Додаток до заняття присвяченого Дню писемності та мови "Бринить, співає наша мова (презентація)
9 листопада -День української писемності та мови- Здрастуй, Слово,Українська Мово!Здрастуй на межі тисячоліть!Квітни калиново й барвінково,Запашна вічнозелена віть!..- Слово – брила, слово – крила, диво,У незнане зоряне політ. Через мову щиро і правдиво. Одкривається нам білий світ… Дмитро Білоус5
Перший історик давньої слов’янської писемності болгарський книжник і учений Чорногорець Храбр (Х ст.) у книзі „Сказання про письмена” розповідає про два етапи розвитку слов’янського письма. Перший етап – коли ще слов’яни були язичниками, і читали та ворожили за допомогою рисок та зарубок. Другий етап – після прийняття християнства, коли вони почали писати римськими та грецькими письменами. Але це письмо не було пристосоване до слов’янської мови. Етапи розвитку слов'янського письма12
Дві теорії виникнення української мови. Формування і розвиток кожної з трьох слов’янських мов (української, російської, білоруської) окремо, незалежно одна від одноїФормування і розвиток українського етносу і української мови самостійно та незалежно після розпаду праслов’янської мовної спільності14
18 1. 1720 рік – російський цар Петро I заборонив друкувати книжки українською мовою.2. 1796 рік – видано розпорядження про вилучення у населення України українських букварів та українських текстів із церковних книг.3. 1775 р. – зруйновано Запорізьку Січ і закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.4. 1862 р. – закрито українські недільні школи, які безкоштовно організовували видатні діячі української культури.
191. 1863 р. – указ російського міністра Валуєва про заборону видання книжок українською мовою.2. 1876 р. – указ російського царя Олександра ІІ про заборону друкування нот українських пісень.3. 1884 р. – закрито всі українські театри.4. 1908 р. – вся культура і освітня діяльність в Україні визнана царським урядом Росії шкідливою , "могущей визвать последствия, угрожающиє спокойствию и безопасности Российской империи".
201. 1914 р. – російський цар Микола ІІ ліквідує українську пресу газети і журнали.2. 1938 р. – сталінський уряд видає постанову про обов?язкове вивчення російської мови, чим підтинає коріння мові українській.3. 1983 р. – видано постанову про так зване посилене вивчення російської мови в школах і поділ класів в українських школах на дві групи, що привело до нехтування рідною мовою навіть багатьма українцями.4. 1989 р. – видано постанову яка закріплюва ла в Україні російську мову як офіційну загальнодержавну мову, чим українську мову було відсунуто на третій план
Х-ХІ століття - спільна писемна мова - старослов'янська. Три групи слов'янських мов. Східна. Західна. Південна. Російська. Білоруська. УкраїнськаІ мене в сім’ї великій,В сім’ї вольній, новій,Не забудьте пом’янути Незлим тихим словом. И меня в семье великой,В семье вольной, новой,Не забудьте – помяните. Добрым тихим словом. І мяне в сям’ї вялікай,Сям’ї вольной, новай. Памянуць вы не забудзьце. Нязлым ціхім словам.21
VI – IX ст. – початок формування мови української народності. XIII – XIV ст. – унормування загальнонародної української мови. XVIII – XIX ст. – формування нової української мови. Українська мова поєднувала в собі елементи: Давньоруської писемної мови;Українсько-білоруської;Слов’яно-української;Староукраїнської (“простої мови”);Церковнослов’янської.23 Початок формування української мови:
Життєве кредо:''Замість того, щоб цілий вік нарікати на темряву, краще засвітити бодай одну свічку - й на світіменше стане темряви...''Петро Яцик2000 рік, село Моринці – проведення (на батьківщині Т. Г. Шевченка) першого Міжнародного конкурсу знавців української мови. Людина Року (2001 р.)27
32 Конкурс «Найкращий знавець української мови»Гра «Одним словом» Основна лексична одиниця. Наука про словниковий склад мови. Антонім іменника експорт. Відступ у першому рядку тексту. Синонім іменника гроно. Текст, написаний автором від руки. Той, хто любить свою батьківщину. Дослівний уривок з якого-небудь тексту. Сукупність літер, розміщених у певному усталеному порядку. Гра «Фразеологізм»Пропоную слово, з яким треба назвати фразеологічні сполуки Язик
33 Продовжіть прислів’я та приказки. Більше діла…. Гостре словечко. Слово не полова…Не все,що знаєш…Мудрий не все каже, що знає…. Що маєш казати…Добре слово…Говори мало…. Завдання: закінчити прислів'я. Мова — це дзеркало душі... Мова — правдивий свідок... Мова — доля нашого... Мова — втілення... Слово до слова — зложиться... .