятикласників. Давайте домовимось – за мною  об’єктивність, за Вами – цікавий двобій ерудованості, логіки, інтелекту. І нехай переможуть  найсильніші!

Пояснення: У грі беруть участь дві команди . Дуель команд ділиться на чотири раунди, що складаються з різних конкурсів. Переможець визначається у фінальному раунді, де бали переможця зростають удвічі.

Отже, починаємо.

«Розминка»
Гравці відповідають на 10 запитань, ставлячи літеру відповіді, яку вони вважають правильною в оціночний бланк після того, як ведучий прочитає запитання.
За правильну відповідь надається 1 бал.

Завдання для конкурсу «Розминка»

1. Одиницею маси є:

а) 1ц; б) 1л; в) 1км; г) 1а.

2. Кут, градусна міра якого 30º, називається:

а) тупим; б) прямим; в) гострим; г) розгорнутим.

3. Хто з наступних відомих математиків, зробивши  неоціненний внесок в її розвиток, є нашим співвітчизником?

а) Піфагор; б) Лобачевский; в) Остроградський; г) Декарт.

4. Чому дорівнює площа квадрата зі стороною 10 см?

 а) 40 см; б) 100кв.см; в) 80м; г) 60см. кв.

5. Наші пращури для вимірювання маси тіла використовували інші одиниці, ніж ми. Назви деяких нам відомі і зараз. Але означають вони інше. Раніше гривня була не грошовою одиницею, а мірою маси тіл. Яка вага гривні?

а) 25кг; б) 400г; в) 16кг; г) 4г.

6. Яке число вважалося раніше щасливим?

а) 1; б) 2; в) 7; г)12

7. Одиницею часу є:

а) 1км/год; б) 1 доба; в) 1см; г) 1а.

8. Скільки граней має новий шестигранний олівець?

а) 8; б) 6; в) 3; г) 12.

9. Мінімальний елемент зображення монітора комп`ютера:

 а) байкер; б) кронштейн; в) штепсель; г) піксель.

10. На уроці фізкультури учні стали на відстані 1м один від одного. Весь ряд

склав 25м. Скільки було учнів?

а) 24; б) 25; в) 26; г) 27.

1 вед.(збирає бланки відповідей і віддає їх журі)

 Шановне журі, оцініть, будь ласка, наших гравців. А ми, поки є час послухаємо казку – головоломку " Сімнадцять верблюдів"

 

Це було давно. Жив в аулі старий Мокша. Було у нього троє синів. Коли Мокша помер, він залишив спадщину — 17 верблюдів і заповів розділити їх так: старшому сину віддати половину стада, середньому одну третину, а молодшому - одну дев'яту частину стада. Причому умову висунув таку:жодноговерблюда не різати.

Поховали діти батька і почали ділити спадщину. Ділили, ділили, але розділити не змогли. Старший вимагає собі половину стада — І7 навпіл, тобто 8,5; як же верблюда навпіл розділити? Середній син вимагає свою частину; одну третину від 17 — 5,75 верблюда; знову не виходить! Та й молодший не хоче поступатись; вимагає дев'яту частку стада - 1,88 верблюда.

Довго сперечалися брати, а вирішити нічого не змогли. У цей час на верблюді по аулу проїжджав старий чоловік. Під'їхав до братів та й питає:

—Про що ви сперечаєтесь, діти? Йому розповіли. Посміхнувся лукаво старий і говорить:

— Я поділю!

І поділив спадщину. Усі троє братів залишились задоволеними, а старий сів на свого верблюда і поїхав далі.

Як мудрий старець розділив верблюдів?

 

Відповідь. Старий додав до 17 верблюдів свого. Потім стадо у І8 верблюдів він розділив на 2 частини і 9 верблюдів віддав старшому сину. Потім 18 розділив на З і 6 верблюдів віддав середньому сину. І нарешті 18 поділив на 9, 2 верблюди дістались меншому сину. Таким чином  він дуже мудро розділив 17 верблюдів між синами (9 + 6 + 2 =17). А на своєму верблюді поїхав додому.

 

2 ведучий. Слово для оголошення результатів «Розминки» надається журі.

 

Раунд  1 «Збери літери»

 

Ведуча. На одяг гравців прикріплені аркуші, на яких написані літери. Гравцям потрібно з цих літер скласти слова, що є відповідями на поставлені запитання. Відповідь зараховують, якщо гравці вишукувалися в ряд, і слово читається правильно. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал. На все дається 2 хвилини.

Запитання для восьмикласників:

(К, Д), (Р, Т), (У, А), (Г, И)

Вони бувають суміжними, вертикальними, відповідними. (Кути)

Що об’єднює хронологічну таблицю з історії з математикою? (Дати)

Буває, що коли виконують домашнє завдання, то до математики вони не доходять? (Руки)

Яке слово пропущене в прислів’ї: «Куди голова задумала, то… й ноги несуть»? (Туди)

Запитання для дев’ятикласників:

(Т, О), (І, К), (Л, Р), (О, Д)

 

Фігура, що складається з усіх точок площини, рівновіддалених від однієї точки. (Коло)

Пора року, коли можна відпочити від математики. (Літо)

Про виконання домашнього завдання з математики говорять приказку: «Зробив … - гуляй сміло» (Діло)

Як можна назвати одним словом трьох учнів, які розв’язують задачі біля дошки? (Тріо)

 

Ведуча. Журі підраховує результати першого раунду, а в нас –

математичний  фокус    "Скільки вам років?".

 Ведучий звертається до присутніх: «Не хочете відповісти? Ну, добре, скажіть мені тільки, скільки буде, якщо від числа, в 10 раз більшого, ніж число ваших років, відняти добуток якого-небудь одноцифрового числа на 9».

Діставши відповідь ведучий говорить: «Дякую! Тепер я знаю, скільки вам років. Ви народились у...».

Відгадування. Від здобутого результату треба відокремити число одиниць і додати його до числа, що залишилося після відокремлення.

Нехай учневі 17 років і він виконав такі операції: 17 • 10 — 4х9 = 134. Почувши цей результат, ведучий додає числа 13 і 4 і дізнається, що учневі 17 років. Звичайно, після цього «відгадати» рік народження учня неважко.

 

Ведуча.  Шановне журі, скільки балів одержали команди?

Журі.  Рахунок__________ На користь_______.

 

Раунд 2

«Вірю - не вірю»

Ведуча. Другий конкурс «Вірю - не вірю». Кожній команді по черзі читатиму твердження, а члени команди повинні вирішити – правдиве воно чи ні. За кожне правильно вгадане твердження команда отримає 1 бал. Час відгадування – 3 хвилини.

Ведуча. Твердження для команди « 8»:

1.Вірите, що Шарль Перро, автор «Червоної шапочки», написав казку «Любов циркуля та лінійки»? (так, є така казка)

2. Вірите, що іспанського математика Паоло Вальмеса за те, що він розв'язав рівняння четвертого степеня, спалили на вогнищі. (Так. Він був першою людиною, яка змогла розв'язати рівняння четвертого степеня)

3.Чи вірите ви, що кути паралелограма, прилеглі до однієї сторони дорівнюють 40  і 120º? (Не вірю, сума внутрішніх односторонніх кутів дорівнює 180º).

4. Чи вірите ви, що у довільного рівнобедреного трикутника з кутом 60º бічна сторона дорівнює основі? ( вірю)

5.Лінійне рівняння завжди має лише один корінь? (Ні)

6. Фалес був уболівальником і помер на трибуні Олімпійського стадіону під час бою Піфагора? (Так)

7. Бісектриса трикутника ділить протилежну сторону навпіл? (Ні)

 

Ведуча.  Твердження для команди « 9 »:

1. Чи вірите ви, що Рене Декарт першим запропонував метод нумерації крісел в театрі по рядах і місцях? (Так. Аристократи-театрали, навіть, просили короля нагородити вченого, та король відповів:»Так, те, що винайшов Декарт - чудово, так, це заслуговує на орден! Але дать його філософу!? Ні, це вже занадто!)

2. Чи вірите ви, що якщо кожного дня по десять годин переписувати праці Леонардо Ейлера, не вистачить і 76 років? (Так. Зібрання його праць становлять 75 великих томів. Про нього говорили, що він «рахує так, як люди дихають»)

3. Вірите, що Піфагор приймав участь в кулачному бою на 58 Олімпіаді? (Так. Він був чемпіоном з цього виду спорту )

4. Будь-який прямокутник має рівні діагоналі.  (Так)

5. Квадрат від’ємного числа є числом від’ємним. (Ні)

6. Найменше натуральне число нуль? (Ні)

7. Сума гострих кутів прямокутного трикутника дорівнює 90. (Так)

 

Ведучий.А зараз конкурс для вболівальників.

 «Поміркуємо логічно»

Умови конкурсу - гравцям буде запропоновано 2 запитання з логічним навантаженням. Отримує бал той, хто правильно за відведений час виконає завдання.

Практичне завдання. За 1 хвилину ви повинні перекласти одного сірника так, щоб рівність стала правильною. Завдання оцінюється в 1 бал.
V – V = V
Відповідь: X – V = V

 

Магічний квадрат. За 1хвилину вам необхідно розгадати числовий ребус. В порожні клітинки магічного квадрату допишіть числа так, щоб сума чисел по всіх горизонтальних, вертикальних рядках і по двох діагоналях дорівнювалась 15. Завдання оцінюється в 2 бали.

 

9

4

 

 

3

6

 

 

 

Ведучий.  Шановне журі, скільки балів одержали команди?

Журі.  Я дізналася дуже багато цікавих фактів, і рада вашим успіхам.  Рахунок__________ На користь_______.

 

Раунд 3 «Хто я?»

 

Ведуча. Зараз ми переходимо до конкурсу  «Хто я?». Один із гравців команди отримає картинку, правда він її бачити не буде (бачитимуть зображення члени команди, воно буде спроектоване на екран позаду учасника ), на якій може бути предмет, або людина, які мають відношення до математики.

Завдання учасника - вгадати, що це за предмет чи персонаж, ставлячи до членів команди запитання, на які вони можуть відповідати лише «так» або «ні». Час на відгадування – 2 хвилини.

Почнемо з восьмикласників (Команда відгадує картинку із зображенням транспортира).

Ведуча. Продовжують дев’ятикласники (Команда відгадує картинку із зображенням циркуля

Поки журі підраховує бали, ми трохи відпочинемо. Гра називається «Ой, не можу!»

Гра «Ой, не можу!»

Для перемоги в цій грі треба бути уважними. Запрошую взяти участь у грі 6 гостей. Учасники гри повинні по черзі називати числа натурального ряду за винятком тих, які або діляться на 3, або містять цифру 3. Замість цих чисел треба говорити «Ой, не можу!». Наприклад, 1, 2, ой не можу, 4, 5, ой не можу, ...
Хто порушує правила гри, той вибуває і йде на місце. Так триватиме доти, поки не залишиться один учасник. Він і буде переможцем.

 

Ведуча. Пані Справедливість, хто Вам у цьому конкурсі сподобався більше? Ну і скільки у нас балів?

 

Раунд 4 «Бліц»

 

Ведучий. Наш наступний конкурс «Бліц». Я буду ставити запитання і за 2 хвилини команда має дати якомога більше правильних відповідей. Відповідь має бути лаконічною «Чоловік» або «Жінка».

 Ведуча. Я думаю, Ви не проти, якщо ми розпочнемо з восьмикласників. Отже, хвилина пішла.

Чотирикутник, сторони якого попарно паралельні? (чоловік, паралелограм)

Числовий множник, що стоїть перед буквеним виразом? ( чоловік, коефіцієнт.)

Найбільша сторона прямокутного трикутника? (Жінка, гіпотенуза)

Назва якої держави ховається в математичному виразі а³ ( а в третьому степені)? (Жінка, Куба)

Півпряма, яка має початок, але не має кінця? (чоловік, промінь)

Результат дії додавання? (жінка, сума)

Відрізок, що сполучає вершину і середину протилежної сторони трикутника? (жінка, медіана)

 

Ведуча. Дев’ятикласники, ви готові? Час пішов.

Чотирикутник, у якого тільки дві сторони паралельні? (жінка, трапеція)

Вимірюється в квадратних метрах? (жінка, площа)

Прилад для вимірювання кутів? (чоловік, транспортир)

Яка геометрична фігура потрібна для покарання дітей? ( чоловік, кут)

Що є спільного у словах, рослинах  і рівняннях? (чоловік, корінь)

Яку математичну фігуру носять на голові чоловіка? (чоловік, циліндр)

Результат дії множення (чоловік, добуток)

 

Ведуча. Пані Справедливість, хто у цьому конкурсі був кращим?

 

Суддя. Рахунок__________ На користь_______.

 

Фінал

Ведуча. Щоб визначити переможця проведемо гру – «Показуха». Кожна команда отримує по 3 математичних терміни, які потрібно показати.

1 -Трикутник, його кути;

2 - Пряма, точки А і B, що їй належать;

1 - Квадрат, його діагоналі;

2 - Кут, його бісектрису;

1 - Промінь та йому доповняльний промінь;

2 - Прямокутник, його кути

 

 Слово для оголошення результатів фінального туру та гри в цілому надається журі.(Виступ журі, нагородження переможців та учасників гри).

 

 Вчитель.  Діти! Ви всі сьогодні переможці, всі – молодці! Хтось подолав страх працювати в команді, хтось – перед товаришами, а хтось – перед собою! Ви здобули чергову перемогу над собою і це – найголовніше! Сьогодні дякую всім за чудесне математичне свято і хочу нагадати вам такі слова. Людина подібна до дробу чисельник якого – те гарне, що думають про неї люди. Знаменник – те, що вона думає про себе. То ж чисельник вашого дробу нехай завжди перевищує знаменник. До нових і неповторних математичних конкурсів! Нехай Вам щастить!

docx
Додав(-ла)
Padiak Maria
Додано
24 грудня 2022
Переглядів
866
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку