Матеріал до уроку з теми "Карнавал професій"

Про матеріал
Матеріал уроку присвячений профорієнтаційній роботі з випускниками 9-11 класів. Висвітлено основні професії, що пов’язані з хімією, проведено аналіз наявних навчальних закладі, що дають змогу опанувати ці професії. Містить додатковий матеріал у вигляді народного фольклору на тему обирання професії. Містить елементи STEM-освіти.
Перегляд файлу

Розробка уроку  хімії  у 8 класі, з елементами STEM освіти, вчителя хімії і біології « КЗО СЗШ №31» ДМР  Яремчук Ольги Яківни.

 

Тема уроку:   Хімічні речовини і професії пов’язані з хімією.

Предметні компетенції:  повторити основні класи неорганічних сполук і пов’язати це з професіями, які пов’язані з хімією; розвивати в учнів розумові та творчі здібності, уміння і навички з метою орієнтації їх на свідомий вибір майбутньої професії.

 Тип уроку: узагальнення і практичні навички

Обладнання: реактиви; мультимедійна презентація; лабораторний посуд; картки з завданнями;

Компетенції: комунікативні, математичні,

                          Хід уроку

Притча

Настав вечір. Один чоловік запалив маленьку свічку і почав підійматися сходами, які закручуючись спіраллю, губилися десь високо під склепінням вежі.

  • Куди ми йдемо? – запитала свічка
  •  Ми піднімаємося на вежу, щоб освітити шлях кораблям у гавань.
  • Але жоден корабель не зможе побачити мого світла,- заперечила свічка.
  • Хоча твій вогник і маленький,- відповів чоловік,- усе ж продовжуй горіти так яскраво, як тільки зможеш, решту залиш мені.

Так перемовляючись, вони дійшли до верху і чоловік підійшов до великої лампи, запалив її за допомогою свічки. Незабаром відполіровані дзеркала за лампою відбили світло,поширюючи його на милі навколо, освітлюючи шлях кораблям. (Тема уроку)

Тож і я вам бажаю, щоб свічка запалена вами, яскраво  горіла все життя і вела вас на вершину успіху.

Сьогодні свічкою я називаю вашу майбутню професію.

Ви добре знаєте що кожна людина на Землі повинна працювати. Праця була, є, і буде основою життя людини. Щоб стати хорошим спеціалістом, треба багато  знати і вміти. Сьогодні ви учні. Навчання – теж праця і праця не проста. Швидко пролетять шкільні роки. Ви подорослішаєте і перед вами стане питання «КИМ БУТИ?».

Чи задумувались ви коли – небудь  над тим, скільки людей працює щоб ви були нагодовані, одягнуті, взуті, щоб вдома було світло вечорами і тепло у холодну погоду, щоб у вашій шкільній сумці були книжки і зошити, щоб ви могли дивитись телевізор і працювати з комп’ютером, слухати музику. Для цього працює безліч людей різних професій і кожна з них по своєму важлива. Багато  з них пов’язані з хімією.

Хімік змінює обличчя світу. Він створює нові речовини із звичайної мінеральної сировини, перетворює природні складові  в  сотні тисяч продуктів, які необхідні людині.  Зараз відомо більше 20 млн. речовин і у вас є шанс збільшити це число, стати першовідкривачами нових.

Майбутнє хіміка – роздоріжжя:

  1. Це може бути наука.
  2. Педагогіка.
  3. Технологія певного підприємства.
  4.  Будівельні чи медичні напрямки.

 В світі існує більше 50 тисяч професій. Їх перелік через певний час оновлюється. Одні зникають, інші з’являються за вимогою часу і розвитком техніки.

В Україні склалася парадоксальна ситуація: з однієї сторони, в промисловості не достає кваліфікованих працівників, а з іншої більше 20% випускників з вищою освітою безробітні.

Вибір професії - справа не одного дня. Сьогодні це може бути лише початок. Робота повинна приносити задоволення. Ніякі блага не замінять людині  радощі праці, спілкування, нагороди,  добрі справи, користь людям.

            Один другого питає

        Нащо нас мати на світ привела?

        Чи для добра? Чи то для зла?

       Нащо живеш? Чого бажаєш?

                         Т.Г.Шевченко

Коли вибираєш професію потрібно пам’ятати три золотих слова: хочу – можу -треба.

Тож давайте починати нашу роботу.

Спочатку бліц – опитування

  1. Що таке речовина?
  2. А матеріал?
  3. Яка кількість речовин відома зараз?
  4. Що таке властивості речовин?
  5. Якими властивостями характеризуються речовини?
  6. Які групи речовин ми розрізняємо?
  7. Які структурні частинки речовин нам відомі?
  8. Дайте поняття цих частинок.
  9. Як записують склад речовини?
  10.  Що таке хімічна формула?

Скажіть чи знаєте ви що таке класифікація?  Так – це об’єднання певних об’єктів або явищ за однією або декількома ознаками.

Назвіть імена вчених, які створили перші класифікації в хімії? (Лавуазьє, Бертоллє, Морво, Фуркруа.

Це стосується не лише хімії чи біології, але й професій.

Які класи неорганічних сполук ми вивчили?

А які групи професій ви знаєте? (металургійні, будівельні, сільськогосподарські, медичні).

Подивіться на слайд і скажіть, які речовини тут представлені.(Оксиди)

Що є спільного в оксидів?  Який клас називається оксидами?

Назвіть оксиди  з даного переліку :

CaO,  FeO, N2O5, SiO2, MgO, CO2, CO, SO3

Ми дали систематичну назву оксидам, але є і тривіальні або історичні. Які оксиди  ви побачили тут? Назвіть їх.

На які групи ділять оксиди за класифікацією

Виконаємо вправу « Знайди правильний шлях»

BaO

P2O5

Na2O

N2O

Li2O

SO2

SiO2

BeO

K2O

CaO

CO2

Cr2O3

FeO

SO3

CO

TeO3

P2O5

MgO


Давай те поговоримо про професії де оксиди відіграють велику роль.

Ми з вами знаємо оксиди  CaO, SiO2, H2O  це оксиди, які використовують для приготування розчинів на будівництві. Які ви знаєте будівельні професії?  Хто ж такий  будівельник?

Будівельник – одна з найдавніших професій. Через археологічні пам'ятники,  театри, вежі ми багато дізнаємося  про історію людства.

Ця професія складна і цікава. Вона не обмежується будівництвом житла. Людині потрібні дороги, мости, заводи, школи і дитячі садки.  Їх проектуванням  і  зведенням займаються люди будівельних  професій. Така професія передбачає неординарних рішень, старанності, фізичної форми і здоров'я, уміння володіти набором різних інструментів та знанням хімії, фізики  та інших наук. Цей спеціаліст повинен вміти поєднувати суміші і компоненти.

Сюди можна додати професію скловара.

Na2O* CaO* 6SiO2 – віконне скло

Візьмемо оксид  Al2O3

Рубін – червоного кольору, сапфір – синього. Фіаніт – оксид цирконію. Все           це дорогоцінне  каміння яким займається ювелір.

Багато фарб це теж оксиди. І тут доречно згадати професії художника, декоратора, дизайнера.

Наприклад синя фарба    це СоО – колір неба, колір очей, колір нашого прапора.

РвО – біла – колір чистоти.

Сr2О3 зелена – добро, весна, початок життя.

Земля дарує буйство кольорів

Нектару пахощами щедро поїть

Щоб кожен з нас, як свічечка горів

Перед іконою природи дорогої.

Основа вічної краси

Молекули цих дивовижних речовин

Лиш два складають елементи

 І Оксиген один із них.

Дослід розчинення кальцій оксиду у воді.

Тепер ми згадуємо слідуючий клас речовин.

   Подвійну назву вони мають

Розчинні уводі бувають

На шкіру втраплять – смійся й плач

Відчуєш зразу вплив ОН

Не про молочні ріки й береги

Вели ми мову про  (луги)

Що таке основи? Як називаємо основи?

За картками називаємо основи. 

Які оксиди відповідають таким основам: NaOH, Ba(OH)2, Fe(OH)3

Давайте виконаємо дослід. У вас є три пронумеровані пробірки. Візьміть їх і визначте де знаходиться луг.

Перед виконанням роботи повторимо правила техніки безпеки.

  1.     Не можна брати речовини руками і пробувати їх на смак.
  2. Коли ви випробовуєте речовину на запах не підносьте близько до обличчя.
  3. Користуйтеся малими кількостями речовин 1-2 мл. 
  4. Не використовуйте незнайомі речовини.

Такими правилами користується в своїй роботі – фармацевт

Фармацевт – провізор –аптечний  працівник вищої кваліфікації. Вони повинні ідеально знати ліки, їх хімічний склад та дію на організм. Провізори не просто продавці – це знавці – робота яких така ж відповідальна як і лікаря. Чистота, ювелірно відміряна кількість речовини – запорука того, що вам приготують хороші ліки.

Виконуємо дослід

Слідуюча  професія  хімік -технолог

Це спеціаліст, який займається розробкою оптимальних методів виготовлення продукції в промислових масштабах, здійснює контроль зразків сировини, матеріалів. Напівфабрикатів і готової продукції. Це можуть бути підприємства харчової промисловості, виробництво пластику, добрив, Нафтохімічна промисловість, заводи  і інші сфери.

Тут доречно згадати професію еколога. Цей спеціаліст слідкує за правильною утилізацією.

Давайте повернемося до хімічних речовин і назвемо  ще один клас  речовин -  кислоти.

Який клас носить назву кислоти? Давайте виконаємо тест.

Виконаємо вправу «Сам собі вчитель»

Підкресліть кислотні залишки і вкажіть валентність.

Н2SO4, H2CO3, HNO3. H2SiO3, H3PO4

Вправа «Зайва формула»

HBr, HCl, H2CO3

H2S, H 2CO3, H2SO4

H2SiO3,  H2SO3,   H3PO4

При роботі з кислотами пам’ятаємо золоте правило хімії « Спочатку вода, потім кислота, бо трапитись може біда».

Вправа « Вставте слово»

Розчини кислот роз’їдають(шкіру), спричиняють (опіки). Поводитись з ними потрібно ( обережно), не брати (руками). Якщо розчин кислоти потрапив на шкіру потрібно (змити) великою кількістю (води).

Дослід.  Візьмемо три пробірки і визначимо в якій із них знаходиться кислота.

Професія хімік – криміналіст.

Цей спеціаліст може розібратися в мотивах злочину, вирахувати  злочинця і довести його провину. Це під силу добре підготовленій людині, яка знається на хімії. Перетворення невидимого в видиме дає велику перевагу тим хто шукає.

Криміналіст першим приходить на місце злочину, знімає відбитки. По волосині може встановити групу крові, вік, стать. За  почерком  вкаже на автора листа, за відбитками шин марку автомобіля.

Серед порушників закону багато розумних і освідчених людей, щоб їх спіймати потрібні знання з різних сфер.  Криміналістика об’єднує людей таких професій: юрист, прокурор, слідчий, детектив, експерт, суддя.

Дослід «Папілярний  відбиток».

Будь – який детектив повинен за описом визначити про яку речовину йде мова.

Давайте це зробимо. Його вміст в водах світового океану приблизно 8 млрд. тонн. Найбільший самородок  112кг. Із за нього велись кровопролитні війни.(Аурум).

В фантастичних і пригодницьких романах часто пишуть про тайні писемності і тайнописи.

Дослід «Таємний лист» ( Лист написаний натрій гідроксидом , а відгаданий за допомогою  фенолфталеїну).

Переходимо до класу солей. Вони поєднують в собі всі класи відразу.

Сіль від слова сонце, сонячна речовина.

Вправа « Хто швидше».

Хто швидше назве формули солей. По варіантах

1 Натрій силікат, калій хлорид, кальцій нітрат, алюміній сульфат.

2 Барій карбонат, магній хлорид, калій фосфат, натрій сульфіт.

3  Ферум(3) хлорид, натрій сульфат, барій нітрат, магній сульфід.

Дослід. В аптеці відклеїлись етикетки, в одній баночці знаходився магній сульфат, який викликає заспокійливу дію на нервову систему. Іншу ж ждали в стоматології,  бо кальцій хлорид  допомагає  при кровотечах.  Визначимо їх.

І знову згадаємо професію фармацевта, а також познайомимось з професією лікаря.

М.В.Ломоносов говорив: « Без достатнього пізнання хімії медик не може бути досконалим». Лікар – спеціаліст, який допомагає людям. Він не тільки лікує а й попереджає захворювання, підтримує нормальну життєдіяльність організму  людини. Лікар одна із самих благородних, гуманних і необхідних на землі.

Дослід «Спектр солей».

Ми ще мало знайомі з органічними речовинами, але можемо побути в ролі технолога.

Дослід «Якісний продукт». ( Визначаємо чи присутній в виданих зразках молочних продуктів крохмаль.)

Діти запам’ятайте будь – який успіх це лише 10% таланту а 90% щоденна і наполеглива праця. А він досягається:

У – усмішка

С – спокій

П  - прогресивність

І – ініціатива

Х - хоробрість

Вправа випереджуюча. Ви підготували прислів’я про працю. Давайте скажемо як народ висловлюється про це.

Праця людину годує, а лінь марнує.

Більше роби, а менше говори.

Мало хотіти – слід навчитися і вміти.

Накінець  хочеться згадати професію кондитера. Одна з найсолодших і найулюбленіших професій. Люди цієї спеціальності забезпечують нас гормонами щастя, роблять наше життя солодшим . Ви вдома уже стикалися з елементами цієї професії. Тут теж не обійтись без хімії. Поділіться  результатами своєї роботи. ( всі обмінюються виробами, які приготували вдома а також рецептами).

Доріг на світі є багато

Але яку б ти не обрав,

Хотіла б я тобі сказати,

Щоб все життя ти пам’ятав:

« Іди в країну Знань охоче.

Працюй, твори і пізнавай

Тоді душа твоя захоче

Розкрить  для тебе справжній рай

Іди вперед і підкоряй вершину.

Нехай почнеться мрій політ

В щасливу,  світлую годину!»

Діти! Виходячи з уроку хтось задумався над професією?

ВПРАВА « ОВАЦІЯ»

Зміст слайдів
Номер слайду 1

НА ДЕРЕВО ДИВИСЬ ЯК РОДИТЬ, А НА ЛЮДИНУ ЯК РОБИТЬ.

Номер слайду 2

Номер слайду 3

ХІМІЧНІ РЕЧОВИНИ І ПРОФЕСІЇ ПОВ’ЯЗАНІ З ХІМІЄЮ

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

ОДИН ДРУГОГО ПИТАЄНАЩО НАС МАТИ НА СВІТ ПРИВЕЛА?ЧИ ДЛЯ ДОБРА? ЧИ ТО ДЛЯ ЗЛА?НАЩО ЖИВЕШ? ЧОГО БАЖАЄШ?Т. Г. ШЕВЧЕНКО

Номер слайду 13

Номер слайду 14

НАЗВІТЬ ОКСИДИ: Ca. O, Fe. O, N2 O5, Si. O2, Mg. O, CO2, CO, SO2

Номер слайду 15

Вправа «Знайди правильний шлях»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Ba. OP2 O5 Na2 ON2 OLi2 OSO2 Si. O2 Be. OK2 O{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Ca. OCO2 Cr. OFe. OSO3 COH2 OP2 O5 Mg. O

Номер слайду 16

БУДІВЕЛЬНИК

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Номер слайду 22

СКЛОВАР

Номер слайду 23

Номер слайду 24

РУБІН - Al2 O3

Номер слайду 25

САПФІР – Al2 O3

Номер слайду 26

ФІАНІТ - Zr. O

Номер слайду 27

ЮВЕЛІР

Номер слайду 28

ХУДОЖНИК, ДЕКОРАТОР, ДИЗАЙНЕР

Номер слайду 29

Номер слайду 30

ЯКІ ОКСИДИ ВІПОВІДАЮТЬ ТАКИМ ОСНОВАМ: Na. OH, Ba(OH)2, Fe(OH)3

Номер слайду 31

ФАРМАЦЕВТ

Номер слайду 32

ХІМІК - ТЕХНОЛОГ

Номер слайду 33

ТЕХНОЛОГ

Номер слайду 34

ЕКОЛОГ

Номер слайду 35

Номер слайду 36

Номер слайду 37

Номер слайду 38

Номер слайду 39

Номер слайду 40

Номер слайду 41

Номер слайду 42

ВПРАВА «САМ СОБІ ВЧИТЕЛЬ»H2 SO4, H2 CO3, HNO3, H2 Si. O3, H3 PO4, HCl

Номер слайду 43

ВПРАВА « ЗАЙВА ФОРМУЛА»HCl, HBr, H2 CO3 H2 S, H2 SO3, H2 SO4 H2 Si. O3, H2 SO3, H3 PO4

Номер слайду 44

ВПРАВА « ВСТАВТЕ СЛОВО»Розчини кислот роз’їдають (…) і спричиняють (…). Поводитися з ними потрібно (…), не брати (…). Якщо розчин кислоти потрапив на шкіру потрібно (…) великою кількістю (…) та обробити розчином (…).

Номер слайду 45

ХІМІК - КРИМІНАЛІСТ

Номер слайду 46

ВПРАВА «ХТО ШВИДШЕ» 1 вар. Na2 Si. O3, KCl, Ca(NO3)2, Na2 S, Al2(SO4)3 2вар. Ba. CO3, Mg. Cl2, K3 PO4, Na2 SO3, Fe. S 3вар. Fe. Cl3, Na2 SO4, Ba(NO3)2, Mg. S, Cu. CO3

Номер слайду 47

ЛІКАР

Номер слайду 48

У – усміхнений С – спокійний П – прогресивний І – ініціативний. Х - хоробрий

Номер слайду 49

ЩО ПОСІЄШ, ТЕ Й ПОЖНЕШ.

Номер слайду 50

КОНДИТЕР

Номер слайду 51

zip
До підручника
Хімія 9 клас (Савчин М.М.)
Додано
27 грудня 2022
Переглядів
461
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку