Формування в учнів предметних та ключових компетентностей
на уроках зарубіжної літератури
Головне завдання уроку зарубіжної літератури полягає у тому, щоб сформувати у кожного учня такі читацькі компетентності, які б надавали йому змогу самостійно орієнтуватися у мистецьких фактах і явищах, грамотно використовувати їх для задоволення своїх духовних потреб.
Тому постійно прагну: - розширювати читацький досвід учнів, розвивати їхні почуття, мислення, мовлення; - виховувати толерантне ставлення до іншої точки зору; - вчити аргументувати свою думку; - вчити дітей визначати своє життєве кредо, керуючись кращими зразками світового мистецтва; - розвивати уміння здобувати інформацію з різних літературних джерел та застосовувати її для індивідуального розвитку та самовдосконалення; - розвивати вміння використовувати набуті знання у житті, бути здатними генерувати нові ідеї, не боятися нестандартних рішень.
У зарубіжній літературі виділяють різні види компетентності: комп'ютерну та інформаційну, організаційну, самоорганізаційну, управлінську, мотивування, міжкультурну та ін..
Формування предметних компетентностей досягаю засобами використання інноваційних технологій навчання (мультимедійних, методу проектів, прийомів інтерактивного навчання); застосуванням прийомів розвитку критичного мислення; розвитком літературно-творчих здібностей учнів у процесі написання творчих робіт; в позаурочній діяльності.
Основним є вміння організувати роботу з текстом художнього твору.Тому допомагаю учневі максимально наблизитись у сприйнятті твору до авторського задуму. Розуміння учнем значення творчості того чи іншого письменника відбувається безпосередньо через призму власних асоціацій, спостережень, і висновків.
Під час вивчення уроків зарубіжної літератури іноді використовую комп'ютеризоване навчання, інтерактивні види і форми роботи, можливості системи Інтернет, мультимедійні технології.
Робота з комп’ютером викликає інтерес учнів
Використання великої кількості якісної, кольорової наочності
Задіюється слухова, зорова пам'ять
Підвищується ефективність використання навчального часу
Ефективно здійснюються міжпредметні зв’язки: література – мистецтво – історія – географія.
На уроках музичні твори, живопису, художні тексти, історичні факти можуть бути як об’єктом дослідження, так і першоджерелом у творчому процесі, або фоновим матеріалом, що дозволяє сприймати художній твір і світовідчуття цілісно, « по - іншому», тобто «по - новому» якісно як от історичне дослідження « Рільке і Україна», « Гоголь і Україна». Завдяки таким формам роботи розширюється світогляд учнів, обсяговий матеріал подається лаконічно, чітко, яскраво, сучасно, з використання анімації.
З метою розвитку комунікативних компетентностей школярів найчастіше використовую інтерактивні методи: «мозковий штурм», «обери позицію», «мікрофон», асоціації, диспути, інсценізація та ін.. Наприклад, інсценізація важливий елемент уроків за темами «Літературна казка» 5кл, «Байка у світовій літературі»6 кл, «Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра» 5кл.
Залучаю старших учнів до проектної технології та створення самостійних навчальних продуктів. Під час роботи над проектом у школярів розвиваються уміння узагальнювати проблему, комунікативні компетентності, навички представлення проекту, здатність працювати в групі задля спільного результату, самостійно осмислювати інформацію, інтерпретувати її. У процесі написання творчих робіт вважаю помилковим давати таке письмове завдання учню, яке легко виконати (списати), без внесення чогось свого, власного, самостійно здобутого, тому і пропоную своїм учням завдання з « цікавинками » :
5 клас – скласти казку «навпаки», де заєць - хитрий, підступний, а лисиця – добра , слабка. Або скласти невеличку розповідь « Якби я був чарівником», кого зі своїх друзів нагородив. За що? Чим?.
6 клас – написати міф про те , як виникла веселка або роса; спробувати себе у ролі журналіста - написати статтю про події на базарній площі ( інтерв’ю, бесіда з героями твору або з людьми з натовпу), після прочитання оповідання А. Чехова «Хамелеон»; скласти уявний діалог «Розмова з Робінзоном Крузо».
7 клас – спрогнозувати фінал однієї з балад; написати міні – твір за однією з тем: «Закони Запорозької Січі», « Чи виправдана зрада коханням ?», «Подорож Гуллівера у наш час», «Як порозумітися з людиною ?»; скласти анкету головних героїнь або героїв твору.
8 клас – написати твір – мініатюру « Прометей – світла людина» про сучасника або історичну особу, чиє життя можна порівняти з життям Прометея; написати листа сучасникам від імені Омара Хайяма , використовуючи його поетичні рядки.
Використовую ігрові методи навчання і виховання, які впливають і на пізнавальну, і на емоційно-особистісну сферу учнів. Ігри розвивають увагу, пам'ять, уяву, вміння знаходити залежності та закономірності, класифікувати та систематизувати матеріал, знаходити помилки. Гра може бути як складовою уроку так і окремим уроком (наприклад, урок-інтелектуальна гра за темою «Детектив» 7кл).
Результативним є використання на уроках пізнавальних та рольових ігор, зокрема таких:
«Четвертий зайвий», знайти зайве слово і пояснити свою думку
«Упізнай автора» - відгадати ім'я автора за допомогою підказок;
«Хто це?» - за цитатою впізнати літературного героя
Літературна вікторина
Інтерв'ю з письменником, літературним героєм
Реклама літературного твору
Кросворд навпаки: скласти питання до розгаданого кросворду
«Хто краще знає текст» - визначити події твору, з якими пов’язані подані ілюстрації.
«Стрілки» - з'єднати стрілками імена персонажів і властиві їм риси характеру, автора і країну чи назву твору.
Стимулює розвиток літературознавчих компетенцій компаративний аналіз. Формуванню компаративістської компетентності учнів найбільш ефективно сприяє використання прийому порівняння різнонаціональних творів (на рівнях ідейно-тематичної сутності, проблематики, системи образів, сюжету, композиції, характеру), який реалізується в різних видах навчальної діяльності, наприклад, працюючи над «Енеїдою» Вергілія із 8класом, неможливо було обійтися без згадки про І.Котляревського; вивчаючи англійські народні балади про Робіна Гуда із 7 класниками, проводили паралель з українськими легендами про ватажка опришківського руху Олексу Довбуша, а вивчаючи оповідання Дж. Лондона «Любов до життя » із 6 класом – з твором О.Довженка «Воля до життя». Такий компаративний аналіз творів вітчизняного та світового письменства допомагає учням усвідомити цілісність світового літературного процесу і своєрідність нашої культури у ньому, краще засвоїти здобутки українських та зарубіжних письменників.
Приділяю увагу щодо участі учнів у конкурсах. Зокрема у міжнародному конкурсі «Sunflovеr». Адже участь у них – це і своєрідна перевірка сформованості різноманітних навчальних компетентностей школярів. Ситуація конкурсу вимагає вміння спілкуватися з людьми, самостійно приймати рішення, працювати на результат, мати власну позицію, вміти вигравати і програвати. Участь у таких заходах – це величезний життєвий досвід, цінний у майбутній професійній діяльності та соціальній практиці.
Таким чином, застосування компетентнісного підходу у вивченні зарубіжної літератури сприяє успішному моральному та естетичному розвитку учнів, стимулює їхню творчу активність, сприяє формуванню пізнавальних, творчих, світоглядних компетентностей та готує до самостійного життя у суспільстві.
Компетентності |
Різновиди діяльності учнів |
Вимоги, що визначаються компетентностями |
Можливості, що відкриває компетентнісний підхід |
Спілкування державною мовою |
* Опанування вміння усно й письмово висловлювати власні думки й почуття; *напісання самостійних творчих робіт різних жанрів (творів-роздумів, есе, рецензій, розгорнутих письмових коментарів; * брати участь у спілкуванні (зокрема, у дискусії)
|
*Активізація творчих здібностей; *уміння тлумачити поняття |
*Уміння висловлювати свою думку стосовно проблем, порушених у творах: |
Спілкування іноземними мовами
|
* Слухання; *говоріння; * читання; *виконання завдань в групах та парах; *підготовка повідомлень про українські переклади творів;
|
*Уміння посередницької діяльності й міжкультурного спілкування.
|
*Уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно й письмово: *висловлювати та тлумачити поняття, думки, почуття, факти й погляди; *уміння перекладати уривки творів; |
Уміння вчитися Впродовж життя |
*Написання повідомлень, рефератів, самостійних творчих робіт. *Виконання випереджальних завдань. *Участь в організації творчих виставок. *Робота в Малій академії наук. *Консультування з питань самоосвіти. *Інтелектуальні конкурси, ігри, предметні тижні, які передбачають самостійне опанування певних питань та самоосвітню діяльність. *Опанування предмету на високому науковому рівні викладання. *Виконання навчальних програм з метою самоосвіти. *Розв’язання проблемних ситуацій на основі сучасного життя. *Складання й розв’язання тестів, кросвордів тощо. *Участь у конкурсах. *Участь в олімпіадах
|
*Готовність і потреба у творчості; *уміння побачити та сформулювати проблему; *активізація творчих здібностей; *реалізація творчого потенціалу *уміння здійснювати само оцінювання результатів власної діяльності; *уміння читати, використовуючи пошукове та вибіркове читання
|
*Позитивний вплив освітнього середовища на розвиток учнів; *уміння співвідносити об’єкт навчання з власним досвідом |
Інформаційно-цифрові компетентності |
*Опрацювання додаткової інформації в процесі опанування знань з предмета. *Активна співпраця з кабінетом інформатики щодо використання навчальних програм з предмета. *Використання складених викладачем таблиць, схем як джерел інформації та складання власних схем, таблиць, планів опорних конспектів як результат самостійного опрацювання додаткової інформації.
|
* Уміння здобувати, опрацьовувати й використовувати інформацію з різних джерел; *уміння класифікувати документа; *уміння користуватися новими інформаційними технологіями; *уміння переробляти інформацію для отримання певного продукту; *аналіз та критичне ставлення до інформації |
*Самостійне опрацювання інформації; *розуміння й усвідомлення інформації; *залучення та збагачення власного досвіду; *мотивація саморозвитку; *саморозвиток і самоосвіта; *готовність та потреба навчатися упродовж усього життя; *узагальнення власних знань; *організація власних прийомів навчання;
|
Основні компетентності В природничих науках і технологіях
|
*Випуск стіннівок, створення інформаційних сторінок у класних куточках. |
*Уміння застосовувати науковий метод; *спостерігати; *аналізувати, *збирати дані, , *аналізувати результати.
|
*саморозвиток і самоосвіта; *залучення та збагачення власного досвіду.
|
Загальнокультурна грамотність
|
*Віртуальні екскурсії. *Написання повідомлень, рефератів, самостійних творчих робіт. *Проектні роботи. *Створення творчих рекламних проектів. *Складання візиток на тему… |
*Опанування досягнень культури; *розуміння інших людей, їхньої індивідуальності, їхніх відмінностей за національними, культурними, релігійними й іншими ознаками та прийняття цих відмінностей. |
*Розроблення проектів культурологічної спрямованості; *здійснення роботи в команді, забезпечення взаємодії учнів; *усвідомлення ролі й впливу навчального предмета на розвиток культури; *оцінювання творів літератури та мистецтва; *уміння спілкуватися усно й письмово рідною та іноземними мовами; *уміння презентувати свій продукт; *адекватне ставлення до критики; *формування загальнолюдських цінностей. |
Соціальна та громадянська |
*Створення творчих рекламних проектів. *Створення коміксів. *Створення буктлерейлерів *Створення порівняльних таблиць. |
*Організація власної трудової та підприємницької діяльності; *оцінювання власних професійних можливосте*уміння виявляти негативні соціальні явища; *толерантне ставлення до культурних надбань інших народів; *уміння визначати актуальні проблеми; |
*Створювати та розв'язувати проблемні ситуації; * висловлювати власну точку зору щодо суспільних і моральних питань, вислуховувати думку товариша, узгоджувати їх та доходити до порозуміння; *здатність до співпраці, уміння розв’язувати проблеми в різних життєвих ситуаціях. |
Екологічна грамотність і здорове життя |
*Використання складених викладачем таблиць, схем як джерел інформації та складання власних схем. * Створення рекламних проектів. *Створення ланцюжка подій.
|
*Виявляти ініціативу, логічно обґрунтовувати власну позицію; |
*Брати участь в охороні довкілля; *економічне використання природних ресурсів; *вести здоровий спосіб життя у фізичній, соціальній , психічній і духовній сферах;
|
Підприємливість |
* Створення рекламних проектів. *Створення коміксів. * Створення буктлерейлерів *Складання візиток на тему… |
*Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя. |
*Створювати та розв'язувати проблемні ситуації; *здатність до співпраці; *готовність та потреба навчатися упродовж усього життя. |
Математична |
* Створення таблиць. *Створення ланцюжка подій |
*Уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу-складати схему; *уміння встановлювати причино-наслідкові зв’язки між подіями;
|
*готовність та потреба навчатися упродовж усього життя; *уміння презентувати свій досвід;
|