Матеріал для проведення уроків основ здоров'я та позакласних заходів, що стосуються безпеки руху велосипедиста "Життя у твоїх руках"

Про матеріал
Матеріал допоможе ознайомити учнів з велосипедом, як транспортним засобом; дозволить акцентувати увагу на основних засадах правил дорожнього руху для велосипедистів; допоможе розглянути основні причини ДТП, їх наслідки та дії свідка ДТП.
Перегляд файлу

 

 


 

 

 

 

  Підготував Литвиненко Є.М.

 

 

 

Мета: ознайомити учнів з велосипедом, як транспортним засобом; акцентувати увагу на основних засадах правил дорожнього руху для велосипедистів; розглянути основні причини ДТП, їх наслідки та дії свідка ДТП.  Розвивати знання та навички поведінки учнів – учасників дорожнього руху. Виховувати відповідальне ставлення до життя і здоров’я людини.

Безпека руху велосипедиста

Слова вчителя. Усі колись мріяли про велосипед, а хто його має — звичайно ж, любить їздити. Спочатку всі їздять на триколісному, а потім — на двоколісному. Велосипед — це найкращий засіб пересування. Водночас, він зовсім беззахисний перед іншими способами пересування. Якщо машина, зіткнувшись із велосипедом, залишиться неушкодженою, то велосипеду добре дістанеться. Та й велосипедист отримає травму, добре як не гірше. Про це слід завжди пам’ятати!

Перед тим як сісти на велосипед, потрібно уважно вивчити його, приладнати його до себе.

Велосипед має відповідати вашому зросту, щоб забезпечити більшу стійкість під час руху.

Але велосипед є транспортним засобом руху, і на нього також поширюються правила дорожнього руху. Тож перед тим, як сісти на велосипед, вивчіть дорожні знаки, що регулюють рух велосипедистів, та вивчіть правила дорожнього руху.

 Головні правила, які потрібно пам’ятати й виконувати під час їзди на велосипеді

Виїжджаючи з дому, перевірте кермо (чи легко воно повертається) та шини, роботу ручного й ніжного гальм і дзвінка.

Заборонено їздити на проїжджій частині вулиці, тротуарами, а також у місцях, де можна випадково виїхати на дорогу. Кататися слід у спеціально відведених місцях (спортивний майданчик, стадіон тощо).

Не можна кататися тротуарами та доріжками садів, бульварів і парків, щоб не зачепити пішохода або малюка, який грається.

Дітям віком до 14 років категорично забороняється їздити на велосипеді дорогою.

Велосипед має бути обладнаний світловідбивачами: спереду — білого кольору, з боків — оранжевого, ззаду — червоного.

Велосипедистові забороняється:

  •     рухатися проїжджою частиною, коли поряд є велосипедна доріжка; рухатися тротуарами й пішохідними доріжками (крім дітей на дитячих велосипедах під наглядом дорослих);
  •     під час руху триматися за інший транспортний засіб;
  •     буксирувати велосипед;
  •     їздити, не тримаючись за кермо, та знімати ноги з педалей;
  •     керувати велосипедом з несправним гальмом і звуковим сигналом, а також без освітлення у темний час доби та в умовах недостатньої видимості.

Про технічні вимоги до велосипеда

До велосипеда, як до будь-якого транспортного засобу, висувають технічні вимоги, що мають забезпечувати безпеку руху.

Кожен велосипедист, як і будь-який водій, зобов’язаний добре знати обладнання своєї машини й постійно підтримувати свій велосипед у гарному технічному стані.

Виїжджати на вулицю на несправному велосипеді не можна. Перед поїздкою слід переконатися в тому, що у велосипеда в порядку кермо, гальмо і дзвінок. Сидіння потрібно встановити відповідно до свого зросту: у нижчому положенні педалі нога, що спирається на неї, має бути трохи зігнута в коліні (але не витягнута), інакше буде важко керувати велосипедом.

Слід перевірити, як працюють ліхтарі спереду і ззаду. Ззаду має бути відбивач світла, адже, можливо, доведеться їхати в сутінках, а дорогою рухаються машини й мотоцикли. Потрібно, щоб їх водії вчасно помітили в темряві велосипедиста.

Учіться самостійно доглядати за велосипедом: самі змащуйте його вузли, заміняйте лампи, кріпіть деталі, розбирайте дзвінок (сигнал), а також усувайте інші несправності.

Кілька порад

Купуючи велосипед, підбирайте його за своїм зростом. Велосипедист повинен бути впевнений у машині, тому керування велосипедом має бути зручним. На занадто високому велосипеді сидіти незручно: ноги не дістають до педалей. Керувати таким велосипедом важко. Незручно також водити велосипед, якщо він замалий.

Не катайтеся вдвох на одномісному велосипеді. Це забороняється правилами руху. Коли на велосипеді їдуть дві людини, то керувати ним дуже складно й легко можна потрапити під машину або впасти.

Не можна їздити на велосипеді, тримаючись за кермо однією рукою або взагалі не тримаючись за нього. Ті, хто бажає в такий спосіб показати своє молодецтво та спритність, дуже часто потрапляють у різні неприємні історії.

Не чіпляйтеся за задній борт вантажного автомобіля, який їде, адже якщо машина загальмує або круто поверне, велосипедист із силою вдариться об кузов. А якщо водій автомобіля різко додасть швидкості, що тоді? У всіх випадках на такого горе-велосипедиста очікує сумна доля: він може залишитися калікою на все життя, а то й розбитися на смерть.

Завжди дуже обережно об’їжджайте автомобіль, який стоїть біля тротуару. Водій автомобіля або пасажир можуть раптово відчинити двері, ударити вас, і ви ризикуєте заточитися, упасти.

Контрольні запитання

  • З якого віку дітям дозволяється їздити на велосипедах вулицями й дорогами?
  • Розкажіть, яких правил повинен дотримувати велосипедист, рухаючись вулицями й дорогами.
  • Як має бути обладнаний велосипед для їзди у вечірній час?

Головні види ДТП. Поведінка під час ДТП

Головні причини ДТП

Наразі будь-який вид транспорту становить потенційну загрозу здоров’ю та життю людини. Технічний прогрес водночас із комфортом і швидкістю пересування приніс і значні загрози. Залежно від виду транспортної аварії можливе отримання травм і опіків, у тому числі небезпечних для життя людини.

Підраховано, що з моменту появи перших автомобілів на вулицях і дорогах нашої планети загинуло понад 7 млн. людей. І нині щорічно гине до 300 тис. осіб. Крім того, мільйони людей отримують різноманітні травми. Ось чому питанням безпеки руху приділяється серйозна увага в усіх країнах світу.

Близько 75 % усіх аварій на автомобільному транспорті трапляється через порушення водіями Правил дорожнього руху. Найнебезпечнішими видами порушень, як і колись, залишаються перевищення швидкості, ігнорування дорожніх знаків, виїзд на смугу зустрічного руху та керування автомобілем у нетверезому стані. Дуже часто причинами аварій є погані дороги (головним чином слизькі), несправність машин (на першому місці — гальма, на другому — рульове керування, на третьому — колеса та шини).

Особливість автомобільних аварій полягає в тому, що 80 % поранених гине упродовж перших 3 годин від кровотечі.

Головні причини, через які трапляються дорожньо-транспортні пригоди з вини водія

Неуважність водія. Мобільні телефони, диски, їжа, набирання текстових повідомлень тощо дуже відволікають від дороги. У 80 % випадків причиною зіткнення є саме неуважність водія.

Ризикована поведінка за кермом. До цього можна зарахувати ігнорування сигналів світлофора, дорожніх знаків, а також зміну ряду та підрізання. Різниця між ризикованою поведінкою та неуважністю водія полягає в тому, що перша найчастіше є усвідомленою.

Висока швидкість. Швидкість перевищує більшість водіїв, але молоді й недосвідчені роблять це набагато частіше. Згідно зі статистикою, третина всіх аварій, у яких гинуть люди, відбувається з провини молодих водіїв, які перевищили швидкість.

Керування в нетверезому стані. Під дією алкоголю люди не дотримуються елементарних правил, знижується швидкість реакції.

Недотримання дистанції. Дотримання дистанції — важливий фактор, що запобігає зіткненню. За швидкості 97 км/год. для остаточної зупинки автомобілю потрібно від 36 до 43м, а багатьом позашляховикам — додаткові 1,5–3 м.

Ігнорування ременів безпеки.

Неправильна поведінка в екстремальних ситуаціях. Уміння уникати аварій виробляється з досвідом. Автомобілісти-початківці набувають навичок упевненого керування поступово й часто потрапляють у ситуації, коли часу для прийняття рішення залишається замало. Висока швидкість і неуважність водія лише погіршують ситуацію.

Керування автомобілем у сонному стані.

Пішоходи також є учасниками руху, і до того ж їх значно більше, ніж водіїв. Але пішоходи не складають іспитів з правил дорожнього руху, які вони знають гірше від водіїв. Пішоходи менш дисципліновані. Цим можна пояснити той факт, що пішоходи частіше порушують порядок на вулицях, ніж водії.

З яких причин найчастіше відбуваються нещасні випадки? Статистичні дані такі:

  • перехід і перебігання вулиці перед транспортними засобами — 27 %;
  • перехід вулиці в недозволених місцях та на червоний сигнал світлофора — 27 %;
  • неуважність під час переходу вулиць — 17 %;
  • нетверезий стан пішохода — 14 %;
  • несподіваний вихід з-за транспортного засобу, що стоїть, — 9 %;
  • інші причини — 6 %.

Отже, більшість нещасних випадків відбувається через грубі порушення правил руху. Якщо пішоходи добре знатимуть правила й не порушуватимуть їх, цього можна буде уникнути.

Нещасні випадки з дітьми найчастіше трапляються, коли ті перебігають вулиці в недозволених місцях і перед транспортом, що рухається. З цієї причини відбувається 50 % усіх нещасних випадків з дітьми. Якщо ж учні добре знатимуть правила і виконуватимуть їх, то кількість ДТП з цієї причини скоротиться.

Якщо проаналізувати статистику ДТП щодо місяців року і навіть часу доби, то вималюється така картина. Випадки дитячого травматизму зростають навесні — у травні й червні. Потім відбувається зниження і новий спалах у вересні й жовтні. Упродовж доби найнебезпечнішими є години з 12-ї до 17-ї.

Практика свідчить про те, що нещасні випадки трапляються не лише з тими дітьми, які не знають правил дорожнього руху, але і з тими, що вивчили їх, але не завжди виконують, поводяться на дорогах неуважно і недисципліновано.

Зростання кількості транспортних засобів, числа пішоходів, швидкості руху машин ускладнюють боротьбу з нещасними випадками. Але це не означає, що кількість ДТП буде зростати і на вулиці виходити небезпечно. Головне — добре знати правила дорожнього руху, вести себе на дорогах і вулицях уважно й дисципліновано, тоді кількість ДТП і нещасних випадків скоротиться.

Головні види ДТП

  • неуважність учасників дорожнього руху;
  • недотримання правил безпеки водіями транспортних засобів і пасажирами;
  • порушення правил дорожнього руху пішоходами;
  • поламки транспорту;
  • неправильний вихід на проїжджу частину з-за транспорту, що стоїть;
  • незадовільний стан проїжджої частини вулиць і доріг;
  • погані погодні умови.

Поведінка під час ДТП

Особливо небезпечним транспортний засіб є в таких випадках:

  • під час посадки й висадки;
  • у разі екстреного гальмування, особливо під час мряки й ожеледиці;
  • під час руху автомобіля, що має несправності, за яких заборонено його експлуатацію.

Найбільш поширені види ДТП — це наїзд на пішохода, зіткнення, перекидання автотранспорту. Існує кілька правил для тих, хто виявився свідком або учасником ДТП:

  • за будь-яких обставин не залишати постраждалого без допомоги;
  • негайно повідомити про пригоду в ДАІ (це не обов’язково в разі відсутності жертв, а в учасників — претензій одне до одного);
  • намагатися нічого не змінювати на місці пригоди;
  • свідкам наїзду або аварії, після якої водій залишив місце пригоди, — запам’ятати й записати номер, марку, колір і прикмети машини та водія, викликати швидку допомогу, сповістити дорослих і працівників ДАІ.

Якщо ви їдете на передньому місці пасажира, закрийте голову руками та ляжте на бік, розтягшись на сидінні. Перебуваючи на задньому сидінні, упадіть на підлогу. Якщо поруч із вами дитина — накрийте її собою.

Як діяти після аварії? З’ясуйте, у якому місці автомобіля та в якому положенні ви перебуваєте, чи не горить автомобіль та чи не підтікає бензин (особливо в разі перевертання). Якщо двері заклинило, залиште салон автомобіля через вікна, відчинивши їх або розбивши важкими підручними предметами. Вибравшись із машини, відійдіть від неї якнайдалі — можливий вибух.

Після цього намагайтеся зберігати спокій, огляньте себе та місце аварії, по можливості надайте само- та взаємодопомогу. Слід пам’ятати, що життя потерпілого залежить від вчасної та кваліфікованої медичної допомоги.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чапська Лариса Миколаївна
    я вдячна вам за допомогу
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Основи здоров`я 8 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
15 січня 2022
Переглядів
1575
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку