Математичне кафе «Математика в моєму житті» позакласний захід для учнів 4 класу

Активізувати діяльність учнів; розвивати вміння формулювати й викладати думки, моделювати ситуацію; розвивати творчий інтерес до математики; розвивати кругозір учнів; виховувати стійкість, винахідливість, допитливість.

Математичне кафе «Математика в моєму житті»

позакласний захід для учнів 4 класу

Мета заходу: активізувати діяльність учнів; розвивати вміння формулювати й викладати думки, моделювати ситуацію; розвивати творчий інтерес до математики; розвивати кругозір учнів; виховувати стійкість, винахідливість, допитливість.

Перед входом до кабінету - зали кафе - напис: «Добре засвоюються лише ті знання, які вживаються з апетитом». Анатоль Франс

Хід заходу

Епіграф: «Математика безмежно різноманітна і міститься в усьому».(М.Яругін)(Слайд 1)

І.    Вступ

(всі учні виконують пісню «О, математика!», слова Д.Онищука, музика В.Гнатюка)

«О, математика!»

1.І знов дзвінок запрошує у клас,

У царство логіки, краси і сили.

Багато тут цікавого для нас

У зоряні хвилини ми відкрили.

О, математика!

Без неї не ступиш ні кроку,

Без неї, як в суш без води.

Її неповторні уроки

В серцях наших будуть завжди.

2.Манить нас знань велична висота,

Така солодка нам навчання мука,

Ми любимо усі науки, та

Найкраща – математика наука.

3.Розвязуєм рівняння ми щодня,

Обчислюєм охоче інтеграли,

Щоб потім, як покличе нас життя,

Свої знання Вітчизні ми віддали.

Учитель.      „ Математика...

Наук цариця недосяжна,

Могутня, щедра і прекрасна,

Блискуче розум розвиває,

І вірно мислити навчає.

Неперевершена її краса,

Чудова логіка струнка!”  (Слайд 2)

Учитель. Я рада вітати усіх присутніх у цій залі. Вітаю тих, хто любить математику, хто вивчає математику, хто захоплюється нею і тих, хто ще не знає математику.

Я та мої помічники, обіцяємо, що ви з приємністю проведете свій час у нашому кафе. Ви будете у захваті від наших ексклюзивних страв. Усім смачного!

Ведучий 1. У нашому раціоні ви зможете знайти низькокалорійні страви, гарячі та холодні закуски, фірмову страву від шеф-кухаря та десерти.

Ведучий 2. Вправа  «Кольори»

-Коли ви заходили до зали, то кожному з вас офіціант запропонував обрати серце  певного кольору. Психологи доводять, що червоний колір означає оптимізм, гарний настрій; жовтий колір - пізнання  істини; синій колір - душевний підйом. З таким настроєм ви сьогодні завітали до нашого кафе. (Слайд 3)

Ведучий 1. Сьогодні ми з вами допоможемо шеф-кухарю скласти математичне меню у вигляді «Карти знань», хазяйкою закладу буде цариця всіх наук – математика, а в кінці заходу ви залишите свої відгуки та побажання в книзі відгуків та пропозицій.

Ведучий 2. Цариця всіх наук – Математика, підготувала цікаву програму перебування у цьому незвичайному місці. Крім цього,  на кожному столі є меню зі стравами, які ви сьогодні скоштуєте. (Слайд 4)

1.Історичне рагу (з логічних цікавинок з гострими приправами із уваги і мис­лення).

2.Салат  «Ромашка» по-домашньому

3.Десерт «Морозиво зі збитими числами».

4.Фірмова страва (за рахунок закладу): «Математичний рулет з на­чинкою із кмітливості і дотепності».

5.Екзотичне фруктове асорті від шеф-кухаря.

6.Рекомендації до книги скарг і пропозицій

Ведучий 1. У нас присутній дієтолог, який допоможе розібратися з незнайомими інгредієнтами.

Дієтолог. «Добре засвоюються лише ті знання, які вживаються з апетитом». Анатоль Франс (справжнє ім'я Жак Анатоль Франсуа Тібо)-  французький прозаїк,  літературний критик. (Слайд 5,6)

Ведучий 2. Бажаємо всім смачного та переходимо до першої страви.

ІІ. Основна частина

Ведучий 1. Перша наша страва «Історичне рагу» (з логічних цікавинок з гострими приправами із уваги і мис­лення). Для початку варто зрозуміти, що взагалі являє собою математика. (Слайд 7)

Учень1. Математика посідає важливе місце в нашому житті. Ми настільки з’єдналися з нею, що навіть не помічаємо її.

А  якщо зануритись в історію, то ми дізнаємось, що назва «математика» походить від грецького слова «матейн» - «вчитися, пізнавати». Інше пояснення слова пов’язане з грецьким словом «матема», що означає «врожай, збір врожаю». Отже, це дає нам зрозуміти, що математика близька нам в повсякденні та в самих буденних справах. Ми можемо вирішувати різні приклади та розв’язувати задачі не лише заради якогось досягнення в житті, але й просто для себе.

З кожним днем люди винаходять щось нове. Змінюються вподобання та стилі. Наука стає на нову сходинку свого розвитку. Швидко змінюється світ та його життя. Тільки математика не змінює себе. ЇЇ закони, формули, теореми були і будуть, тому людина в важкі моменти може покластися на неї. Ми повинні вчити її та завжди пам’ятати, що математика – це цариця наук.

Учень2. А для мене це не просто цифри і знаки. Кожна цифра має для мене свій колір і звук. Тому рішення задач і прикладів завжди давалися мені легко. Заняття алгеброю і геометрією для мене ніколи не були нудними. Є багато цікавих фактів про математику, в тому числі про походження цифр. Наприклад, за однією з версій кожна цифра – це кількість кутів в ній. Це було цікаво перевірити. З 10 математичних символів можна скласти безліч комбінацій.

Учень3. А скільки цікавих завдань і загадок на математичну логіку було створено за історію людства. Та й усе наше життя складно уявити без математики. Адже всі сучасні гаджети працюють на цифрових технологіях, заснованих на законах математики і фізики.

Ведучий 2. Пропоную послухати вислови видатних людей про математику. (Слайд 8,9,10)

- Математика – цариця всіх наук, її улюбленицею є істина, а простота і безперечність – її вбрання. Я. Снядецький

Дієтолог. Ян Снядецький - польський вчений - енциклопедист, астроном, математик, філософ, педагог.

- Математика – це наука, яка вимагає якнайбільше фантазії. С.Ковалевська

Дієтолог. Софі́я Васи́лівна Ковале́вська - математик, письменниця і публіцист.   Перша жінка, що отримала звання професора математики у Європі.

- У математиці є своя краса, як і в живописі та поезії… В.Жуковський

Дієтолог. Васи́ль Андрі́йович Жуко́вський - російський поет, автор багатьох елегій, послань, пісень, романсів, балад і епічних творів.

- Серед усіх наук, що відкривають шлях до пізнання природи, найвеличнішою є математика. С.Ковалевська

- Якби в математиці не було краси, то мабуть, не було б і самої математики, бо яка ж тоді сила притягала б до цієї науки найбільших геніїв людства. М.Чайковський

Дієтолог. Чайко́вський Мико́ла Андрі́йович - український математик. Зробив внесок в українську математичну термінологію та українську математичну бібліографію.

- У математичних питаннях не можна нехтувати й найменшими похибками. І. Ньютон

Дієтолог. Сер Ісаа́к Нью́тон  - англійський  вчений, який заклав основи сучасного  природознавства, творець класичної фізики .

- Вивчення математики подібне до Нілу, що починається невеличким струмком, а закінчується великою рікою. Ч. К. Колтон

Дієтолог. Чарльз Калеб Колтон -  англійський письменник, священик і колекціонер творів мистецтва.

- Як література розвиває емоції, взаєморозуміння…так математика розвиває спостережливість, уяву і розум. В. Чанселор

- Математика – це ланцюг понять: випаде одна ланка і незрозуміле буде наступне. Н.К.Крупська

Дієтолог. Наді́я Костянти́нівна Кру́пська, доктор педагогічних наук.

Учитель. З тих пір, як білий світ існує,

Нема людини, яка знань не потребує.

В усі часи народи світу

До знань тягнулись, до освіти.

Ведучий 1. Наступне блюдо Салат «Ромашка» по-домашньому(Слайд 11)

• Процвітання та інтереси держави тісно повязані  з математикою і добробутом.  Наполеон І Бонапарт

Ведучий 2. Математика – цікава і необхідна в житті наука. Вже з глибокої давнини люди використовували її при складанні календаря і вимірюванні відстаней, у будівництві та подорожах, у розрахунках при торгівлі.
Ведучий 1. Цифри оточують нас з самого першого дня. Як тільки дитина народилася, його мамі вже повідомляють його ріст і вага. Потім він вчиться рахувати і визначати час, порівнювати предмети за розміром і формою.
Ведучий 2. Давайте послухаємо наших учнів і дізнаємося, де вони використовують математику в своєму житті.

Учень 4. Мені математика потрібна, щоб скласти режим дня, правильно порахувати кошти в магазині.

Учень 5. Я дуже люблю збирати моделі з конструктора і грати в логічні комп'ютерні ігри, а в них важливі математичний розрахунок і кмітливість.

Учень 6. Разом з бабусею використовуємо математику, коли готуємо різні смачні страви і підраховуємо  потрібну кількість продуктів.

Учень 7. Під час весняних канікул я допомагав батькам робити ремонт. Під час ремонту математика нам теж знадобилася. Ми рахували, скільки потрібно шпалер, клею і фарби для наших кімнат по їх площі.

Учень 8. Я ходжу в гурток бісероплетіння. щоб зробити будь-який виріб, необхідно провести невеликі розрахунки – скільки волосіні і дроту буде потрібно, скільки бісеру якого кольору піде – суцільна математика!

Учень 9. Коли я прошу маму пограти на планшеті ще хоч трошки, а мама відповідає, наприклад, що можна ще 15 хвилин! Доводиться розраховувати, коли ж ці 15 хвилин пройдуть.

Учень 10. А нам, математика допомагає в спорті. Пропонуємо всім присутнім переглянути ролик «Мої досягнення у спорті, чим мені допомагає математика».

Учитель. Переглянучи відеоролик про наших спортсменов та послухавши учнів, де вони особисто застосовують знання з математики. Можемо відверто сказати, що математика – дивовижна наука, яка використовується всіма щодня. Вона розвиває наш розум і логіку, пам'ять і увагу, допомагає у вирішенні життєвих завдань.

Ведучий 1.Далі у нас  десерт «Морозиво зі збитими числами». (Слайд 12)

Ведучий 2. Цікаво знати, що  свою техніку малювання Сієнна Моріс називає Numberism, ця полягає в малюванні картини цифрами і науковими формулами. Дівчина намагається зафіксувати красиві періоди часу, вона закликає цінувати сьогодення, оскільки живемо лише один раз. Сієнна Моріс в своїх роботах використовує лише числа від 1 до 12, тому що вони зустрічаються на циферблаті. Спочатку вона малювала олівцем але потім перейшла на чорнило і акварель.

Ведучий 1. А чи відомо вам, що Лев Миколайович Толстой, автор роману „Війна і мир”, був також автором підручника з математики? Він написав підручники для початкової школи, зокрема і підручник арифметики. Багато цікавих задач пропонував Лев Миколайович своїм учням.

Ведучий 2.Брати Гримм, автори казки «Бременські музиканти», написали казку «Цікаві пригоди трикутника».

Ведучий 1. Шарль Перро, автор „Червоної шапочки”, написав казку „Кохання циркуля та лінійки”.

Ведучий 2. Англійський математик Дж. Сильвестер написав сонет „Небесна муза”, який присвятив першій російській жінці-математику Софії Ковалевській.

Дієтолог. Джеймс Джозеф Сильвестр - англійський математик. Засновник Американського математичного журналу.

Ведучий 1. Говорять, що кузен Жуля Верна математик Анрі Гарсе зробив на прохання письменника обчислення для його роману «Із Землі на місяць» і ці математичні викладки внесені в текст роману.

Ведучий 2. Прочитавши казку Льюїса Керролла „Аліса в країні чудес”, англійська королева так захопилася нею, що наказала принести їй усі книжки чарівного казкаря. Якими ж були здивування та розчарування, коли їй принесли книжки, на кожній сторінці яких рясніли формули і незрозумілі терміни. Королева не знала, що автор „Аліси” Льюїс Керролл був математиком Чарлзом Латуїджом Доджсоном.

Учитель.  П.П.Блонський вважав: «володіння такою максимально абстрактною дисципліною, як математика, показує, до якого максимуму підіймається абстрактне мислення школярів різного віку».

Ведучий 1. Наступне блюдо фірмова страва (за рахунок закладу): Математичний рулет «Крізь часи та народи» з на­чинкою із кмітливості і дотепності». (Слайд 13)

Ведучий 2.Математика і мистецтво, математика і література. Що в них спільного? На перший погляд - нічого.

Ведучий 1. Чому це на перший? Я вважаю, що і на другий, і на третій, і на десятий погляд нічого спільного між ними нема і бути не може! Скільки вчених зі світовим ім'ям говорили про особливу роль математики!

Ведучий 2.Здавна побутує в літературі й жанр математичної пародії. „Паралелепіпед” Остапа Вишні - класичний зразок цього жанру, якому притаманне несподіване, цікаве й дотепне використання математичних понять та методів.

Дієтолог. Остап Вишня (справжнє ім'я - Павло Михайлович Губенко,) – український, радянський письменник, гуморист і сатирик.

Ведучий 1. От бачиш, як тісно переплітається поезія і математика, красиве і корисне!

Ведучий 2. Здавалося б, поезія — суцільна романтика і натхнення, в ній немає місця аналізу і розрахунку. Однак досить згадати віршовані розміри (ямб, хорей, амфибрахий), як приходить розуміння, що математика і тут доклала свою руку. Ритм, словесний або музичний, також описується і прораховується з застосуванням знань цієї науки.

Учень11 підготував вірш про математику.

Урок математики.

За вікном кричать хлоп’ята –

викликають в м’яча грати,

я ж повинен тут сидіти,

математику зубрити!

Це ж які страшенні муки –

гризти цей граніт науки!

Цілий рік псував я нерви!!!

YES! КАНІКУЛИ! ПЕРЕРВА!!!

Ведучий 1. Наука і мистецтво поєднує прагнення до пізнання і творчості. Вони належать до людської цивілізації, а тому збагачують одне одного. Розум і душа, інтелект і натхнення, математика і поезія – це два крила нашої долі, які несуть нас до щастя. Вони не можуть не захоплювати своєю витонченістю і красою.

Ведучий 2. Математика і музика. На перший погляд здається, що нічого спільного в них немає. Але варто лише на мить задуматись і зв'язок відразу відшукається. Музика немислима без нот, кожна з яких має свою тривалість. Рахуючи тривалість нот «раз-і-два-і-три-і-…», називаємо початок натурального ряду. А такі назви тривалостей нот, як «половинна», «четвертина», «восьма», «шістнадцята» і д. схиляють до думки про безпосередній зв'язок музики і математики. І це лише найпростіші приклади.

Ведучий 1. Для всіх присутніх звучить чарівна мелодія вальсу у виконанні учениці 11 .

Учитель.  Більшість людей вважають, що математика займається виключно числами та вимірюваннями, однак, насправді математика – це дещо набагато більше, ніж просто наука для касирів… Математика та мистецтво: на сьогоднішній день ці дві великі сфери культури сприймаються як два полюса і навіть як дві протидіючі сили, в той час, коли насправді вони зв’язані міцними путами.

Учень 12. Математика – головний путівник до архітектури. З усіх видів мистецтва архітектура, мабуть, ближче з усіх до математики: тому що, за основу конструкцій покладені найточніші розрахунки. У давнину, окрім відомих нині дев'яти муз, існувала і муза математики, тобто математика вважалася мистецтвом рівним астрономії, муза якої входить в склад свити Аполлона – ватажка усіх муз. Так і уявляєш собі, що по один бік Математики стоїть Архітектура, а по інший – Музика, яка також не може існувати без ритму, без рахунку, без яких в свою чергу немає гармонії.

Учень 13. Найпрочнішою архітектурною спорудою з давніх часів вважаються єгипетські піраміди. Як відомо, вони мають форму правильних чотирьохкутних пірамід.

Одного разу трапився такий випадок :

Геометр відправився в Єгипет
Подивитися на паралелепіпед.
І уявіть ви його образу,
Коли він побачив піраміду!

Учень 14. Костянтин Мусійович Щербина, український математик, писав: «Народна математика може дати школі цінний матеріал для пізнання свого рідного краю, розвинуту любов до рідного краю і цим допомогти у вихованні в учнів патріотичних почуттів… (Крім того) велике значення має народна математика для зацікавлення учнів шкільною математикою…»

Учень 15. Математика і живопис. В епоху відродження художники відкрили, що будь-яка картина має певні точки, що приковують погляд, так звані зорові центри. При цьому, не має значення який формат має картина – горизонтальний або вертикальний. Таких точок всього чотири, вони розташовані на відстані 3/8 і 5/8 від відповідних країв площини. Це відкриття отримало назву «золотий поділ» картини. Тому, для того щоб привернути увагу до головного елементу фотографії , необхідно сполучити цей елемент з одним із зорових центрів.   Портрет Мони Лізи (Джоконди) довгий час привертав увагу досліджувальників, які зрозуміли, що композиція малюнку основана на золотих трикутниках.

Учень 16. Математика в транспорті. Звичайно навіть без елементарних математичних знань не обійтися майбутнім трактористам. Щоб зробити такі прості розрахунки як обчислення площі орної ділянки, термінів виконання робіт і не тільки, потрібно знати математику

Учитель. Математика крокує крізь за людиною, допомагає їй розв’язувати задачі, робить життя людини на багато зручніше. В цьому ми з вами тільки що переконалися.

Швидко змінюється світ і саме життя. В неї входять нові технології. Тільки математика і розв’язування задач в традиційному розумінні не змінює себе.  Математичні закони перевірені і систематизовані, тому людина в важкі моменти може покластися на неї. Математика не підведе!

Ведучий 2.  У нас залишилось  екзотичне фруктове асорті від шеф-кухаря. Складемо фруктовий кошик з професій, в яких зустрічається або є невідємною частиною  цариця всіх наук – Математика.(На фруктах написані професії, де використовується математичні знання.) (Слайд 14)

- З цифрами працюють фінансисти (фізаліс), бухгалтери (банан), інженери (інжир), архітектори (ананас); музиканти відбивають ритм (малина); художники використовують масштаб і пропорції (хурма); водії прокладають маршрут і розраховують витрату бензину (вишні); при складанні карти місцевості або зоряного неба ,при складанні календаря – астрономи (апельсини); при складанні розкладу уроків – вчитель (виноград) або поїздів; у будівництві та подорожах (брусниця); в медицині (маракуя) , торгівлі – касир (ківі)….

ІІІ Частина. Підсумок

Ведучий1. Настав час залишити свої відгуки та пропозиції у книзі відгуків. Коли ви завітали до кафе, ви обрали серце, а зараз велике прохання написати «Як вам у житті допомагає математика?» та розмістити відгук у книзі. (Слайд 15)

-Математика розвиває мій розум;

-Математика розвиває мою логіку;

-Математика тренує пам'ять;

-Математика тренує увагу;

-Математика розвиває допитливість;

-Математика розвиває спостережливість;

-Математика розвиває мовлення;

-Математика допомагає мені у вирішенні життєвих завдань;

-Математика допомагає мені в складанні розпорядку дня (тайм-менеджмент або керування своїм часом);

-Математика допомагає мені в складанні віршів;

-Математика допомагає мені в спорті;

-Математика мені потрібна, щоб в майбутньому вступити до вищого навчального закладу, який пов'язаний з фінансами;

-Математика допомагає мені аналізувати та робити висновки;

-Математика допомагає мені рахувати;

-Математика допомагає мені в малюванні, постійно треба використовувати пропорції;

-Математика мені допомагає в моделюванні та пошитті одягу, щоб правильно зробити викрійки, закупити необхідну кількість товару;

-Математика необхідна мені в кулінарії.

Ведучий2. Проникаючи в зоряні далі,

В таємниці земної кори,

Математика всіх закликає:

Ти міркуй, фантазуй і твори!

Учитель. Шановні відвідувачі кафе. Прийшов час зачиняти наш заклад. На завершення нашої зустрічі хочу побажати вам хорошого апетиту до вивчення математики. Адже набуті зараз знання і вміння вам обов’язково знадобляться у житті. Будьте різнобічно освіченими! Дякую за співпрацю. (Слайд 16)