МАТЕРІАЛИ ДЛЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ З ТЕМИ:
«ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА
(ПОНЯТТЯ ПРО ДІЄПРИКМЕТНИК, ВІДМІНЮВАННЯ, ДІЄПРИКМЕТНИКОВИЙ ЗВОРОТ)»
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
1. Дієприкметник – це ...
А частина мови, яка називає ознаку за дією;
Б особлива форма дієслова, яка називає ознаку за дією;
В особлива форма дієслова, яка називає ознаку предмета або його дію.
2. Дієприкметник має ознаки ...
А дієслова і прислівника;
Б дієслова й іменника;
В дієслова і прикметника.
3. Дієприкметники змінюються за ...
А родами, числами, відмінками;
Б родами, числами;
В числами, відмінками.
4. Дієприкметнику не властива ознака ...
А вид (доконаний і недоконаний);
Б наявність залежних слів;
В спосіб (дійсний, умовний, наказовий).
5. Оберіть серед поданих слів дієприкметник:
А зелений;
Б зелень;
В зеленіти;
Г зеленіючий.
6. Дієприкметник використано в словосполученні...
А загартований у боротьбі;
Б відкритий погляд;
В пекучий біль.
7. З дієприкметниковим зворотом є речення ...
А Світлий промінь пада в садову гущінь;
Б На березі глибокої Десни стояло оповите в сни місто;
В Місяць стояв н6а небі блискучий, як клинок.
8. Втративши ознаки дієслова і прикметника, дієприкметник перейшов в іменник в реченні.
А Дарованим конем не наїздишся.
Б Дарований хліб скоро черствіє.
В Дарованого назад не беруть.
9. Оберіть речення, в якому розділові знаки поставлені неправильно.
А Споконвіку на столі застеленому вишитим рушником лежав хліб, а поруч нього – сіль.
Б Традиції пов’язані з хлібом, який уособлює повагу до праці, кращі моральні засади продовжують жити й сьогодні.
В Коровай – обрядовий весільний хліб, поширений серед багатьох слов’янських народів.
Г Пиріжки – символічна страва, пов’язана з культом сонця, люди вірили, що з хлібом у домі присутні добрі душі.
Д Український жниварський обряд позначений особливою поетичністю.
10. Позначте речення, в яких розділові знаки розставлено правильно.
А Пісні предків, давні літописи розкрили нам ті криваві часи сповнені трагізму поразок та щастя перемог.
Б Мова, створена народом, — найприродніша, найпростіша і водночас найцінніша.
В У кожного народу свої правила й традиції зумовлені національною історією, психологією, політичним устроєм країни.
Г Під час спілкування ми розкриваємо свої погляди, уподобання, звички, потреби зумовлені особливостями характеру, свої почуття до тих, хто поряд.
Д Культура поведінки – це вміння тримати себе в товаристві, знання пов’язані з професійною етикою, навички правильної поведінки.
11. Оберіть речення, в якому розділові знаки поставлені неправильно.
А Тепер уявіть бібліотеку, що охоплює весь світ, але матеріали розміщені на поличках не паперові, а електронні.
Б Інформаційні ресурси Інтернет – це різні види електронної інформації, збережені в пам’яті комп’ютерів.
В От де, без сумніву, стануть у пригоді знання, отримані на уроках англійської мови.
Г Найстародавніша символіка пов’язана з могутніми силами природи.
Д На українській землі є багато різних природних об’єктів відомих і шанованих нашим народом.
12. У якому реченні допущено пунктуаційну помилку при відокремленні дієприкметникового звороту?
А Я люблю українське село, повне шуму, повне дум.
Б Оповитий тишею, степ дихав пахощами росяних трав.
В Жовто помальовані парти, зсунуті в кутку до купи, були покриті пилом
Г Тепла ніч, наповнена степовими пахощами, пропливла над Асканією.
13. Встановити відповідність між формами дієслова та прикладами:
|
Форми дієслова |
|
Приклади |
1 |
Інфінітив |
А |
Зупинившись, почуваючи, знаючи. |
2 |
Особові дієслова |
Б |
Крокуючий, загорілий, битий. |
3 |
Дієприкметник |
В |
Читатимеш, принеси, відвів. |
4 |
Дієприслівник |
Г |
Писати, працювати, сміятися. |
5 |
Безособові форми на –но, -то |
|
|
14. Визначити, до якої частини мови належать виділені слова:
(1)Прочитавши умову, хлопець (2)замислився над (3)розв’язанням (4)запропонованої вчителем задачі.
а) іменник; б) прикметник; в) інфінітив; г) особове дієслово; д) дієприкметник; е) дієприслівник; ж) безособова форма на –но, -то.
15. Прочитайте текст, виконайте завдання І – ІІІ.
(А) Ось інструмент, якого, мабуть, ніде у світі більше не знайдеш. (Б) Він зберігся лише в Україні. (В) Це — бугай. (Г) Для танців на весіллях бугай — інструмент незамінний! (Д) Зроблено його дуже оригінально. (Е) Уявіть півметрової довжини дерев'яне барильце. (Ж) З одного боку воно обтягнуте шкірою, зі споду шкіри протягують дві кишкові струни, а по центру закріплений пучок волосу з конячого хвоста. (З) Від довжини цього волосу залежить гучність звучання. (І) Грають на бугаї вдвох. (К) Один тримає інструмент у руках, другий смикає обома руками за пучок волосу. (Л) Барильце резонує, і утворюється звук, який важко описати, схожий на ревіння бугая
І. Знайдіть два речення з дієприкметниковим зворотом.
ІІ. Знайдіть речення, в якому дієприкметник виконує роль присудка.
ІІІ. Знайдіть речення, в якому дієприкметниковий зворот стоїть після означуваного слова.