Матеріали для підготовки обдарованих учнів до Міжнародного конкурсу з української мови імені П. Яцика

Про матеріал
Дані завдання можна використовувати для підготовки учнів 4 класу до конкурсу з української мови імені П. Яцика. Сподіваюсь, що матеріали публікації стануть у нагоді всим, хто має в класі здібних учнів.
Перегляд файлу

Добірка матеріалів

для підготовки обдарованих  учнів

до Міжнародного конкурсу з української мови

імені Петра Яцика

4 клас

 

  1.     Запиши з пам’яті будь – який вислів про мову.
  2.     Запиши слова, які характеризують твою рідну мову.
  3.     Запиши слова ввічливості, які ти використовуєш при спілкуванні.
  4.     Склади діалог між однокласниками, використовуючи в ньому слова ввічливості: привіт, будь ласка, дозволь, вибач, перепрошую, бувай.
  5.     Добери такі слова, щоб у  словосполученнях вони набули  і прямого і переносного значення.

Пряме значення                                                       Переносне значення

Співає ________                                                      Співає ____________

Ходить ________                                                     Ходить ____________

Заглянув________                                                    Заглянув___________

  1.     У наведених словах познач закінчення , запиши, до якої частини мови вони належать.

День, дня, вечірній, вечірня, гаями, гаї, домашня, домашній, дорогий, приязний, з приятелем, приятель, друг, другові, дружній, дядько, жадібний, житній, жовтий, жук, забавка, забудько, завод.

  1. Упиши пропущені літери нн або н .З одним зі слів склади речення. Визнач головні члени речення.

Насі…я, насі…на, камі…я, осі…ь, корі…я,єдна…я, єди…ий, ці…ий, ці…а, коре…вий, де…ий, щод…я.

8.Упиши  пропущені літери лл або л . Із двома словами склади речення.

Зі…я, зі…ячко, з..ити, бади…я, бади…ина, весі…я, весе…ий, підземне…я, земе…ька, рі…я, по…ю, по…ити, дозві…я, дозво…яти.

9.Поділи слова на склади, постав наголос.

Україна;                                             материнський;

український;                                      братерський;

українець;                                          сестринський;

україночка;                                        батьківський;

Батьківщина;                                     Вітчизна.

10.Допиши порівняння.

Сніжок вкриває землю, ніби __________________ .

Після дощу земля стала, як ___________________ .

Хмарки на небі такі кучеряві, немов ___________ .

На морі такі хвилі, як ________________________ .

Так гарно плаває, як _________________________ .

11.Визнач у наведених словах основу та закінчення. З двома словами ( на вибір) склади і запиши речення.

Верхній, залізниця, молодь, залізничний, молодий, охочий, запальний, гарячий, пам’ятник, зарослий, росту, темний, затишок.

 

12. Поділи слова на склади і постав наголос.

Дев’ять, одинадцять, п’ятсот, шістдесят, стома, шістнадцятьом, чотирнадцяти, вісімсот, обома, один.

13.Допиши порівняння.

Сміятись так, ніби ___________________ .

Так спритно лазить по деревах, мов ______________________ .

Пролетів так швидко, як _____________________.

У Оксанки голосок, як ______________________ .

Дощ ллє як ________________________.

14.Постав, де потрібно апостроф, а де потрібно, з’єднай частини слова.

Б..ють, б..ільший, біл..ячий, біль…ярд, б…ється, в…ється, зав…язаний, в…ечір, нав…ючий, зав..ія, п…ятий, п…єса, п..ерлина, в…їзд, ви…їзд, вип….ю, п..явка, п…ятка, п…ятсот, п…ятдесят, м…ясний, м..асний, м…ятний, зіб..ю, зів…ю.

15.Добери спільнокореневі слова і познач у них основу та корінь.

Малий _____________.

Малина ____________ .

Машина ____________.

Мишеня ____________ .

16. Спиши, розкриваючи дужки. Склади речення, використовуючи одну із пар слів.

( Під) лісом, ( над) водою, ( при) в’їзді, ( при ) дорозі, ( за) нею, ( через) річку, ( перед) будинком, ( до) нього, ( у) нього,( при) ньому, ( за) ним.

17. Добери антоніми до слів.

Старий -   _____________                                    тиша - ___________________

Старість- _____________                                     тихо - ___________________

По – старому- _________                                     тихий - __________________

18. Добери синоніми до слів.

Сміятися - _______________

Розумний - ______________

Ходити - ________________

Ясний - _________________

19.Добери споріднені слова так, щоб у корені змінився голосний звук. Познач корінь.

Віз –                                                       ніс -

Воля –                                                    носити -

Летіти –                                                 лежати -

Міст-                                                     нога -

Вечір –                                                  шести -

Семи –                                                  вночі -

Ходити -                                               двір –

20.Упиши пропущені букви е  чи и . Добери перевірні слова. Познач корінь.

З…мля –                                              ст….повий -

В…рбовий –                                        гр….чаний -

Б…сідувати –                                      в…сна -

В…ликий  -                                         гр…бний –

21.Добери антоніми до слів.

Багато –                                 багатий -

Близький -                             боязкий –

22. Добери синоніми до слів.

Кричить –                                         шлях -

Говорить-                                         сміливий -

Хата -                                               іти –

23. До поданих іменників запиши слова – назви дії за змістом.

Хліб, варення, молоко, морозиво - …. .

Сукня, сорочка, фартух, шарф, ранець - … .

Картину, малюнок, узор - … .

Ноги, руки, личко - … .

Оповідання, казку, вірш - … .

24. Запиши слова за алфавітом, постав наголос.

Шофер, черговий, читання, предмет, ознака, портфель, завдання.

25. Викресли « зайве» слово.

Проспати, просити, пройти, просохнути.

Будинок, побудувати, будильник, будова.

26.Відповідай так, щоб кожне слово починалося буквою « м».

Ім’я дівчинки –

Назва посуду –

Назва міста –

Назва тварини –

Назва рослини –

Приладдя для фізкультури –

Переправа через річку –

Назва продукту –

Назва засобу гігієни-

27.Добери споріднені слова, замінивши слово так, щоб у корені змінився приголосний звук. Познач корінь.

Нога –                                      вага -

Дорога –                                  друг -

Книга -                                    крига –

28.Добери такі споріднені слова, щоб у корені змінився приголосний звук [ с]на [ ш]. Познач корінь.

Місити –                                          писати -

Косити –                                          носити -

Колисати –                                      трусити -

Чесати -                                           гасити –

29.Добери такі споріднені слова, щоб у корені змінився приголосний звук [з] на [ж] ; [г]на [ж]. Познач корінь.

Лазити –                               мазати -                              лизати -

 казати  -                               возити -                              в’язати -

дорога –                                вага -                                  вологий -

ворог -                                   довгий -                             гонити –

30. Упиши пропущені літери  е   чи и . Добери перевірні слова. Познач корінь.

Б..рнговий –                                       ш…лестіти -

В…селити -.                                       в…чоровий -

Д…рев’яний -                                    бл..скавичний -

31.Добери такі споріднені слова, щоб у корені змінився приголосний звук [ к] на [ ч]. Познач корінь.

Рикати –                                                    крик -

Кликати –                                                  безпека -

Плакати –                                                  музика -

Пекти -                                                      смак –

 

 

32. Поясни фразеологізми. Склади речення з одним із цих фразеологізмів.

Брати ноги на плечі –

Біла ворона –

Берегти як зіницю ока –

Відкладати в довгий ящик –

Ложка дьогтю в бочці меду –

Внести свою лепту –

Водити за носа –

Жити на широку ногу –

Зарубати на носі –

33.Добери такі споріднені слова, щоб після приголосного [ г] з’явився голосний звук. Познач корінь.

 Легко –                                                     тягти -

Лягти –                                                      дьогтю -                                                  

 Кігті -                                                         нігті  -

34.Запиши подані іменники у початковій формі.

Ользі Петрівні –

З татусем Богданом-

З братом Яремою –

До бабусі Ганни-

З Микитою Йосиповичем

Ручками –

Полями –

Під ногами –

Садами –

35. Прочитай прислів’я. Випиши із тексту синоніми.

Праця робить людину розумною.

Пташку пізнають у польоті, а людину – в роботі.

Посій труд , а слава вродить.

Без хазяїна і хата сирота.

Не дім господаря красить, а господар дім.

36. Відшукай з яких професій прийшли у життя подані фразеологізми.

Видавати на гора.                                               Моряків.

Залишити поле бою.                                           Ковалів.

Грати першу скрипку .                                       Перукарів.

Створити зелену дорогу.                                    Військових.

Під одну гребінку.                                               Кравців.

Тримати ніс за вітром.                                        Залізничників.

Куй залізо поки гаряче.                                       Шахтарів.

Як нитка на голову.                                              Музикантів.

37.Зміни іменники в дужках для утворення словосполучень. Визнач їхній відмінок. Підкресли чергування у словах. Познач корінь.

Прочитати в ( книга)                                   в теплій ( шапка)

Написати ( подруга)                                    дати ( білочка)

Пастися у ( луг)                                            сидіти на ( берег)

Годинник на ( рука)                                     черевик на ( нога)

38. Зроби звуко – буквений аналіз слів.

Вирощую –

В’юн –

Дзиґа –

39. Упиши пропущені літери , що позначають дзвінкий приголосний звук. Добери слова, в яких після цього звуку йде голосний. Запиши їх.

Кла…ка –                                       галу..ка -

Скла.. –                                           хи…ка -

Скла..ка –                                       ри…ка -

Ка … кар –                                     ду…ка -

Голу…ка -                                      гру…ка –

40.Іменники, що в дужках , запиши в орудному відмінку однини.

З рідною ( матір)                             доброю ( вість)

Щирою ( любов)                              кухонною ( сіль)

Тривалою ( подорож)                      цікавою ( доповідь)

Новою ( верф)                                  небесною ( блакить)

Рікою ( Об)                                       рухомою ( тінь)

Донорською ( кров)                         темною ( вуаль)

Великою ( радість)                          невеликою ( повість)

Блискучою ( мідь)                           волохатою ( гусінь)

41.Повтори правопис префікса без – і встав пропущену літеру.

Бе..божий                       бе..хмарний                         бе…виїзний

Бе..смертний                  бе..голосий                          бе..цінний

Бе..дарний                      бе..жальний                         бе…чесний

42.Спиши, розкриваючи дужки. Познач префікс.

( При) сісти  ( при) дорозі –

( на ) сіяти ( на ( грядці) –

(у) скочив ( у) воду –

(за)йти (за) нею –

43. « Фразеологізми в зоопарку». Допиши назву тварини.

Злий, як ______                                                      Полохливий, як ______

Упертий, як _______                                              Колючий, як _________

Хитрий, як ________                                              Надутий, як __________

Довідка :  їжак, тхір, заєць, лисиця, індик, осел.

44.Згадай правопис префіксів    з -    і с-, роз – і  без -. Устав потрібний префікс.

…бір,  ро…гадка, …кипіти, бе…шовний, …вужений, …краєчку, бе…помилковий, …падати, ро…повісти, …дрібнілий, ро…морений, …пушити, …цілити.

45.З’єднай лінією фразеологізми – антоніми.

Дотримати слова.                                                  Розхльобувати кашу.

Увійти у довіру.                                                     Порушити слово.

Заварити кашу.                                                       Топтати в  болото.

Підносити до неба.                                                 Вийти з довіри.

46.З’єднай лінією фразеологізми з їхнім поясненням.

Стомитись.                                  Пекти раків.

Червоніти.                                   Не чути ні рук ні ніг.

Ледарювати.                                Тримати язик за зубами.

Мовчати.                                      Байдики бити.

47. Устав пропущені літери , запиши перевірні слова там, де це можливо.

Г…рой –                                           пш…ниця -

С..лач-                                               с…кунда -

В…ликий -                                       кр…венький –

Д..циметр -                                       д..ректор –

З…мовий -                                       в..лосипед –

48.Закінчи фразеологізми, взяті з казок.

По бороді текло, а ….                                  пером описати.

Ні в казці сказати, ні …                               ні в казці сказати.

Не думати, не  гадати, ….                            в рот не попало.

Скоро казка мовиться, але …                      принести те, не знаю що.

Піди туди, не знаю куди , …                       не скоро діло робиться.

49.Постав іменники у формі родового відмінка.

Дядечко –                                   Віталій -

Професор –                                 кущ -

Спортсмен -                                комар –

50.  Добери спільнокореневі слова та визнач їх будову.

Звуковий –

Дощовий –

Красива –

51. Постав іменники у формі орудного відмінка.

Піч –                                    стаття -

Любов –                               життя -

Ніч –                                    сім’я -

Радість –                              краса –

52. Утвори від поданих слів прикметники.

Проїзд –                                            область -

Тиждень –                                         місто -

Щастя –                                             ненависть -

Зміст –                                               якість -

Жалість -                                           перехрестя –

53.Закінчи прислів’я.

Не плюй у криницю –                       лінь марнує.

Праця чоловіка годує, а                    доведеться води напиться.

Вченому світ, а                                   солодко їж.

Наука в ліс не веде, а                         невченому тьма.

Гірко зароби, а                                    з лісу виводить.

54. Підкресли іменники, у яких в орудному відмінку з’явиться апостроф.

Любов, синь, вість, матір, неміч, тінь, верф, мазь, совість, кров.

55.З поданих слів утвори словосполучення. Визнач рід, число і відмінок іменників.

Пишуть, ручка –

Читати, книжка –

Зустрітися, Микола –

Спускатися, гора-

Подарувати, сестра –

 56. Заміни іменники друг, сестра особовими займенниками і запиши. У дужках познач особу, число, відмінок. Напиши питання до займенників.

Зразок : Зустрівся з другом – зустрівся ( з ким?) з ним ( 3 особа, однина, О.в.)

Відвідав друга –

Розмовляв з другом –

Прийшов до сестри-

Подарував сестрі –

57.Запиши звукову будову слів.

Зав’язь –

Життєрадісний –

Дощовий -                                     

                                                      

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кормаліс Ольга Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 грудня 2019
Переглядів
9176
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку