Математика - цариця всіх наук
Математичний вечір
Перед початком вечора біля входу у актовий зал стоять 3 «контролери». Один з них видає учням контрольні завдання на картках. Якщо учень справляється з даною йому цікавою задачею, то він отримує можливість попасти в зал. Учень, який не справляється із завданням, підходить до довідкового бюро і просить допомоги, або запитує у своїх товаришів, як розв'язати дану задачу.
Запитання.
(Севастополь)
3. Чому дорівнює добуток всіх цифр десяткової
системи? (0)
В залі висять плакати з висловами про математику.
«Математику вже тому вчити потрібно, що вона розум до ладу приводить».
«Мова природи — мова математики».
«Математика — це мова, на якій говорять всі точні науки».
«Математика — гімнастика розуму».
«В математиці є своя краса, як в живопису і поезії».
Пісня «Математика — цариця всіх наук» виконують учні.
Гра «Хто швидше порахує до 25».
На дошці дві однакові таблиці з числами від 1 до 25. Хто з учнів першим закінчить рахунок, той переміг.
1-й учень.
Увага! Увага! Увага!
Сьогодні будем, друзі, з вами
Царицю всіх наук вітать.
Так можем гордо і по праву
Ми математику назвать.
2-й учень.
Наук на світі є багато.
їх навіть важко полічить.
Та нам їх треба добре знати,
Щоб Всесвітом оволодіть.
3-й учень.
Наука — знайдені алмази,
Вугілля, золото і мідь,
В руках людей могутній лазер
І сотні скошених угідь.
4-й учень.
Наука нам допомагає
І будувати всюдиходи,
Щоб грунт на Місяці вивчать.
5-й учень.
До різних ми наук охочі.
Нехай ведуть нас до вершин,
А зараз ми сказати хочем
Разом: «Наш математиці — уклін!»
1-й учень. Ти знаєш, в одній із західних країн оголосили конкурс на кращий твір на тему: «Як би людина жила без математики?»
2-й учень. Ну і що?
3-й учень. За кращий твір обіцяли велику премію.
2-й учень. І хто ж ЇЇ одержав?
1-й учень. Уяви собі, що ніхто. На конкурс не було представлено жодної роботи. Навіть найталановитіші фантасти не змогли собі уявити, як би людина жила без математики.
2-й учень.
Люди працюють і будують,
Відкривають таємниці
Земної кори, Таємниці атому
І завжди в цьому їм допомагає
Разом. «Математика!»
Доповідь «Математика — цариця всіх наук».
Математика — найстародавніша з усіх наук. Поняття числа — одне з основних понять математики — виникло з практичних потреб людини на світанку історії людства.
Ще в давні часи математику називали «царицею наук», «ключем до всіх наук». Древньо-грецький філософ Платон (VI ст. до н. е.) вважав математику знаряддям для вивчення філософії і над дверима Академії, будинку, де він займався з своїми учнями, звелів зробити напис: «Нехай сюди не входить ніхто, хто не знає геометрії». А одному з тих, хто бажав стати членом його школи, не знаючи геометрії, він сказав: «Іди геть! Ти не маєш знаряддя для вивчення філософії» (Для древньогрецьких учених математика була насамперед геометрією, її вважали особливо важливою наукою).
Видатні вчені всіх часів надавали математиці величезного значення.
«Ніяке людське дослідження не може бути назване істиною, якщо воно не проходить через математичні доведення», — писав славнозвісний італійський художник, учений і інженер Леонар-до да Вінчі (1452 — 1519).
Видатний італійський фізик, механік і астроном Галілео Галілей (1564 — 1642) казав, що справжню філософію «описано у великій книзі, яка завжди відкрита нашим очам». Ця книга є Всесвіт, який треба навчитись читати, «написано ж її мовою математики: букви цієї мови — круги, трикутники та інші математичні фігури».
Великого значення надавав математиці і геніальний учений-енциклопедист М. В. Ломоносов (1711 — 1765). Він писав: «Усе, що без того було темне, сумнівне і неправильне, математика зробила зрозумілим, правильним і очевидним», «Математику вже тому вчити треба, що вона розум до ладу приводить», «Хімія — права рука фізики, математика — її око».
Математика народилася з практичних потреб людини і залишається тісно пов'язаною з практикою, причому стає їй дедалі більше потрібною.
Математика допомагає людині в усіх її справах. Вона потрібна не лише інженерам, конструкторам, бухгалтерам, а й робітникам. Без вимірювань і обчислень не можна зробити й стільця. А конструювання літаків, кораблів, виготовлення і запуск космічних ракет, супутників тощо потребують застосування складного математичного апарата, виконання величезної кількості різноманітних розрахунків («Політ — це математика», — казав В. П. Чкалов).
Без математики не обійтись і художнику: вона потрібно йому, наприклад, щоб будувати перспективу, додержувати певного масштабу зображення.
Без математики не обходяться і учні. Наприклад, тільки прокинувшись вранці о 6 год. 30 хв., ти підраховуєш, що через 1 год. 10 хв. ти повинен бути уже в школі. За цей час тобі потрібно вмитись, зробити ранкову гімнастику, поснідати. Коли мама дає тобі гроші для покупки хліба, ти швидко підраховуєш, скільки ще залишиться, щоб купити собі морозиво чи жуйку.
Агрономи розраховують площу поля, норму висіву зерна на 1 м2, на 1 га, і на всю площу.
У наш час великого значення набуває обчислювальна математика. Це пов'язано з тим, що подальший розвиток науки, техніки, економіки, потребує виконання дедалі більшої кількості обчислень.
Звичайно, і в минулі часи потреба у виконанні обчислень зростала з року в рік, їх обсяг невпинно збільшувався, і люди, шукаючизасобів, які б давали змогу прискорювати їх виконання. Найпростіші обчислювальні машини було винайдено дуже давно, але лише в кінці XIX ст. рівень техніки виявився достатнім для налагодження їх виробництва. Першою обчислювальною машиною, яка надійшла в серійне виробництво, був арифмометр, сконструйований російським інженером В. Г. Однером.
Через деякий час з'явились інші, досконаліші машини, але й вони не могли забезпечити потреб зростаючого наукового і технічного прогресу.
Ставали складнішими наукові і технічні проблеми, ускладнювались математичні формули та рівняння, до яких зводилося їх розв'язання, зростала кількість потрібних обчислювальних операцій.
Через недосконалість обчислювальних машин затримувалось розв'язання найважливіших проблем у галузі фізики, радіотехніки, математики, та й саме створення швидкодіючих обчислювальних машин.
Навали розрахунків і потоки цифр змусили людину наполегливо шукати шляхів дальшого прискорення виконання обчислень. Так потреби науки і практики в 40-х рр. минулого століття породили першу швидкодіючу електронну машину.
Із створенням швидкодіючих електронних обчислювальних машин коло застосування математики розширилось ще більше. Завдяки величезній швидкості цих машин (тисячі і десятки тисяч операцій за секунду) і автоматичності їх дії стало можливим розв'язання таких проблем, як, наприклад, політ в космос, вихід людини в космос, про які колись і не мріяли, завбачення погоди, складання розкладу руху транспорту.
Однією з причин втрати зору Л. Ейлером була величезна робота, яку він виконав протягом кількох місяців, — це обчислення траєкторії руху Місяця. А тепер це завдання за допомогою комп'ютера можна виконати за кілька хвилин.
Завдання, які виконують комп'ютери, найрізноманітніші. Сьогодні без комп'ютера не може існувати жодна установа. Інформаційні технології відкривають нові можливості для пізнавання діяльності людини.
(Виходять учні).
1-й учень.
А мені математика — мука.
В ній немає живої краси.
Це важка, нецікава наука.
В ній лиш символи й формул ліси.
2-й учень. Ну, знаєш, з тим, що математика наука нелегка, погодитися можна, але той, хто наполегливо вчить математику, ніколи не розгубиться в лісі символів.
1-й учень. Але ж у математиці скрізь нудьга. Хіба неправда?
2-й учень.
Зрозумій, ти неправий мій друже.
Не по тому шляху ти пішов.
Із задачами, певно, не дружиш,
То й поезії в них не знайшов.
Будеш друже учитись сумлінно —
У науці уникнеш невдач
І розв'яжеш на «добре» й «відмінно»
Не десяток, а сотні задач.
Учні разом.
Глибина і абстракції сила,
Розрахунок в задачах стрункий,
Строга логіка, виклад красивий
Математиків ваблять віки.
Проникаючи в зоряні далі,
В таємниці у недра земної кори
Математика всіх закликає:
«Ти міркуй, фантазуй і твори!»
А зараз переходимо до другої частини нашого вечора.
Один віслюк малий, вухатий
Надумав арифметику вивчати.
Два тижні батько набиравсь терпіння,
Доводив синові до очманіння,
Що 2 + 2 — чотири буде.
А той віслюк, хоч зна як додавать,
Та на своїм стоїть: «Ні, не чотири — п 'ять».
Тоді старий згадав ослячу вдачу —
Перечити всьому, і по інакшому
Цю вирішив задачу.
Хай буде 5, кивнув йому,
І тут віслюк характер показав.
Звичайно, чемні хлопчаки й дівчатка
І маму слухають, і татка,
А от малі уперті віслюки
Все роблять навпаки.
Румба «Формули скороченого множення».
На синіх жетонах написані квадрати суми і різниці, куби суми і різниці двох виразів, а на червоних жетонах — закінчення цієї формули.
Наприклад, синій жетон: (2а – 3с5)2,
то шукає партнер червоний жетон з виразом:
4а2 -12ас5 + 9с10;
синій: (а – b) (а2 + аb + b2)
червоний: (а3 – b3)
Танець румба для тих, хто знайшов свої половинки.
Ведучий роздає 30 жетонів танцюючим. На 15 жетонах написані формули, які відповідають деяким графікам, а на 15 жетонах — графіки, які відповідають цим формулам. Хлопчикам роздають жетони, на яких накреслені криві, а дівчаткам — жетони з формулами. Хлопчику дозволяється запрошувати на танець тільки ту дівчинку, на жетоні якої написана формула кривої, яка зображена на жетоні у хлопчика. Партнери, які «знайшлись першими», отримують приз. Жетони відрізняються кольором.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
6.Котра тепер година, якщо до кінця доби зали шилося двічі по дві п'ятих того, що вже минуло від початку доби? (13 год. 20 хв.)
х/7 + (х + 7) = 263
х + 7х + 49 = 1841
8х = 1792
х = 224
Один чоловік сказав своєму другові: «Дай мені 100 рублів і я буду вдвічі багатий за тебе», на що останній відповів: «Якщо ти мені даси лише 10 рублів я стану в шість разів багатшим за тебе». Скільки рублів було в кожного?
(40 руб. і 170 руб.).
(За 4 хвилини)
6. Чи може піраміда мати 29 ребер?
(Ні, кількість всіх ребер піраміди виражається парним числом, не меншим 6)
9. Як правильно сказати 2/3 + 3/4 дорівнюють 1 7/12 чи дорівнює 1 7/12?
(2/3 + 3/4=1 7/12)
(40раз)
(На сцену виходять двоє А і В).
А. Я розв'язую всі задачі тільки на «відмінно», а про рівняння і говорити нема чого, розв'язую їх, як лузаю насіння.
В. Дуже добре! А я ось цілий тиждень вожусь з
рівнянням 2х = 2х і ніяк не можу його розв'язати. «Лузни», будь ласка, це рівняння. А. Добре, давай, я його дома розв'яжу. Після обіду...
В. Навіщо після обіду? Ти його зараз розв'яжи...
А. А ти впевнений, що це рівняння?
В. Звичайно, впевнений.
А. А що в рівняннях потрібно шукати?
В. Та ти що? Гризеш рівняння, як насіння, і не знаєш, що ікс потрібно знайти, X.
А. Ех ти, капелюх! І було тобі над чим цілий тиждень мучитись. Так ось же він, X (показує на букву X).
На сцену виходять учасники. По черзі рахують, починаючи з 1, а замість числа, кратного трьом, говорять «не зіб'юсь». Переможцем буде той, хто назве більше натуральне число.
Наприклад: один, два, не зіб'юсь, чотири, п'ять, не зіб'юсь, сім, вісім, не зіб'юсь...
Потрібно із зав'язаними очима зрізати приз. Якщо учасник, який зрізав приз, дасть правильну відповідь на математичне запитання, прив'язане до цього приза, він забирає цей приз.
На сцені крейдою обводять контури озера, в яке поміщають рибок. До рибки скрепкою приколюють запитання. Учасник бере вудочку. (На кінці лески — магніт). І ловить рибку. Давши правильну відповідь на запитання — забирає рибку.
(А і В виходять на сцену).
В. Добрий день! Де ти пропадав стільки часу?
А. Я розвивав пам'ять.
В. Цікаво. Ну і як?
А. Розвив.
В. Ану, зараз перевіримо. (Роздає у зал картки. На кожній з них написані її номер і семицифрове число).
А. Нехай мені покажуть на 1 секунду всі свої карточки, і я зразу запам'ятаю, на якій картці яке число записано. (Учасники піднімають свої картки і зразу опускають, закриваючи їх).
А. (До одного з глядачів). Назви мені номер своєї картки.
1-й глядач. 47.
А. 8538190.
2-й глядач. 30.
А. 1459437.
3-й глядач. 29.
А. 0448202.
В. Дивно! Грандіозно! Неперевершено. А ну ще.
Глядач. 2.
А. 3145943.
Відгадка (для А).
Наприклад, берем картку з номером 32. Додаємо до цього числа 11, маємо 43, читаємо справа наліво, одержуємо 34, тепер до 4 додаємо 3, маємо 7 (це третя цифра відповіді), потім додаємо дві останні цифри 7 і 4, буде 11, відкидаємо десятки, залишаємо 1 (це четверта цифра). До 1 додаємо 7, буде 8 (п'ята цифра). До 8 додаємо 1 буде 9 (шоста цифра відповіді), до 9 додаємо 8 буде 17, 7 залишаємо (сьома цифра відповіді).
32 |
|
3471897 |
Грають 2 команди по 4 — 6 учнів у кожній команді по черзі називають математичні терміни, які починаються на букву, яку вказала ведуча.
«»: площа, похила, перпендикуляр, пряма, поверхня, піраміда...
На цьому математичний вечір закінчуємо. Дякуємо за увагу. Бажаємо успіхів у математиці.