ОСОБЛИВОСТІ ДІЇ ТЮТЮНОВОГО ДИМУ, АЛКОГОЛЮ, НАРКОТИКІВ НА РОЗВИТОК І СТАТЕВЕ ДОЗРІВАННЯ ПІДЛІТКІВ

Про матеріал
Розширення уявлення про згубну дію куріння, алкоголю, наркотичних і токсичних речовин на здоров’я; формувати уявлення про пасивного курця, вчити критично ставитися до реклами алкоголю і тютюну; розвивати уміння робити висновки; виховувати бажання вести здоровий спосіб життя.
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ УРОКУ-ТРЕНІНГУ У 8 КЛАСІ НА ТЕМУ «ОСОБЛИВОСТІ ДІЇ ТЮТЮНОВОГО ДИМУ, АЛКОГОЛЮ, НАРКОТИКІВ НА РОЗВИТОК І СТАТЕВЕ ДОЗРІВАННЯ ПІДЛІТКІВ»

Мета.Розширювати уявлення про згубну дію куріння, алкоголю, наркотичних і токсичних речовин на здоров’я; формувати уявлення про пасивного курця, вчити критично ставитися до реклами алкоголю і тютюну; розвивати уміння робити висновки; виховувати бажання вести здоровий спосіб життя.
 

                                                     Хід тренінгу

     На класній дошці написано вислови:

Хочеш довше жити — кидай курити.  (Народна приказка.)

Найбільше багатство - здоров'я

Здоров'я маємо - не дбаємо, а загубивши - плачемо

Наше здоров'я - в наших руках

 

I.Організаційна частина.

     Вступна частина

  .. Привітання
Немає нічого дорожчого на світі,

Ніж дивне щастя жити на Землі

В здоров’ї кожній квіточці радіти,

І посміхатись навіть уві сні

З хорошими словами подружіть,

Веселими та добрими живіть.

Здоров’я бережіть, поки малі

І мудрими ідіть по цій землі.


 

Нашу зустріч я почну з дуже оптимістичного вірша, який своїм змістом направить нашу свідомість на життя без шкідливих звичок.
Здоровий той,хто сам про себе дбає.

Немає в тім ні розуму, ні хисту

Нести до лікарів хвороб намисто.

Тож зрозумій, до чого ти спроможний,

Бо сам себе здоровим робить кожний.

                                                 О.Чеботарьов

 

Учитель. Слухання та обговорення  притчі про тютюн.
Дуже давно, коли тютюн тільки було завезено до України з далеких країн, біля підніжжя Говерли жив один мудрий дід. Він не злюбив цю дурман- рослину і закликав людей не вживати її.

Якось він побачив,що навколо купців,які розклали крам для продажу,зібрався натовп.

                     Купці викрикували :

                     - Божественний лист!Засіб від усіх хвороб!

                     Підійшов старий і сказав:

-Цей божественний лист приносить людям і іншу користь: до курія в дім не зайде злодій,його не вкусить собака,він ніколи не постаріє…

Купці з радістю дивилися на нього.

- Ти маєш рацію, о мудрий старче! – сказали вони.- Але звідки ти знаєш про дивовижні властивості божественного листа?

Мудрий дід пояснив:

- Злодій не зайде до садиби курія тому, що той усю ніч буде кашляти, а крадій не любить будинки,де вночі не сплять люди.Через декілька років паління людина заслабне і ходитиме з палицею.Отже,його почнуть боятися собаки.Нарешті, він не постаріє,бо помре молодим…

Відійшли селяни від купців і задумались…

- Чиї слова були переконливішими для селян: купців чи старого? Чому?

- Як би ви вчинили на місці діда?

- Доберіть заголовок до притчі,який би міг стати слоганом для людей планети.

 

  . Тому тема нашого заняття «ОСОБЛИВОСТІ ДІЇ ТЮТЮНОВОГО ДИМУ, АЛКОГОЛЮ,  НАРКОТИКІВ НА РОЗВИТОК І СТАТЕВЕ ДОЗРІВАННЯ ПІДЛІТКІВ»

Девізом нашого заняття стануть слова:
Я вмію думати, я вмію міркувати,
Все корисне для здоров’я буду обирати

 

Знайомство:  учні, сидячи  в колі,  по черзі розповідають про моменти їхнього життя, коли їм пощастило. Вправа  «Мені у житті щастить»                                      

  - Як ви вважаєте, чи можуть люди, які є залежними від алкоголю, наркотиків радіти так само, як і люди, що не мають залежності?

Висновок: отримувати позитивні емоції, радіти  життю, плідно працювати і досягти успіху можливо без куріння, алкоголю та наркотиків. У вашому віці існує велика небезпека появи згубних  звичок, які негативно впливатимуть  на ваше статеве дозрівання. Щоб запобігти цьому ми  оволодіємо  навичками  відмови від шкідливих  звичок та ще багато важливого . Але спочатку виробимо певні правила нашої роботи.

   Виконують вправу « Правила» і записують правила на дошці:

НЕ перебивати ;

НЕ критикувати;

Бути активним;

Бути толерантним;

Говорити тільки за темою;

Бути позитивним.

 

 

Очікування. Сьогодні ми продовжимо  дізнаватись про негативний вплив тютюнокуріння,  алкоголю та наркотиків на здоров’я учнів вашого віку.

Тестування «Що я знаю про шкідливі звички»

Позначити правильні варіанти відповідей.

1. Шкідливі звички — це:

а) мити руки з милом перед їдою;

б) палити, вживати алкоголь та наркотики;

в) вранці та ввечері чистити зуби;

г) човгати ногами; смоктати пальці, гризти нігті.

2. Що відбувається з дитиною, яка вживає алкоголь?

а) Вона швидше росте;

б) у неї покращується пам'ять;

в) вона погано вчиться;

г) вона завдає неабиякої шкоди власному здоров'ю.

3. Які наслідки може викликати паління?

а) Захворювання на рак легенів;

б) піднесення настрою;

в) зниження гостроти зору, слуху;

г) прискорення процесів дорослішання.

4. До чого призводить вживання наркотиків?

а) З'являється унікальна можливість відвідати віртуальні світи;

б) виникає фізіологічна і психологічна залежність від отрути;

в) деградує мозок людини;

г) людина стає більш розкутою і товариською.

Правильні варіанти відповідей:

1. б, г.

2. в, г.

3. а, в.

4. б, в.

За кожну правильну відповідь - 1 бал.

8 балів – дитина має чіткі уявлення про наслідки шкідливих звичок.

7-5 балів – загалом дитина знає про шкідливий вплив алкоголю, тютюну та наркотиків на організм людини, але не має уявлення про конкретні наслідки вживання цих не­безпечних речовин.

4-0 балів – дитина потребує особливої уваги з боку педагогів та батьків і додаткової роз'яснювальної роботи щодо наслідків шкідливих звичок.

 

  Вправа « Мозковий штурм»  Пропонується пригадати , які органи  вражають алкоголь, наркотичні речовини,  тютюновий дим

     II. Теоретична частина. Міні –лекція.

Організм підлітків ще не сформований, і інтенсивно розвивається, а тютюновий дим дуже шкідливо на нього діє. Діти, які часто перебувають у задимленому приміщенні стають млявими, дратівливими, втрачають апетит . Тютюновий дим спричиняє часті респіраторні захворювання, алергічні висипи. Учні, які курять мають  погану пам'ять, послаблюється увага, і як наслідок знижується успішність.   З давніх-давен відомо, що у  підлітків хронічне отруєння нікотином та іншими складовими тютюнового диму негативно діє на функцію статевих залоз, що призводить до затримки статевого дозрівання. У дівчаток-підлітків, які курять, слабше розвиваються груди, порушується менструальний цикл. З часом це впливає на дітородну функцію, зумовлює запальні та перед пухлинні процеси.

Алкоголь особливо отруйно діє на дитячий і підлітковий організм.

За систематичного надходження алкоголю до організму потерпає: нервова система, органи травлення, зір, серце. Сильну токсичну дію має алкоголь на жіночі і чоловічі статеві клітині, що зумовлює народження розумово відсталих дітей, або з фізичними вадами. У травній системі алкоголь швидко всмоктується в кров і розноситься до всіх клітин  кори головного мозку. Ослаблюються процеси гальмування, що проявляється збудженням, ейфорією, балакучістю. Коли доза спожитого алкоголю перевищує критичну межу настає алкогольне сп’яніння. Людина при цьому стає брутальною і може здійснити жахливі вчинки. Згубно діють наркотичні речовини на статеві клітини, спричинюючи негативні зміни в спадковому апараті, що також підвищує ймовірність народження розумово відсталих дітей, або мертвонароджених. Запам’ятайте зовнішні прояви наркотичного сп’яніння: підвищений настрій, благодушність, ейфорійне розслаблення. Звужуються зіниці, порушується координація рухів. Підвищений настрій не стійкий і швидко може перейти в невдоволення, гнів, тривогу, злість.

 

 

 

 

 

ІІI. Практична частина.

Вправа «Асоціації»

– А зараз пропоную пояснити за допомогою асоціацій, до чого може призвести зловживання деякими шкідливими звичками.

(Команда придумує і називає слова-асоціації до слів КУРІННЯ та АЛКОГОЛЬ.

 Наприклад:
Куріння – К – каліцтво, кошмар; У- «урок», р- рак, і- іскра, н- насильство, нікотин, я- язва

 Алкоголь – а – агресія, л–летальний результат, к–криза, о–обман, г–голод, о–озвіріння, л –лікування,)

Отже, «Шкідливі звички» – те від чого страждають люди.

Шкідливі звички, мовби тінь,

Все ходять за тобою,

І так чекають на ту мить,

Щоб потягнути за собою.

Наркотики і цигарки, спиртне

— Це просто страх,

Як ви подружитесь із ними

— Здоров’ю буде крах.

Вправа «Навчаючись-навчаю : Альтернатива шкідливим звичкам»
– Діти , зараз Ви на аркушах паперу спробуєте написати 5 причин, чому підлітки вживають алкоголь та сигарети. Потім ви обміняєтеся листочками і на кожну причину знайдете альтернативу;(Відповіді дітей)

Наприклад:

Причини:

Наслідки:

Альтернатива:

Висновок:

За компанію
Модно
На зло батькам
Щоб випробувати нові відчуття
З цікавості

Беруть приклад з батьків

Слабохарактерність

Наслідування кумирам

Смерть (від передозування, хвороб)
Втрата поваги оточуючих
Захворювання (Гепатити,СНІД, рак)
Конфлікти з батькамиВтрата цікавості до життя

Заняття спортом, музикою, танцями.

Відвідування гуртків, секцій.

Поважати себе

Мати свою власну думку

Вміти відмовляти

Правильно обирати друзів

У переважній більшості випадків людина сама вибирає, вживати йому алкоголь , курити чи ні, а той, хто вибирає шкідливі звички, побічно обирає і наслідки.

 

Так, вчені назвали саме такі причини залучення людей до шкідливих звичок: цікавість, вплив батьків, зняття напруги, слабохарактерність, бажання наслідувати красивим героям реклами, кіно і телебачення. А як же не потрапити в пащу дракону? Адже більшість людей не курить, не п’є. Що потрібно робити, щоб встояти?

Тест «Чи зможеш ти встояти?»

Як ви думаєте, чи зможете ви дати відсіч цим шкідливим звичкам, встоїть перед їх натиском? Зараз ми проведемо тест, який допоможе вам оцінити свої сили. Перед вами лежать листки паперу. Вам потрібно буде відповісти на 5 запитань. Напишіть числа від 1 до 5 зверху вниз. Я буду задавати вам запитання. На кожне питання потрібно дати відповідь «так» або «ні». Відповідати потрібно чесно, інакше ви нічого про себе не дізнаєтесь:
Тест:
1. Чи любиш ти дивитися телевізор?
2. Чи хотілося тобі спробувати закурити?
3. Чи пробував ти алкогольні напої?
4. Чи любиш ти уроки фізкультури?
5. Якщо друзі запропонують тобі втекти з уроків, погодишся ти?

Тепер підрахуйте, скільки разів ви відповіли на питання «так». За кожен такий відповідь вам належить 5 балів, значить, помножте отримане число на 5. Що у вас вийшло?

0-10 балів – ви вмієте керувати своїми бажаннями. Як і всі люди, ви любите отримувати задоволення. Але в потрібний момент ви в змозі зрозуміти, що задоволення заради задоволення може принести шкоду, перешкодити вашим планам. Виходить, що якщо вам хто-небудь запропонує «побалдіти» від будь-якої гидоти, то ви легко відмовитеся. Вас не так-то просто купити на будь-яку дешевизну. У вас попереду цікаве життя, повне справжніх задоволень.
10-15 балів – ваша «зона задоволень» нерідко вас підводить. Ви, можливо, і хотіли б краще управляти своїми бажаннями, але це не завжди виходить. Бракує волі. Мабуть, ви дуже багато часу втрачаєте даремно. Ви прагнете до миттєвих задоволень. Через це ви можете втратити дуже багато приємного в майбутньому. Якщо вам запропонують «трохи кайфу», ви можете погодитися. Нажаль, більшість залежних людей саме так і починали. Рекомендуємо бути насторожі – занадто дорогою може виявитися ціна сумнівного задоволення.
15-25 балів – вас, як то кажуть, можна брати голими руками. Ви буквально заряджені на отримання всіляких задоволень. За будь-який вид «кайфу» ви будете готові віддатися в рабство негіднику. Таких, як ви, слабаків – не так вже й багато. Вам загрожує біда

 

 

 

Конкурс “Розвій міфи”

– Діти, спробуйте спростувати міфи про куріння та алкоголізм.
(Кожна команда обирає аркуш з міфами. Протягом 5 хв. підлітки мають довести, що твердження оманливе)

Наприклад:
Міфи про куріння

• Куріння сприяє схудненню. Багато повних людей курять і не худнуть. Якщо не хочеш повніти, то замість куріння краще обрати інші методи стримування ваги – обмеження в їжі і підвищення фізичної активності.
• Куріння допомагає зосередитися і краще працювати. Куріння звужує судини головного мозку, мозок гірше забезпечується киснем і живильними речовинами. В результаті розумова працездатність знижується.

• Куріння заспокоює нерви. Почуття роздратування і напруги нерідко пов’язане у кращого з самої звичкою до паління. Тому сигарета, як “соска”, його заспокоює.
• Я завжди зможу кинути курити. Тільки 5% з тих, що палять думають, що палити вони будуть через 5 років. 75% з тих, що палять через 5 років переконуються, що не можуть кинути палити.

Міфи про алкоголь

• Алкоголь дозволяє легко спілкуватися з оточуючими. Люди неохоче спілкуються з нетверезими і намагаються їх уникати.

• Якщо хочеш бути сучасним, модним, виділятися з натовпу – вживай алкоголь. Молодь навпаки прагне вести здоровий спосіб життя,гарно виглядати і бути здоровими.
• Алкоголь допомагає зігрітися в холодну пору року. Оскільки алкоголь звужує судини, то відчуття тепла – хибне.

• Алкоголь не так шкідливий, як кажуть. За статистикою кожні 10 секунд в світі від алкоголю гине 1 людина.

 – Отже, ми з вами переконалися, що існуючі думки про куріння та алкоголь не відповідають істині, не підтверджуються науковими і статистичними даними. Однак, ці «міфи» впливають на свідомість недосвідчених людей і сприяють формуванню шкідливих звичок.

Ми повинні зробити висновок про те, що далеко не всяке судження, висловлюване більшістю, вірне і зробити правильний вибір, поки не пізно!

Гра «Так - ні» (при відповіді «так» -  плещуть у долоні):

           Легкі сигарети – не шкідливі.

           Наркотики, алкоголь, сигарети підвищують творчий потенціал.

           Наркоманія – це хвороба. Алкоголь – це хвороба. Наркоманія – це злочин.

           Куріння – це наркотична залежність.

           Припинити вживати алкоголь можна в будь-який момент.

           За зовнішнім виглядом людини можна визначити: вживає вона наркотики чи ні?  Курить вона чи ні? Вживає вона алкоголь чи ні?

Наркозалежний може померти  від передозування.

 Вправа « Творча уява».

Назвіть образні ознаки соціально значимого захворювання на ілюстраціях.

Із чим асоціююююююються інші зображення? Поясніть свою думку.

(Наприклад: червиве яблуко,кактус тощо).
Бесіда.Обговорення пам'ятки «Щоб покинути пали­ти»

1.  Змінити термінологію: «піду випалю цигарку» на «піду отруюсь».

2. Купуй цигарки поштучно, не носи із собою сірників та запальнички.

3. Тримай пачку цигарок якомога далі від себе, не «під ру­кою», щоб дістати цигарку було незручно.

4. Вживай жуйки або цукерки для приглушення бажання випалити цигарку.

5.  Випивай склянку кислого соку на день.

6.  Не кури, коли хочеш їсти або чекаєш на когось.

7.  Пам'ятай про те, що тютюнові компанії отримують ве­личезні прибутки на шкоді твого здоров'я.

8.  Поступово відмовляйся від паління, відкладаючи його «на потім»: спочатку утримуй себе від цигарки п'ять хвилин, потім десять і так далі.

9. Урізноманітьте своє харчування овочами, фруктами, молочними продуктами та ін.

 Рефлексія

– Ми сьогодні багато говорили про здоровий спосіб життя, звички, не тільки шкідливі, але і ті, які роблять наше життя щасливішим, думали над тим, що таке щастя.

Отже,щоб не стати рабом шкідливих звичок, потрібно виконувати три правила:
– Не нудьгувати, знайти собі заняття до душі;

– Пізнавати світ і цікавих людей;

– Ні в якому разі не вживати спиртне і не палити.
Ну, а якщо ви все ж потрапили в полон якоїсь шкідливої звички, намагайтеся позбутися від неї щосили. І якщо вам це вдасться, ви – справжній герой.

На закінчення нашої зустрічі я хочу, щоб ви оживили це дерево життя, яке є символом благополуччя, багатства, успіху.
Підведення підсумків заняття.

На столі лежать два види паперу різного кольору (наприклад: жовтого і червоного) вирізані у формі яблук.
    Ви бачите на столі аркуші. Вони знадобляться нам для підведення підсумку заняття. На аркушах червоного  кольору ви напишете свої позитивні враження від тренінгу, а на аркушах жовтого кольору – побажання щодо поліпшення нашої роботи або те, що сьогодні вам не сподобалось і чому.
     Не обов’язково брати і червоний, і жовтий аркуші. Ви можете скористатися (при бажанні) тільки одним кольором. Після того, як ви опишете власні враження, підійдіть, будь ласка, до малюнка „дерево” і наклейте свої „яблука” біля своїх листочків.
  Вправа „Кольорові знаки”.

Учні вибором та підняттям догори геометричної фігури відповідгого кольору показують наступне:

-зелений – дізнався(лась) і зрозумів(ла) для себе багато нового;

-жовтий – дещо залишилося для мене незрозумілим;

-червоний – багато чого не зрозумів(ла).


 

 

docx
До підручника
Основи здоров`я 8 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
21 січня 2022
Переглядів
1613
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку