Геометричні нерівності
Вступ ____________________________________________________________ 3
Розділ І. Застосування нерівності трикутника до розв'язування змістовних задач __________________________________________________ 4
Розділ ІІ. Використання числових нерівностей при доведенні геометричних нерівностей _________________________________________ 6
Розділ ІІІ. Геометричні нерівності на математичних олімпіадах _______ 9
3.1. Нерівності між основними елементами трикутника і чотирикутника ___ 9
3.2 Нерівність Герона ____________________________-______________________ 10
3.3 Нерівність Ейлера __________________________________________________ 11
3.4 Нерівність Птоломея _______________________________________________ 11
Список використаних джерел ___________________________________________ 13
Серед наук, які мають вирішальний вплив на зростання технічної озброєності, безперечно, важливе місце належить математиці. Ця наука має численний арсенал засобів, які дають можливість розв'язувати різноманітні задачі. Одним з них є нерівності. За допомогою нерівностей формулюється багато задач, виражається більшість результатів математичних досліджень.
З нерівностями, як правило, пов'язують задачі двох типів:
1) знаходження умов, за якими дана нерівність перетворюється в істинне висловлення (розв'язання нерівності); 2) доведення того, що за певних наперед заданих умов дана нерівність перетворюється в істинне висловлення. Такі задачі виражають суть багатьох проблем наукового і практичного характеру.
Теорія нерівностей відіграє в математиці велику роль, а деякі її сучасні галузі, зокрема лінійне та нелінійне програмування, теорія ігор, дослідження операцій тощо, повністю грунтуються на цій теорії.
Розглянемо досить широкий клас цікавих і важливих для застосувань нерівностей, доведення яких пов'язане з геометричними міркуваннями і які на цій підставі називатимемо геометричними.
Розділ І. Застосування нерівності трикутника до розв'язування змістовних задач
Задача 1. У трикутнику довжини двох сторін відповідно дорівнюють 3,14 та 0,67. Знайти довжину третьої сторони, якщо відомо, що вона виражається цілим числом.
Розв'язання. Якщо ця довжина дорівнює а, то a<3,14+0,67 та а>3,14-0,67. А отже, а=3.
Задача 2. У площині взяли довільний трикутник ABC і коло радіуса 1. Довести, що на колі знайдеться точка, сума відстаней від якої до вершин трикутника не менша 3.
Розв'язання. Нехай М та N - дві діаметрально протилежні точки на колі.
Тоді MN=2. А отже, MA+AN2, MB+BN2,
MC+CN2. Додавши ці нерівності, одержимо (MA+MB+MC)+(AN+BN+CN)6.
А тому, принаймні в одних дужках сума не менша від 3.
Задача 3. Доведіть, що медіана трикутника менша півсуми прилеглих до неї сторін.
Доведення. Згідно рисунка, доведемо, що
Продовживши медіану вдвічі, отримаємо паралелограм АВDС, і b + с > 2та (за нерівністю трикутника для АСD), звідки,
що й потрібно було довести.
Задача 4. Доведіть, що для суми медіан будь-якого трикутника справедлива наступна подвійна нерівність: р < та + ть + тс < 2р.
Доведення. Згідно із попередьою задачею,
Додавши ліві і праві частини нерівності, отримаємо:
та + ть + тс < 2р. Далі для АМВ: та + ть >c.
Далі для CМВ: тс + ть > а, СМA: тa + тc >b.
Додавши ліві і праві частини нерівностей, отримаємо:
(та + ть + тс) > 2р або p< та + ть + тс.
Що й потрібно було довести.
Задача 5. Доведіть, що відрізок між вершиною і протилежною стороною трикутника менший найбільшої з двох інших сторін.
Доведення. Нехай в АВС b>с і АЕ ― даний відрізок.
Доведемо, що АЕ<b. Проведемо висоту АН1,.
1+С=90° (з АН1С). Тоді 2+С<90° і 3<90°, оскільки
3=2+С (зовнішній для АСЕ). Значить, і вертикальний з ним 4<90°. Отже, висота в АСЕ потрапить на продовження. АЕ. У прямокутному АСD АC>АD (гіпотенуза більше катета) і тим більше АC>АЕ, тобто АЕ< b, що і потрібно було довести.
Розділ ІІ. Використання числових нерівностей при доведенні геометричних нерівностей
Наведемо числові нерівності, які використовуватимемо далі при доведенні геометричних нерівностей:
Проілюструємо застосування нерівності
Задача 1. Довести, що в трикутнику ABC
(a. b, с — сторони трикутника ABC, р — півпериметр; r — радіус вписаного кола).
Доведення. Перетворимо ліву частину нерівності
Додавши три останні нерівності, дістанемо
Позначимо S площу трикутника ABC. Тоді
Задача 2. Довести, що в трикутнику ABC a4 + b4 + с4 16S2.
Доведення. З нерівності , маємо а4 + b4 + с4 abc(a + b + c) = , бо R2r.
Задача 3. У трикутнику ABC — висоти;
— відстані від основ
бісектриси кутів трикутника до його сторін. Довести, що:
Доведення. — бісектриса кута ВАС трикутника Рис. 1
ABC (рис. 1). Позначимо
S, S1, S2 площі трикутників ABC, AL1B, AL1C. Тоді S = S1 + S2,
де a, b, c — довжини сторін трикутника ABC. Отже,
і
Задача 4. Довести, що в трикутнику ABC
Доведення.
Задача 5. Довести, що в трикутнику ABC
Доведення.
З нерівності
Задача 6. Довести, що y трикутнику ABC
1)
Доведення.
Розділ ІІІ. Геометричні нерівності на математичних олімпіадах
3.1. Нерівності між основними елементами трикутника і чотирикутника.
Основними елементами трикутника та чотирикутника є їхні сторони і кути. Спочатку розглянемо ті співвідношення (нерівності) між цими елементами, які вивчаються у шкільному курсі геометрії. А далі розглянемо класичні геометричні нерівності та ознайомимось із методами їх доведення.
• Якщо А, В і С — довільні точки площини, то
Рівність у цій нерівності досягається тоді і тільки тоді, коли точка В належить відрізку АС.
Це твердження називають нерівністю трикутника.
• У будь-якому трикутнику проти більшої сторони лежить більший кут, і навпаки.
Тобто якщо у трикутнику ABC має місце нерівність , то ВС > СА, і навпаки.
• 1) Якщо а, b і с — додатні числа, для яких виконуються нерівності а < b + с, b < с + а і с < а +b, то існує трикутник, довжини сторін якого дорівнюють a, b і с.
2) Побудувати трикутник, довжини сторін якого а < b < с, можна лише тоді, коли виконується нерівність с < а +b.
3) Перетворення Раві.
Побудувати трикутник, довжини сторін якого а, b, с, можна лише тоді і тільки тоді, коли існують такі додатні дійсні числа
x, y, z, щo
a=y + z, b = z + х і с = х + у. Геометричну суть чисел х, у і z видно з
мал. 1.
При цьому
— де півпериметр трикутника ABC;
3.2 Нерівність Герона. Для довільного трикутника ABC виконується нерівність:
, де ВС=а, СА = b, АВ = с.
Доведення. Застосуємо перетворення Раві. Оскільки
, то ліва частина матиме такий
вигляд:
, а
права частина буде такою:
abc = (х + у)(у + z)(z + х). Отже, нерівність, яку потрібно довести, еквівалентна такій нерівності:
.
Справедливість цієї нерівності випливає з нерівності між середніми арифметичними і середніми геометричними:
Перемноживши їх, одержимо нерівність, яку потрібно було довести.
3.3 Нерівність Ейлера. Для довільного трикутника ABC виконується нерівність: де R — радіус описаного кола, а r — радіус вписаного кола в трикутник ABC. Рівність у цій нерівності
досягається тоді і тільки тоді, коли трикутник ABC — рівносторонній.
Доведення. Нехай W— середина дуги BС описаного кола навколо трикутника ABC, О — центр цього кола, I — центр вписаного кола в трикутник ABC, К — точка
дотику цього кола зі стороною АС (мал. 2).
Оскільки W — середина дуги ВС, то AW— бісектриса кута ВАС, тобто точка I лежить на цій бісектрисі. При цьому WB= WI= WC.
Проведемо діаметр MN описаного кола, який проходить через точку I. Тоді за теоремою про пропорційність відрізків у колі маємо:
За теоремою синусів з трикутника ABW знаходимо:
довести.
3.4 Нерівність Птоломея. Для довільного опуклого
чотирикутника ABCD виконується нерівність
.
Рівність у цій нерівності досягається тоді і тільки
Мал. 3
тоді, коли чотирикутник АВCD можна вписати в коло.
Доведення. Проведемо через вершини А і B чотирикутника АBСD
такі промені АР та ВР (мал. 3), щоб .
Тоді з подібності трикутників АВР і DВС (за двома кутами) маємо:
Далі, трикутники РВС та АВD — подібні (за двома сторонами і кутом між ними ).
З подібності цих трикутників знаходимо тобто
За нерівністю трикутника маємо: .
Тому
Звідки випливає, що , що і треба було
довести. Знак рівності досягається лише тоді, коли точка Р лежить на відрізку АС. Але тоді , тобто точки А, В, С, D лежать на одному колі.
1. І. А. Кушнір Методи розв'язання задач з геометрії //Київ АБРИС 1994. 2. Ш. Г. Горделадзе, М. М. Кухарчук, Ф. П. Яремчук //Збірник конкурсних задач з математики, Вища школа, Київ-1976.
3. Вишенський В. А., Ядренко М. Й. Вибрані задачі з алгебри й геометрії //К., Вища школа, 1972.
4. Яремчук М.Л., Попруженко М. Г. Збірник геометричних задач.
Планіметрія//К., Радянська школа, 1996.
5. Федак І. В. Розв'язування рівнянь. Доведення нерівностей. Посібник для підготовки до математичних олімпіад у 9-10 класах //Тернопіль, 1998.