КЗ «Загальноосвітній навчальний заклад І ступеня – гімназія № 39» Кам’янської міської ради
Інтегрований урок з «Людини і світ» та «Еврики» у 3 – І класі
Класний керівник Кутах Людмила Іванівна
Тема. Царство тварин. Ланцюги живлення.
Комбінаторні, винахідницькі задачі, графи
Мета: застосовувати на практиці поняття «рослиноїдні», «хижі» та «всеїдні» тварини; збагатити знання учнів про тварин;
Обладнання, картки із завданнями, слайди з «Еврики»; малюнками для встановлення ланцюжків живлення; емблеми; відеофільми; таблиця « Ланцюги живлення»
Тип уроку: інтегрований
Хід уроку
І. Організаційний момент,
Любі діти!
Продзвенів уже дзвінок, всіх покликав на урок.
Дарма часу ви не гайте, працювати починайте.
Пісня «Центаврик»
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Центаврик: Добрий день, друзі!
Відгадайте загадку:
Котиться клубочок
Зовсім без ниточок.
Замість ниточок –
Триста голочок. (Їжак)
-Так, це їжак. Прочитайте 1 завдання. Допоможіть виділити правильне твердження.
-Подивіться уважно на ребуси. За допомогою них розгадайте тему уроку.
Царство Тварин
Ланцюги живлення
- - Для чого нам потрібно вивчати цю тему?
- Яку мету ми повинні поставити перед собою, щоб вивчити цей матеріал?
- На дошці ви бачите план, за яким буде проходити урок.
КОМБІНАТОРНА
ЗАДАЧА
ВИНАХІДНИЦЬКА\
ЗАДАЧА
Вчитель: У кожного з вас на парті лежить бортовий журнал, який ви будете заповнювати протягом уроку. В кінці уроку журнали здаєте. Я згідно вашого журналу виставлю оцінку за урок.
Прізвище, ім’я______________________________________________________
№ п/п |
Станції |
Можна отримати |
Бали |
|
Домашнє завдання |
11б |
|
|
Задача
|
12б |
|
|
Завдання 6 ( «Броунівський рух») |
12б |
|
|
Завдання 6 ( граф)
|
12б |
|
|
«Фотоапарат» |
11б |
|
|
«Винахідницька задача» |
|
|
|
Практична робота
|
11б |
|
|
Практична робота (граф)
|
12б |
|
|
Карта |
11б |
|
|
Перегони |
11б |
|
|
Додаткова інформація |
12б |
|
Центаврик: Я запрошую вас в нашу телестудію – послухати повідомлення наших дикторів про їжаків. Знайдіть помилку в загадці.
Вправа « Дикторська група»
Цікаві факти про їжаків
1. Існує близько 17 різновидів їжаків.
Їх виду вже більше 15 млн. років. Їжаки живуть в різних місцях проживання: від лісів до пустель
2. Тіло їжака покриває від 7000 до 10.000 колючок. Колючки постійно оновлюються, старі випадають, а на заміну виростають нові.
3. У їжаків не найкращий зір. Правда, вважається, що їжаки можуть розрізняти кольори як людина ( на відміну від інших тварин, у яких зір – «чорно – білий»). Крім того, у їжаків дуже гарні слух і нюх.
4. Частота подихів їжачка: в бадьорому стані – 40 – 50 подихів за хвилину, при сплячці – 6 – 8 подихів за хвилину, температура тіла – 34 градуси, при сплячці – 2 градуси Цельсія.
5. У всіх їжаків 36 зубів. Але до старості їжаки. Як і люди, починають їх втрачати.
6. Вухатий їжак відрізняється від звичайого великими вухами (3 – 5 см). Вухатий їжак бігає швидше звичайного і при небезпеці неохоче згортається в клубок, а частіше намагається втекти з шипінням і підстрибуючи. Вухаті їжаки дуже стійкі до сильних отрут і перегріву.
7. Їжаки дивно стійкі до отрути гадюки, хоча ними і не харчуються. Слабо діють (або зовсім не діють) на їжаків інші отрути, такі як миш’як, сулема, опіум, і навіть синильна кислота.
8. Колючки деяких видів їжаків можуть виявитися отруйними. Однак, ця отрута виробляється не їжаком. Їжак змащує голки отрутою, «конфіскованою» у жаб.
9. Коли їжак зустрічає об’єкт з сильним і різким запахом, то починає себе незвичайно вести: він починає несамовито лизати джерело запаху, поки не почне з’являтися пінна слина, яку він і наносить на голки.
10. Їжаки бояться води більше, ніж вогню. Вода чомусь позбавляє їх захисту та колючий розгортається.
Центаврик: Давайте згадаємо правило розв’язання комбінаторних задач.(презентація, слайд 1)
Більшість комбінаторних задач розв’язують за допомогою правила суми: якщо об’єкт А можна вибрати n способами, а об’єкт В – m способами, то вибрати або А, або В можна (n+m) способами.
- Прочитайте задачу, розв’яжіть її. (слайд 2)
Їжак знайшов 2 жуків, 3 равликів, 4 дощових черв’яків. Скільки існує способів вибору однієї тварини для харчування їжака?
2 + 3 + 4 = 9 (сп.)
Відповідь: існує 9 способів вибору однієї тварини для харчування їжака.
- Поясніть свій вибір до завдання 2 в зошиті. (додаток)
Лелеки живляться гризунами, дощовими черв’яками, пуголовками та всіма видами дрібних земноводних і плазунів. Не надають переваги якомусь одному типу їжі, адже можуть живитися тими живими істотатми, яких найбільше в місцевості, де мешкають лелеки.
Харчуються лебеді потроху протягом дня. Основу раціону складає рослинна їжа, яку вони видобувають з дна водойми завдяки своїй довгій шиї: плоди і кореневища водних рослин, різні частини водоростей, ряска. Діставши мул з дна, вони можуть його процідити, виділивши їстівний корм.
Лебеді не відмовляться від дрібних безхребетних, що перебувають у воді: невеликий рибки, пуголовків, рачків, молюсків, жаб, а також водних комах.
Залежно від виду, їжею орла стають дрібні і середні тварини: миші, зайці, бабаки, куниці, їжаки, лисиці, горностаї, ховрахи, кролики, білки. Великі хижаки нападають на дитинчат оленів, антилоп, козуль, на молодих лисиць і вовків, а також домашню худобу (корів і овець). Часто орли полюють на птахів – голубів, глухарів, куріпок, гусей, сов. Орли, що живуть в Австралії і в Північній і Південній Америці, харчуються білками, папугами, кажанами, совами та навіть іноді мавпами.
- Поясніть свій вибір до завдання 3 в зошиті.
Повторення правила вправи 4 в парах.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
- Я хочу перевірити, як ви виконали домашнє завдання. Ви будете працювати у парах.
V. Ознайомлення з темою уроку.
Запропонувати учням відповісти на питання:
VІ. Робота над темою уроку.
(Команда « Панди», команда «Бобри»)
Центаврик: Вправа «Фотоапарат». Будьте уважні, прочитайте, запам’ятайте, напишіть.
Центаврик: А тепер спробуємо самі скласти ланцюги живлення. (вправа 10)
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Винахідницька задача про щурів («Еврика»)
На острів в північній частині Атлантичного океану першим в 1775 році висадився зі своєю командою британець Джеймс Кук і назвав його на честь короля Георга ІІІ, який правив тоді, Північною Георгією.
І, як ви думаєте, хто разом з матросами висадився на берег?
На кожному кораблі в ті часи жило дуже багато щурів. Вони разом з командою висадилися на берег.
І ось тут їм повезло . Життя вдалося. На острові не було жод-\ного хижака, тому острів облюбували птахи. Тут жило дуже багато різновидностей птахів. Щури зажили щасливим життям. Вони їли все підряд, що попадалося на острові. Особливо їм смакували яйця птахів та маленькі пташенята.
Пройшло багато років. В наші часи люди забили тривогу, бо популяцій птахів залишилося мало, а щурів розвелося занадто бага-то. Люди задумалися, як вивести щурів і повернути птахів.
Як. на вашу думку, як вони це зробили.
СВІТ БЕЗ КОТІВ
Чи не перебільшена заслуга домашніх кішок в справі винищення гризунів? Дослідження у Великобританії показали, що середньостатистична кішка приносить додому за півроку не менше 11 мертвих тварин, мишей, птахів, жаб і ін. Здобиччю 9 мільйонів британських домашніх котів щорічно стають близько 200 мільйонів паразитів. І це, не рахуючи величезної армії ніким не врахованих вуличних котів.
Дослідження, проведені в Новій Зеландії, в 1979 році, показали, що на невеликому острові після практично повного зникнення популяції кішок кількість щурів за лічені роки зросла більш ніж в 4 рази! Цей факт викликав цілий ряд інших екологічних проблем на острові. Першими забили на сполох ... орнітологи. Полчища голодних щурів, у відсутності кішок, вчинили полювання над яйцями птахів, що мешкали на острові. Це призвело до майже повного винищення популяції пернатих мешканців острова.
3. Центаврик: А зараз ми з вами у суді, де засуджують мишей.
- Проблемне питання: чи можна «прибрати» одну ланку з ланцюга харчування?
- Слово надається обвинувачу.
- А тепер слово адвокату.
- Який же висновок?
- Нас чекає практична робота.
- Зробіть, будь ласка. Завдання на карті с. 53.
- Наші зоряні перегони. Щасти вам.
IX. Домашнє завдания.
Вивчити правило на сторінці 54 підручника; розв’язати природничі задачі
VIIІ Підсумок уроку,
-Які є групи тварин за способами живлення?
-Яка перша ланка в ланцюзі живлення?
Центаврик: Мені сподобалась ваша робота на уроці. Ви – молодці. Завершуємо урок піснею «Добрим будь!»