Математичний вечір для учнів 7-8 класів

Про матеріал
Позакласний захід сприяє розвитку пізнавальної активності учнів, логічного мислення, підвищенню інтересу до вивчення математики, поглибленню знань з предмету; допомогає залучати більшу кількість дітей до цікавого відпочинку та спілкуванню. Цілеспрямована підготовка до вечора розвиває практичні вміння та навички, необхідні для трудової та професійної підготовки школярів.
Перегляд файлу

                                 Математичний вечір для учнів 7-8 класів

 

            Учитель математики  Маховикова Л.М., Кривий Ріг, КЗШ № 117.

 

            Позакласний захід сприяє розвитку пізнавальної активності учнів, логічного мислення, підвищенню інтересу до вивчення математики, поглибленню знань з предмету; допомогає залучати більшу кількість дітей до цікавого відпочинку та спілкуванню. Цілеспрямована підготовка до вечора розвиває практичні вміння та навички, необхідні для трудової та професійної підготовки школярів.

             Матеріал необхідно підбирати з урахуванням вікових особливостей та можливостей дітей, їх інтересів. Бажано включати елементи гри, зацікавленості,  змагання, а при підведенні підсумків вечора переможцям вручати призи.

             Для керівництва підготовкою вечора вибирають актив, до складу якого входять по два учня від  кожного класу. Учитель призначає ведучого та його помічника, бажано із старшокласників, які цікавляться математикою та мають організаторські здібності. На засіданні активу за місяць до проведення вечора складається його програма. В кабінеті математики розміщується яскраво оформлена об’ява, в якій вказується тема, дата, час та місце проведення вечора по класам, прізвища ведучого-організатора і його помічника, приводиться список рекомендованої літератури. Згідно програми вечора класам даються завдання: 

1.   Для оформлення місця проведення вечора (кабінета) підготувати:

а) плакати із висловами видатних математиків (по одному); 

б) математичні газети з урахуванням теми вечора;

в) математичну гру (одну).

2.   Підібрати матеріали:

а) для повідомлення, виступу, докладу на тему вечора (із історії розвитку математики як науки, про вчених математиків, про практичне застосування математики в житті людини);

б) для проведення фокусів, математичних жартів, цікавих та нестандартних задач (мати описи фокусів, жартів, задач, знати їх розв’язки, відгадки). Задач з практичним змістом;

в) призи переможцям та учасникам. 

              Відповідальні по класам збирають матеріал до вечора у папку, потім передають його ведучому-організатору або його помічнику. На засіданні активу за декілька днів до проведення вечора перевіряється готовність до вечора, відбираються цікаві повідомлення для виступів, задачі, фокуси, жарти, ігри, а також необхідне обладнання для проведення, призи. В день проведення вечора оформлюється кабінет або актова зала: розвішуються плакати, газети, готується місце для журі та проведення ігор.

 

 

 

 

                         Проведення вечора

 

Початок вечора о 14 годині (тривалість 2-3 академічних години).

1.     30 хвилин учні грають в ігри, які підготували самі, знайомляться із змістом математичних газет.

2.     Ведучий оголошує початок вечора. У своїй вступній промові він наголошує, що при підготовки до вечора приймали участь учні всіх 7-8 класів, активно допомагали один-одному, приймали участь у прочитанні додаткової літератури з математики для підбору цікавих та нестандартних задач, математичних фокусів, жартів та ігор, для підготовки доповідей по темі вечора, математичних газет, плакатів і різних наочних приладів, тому на вечорі сумувати не буде ніхто.  3. Потім для підведення підсумків підготовки та проведення вечора пропонується вибрати журі, у склад якого увести по одному представнику з кожного присутнього на вечорі класу та представника адміністрації школи. 

4.     Вечір починається з «розминки». Виступають фокусники. Перше завдання «Пролізь крізь листівку». Ведучий: «Візьми лист паперу та ножиці. В цьому маленькому папірці треба зробити такі отвори, щоб можна було крізь нього пролізти» [ Зложити папір удвічі, зробити надріз одразу по перегину, не доходячи до країв з обох сторін. Розтягнути утворену стрічку. Див. рис.].

 

 розрізати по перегину

 

 

 

 

 

 

5.     Друге завдання. Задача «Жарт». Ведучий: «Скільки буде три рази два?» [ Мати при собі одну тонку дерев’яну гілочку, яка легко ламається ]. Відповідь дітей: «6». Ведучий: «4». Розв’язує: переламує гілочку навпіл і говорить: «Один раз – два». Потім : переламує одну з половинок і говорить: «Два рази два». Переламує другу з половинок: «Три рази два». Висновок: три рази два – чотири. (Тримає в руках 4 гілочки).

 

 

 

 

 

 

 

6.     Третє завдання (домашнє) «Математичний твір». Діти вдома пишуть творчі роботи та читають їх на вечорі. По два від команди.

7.     Четверте завдання «На скільки частин».[ Стрічка або декілька стрічок паперу. Кожна з них повинна мати 2 розрізи].

 

 

 

Ведучий: «Візьми стрічку за кінці і різко смикни її в різні сторони. На скільки частин розірветься стрічка?» Відповідь учнів: «На три». Правильна відповідь: на дві частини. Чому? А тому, що один з розрізів буде довшим, а там, де тонко, там і рветься.

      

      Фокус 1. Склянка на папері. [3 склянки, аркуш паперу]. Ведучій: «Перед вами дві склянки, вони розташовані неподалік одна від одної. Накриваю їх зверху аркушем паперу ось так (показує). Після цього на аркуш паперу треба поставити ще один стакан».

 

Фокус 2. «Стійкий сірник» [склянка із фруктовою водою та дві коробки із сірниками]. Ведучій:» Подивіться, друзі, переді мною на столі стоїть склянка із дуже смачною солодкою водою (склянка наповнена до половини). Поруч зі склянкою коробка із витягнутим сірником. Другий сірник покладений горизонтально так, що один його кінець лежить на склянці, а другий на витягнутому сірнику. Хто з вас зможе напитися води із цієї склянки, не збивши сірника, що лежить на ній.? Того, хто хоче спробувати, прошу підійти до мене»[сірники підпалити, сірка запалає і сплавиться].

       

      

 

 

 

            

 Після оголошення журі балів виступають учні із повідомленнями:

 

1.        «Історичні відомості про розвиток арифметики та ролі в цій галузі видатного вченого Леонтія Пилиповича Магницького та його «Арифметики».

2.        Про історію розвитку геометричної науки, про вчених VІІ-VІ ст. до

н.е.- грецьких математиків Фалеса Мілетського та Піфагора.

3.        Про то, як математика допомагає нам при вивченні фізики, хімії.

 

Приклади підібраних учнями задач:

 

1.     Сім однакових батонів хліба треба розділити порівну на дванадцять осіб. Як це зробити не розрізавши хлібини на 12 частин? [Кожен з трьох хлібів розрізати на 4 рівні частини, а кожен із останніх чотирьох на три. Утворені 12 однакових порцій по 1/4+ 1/3= 7/12 частини]

2.     Написати поряд цифри 12345. Не змінюючи порядку цифр,  вставити між ними математичні знаки, так щоб утворилось число 100         [(1+23-4) · 5=100] 3. У Насті у шафі лежати три пари білих та 5 пар кольорових шкарпеток. Яку найменшу кількість шкарпеток повинна взяти із шафи в темряві Настя, щоб мати не менше пари шкарпеток однакового кольору?[3 шкарпеток].

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.     Чи існує трикутник, у якого точка перетину трьох висот знаходиться в одній з вершин трикутника?[Так, вершина прямого кута у прямокутного трикутника].

 

5.     Столяр має дошку з паралельними краями. Йому потрібно зрізати кінець дошки під кутом 45°. Як це зробити?[Від вершини прямого кута відкласти по довжині дошки відстань, яка дорівнює її ширині. Отриману точку з’єднати з вершиною протилежного кута. Маємо кут1 дорівнює куту2, АС- бісектриса кут С, значить кут2 дорівнює 45° ].

 

 

 

 

« Математику вже для того вивчати слід, що вона розум до ладу приводить»

М.В.Ломоносов Список використаних джерел

1.     Перельман Я., Занимательная геометрия.

2.     ЖоховВ.И., Макарычев Ю.Н., Миндюк Н.Г. Дидактические материалы по алгебре 8. М., 1991.

3.     Гусев В.А., Медяник А.И. Дидактические материалы по геометрии для

7-8 класов. М. 1991.

4.     Фокусы