Математична Масниця. Підсумковий урок у 6 класі.

Про матеріал
Підсумковий урок за темами "Раціональні числа" , "Додавання та віднімання раціональних чисел", "Множення раціональних чисел" з елементами народознавства для учнів 6 класу .
Перегляд файлу

                                                                                    

 Конспект уроку з математики для учнів  класу

                                    

Тема уроку. «Математична Масниця». Додавання, віднімання і множення раціональних чисел

Мета:

-         узагальнити і систематизувати теоретичні і практичні знання учнів про додавання, віднімання і множення  раціональних чисел;

-         розвивати логічне мислення, самостійність,робити висновки;

-         виховувати повагу до українських традицій.

Обладнання: виготовлені з паперу сніжки, таблиця,

Тип уроку: підсумковий інтегрований урок (математика – народознавство)

Форми та методи роботи: робота в парах, самостійна робота, мікрофон, випереджувальні завдання, інсценування.

 

ХІД УРОК

«Ой Масниця, Масниця!

           Яка ти чудна!...

        Якби в тобі було сім неділь,

     А в посту одна!...»

 

І. Вступне слово вчителя

Сьогодні  в нас підсумковий урок з теми «Додавання, віднімання і множення раціональних чисел». Проведемо цей урок під назвою «Математична Масниця».

-                     Чому Масниця? І що це таке?

ІІ. Актуалізація знань

Учениця. 1. За народними звичаями, Масницю святкували на кінець лютого – початку березня за тиждень до Великого посту, і цей тиждень займає, ніби проміжне місце  між зимою та весною . Свято не має чітко  встановленої дати в календарі, а залежить від дати Великодня, яка , як відомо, є змінною.

2. У цей період можна було їсти м’ясну і будь-яку їжу. Якщо зараз їстівним символом  Масниці вважають млинці , то раніше були вареники з сиром, які вживали з маслом та сметаною.

3. У 2021 році  в період масниці в Дніпрі кухарі приготували « рекордного» млинця , який важив 80 кг, а в довжину мав 20 метрів. Досягнення занесли до Книги рекордів України, а велетенський млинець розділили на 4 сотні порцій і пригостили перехожих.

 

Учитель. Цього тижня відзначалася перемога світла і тепла над силами холоду. Люди прощалися з зимою, зимовими святами, залишаючи в пам’яті найкраще. А кожний день  Масниці мав свою назву і проводжувався  відповідними  дійствами.

Щоб дізнатися, як називалися понеділок  і вівторок, ми з  вами пограємо у гру «Сніжки», але спочатку повторимо, що ми знаємо про раціональні числа.

1. Додавати і віднімати від’ємні числа навчилися давньокитайські вчені ще до нашої ери.

2. Індійські математики уявляли собі додатні числа як «Прибуток», а від ємні числа як « Борги».

3. В Європі від’ємні числа почали використовувати, починаючи з 12 століття. Однак ставилися до від’ємних чисел з недовірою, називаючи їх «фіктивними», «абсурдними», «хибними».  «Справжніми числами» вважали лише додатні числа.

4. Цікаві аналогії правила знаків  під час множення цілих чисел , які використовували арабські математики:

Друг мого друга – мій друг.

Друг мого ворога  - мій ворог.

Ворог мого друга – мій ворог.

Ворог мого ворога  - мій друг.

5. Тільки у 17 ст., коли видатний французький математик Рене Декард (1596 – 1650 ) запропонував зображувати від ємні і додатні числа точками координатної прямої, від ємні числа були повністю визнані й стали повноправним атрибутом математики.

«Мікрофон»

  1.               Які числа називаються раціональними?
  2.               Як додати два числа з різними знаками?
  3.               Як додати два від ємні числа?
  4.               Чому дорівнює добуток двох від ємних чисел?
  5.               Чому дорівнює добуток двох чисел з різкими знаками?

 

Проводиться  гра «Сніжки».

Кожен учень одержує сніжинку. 

Учні розв’язують приклади  і визначають літеру за таблицею.

  

         Відгадані літери записуються в порожні клітинки. Номер сніжки відповідає номеру клітинки.

1

2

3

4

5

6

7

 

 

 

 

 

 

 

8

9

10

11

12

13

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання.

1 ) Обчислити:

  1.               -7 + ( -5)                          З
  2.               17 + ( - 3 )                        У
  3.               – 6 – 4                              С
  4.               – 1,2 ( - 3)                     Т
  5.               11 ( - 5 )                        Р
  6.               – 4/9 9/5                        І
  7.               – 0,2 3,1 ( - 5 )          Ч

 

  1.         –4  + ( - 8 )                       З
  2.          16 + ( - 6 )                       А
  3.         2/7 ( - 14/5)                   І
  4.        0,5 ( - 2,7) * ( - 2)          Г
  5.           – 5 11                          Р        
  6.           – 2,3 ( - 2)                   И
  7.           – 7 -  8                            Ш

 

З

Ч

Ш

А

Г

І

И

Р

С

У

Т

-12

3,1

-15

10

2,7

4/5

4,6

- 55

-10

 

14

 

3,6

 

Учитель:

Середа – «Ласунка». Назва говорить сама за себе. У цей день пригощали всякими ласощами. Зараз хтось з вас має можливість  поласувати цукерками, але для цього ви повинні дати правильні відповіді на запитання.

  1. Чи вірите ви, що будь яке натуральне число є цілим? 
  2. Чи вірите ви, що модуль будь якого числа є число додатне?
  3. Чи вірите ви, щ о будь яке від’ємне число  більше від нуля?
  4. Чи вірите ви, що добуток двох від’ємних чисел є число додатне?
  5. Чи вірите ви, що числа 100 і -100 – протилежні, а їх сума дорівнює нулю?
  6. Чи вірите ви , що при розкритті дужок, перед якими стоїть знак мінус, то ми дужки опускаємо і записуємо доданки без змін
  7. Чи вірите ви, що при множенні двох чисел з різними знаками є число       додатне?
  8. Чи вірите ви, що добуток трьох  чисел, два з них – від ємні, а одне – додатне, є число додатне?
  9. Чи вірите ви, що число нуль є натуральним числом?

Учень.

У четвер, який звали « широкий розгуляй», починалися масові гуляння, співи, танці, стрибки через багаття.  А ще в  давнину в четвер проводили змагання серед чоловіків на силу та справність -«бійки»… Усі вибиті зуби чи зламані ребра вважалися на «добру подію»… І ми з вами зараз влаштуємо бій.

Учитель. Клас поділяється на дві групи і кожна група одна одній задає питання   по темі «Раціональні числа»

Вчитель. Дуже цікаві традиції та звичаї відбувалися в п’ятницю. Цей день називався  «Тещин день» або «Тещині посиденьки». Зяті заходили до тещі на млинці. А саме, як це відбувається ( сьогодення), зараз побачимо.

 

СЦЕНКА

Зять. Доброго дня вам, люди добрі, і Вам, теща дорога! З Масляницею Вас! Зі святом!

Теща. Доброго дна, зятьку. Ну, що ж, приїхав, не забарився, згадав про мене, стару.

Зять. Ой, мамо! (Хоче поцілувати)

Теща. Ой, ні, щось ти гарно стелиш, мабуть, якийсь грішок відчуваєш, чи, може, щось приховуєш від мене?

Зять. Та що Ви таке говорите, мамо!

Теща. Ну, добре!  А господарство як? Чи по-хазяйськи розпоряджаєшся?

Зять. Та звичайно. Все добре. Мамо, чого це Ви мене до столу не запрошуєте? Я до Вас на посиденьки прийшов, погостити, а Ви така задумлива, сумна.

Теща. Знаєш, зятьок, немає настрою тебе пригощати.

Зять. А це з якого перельоту?

 Теща. Без грошей я залишилася. Нічим і за Інтернет заплатити. Сиджу і сумую без Інтернету, відключили. Не знаю , куди моя пенсія поділася?

Зять.  А як це ви не знаєте,куди поділася?

Теща. Отримала я пенсію – 2500 гривень.

Зять. Так. Розказуйте, куди ви їх витратили, а я буду підраховувати.

Теща. Ну позичила я своїй сусідці 200 гривень.

Зять. Говоріть, розказуйте, я все записую.

Теща. Купила онуці подарунок за 500гривень.

Зять. Ще щось купували?

Теща. Для  ЗСУ віднесла у сільраду 300 гривень.

Зять. Це добра справа. Поважаю вас, мамо. Ми теж допомагаємо чим можемо. Ну, далі.

Теща. Комунальні послуги заплатила аж 460 гривень.

Зять. А субсидію отримали?

Теща. Отримала. Так ми із сусідкою в місто поїхали, зайшли в піцерію, замовили піцу, салатики та морозиво – от і вся субсидія, ще й не вистачило. Добре, що було ще трохи у гаманцю грошенят, а то пішки прийшлося б йти додому у такому віці.

 Зять. Круто ви, мамо, відпочиваєте з сусідкою, круто!

Теща. Так ми ніколи ніде не були, а то біс нас попутав.

Зять. Нічого мамо, не сумуйте. Відпочили, то й відпочили.

Теща. Продуктів трохи підкупила, аж на 350 гривень. Ще зачіску зробила, знала , що ти приїдеш, віддала 150 гривень, та ще й тобі і донечці своїй подарунки купила … Ото у гаманці одні копійки і дзвенять. Не розрахувала , я синку гроші до наступної пенсії.

Зять. НЕ засмучуйтеся, мамо. Ще у гаманці щось дзвенить, може сусідка борг поверне, так і доживете до нової пенсії.

Теща. А що ж без інтернету сидіти скільки? Легко сказати?

Зять. А я вам теж подарунок зроблю – за інтернет заплачу. (достав телефон, робить поповнення). Ось і все. Будете з Інтернетом, мамо!

Теща. Ой дякую, мій рідненький. Сідай, швидше, до столу, пригощайся!

 

Вчитель. А далі ви дізнаєтеся  про те, як закінчувалось святкування Масниці .

Вчитель. Субота – відпочинок перед прощеною неділею.

Ось і ми зараз відпочинемо і попрацюємо самостійно.

   Т Е С Т И.

  1. -2 ( - ¼).

      А. – ½           Б. ½                В. 1/8

2. Вказати коефіцієнт буквеного виразу  - 0, 7 х.

     А. – 0, 7         Б. 0, 7             В. – 7

3. Звести подібні доданки  4у – 12у.

   А.                 Б.   – 48          В. – 8у

4.  Обчислити -7 + (- 12).

   А. 19                Б. – 19            В. -5

5.  Що більше:  - 67 чи  – 76.

   А. - 76     Б.    - 67                В. Рівні

6. Який знак має добуток 19 ( - 2,9).

  А.   +                 Б. 0                 В. 

7. Знайти значення виразу 4,7 + ( – 5,2) + 6,3 + (- 4,7) зручним способом.

  А. 0                   Б. – 1,1           В.  1,1

8. Добери корінь рівняння  Х ( - 4) = 20.

  А.  0                  Б.   – 5            В.   5

9. Обчислити :  - 37,2 50 (- 2).

   А.   3 720          Б.  - 372          В.  372

10.Який знак має вираз :  - 5 10 ( - 1) 7.

   А. +                  Б.  -                 В.  0

11. Обчислити 5,3 – ( - 4, 7).

   А.   – 0,6          Б.   10             В. – 10

12. Розташувати числа в порядку зростання – 2,5;   - 2,25;   - 3.

  А. -2,25; - 2,5; - 3    Б. -3; - 2,5; - 2,25    В. – 2,5; - 3, - 2,25

 

 

                   Відповіді до тестів:

 

1.   Б. ½             7.   В.  11

2.   А.  -0,7                  8.   Б.  -5

3.   Г. -8у                     9.   А.  3720

4.   Б.  – 19                 10.   А.   +

5.   Б.  – 67                 11.   Б.    10

6.   В.                        12.   Б.  – 3; - 2,5;  - 2,25

 

 

         Учень. Прощена неділя.

Найбільш пишно відзначали прощену неділю. Навмисне для цього дня готували вареники з сиром. Проводились масові гуляння, ігрища, забави. Масниця завершувалася прощальною неділею, коли всі прощалися з масляним, смачно - веселим тижнем і водночас просили у близьких вибачення (прощення) за нанесені образи. У цей день потрібно обійти всіх родичів та сусідів і попросити вибачення за всі скоєні образи, аби очиститись перед великим постом від усякої скверни.

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань

VІ. Підведення підсумку уроку

-         Учитель. Отже, сьогодні на уроці ми повторили додавання, віднімання і множення  раціональних чисел,  і разом з тим, ми дізналися про святкування Масниці, про обряди і звичаї ,що супроводжують це свято.

                   . Давайте закріпимо вивчене:

Незакінчене речення.

Сума двох від ємних чисел є число…

Добуток двох від ємних чисел є число…

Добуток двох чисел з різними знаками є число …

Будь яке від’ємне число … від нуля.

 

Інтерактивний метод «Мікрофон»

-         Сьогодні на уроці я…

-         Дізнався(лася)…

-         Повторив(ла)…

-         Найбільший мій успіх – це…

-         Я не вмів, а тепер умію…

-         Що сподобалося найбільше?

 

VІІ. Домашнє завдання.

Повторити теоретичний матеріал за підручником О.С.Істера 6 клас, 

 П. 35 – 39.

 

Використані джерела.

 

              Самостійні та діагностичні роботи О.Істера 6 клас.

              Підручник « Математика 6 клас» автор О.С. Істер

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
11 березня
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку