Математична вікторина
Мета: розв’язувати нестандартні завдання з математики логічного змісту, задачі на кмітливість; розвивати логічне мислення, інтерес до математики, її історії, бажання в учнів бути всебічно розвиненими; виховувати працьовитість, наполегливість, цілеспрямованість.
На дошці: ”В математиці живе художник, архітектор і навіть поет. ”
Доброго дня всім нашим глядачам, учасникам, а також шановним гостям. Геніальний французький учений Блез Паскаль, який в молоді роки пізнав найвищий політ музи, писав: «Предмет математики настільки серйозний, що не можна втрачати момент, зробити його трохи цікавішим».
Перш за все познайомимося з нашими командами. Кожна команда представляє свою емблему та девіз. Це буде перший конкурс.
Ведучий. Ми познайомилися з командами, і зараз проведемо невеличку розминку. Для цього кожній команді необхідно відповісти на запитання, та команда, яка дасть правильну або близьку до правильної відповідь одержує право грати першою. Отже, уважно слухайте запитання:
Коли народився відомий математик Франсуа Вієт?
(У 1540 р.)
Ведучий. Розминка
Кожне питання оцінюється в один бал.
1 команда
1. Які числа називаються простими?
2. Як називаються прямі, що не перетинаються?
3. Кут менший 90º…
4. Як називається чотирикутник, в якого всі сторони паралельні?
5. Число при додаванні до якого сума не змінюється?
6. Як називається частина прямої, що має початок і немає кінця?
7. Як називається відрізок, що сполучає вершину трикутника з серединою протилежної його сторони?
8. Як називається кут, що дорівнює 90º?
9. Як називається трикутник, який має кут 90º?
2 команда
1. Які числа називаються „складеними”?
2. Як називається кут більший за 90º?
3. Як називається чотирикутник, в якого тільки дві сторони
паралельні?
4. Число при множенні на яке добуток не змінюється?
5. Як називаються прямі, що перетинаються під прямим кутом?
6. Як називається частина прямої, яка складається з усіх точок площини і знаходиться між двома іншими?
7. Як називається перпендикуляр, проведений з вершини трикутника до протилежної його сторони?
8. Як називається кут, що дорівнює 180º?
9. Як називається трикутник, в якого дві сторони рівні?
Ведучий. Наступний конкурс „Роздуми”.
Ви уважно слухаєте роздуми про якийсь математичний об’єкт. Якщо з першого роздуму зрозуміло про який предмет іде мова, відповідаєте і отримуєте 3 бали. Якщо ви відповіли неправильно, слухаєте другий роздум. Кажете відповідь і отримуєте 2 бали. А якщо ви відповіли на роздум номер три, то отримуєте 1 бал.
1 команда
1. Вони такі непомітні, але дуже потрібні, важливі, в геометрії без них неможливо.
2. Вони зустрічаються не тільки в геометрії, Але і у всіх книжках.
3. Іноді, коли учень не вивчив урок і погано відповідає, вчитель ставить її в журнал і каже: «Підготовишся краще на другий раз, будеш відповідати».
(Крапка)
2 команда
1. Вони бувають великі і маленькі, різного об’єму і однакової форми, вони оточують нас всюди.
2. Вони… як сік Джафа, як пачка печива, морозиво таке також буває.
3. Майже всі приміщення мають таку форму. І зараз ми знаходимося всередині такого приміщення.
(Паралелепіпед)
Ведучий. Підводимо підсумки за два конкурси і переходимо до третього конкурсу „Брейн-ринг”. Як же оцінюється даний конкурс: кожне запитання оцінюється в 1 бал.
1. Яка теорема в середині століття називалася „магістр математики”?
(Теорема Піфагора)
2. Якщо квадрат і ромб мають однакові сторони, то площа якої фігури більша?
(Площа квадрата більша, оскільки висота ромба менша за його сторону)
3. Вітрина, актриса, тритон. Яке число об’єднує всі ці слова?
(Три)
4. Як знайти центр кола, користуючись тільки косинцем?
(Покласти вершину прямого кута в точку кола так, щоб його сторони перетинали коло. Відмітити ці точки перетину, потім з’єднати їх – дістанемо діаметр кола. Таким самим методом побудувати другий діаметр. Їх точка перетину і буде центром кола)
5. Поясніть переклад і походження слова «геометрія».
(«Гео» - земля, «метрен» - виміряти)
6. Яке велике творіння давньогрецької математики лежить в основі підручника геометрії для середньої школи в усіх країнах світу? Хто її автор?
(Лежить відоме «Начало» Евкліда, написані в IV столітті до н. е.)
7. Для перевірки того, що вирізаний кусок має форму квадрата, кравчиня перегинає його по кожній з діагоналей і переконується, що краї обох частин співпадають. Чи достатня така перевірка?
(Ні, оскільки вказані дії задовольняють також і ромб)
Ведучий. Четвертий конкурс – це „Конкурс капітанів”. Капітан кожної команди почергово задає свої три запитання іншому капітану. Кожне запитання оцінюється в три бали.
Ведучий. П’ятий конкурс – „Конкурс глядачів”. Потрібно скласти „Математичний алфавіт”. Необхідно для кожної букви алфавіта придумати математичний термін. Наприклад: А – алгоритм, Б – бісектриса і т. д. Поки наші глядачі і вболівальники думають над математичним алфавітом, ми проведемо наступний конкурс „Усний рахунок”.
Командам роздаються карточки з цифрами від 1 до 5, кома. Гравцям потрібно стати в тій послідовності, в якій будуть розташовані цифри в результатах даних обчислень.
1 команда
1. 15,15 + 19,1 = … (34,25);
2. 73,8 : 6 = … (12,3);
3. 2,5 * 4 + 135,23 = … (145,23).
2 команда
1. 9,16 + 6,15 = … (25,3);
2. 92,4 : 7 = … (13,2);
3. 124,43 + 0,25 * 4 = … (125,43).
Ведучий. Давайте послухаємо нові алфавіти і підрахуємо бали наших команд.
Останній конкурс – це конкурс „Хто швидше?”. Команди відповідають почергово на запитання. За кожну правильну відповідь 1 бал. Якщо одна команда дала неправильну відповідь хід переходить до суперника. Якщо жодна з команд дала неправильну відповідь наступне запитання оцінюється в 2 бали.
1. Чому дорівнює 2-2?
(1/4.)
2. Чому дорівнює (-18)0?
(1.)
3. Чому дорівнює (-1)32?
(1.)
4. Якщо x2 = 1, то x = …
(-1 або 1.)
5. Графіком функції y = x2 є …
(Парабола.)
6. Графік функції y = x2 симетричний відносно …
(Осі ординат.)
7. Хто з учених-математиків у дуже молодому віці (20 років) загинув на дуелі?
(Е. Галуа.)
8. Хто з великих математиків брав участь у кулачному бою на 58-ій олімпіаді, яка проходила у 548 році до н. е.?
(Піфагор.)
9. Які лінії перетинаються в центрі вписаного кола?
(Бісектриси.)
10. Чому дорівнює сума кутів рівнобедреного трикутника?
(180º.)
11. Що означає розв’зати рівняння?
(Знайти всі його корені або показати, що таких немає.)
12. Які рівняння мають однакові розв’язки?
(Рівносильні.)
Ведучий. Підрахуємо бали і визначемо переможця.