8 клас
Урок – тренінг "Ризики статевого дозрівання підлітків"
Наприкінці заняття учні:
називають причини і наслідки ризикованої статевої поведінки;
пояснюють вплив психоактивних речовин на статевий розвиток;
оцінюють ризики інфікування ВІЛ у різних ситуаціях;
демонструють вміння висловлювати симпатію без інтимних стосунків.
Обладнання і матеріали:
папір, олівці, фломастери, маркери, ножиці, скотч, клей.
Що підготувати заздалегідь:
плакати "ВІЛ-інфекція" (для презентацій проектів);
інформаційні листки "Інформація про ІПСШ";
картки зеленого та червоного кольорів;
виставка літератури "Все про ВІЛ/СНІД та ІПСШ".
Домашнє завдання:
підручник Т.В. Воронцова "Основи здоров'я ", §7. Робочий зошит, ст. 39-40, завдання 1-8.
План уроку-тренінгу:
Актуалізація теми, стартові завдання - 5 хв.
Міні-лекція, обговорення - 5 хв.
Робота в групах - 7 хв.
Рухавка - 2 хв.
Взаємонавчання - 8 хв.
Практична робота - 13 хв.
Підсумкові завдання - 3 хв.
Завершення тренінгу - 2 хв.
Актуалізація теми, стартові завдання
Привітання.
Знайомство і зворотний зв'язок
Продовжіть фразу: "Я щасливий (щаслива), що я хлопець (дівчина), тому що...".
Назвати тему і завдання уроку.
Гра "Шнурівка"
Об’єднати учнів у дві групи (хлопці-дівчата). По черзі кожна група називає фізіологічні і психологічні ознаки статевого дозрівання підлітків. Виграє команда, яка останньою назве ознаку.
Обговоріть, що є спільним для статей.
Міні-лекція "Причини і наслідки ранніх статевих стосунків"
Інтимні статеві стосунки – частина повноцінного життя більшості дорослих людей. Вони дають змогу виконати найвище призначення людини – стати батьком або матір’ю. Та іноді ці стосунки призводять до негативних наслідків: психічних травм, осуду з боку інших людей, небажаної вагітності, інфекцій, що передаються статевим шляхом, у тому числі ВІЛ. Більшість підлітків мріє лише про емоційну близькість, фізична близькість поки що не є для них актуальною. Чому ж підлітки зважуються на фізичну близькість хоч і не готові до неї? Одна з причин – настирливе нав’язування деяким фільмами ідеї лібералізації моралі. Інша причина - вживання психоактивних речовин.
Мозковий штурм: "Чому підлітки зважуються на інтимні стосунки?"
Робота в групах
Об’єднайтесь у 3 групи. Обговоріть можливі наслідки статевих стосунків.
Група 1. для юнаків.
Група 2. для дівчат.
Група 3. для обох статей.
Рухавка "Ріст і вік"
Вишикуйтесь у шеренгу за зростом і розрахуйтесь по порядку. Запам’ятайте свій номер.
Вишикуйтесь за віком (дата народження). Розрахуйтесь і порівняйте із попереднім. Поміркуйте, чи завжди вік учнів відповідає їхньому зросту.
Взаємонавчання "Інфекції, що передаються статевим шляхом (ІПСШ)"
Об’єднайтесь у 6 груп. Розподіліть між собою інформацію про ІПСШ (інформаційні листки) і підготуйте повідомлення про їх збудники, симптоми, наслідки для здоров’я, а також профілактичні заходи. Поділіться даною інформацією з членами паралельних груп.
Практична робота "ВІЛ-інфекція"
Підготовка до роботи
Вікторина "Що я знаю про ВІЛ-інфекцію?"
Завдання
У вас на столах лежать картки червоного та зеленого кольорів. Зараз я буду зачитувати твердження, з яким ви можете погоджуватись або ні. У разі згоди ви піднімаєте картку зеленого кольору, а незгоди ─ червоного.
Вірус імунодефіциту людини (ВІЛ) передається через:
рукостискання, обійми;
спільне з ВІЛ – інфікованим користування верхнім одягом;
спільне користування фонтанчиком для питної води;
спільне користування голками та шприцами для ін'єкцій;
чхання та кашель;
плавання разом в басейні;
спільні рушники, мило, мочалку;
статевий контакт без презерватива;
домашніх тварин;
посуд, їжу;
спільне користування туалетом, унітазом;
статевий контакт з використанням презерватива;
спільне користування голками для проколювання вух, татуювання, пірсингу;
монети та паперові гроші;
постільну та настільну білизну;
переливання крові;
дверні ручки та спортивні снаряди;
поцілунки;
комарів та інших комах;
грудне годування немовляти ВІЛ-інфікованою матір'ю;
народження від ВІЛ-інфікованої матері.
Об'єднайте учасників у 4 групи (за порами року). Завдання для груп - створити та презентувати проекти:
1 група – "Як передається ВІЛ"
2 група – "Як не передається ВІЛ"
3 група – "Як ВІЛ руйнує організм людини"
4 група – "Як захиститися від ВІЛ?"
Підсумкові завдання
Робота в групах, інсценування
Слово вчителя
Молоді люди мають багато можливостей висловити свої почуття без інтимних стосунків і уникнути ризику небажаної вагітності та інфікування ВІЛ/ІПСШ.
Об’єднайтесь у 4 групи та обговоріть способи висловлення своєї симпатії та прихильності.
Інсценуйте ці способи.
По черзі продовжте фразу: "На цьому тренінгу я .."
Завершення тренінгу
Стати в коло, взятися за руки і разом сказати: "Шануймося, бо ми того варті!"