Математичні перегони "Сьома грань"

Про матеріал

Розробка позакласного заходу з математики Математичні перегони "Сьома грань" може використовуватися педагогами в рамках тижня математики. Згідно цього сценарію приймати участь у заході можуть учні 5-11 класів, об'єднані в збірні команди.

Перегляд файлу

 

Сценарій позакласного заходу з математики

для учнів Мусіївського НВК

                                                          Автор: Олена Василівна Мануйлова,

вчитель математики

Мусіївського НВК

ТЕМА. Математичні перегони  «СЬОМА ГРАНЬ»

Мета: узагальнювати, закріплювати та систематизувати знання, вміння та навички учнів про  масштаб, множення і ділення десяткових дробів, формувати вміння застосовувати отриманні знання під час розв’язування задач, вміти знаходити процентне співвідношення;

розвивати логічне мислення, пам’ять, усне та письмове зв’язне мовлення, кмітливість,  пізнавальну активність, творчі здібності, вміння працювати в групі, через гру – інтерес до математики, її історії,читання додаткової літератури;

виховувати вміння і навички міркувати, свідоме ставлення до набуття знань, цілеспрямованість, впевненість у собі,  почуття колективізму  та відповідальності, доброзичливості.

Обладнання: великий плакат на дошці – поле гри, на якому розташовані кружечки чорного, коричневого, синього, зеленого, жовтого та червоного кольору; гральний кубик, великий куб з різнокольоровими гранями, картки з завданнями, плакати з висловленнями вчених про математику, годинник, комп’ютер.

Висловлювання видатних людей про математику

"Математика і поезія – це вираз тієї самої сили уяви, тільки в першому разі уява звернена до голови, а в другому – до серця."

(Т. Хілл)

"Процвітання та інтереси держави тісно пов'язані з математикою і добробутом."

(Наполеон)

"Математику ще й тому вивчати слід, що вона розум до ладу доводить."

http://www.klass39.ru/wp-content/uploads/2011/03/slate-apple_benji_park_011.png(М.В.Ломоносов)

 

 

Форма проведення: гра.

 

ХІД ЗАХОДУ.

Вступне слово вчителя: Сьогодні у нас у школі  закінчується тиждень математики. Протягом цього тижня ви брали участь у різноманітних конкурсах і вікторинах. І сьогодні я вас вітаю зі справжнім святом математики-цариці всіх наук!
Зараз вам потрібні будуть усі ваші знання і навички, яких ви набули на уроках, ваша логіка, мислення при розв’язанні цікавих, нестандартних і життєвих задач. Я бажаю вам успіхів, кмітливості та винахідливості, оскільки  «Математика здає свої фортеці лише сильним і сміливим».
C:\Users\Елена\Desktop\ЗАХІД з математики\Готовий\Перегони ФОТО\CIMG6770.JPGC:\Users\Елена\Desktop\ЗАХІД з математики\Готовий\Перегони ФОТО\CIMG6778.JPG 

Оголошуються математичні перегони  під назвою «Сьома грань».
Цей захід присвячується
Всім, хто навчає математики!
Всім, хто вивчає математику!
Всім, хто любить математику!
Всім, хто ще не знає, що може любити математику!

Для організованої роботи, контролю регламенту нам необхідна «СЛУЖБА ЧАСУ» (журі)

1 . Організаційний момент.

У грі участь приймають дві збірні команди (учні 5-10 класів) по 6 учнів. Кожна команда-екіпаж має принести макет автомобіля, наклеїти номери, девіз екіпажу, обрати командира екіпажу.

Кожна команда – це екіпаж автомобіля, який здійснить пробіг по місцевості з перешкодами. Подолати перешкоди зможе екіпаж, який знає добре матеріал 5-10-го класів. Переможе той екіпаж, який набере найбільшу кількість балів.     

Кожний етап перегонів оцінюється баликами.

 

 

 

Чому «СЬОМА ГРАНЬ»?

Головним штурманом наших автомобілів (керувати маршрутом) буде гральний кубик.

Гральний кубик має, як і належить, шість граней.

Сьома грань – ваша особиста грань. Ваше відчуття і уявлення, пам’ять і увага, ваше мовлення і мислення, інтелект і емоції. Ваші воля і характер, ваші знання, вміння і навички, ерудиція, інтуіція і здогадки, ваш спортивний азарт.
Капітан екіпажу, який пройшов відбірковий тур, першим рухає свій автомобіль після підкидання кубика. Колір кружечка та позначення на ньому на ігровому полі співпадає з кольором картки, з якої буде задане запитання чи завдання.
На обдумування питання надається деякий час, за чим слідкує «служба часу».

Хід по черзі переходить від одного екіпажу до другого.
Якщо основний учасник перегонів не дає правильної відповіді, то його змінює ігрок  другого екіпажу.

ПРАВИЛА ГРИ
1.   Говорити можна тільки за правилом піднятої руки, за викликом ведучого. Вигуки з місця не приймаються.
2.   Підказки ведучого тягнуть до зменшення кількості балів.
3.   Коли відповіді немає, її дає ведучий і хід переходить до іншого екіпажу.

4.   Кожна команда має право на дві музичні паузи для обміркування

найбільш складних питань.
 

Нагородження відбуватиметься за результатами підрахунку балів.
на загальношкільній лінійці у понеділок.

 

Питання на картках розташовані у такому порядку:
 

 ЦІКАВА МАТЕМАТИКА

 

 

 

 

 З ІСТОРІЇ МАТЕМАТИКИ

 

 

 

 

 

 

 ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ

 

 

 

 

 

 

      МАТЕМАТИЧНИЙ ТАНЕЦЬ

 

 

 

 

 В ГОСТЯХ У П’ЯТИКЛАШОК

 

 

 

 

 

 БЛІЦ - ТУРНІР

 

 

 

 

                                       АВАРІЙНА ЗУПИНКА

 

 

 

 

 

 ФІНІШ

 

 

 

 

 ВЕСЕЛИЙ ТЕСТ


 

 

 

 ПЕРЕПОЧИНОК

 

 

 

 

 

 ЕСТАФЕТА З М’ЯЧЕМ

 

 

 

 

Зосередились? Математичні перегони «СЬОМА ГРАНЬ» починаються!

 

1. ПІДГОТОВЧИЙ ТУР.

1.1. Розподіл на екіпажі. Вправа «Пори року: зима, весна».

1.2. Визначення команди (оцінка 5 баликів)

За 1 хвилину кожна команда-екіпаж має на макеті автомобіля написати номери, що будуть назвою екіпажу, девіз екіпажу, обрати командира екіпажу та представитися.

2. ВІДБІРКОВИЙ ТУР (не оцінюється)

Екіпажу, який першим виконує завдання правильно, надається право почати математичні перегони.

Питання:   

1. Розмістіть дроби в порядку зростання.
а) 1/4;   б) 1/5 ;  в) 1/10 ;  г) 1/2.  

(Правильна відповідь: в, б, а, г)

За допомогою грального кубика ми рухаємося по маршруту. Завдання, на якому зупиняється той чи інший екіпаж, розв’язують обидва екіпажі одночасно.

Зміст завдань на картках:

 

ЦІКАВА МАТЕМАТИКА

1). 15 жовтня 1883 року « людина без селезінки» в журналі №42 «Осколки» подала таку задачу:
«У мужика Петра було 5 гусей, 6 качок, 10 курей. На свої іменини він зарізав одного гусака і двох курей. Запитується, що в нього залишилося, коли відомо,що під час обіду заходила до нього одна особа…?

(Звичайно залишилося одне тільки пір’я)
А от хто був автором задачі? Він же у 1882 році повідомив у восьмий номер журналу « Будильник» «Задачі божевільного математика»
Тепер ми знаємо його як классика зарубіжної літератури, неперевершеного
майстра оповідання Антона Павловича Чехова.
 

З ІСТОРІЇ МАТЕМАТИКИ а кожне вірно виконане завдання надається 1 балик)

1) Де і в якому місті було організовано школу Піфагора?
(На півдні Італії, в м. Кротон)

2)У повісті Миколи Гоголя «ВІЙ» читаємо: «Вона встала…, іде по церкві з заплющеними очима, нестримано розправляючи руками, мов би бажаючи спіймати когось. Вона йде прямо до нього. Зі страху окреслив він навколо себе коло. Із зусиллям почав читати молитву і промовляти заклинання, яких навчив його один монах, що бачив все життя відьом і різну нечисть…»

Отже яка довжина кола Хоми Брута?

(Підказка: Довжина кола не залежить від того, хто і де його накреслив. Довжина кола С=2ПR)

3) Який видатний математик створив свою партію, члени якої носили на грудях п’ятикутну зірку?     (Піфагор)

ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ 

1. Перегони на місцевості а вірно виконане завдання надається 7 баликів)

   Кожен екіпаж отримує 5 прикладів на розрізаній листівці, на зворотному боці якої зображена архітектурна пам’ятка України. Гравці розв’язують завдання, складають листівку, відгадують пам’ятку. Ведучий надає коротку інформацію про названий об’єкт.

Завдання

1екіпаж                                          2 екіпаж

1)   2,8× 15=                                  1)   2,1× 1,4=

2)   1,08:18=                                  2)    0,96:16=

3)   ⅔+⅓=                                       3)   ⅜+⅝=

4)  3,28 :8=                                     4)   17,92:0,7=

5)   1: 0,04=                                     5)   1:0,25=

 

2. Складання карти перегонів а вірно виконане завдання надається 7 баликів)

Усі екіпажі отримують завдання. Члени екіпажу (учні 8-10 класів) розв’язують по одному рівнянню.

Кожен корінь рівняння визначає деяке місто обласного значення. Після розв’язання рівнянь екіпажі складають маршрут по карті і, користуючись масштабом, визначають відстань між містами.

Завдання

1екіпаж                                     2 екіпаж

2х – 17=21                                   12х+18=78

х = 19                                            х = 5

 

54х-34=1100                                 181-8х=45

х = 21                                              х = 17

 

3,5-х =10                                        7,3 - х=12

х = -6,5                                        х = -4,7

19 - 5 -

21 – 17 -

-6,5 - -4,7 -

 

 

3) Як агроному, не вимірюючи кутів чотирикутної земельної ділянки, пересвідчитись, що вона квадратна? (Мають бути рівними діагоналі і сторони) (по 1 балику за правильну відповідь)

 

4) Як за допомогою великого круглого терпуга випиляти маленький квадратний отвір у тонкому листі жерсті?  (Треба лист згорнути вчетверо, і спиляти кут у точці загину) (по 1 балику за правильну відповідь)

 

 

БЛІЦ – ТУРНІР (по 1 балику за правильну відповідь)

  1. Знаки, за допомогою яких записують числа. (Цифри)
  2. Що більше – добуток чи сума десяти чисел? (Добуток)
  3. Частина прямої, яку ще називають пів прямою. (Промінь)
  4. Многокутник з найменшим числом сторін. (Трикутник)
  5. Одиниці вимірювання кутів. (Градуси)
  6. Прилад для вимірювання кутів. (Транспортир)
  7. Результат дії додавання. (Сума)
  8. Результат дії віднімання. (Різниця)

БЛІЦ – ТУРНІР (по 1 балику за правильну відповідь)

  1. Як називається сума всіх сторін трикутника? (Периметр)
  2. Як називається  добуток довжини на ширину прямокутника? (Площа)
  3. Якщо о 12 год дня іде дощ, то чи можна сподіватися, що через 36 годин буде сонячна погода? (Ні, буде ніч)
  4. У кімнаті знаходяться дві матері, дві дочки, одна бабуся й одна онучка. Скільки чоловік знаходиться у кімнаті? (Жодного, всі жінки)
  5. Найдовша хорда.   (Діаметр)
  6. Рівність двох відношень.   (Пропорція)
  7. Абсолютна величина числа.   (Модуль)
  8. Сота частина числа.       (Відсоток)

 

В ГОСТЯХ У П’ЯТИКЛАШОК

Завдання для першого екіпажу (по 1 балику за правильну відповідь):

ПРЯМИЙ – ИЙ +О + КУТ + НИК

ЧИСЛО – ЛО + ЕЛЬ + НИК

РІВНЕ – Е + ЯНА – А +НЯНЯ – НЯ

ДОБУТИ – ТИ + ТОК

МНОЖЕННЯ – ЕННЯ + НИК

ЦИФЕРБЛАТ – ЕРБЛАТ + РА

Відповідь: прямокутник, чисельник, рівняння, добуток, множник, цифра.

 

Завдання для другого екіпажу (по 1 балику за правильну відповідь):

ТРАНС – С + СПОРТ + ИР

ЗМЕНШИТИ – ШИТИ + ШУКАТИ – КАТИ = ВАНЕ

ВІД +СОТНЯ – НЯ + ОК

МАСКА – КА + ШТАБ

ДІЛЕННЯ – НЯ + Е

ЧИСЕЛЬНИК – ЕЛЬНИК + ЛО

Відповідь: транспортир, зменшуване, відсоток, масштаб, ділене, число.

 

 

Задача: (5 баликів за правильну відповідь)

Я ввійшов у тролейбус і перерахував пасажирів, - їх було 17. Тролейбус рушив, потім зупинився. На першій зупинці ввійшли 6 чоловік, вийшли 2. На наступній увійшли10, ніхто не вийшов. Потім на зупинці ввійшли 8 чоловік, вийшли 3. На наступній зупинці вийшли 7 чоловік, а ввійшли 4. А потім на зупинці громадянин увійшов з цілою купою нових речей. Скільки було зупинок?   (5)

 

МАТЕМАТИЧНИЙ ТАНЕЦЬ (по 1 балику за правильну відповідь)

а + в =                 =  в + а 

(а + в) + с =        = а + (в + с)

ав =                      = ва

(ав)с =                 = а(вс)

(а + в)с =            = ас + ас

(а - в)с =              = ас – ас

Кожному члену екіпажу роздають одну частину рівності. Треба знайти учня, гравця іншого екіпажу, який має іншу частину цієї рівності, і встигнути потанцювати під музику.

 

АВАРІЙНА ЗУПИНКА (по 1 балику за правильну відповідь)

Необхідно полагодити ваш автомобіль.

На картках для кожного екіпажу наведені розв'язки трьох прикладів, але в них допущені помилки.

Завдання: знайти ці помилки і виправити.

Зупинка № 1                        Зупинка № 2

73+27=10                              48+72=12

84-25=815                             69+23=667

63-123=507                           57-178=392

 

ПЕРЕПОЧИНОК (1 балик за правильну відповідь)

Ви вирішили відпочити на лузі і нарвати квітів. Щоб дізнатися, скільки квітів росте на лузі , потрібно обчислити значення виразу:

             2 ×49+50=

 

ЕСТАФЕТА З М’ЯЧЕМ (по 1 балику за правильну відповідь)

Гра, хто більше знає математичних термінів.

Два екіпажа стають одна напроти другої. Члени екіпажу  по черзі називають  математичні  терміни і в цей час кидають м’яч гравцю іншого екіпажу. Виграє той екіпаж, який закінчить гру.

 

ВЕСЕЛИЙ ТЕСТ

А тепер кожна команда отримує однаковий тест.

Пе­ремагає та команда, яка за 3хв дасть більше правильних відповідей

(по 1 балику за правильну відповідь)
1. Які числа використовують для лічби предметів?
А. природні
Б. натуральні
В. штучні

2. Який «дробовий» гравець є у футбольній команді?
А. напівворотар
Б. напівтренер
В. напівзахисник

3. Що в перекладі з грецького означає слово «геометрія»?
А. землемірство
Б. землеробство
В. землевпорядкування

4. Якими бувають фотоапарати?
А. числовими
Б. цифровими
В. дробовими

5. Як називають відрізок, який сполучає протилежні вершини чотирикутника?
А. діаграма
Б. діагональ
В. діафільм

6. Що треба брати з людини, яка здійснила добрий вчинок?
А. задачу
Б. рівняння
В. приклад

7. Який результат математичної дії буває солодким на смак?

А. різниця
Б. добуток

В. остача

8. Яка частина рослини може бути математичним поняттям?

А. корінь

Б. лист

В. квітка

9. Формули якого множення вивчають на уроках математики?

А. швидкого

Б. скороченого

В. фігурного

10. що іноді відбувається з персоналом підприємства?

А. спрощення

Б. скорочення

В. винесення за дужки

11. Що «викидає» людина, якщо вона здійснює необдуманий вчинок?

А. цифру

Б. число

В. номер

12. Яка геометрична фігура буває в цирку гімнастичним знаряддям?

А. прямокутник

Б. трапеція

В. ромб

 

ФІНІШ

    Щоб успішно переїхати лінію фінішу, кожному екіпажу потрібно розв’язати задачу (5 баликів)

Задача.

За 5 годин машина суперників проїхала 725 км , а ваша – за 3 год – 456 км . Як відрізняється швидкість вашого автомобіля від швидкості автомобіля суперників?

 

ДЛЯ ВБОЛІВАЛЬНИКІВ

Пропонуємо розв’язати задачі. Хто з вболівальників першим підніме руку і скаже правильну відповідь, той заробить для своєї команди 1 бал.

 

1) Кріт виліз з-під землі, а поруч лежали три пшеничні зернини, п’ять житніх та дві кукурудзяні. Скільки всього зерен побачив кріт?  (Жодної, бо кріт сліпий)

2) Який числівник наказує?   (Три!)

3) Назвіть найпрстіший прилад, який полегшує рахунок.    (Пальці)

 

  1. ПІП  І  БАЛДА

У попа 10 робітників жили.

Щодня по одній хлібині їли.

Прогнав він десятьох робітників,

А лише одного на роботу запросив.

Тому живе в хаті у попа Балда.

Їсть за чотирьох,

Працює за сімох.

Скільки ж хлібин цей робітник

Зекономити попу допоміг?

Відповідь:три хлібини.

 

  1. ДІД  МАЗАЙ  І  ЗАЙЦІ

Відомий всім дідусь Мазай

Зайчат маленьких рятував.

Кількох із острівця забрав,

Решту з пеньків позабирав.

Обидві кількості – число,

З двох цифр утворене воно.

Різниця лише в тому,

Що цифри переставлено у ньому.

Іще він витягнув з води

Зайчат десяток.

Їх стало разом 43.

А скільки з острова врятовано з біди?

Відповідь: 12 або 21.

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ МАТЕМАТИЧНИХ ПЕРЕГОНІВ

Слово вчителя. Дякуємо за участь у змаганнях. Учасники команд показали гарні знання з математики, вміння логічно мислити, винахідливість, згуртованість. Сподіваюсь, що свято було корисним. Ви краще пізнали один одного, відчули радість від спільної роботи. Можливо, збільшилася кількість учнів, яких зацікавила математика.

  • Дві команди добре грали,

Хоч без досвіду гравці.

Відповіді показали,

Що обидві – молодці!

Надаємо слово журі.

Журі оголошує результати гри, кількість балів, зароблених кожним екіпажем.
 

 

 




 

 

docx
Додано
19 березня 2018
Переглядів
1309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку