№ 6, № 7, № 8 ФОМ Фронтальне опрацювання матеріалу блоку №2 (3 год.)
Тема: Текст ( №1)
Девіз уроку: Старанність і труд до мети ведуть. (Народна мудрість)
І. Робота над засвоєнням понять, визначень, правил
1. Повторення тез 1.1 – 3.1. блоку «Текст».
2. Усно дати відповідь на питання:
• Що таке текст?
• Назви найголовніші ознаки тексту?
• Що таке план? Для чого його складають?
• Що можна дібрати до тексту?
• Як уникнути повторення в тексті одних і тих самих слів?
ІІ. Відпрацювання практичних умінь і навичок
Вправа 1. Прочитай і спиши текст. Слова у дужках постав у потрібній формі. Добери заголовок.
Протягом століть скриня в Україні була у великій ( пошана). Сюди складали одяг, (рушників), полотно, прикраси. В (ньому) зберігався посаг (наречена). Скриню господарі (ставити) на видному місці. Професія скринника була почесною. Виробляли (скриня) з липи, (тополя), берези, (вільха), верби.
Вправа 2. Доповни речення словами за змістом. Склади коротку розповідь і добери заголовок.
Мама вишиває (що?)……….. .
Нитки лягають на тканину (як?)………… .
Орнамент виходить (який?)…………. .
На ньому зображені (що?)…………… .
Мені подобається (що?)………… .
Вправа 3. Склади речення і прочитай текст. Добери заголовок. Підкресли слова, які допомагають зв’язати речення в тексті.
Верба, священним, деревом є.
в, піснях, оспівана Вона, народних, словами, багатьма, ласкавими.
вербу, тримають, Освячену , образами за.
Букети, котиків, з, вербових, є, найкращим, для, подарунком, рідних,знайомих, та.
Вправ 4. Прочитай. Заміни виділені слова антонімами. Добери заголовок і запиши свій текст. Як змінився текст?
Сонце заходить, прощаючись з землею. Затихає легенький вітерець. Перестають співати пташки. Люди повертаються з поля.
Вправа 5. Прочитай. Заміни виділені слова антонімами. Добери заголовок і запиши свій текст.
Прийшла весна. Зазеленіли дерева. Дні стали довшими, а ночі коротшими. Прилетіли перелітні птахи. У полях починається гаряча пора.
Вправа 6. Прочитай . Добери до виділених слів антоніми і постав їх замість крапок. Запиши свій текст.
У великої річки був брат - …… струмок. Близькі родичі, вони були зовсім рідні. Струмок вузький, а річка …… . Струмок швидко мчав з гори, а річка …. несла свої води. Та все ж мілководний струмок і ….. річка були вірними друзями.
Вправа 7. Розмісти речення в такому порядку, щоб утворився текст.
У лісі
З хлопцями був собачка Дружок. Біля ялинки хлопчики знайшли мале білченя. Був теплий сонячний день. Там було гарно і весело. Хлопчики гарно провели день. Василько взяв його і посадив на дерево. Василько і песик пішли в ліс.
Вправа 8. Склади і запиши зв’язний текст з деформованих речень.
Усе в лісі співає
До, пішли, лісу, ми, весною;
Легенький, подув, вітерець;
В, заспівали, всі, лісі, дерева;
Кожне, свою, співало, пісню, дерево;
Співала, білокора, пісеньку, красуня, ніжну, берізка;
Піснею, дуб, вчив, своєю, бути, і, відважними, нас, сильними.
Вправа 9. Знайди в тексті недоліки і виправ їх. Запиши вдосконалений текст.
Моя сестра – лікар
Сестра любить свою професію. До сестри часто звертаються за допомогою. Сестра чуйно відноситься до хворих. Люди завжди вдячні сестрі за її добре серце.