Розробка містить 17 варіантів різнорівневих завдань для проведення контрольної роботи з теми: "Розмноження та індивідуальний розвиток організмів", що включають тестову форму контролю, запитання з відкритими відповідями.
Варіант № 1
Тести
а) притаманна всім живим організмам властивість відтворення собі подібних, завдяки чому забезпечуються безперервність життя;
б) притаманна всім живим організмам властивість відтворення собі подібних, завдяки чому забезпечуються безперервність і спадковість життя;
в) притаманна всім живим організмам властивість відтворення собі подібних, завдяки чому забезпечуються передача спадкової інформації від покоління до покоління.
2. Вкажіть варіант, де перелічені форми тільки нестатевого розмноження: (1 бал)
а) ділення, брунькування, клонування, трансдукція;
б) вегетативне розмноження, фрагментація, ділення, копуляція, кон’югація;
в) ділення, спороутворення, брунькування, фрагментація, вегетативне розмноження, клонування.
3. Який набір хромосом мають статеві клітини – гамети? (1 бал)
а) гаплоїдний;
б) диплоїдний;
в) триплоїдний.
4. Від чого залежить тип дробіння яйцеклітини? (1 бал)
а) від розмірів яйцеклітини;
б) від кількості та розміщення жовтка;
в) від тривалості інтерфази.
5. Спосіб утворення гаструли, під час якого відбувається переміщення частини бластомерів у порожнину бластули з утворенням ентодерми: (1 бал)
а) інвагінація;
б) імміграція;
в) розшарування.
Теоретичні запитання
1. У чому заключається відмінність між непрямим розвитком з повним перетворенням та непрямим розвитком з неповним перетворенням? (2 бали)
3. Допрацювати схему: (3 бали)
Варіант № 2
Тести
а) розвиток організму з незаплідненої яйцеклітини;
б) розвиток організму із сперматозоїда;
в) розвиток організму із заплідненої яйцеклітини.
2. У чому полягає біологічне значення прямого розвитку організму? (1 бал)
а) новонароджений більш пристосований до життя;
б) забезпечується розширення ареалу;
в) раціональне використання ресурсів життєдіяльності.
3. Який набір хромосом має зигота? (1 бал)
а) гаплоїдний;
б) диплоїдний;
в) триплоїдний.
4. Якого типу регенерація в оленів, які скидають роги? (1 бал)
а) репаративна;
б) фізіологічна;
в) у даному випадку регенерації не відбувається.
5. Життєвий цикл організму – це … (1 бал)
а) період між однаковими фазами розвитку двох чи більшої кількості послідовних поколінь;
б) період між послідовними поділами в мітозі;
в) процес утворення сперматозоїдів.
Теоретичні запитання
Розвиток (прямий, непрямий), ріст (обмежений, необмежений), ріст (безперервний, періодичний).
3. Допрацювати схему: (3 бали)
Варіант № 3
Тести
а) гаструляція, органогенез, диференціація, дроблення;
б) дроблення, гаструляція, диференціація, органогенез;
в) дроблення, гаструляція, органогенез, диференціація.
2. Оберіть визначення процесу запліднення: (1 бал)
а) притаманна всім живим організмам властивість відтворення собі подібних, завдяки чому забезпечуються безперервність життя;
б) процес злиття двох статевих клітин з утворенням заплідненої яйцеклітини;
в) процес передачі спадкової інформації за рахунок утворення спор.
3. Скільки клітин містить зародковий мішок у рослин: (1 бал)
а) 5;
б) 8;
в) 7.
4. Похідні тільки мезодерми (внутрішнього зародкового листка) вказані: (1 бал)
а) емаль, язик, легені;
б) шкірні залози, травні залози, кінцівки;
в) органи кровоносної системи, плевра, м’язова тканина;
5. Від чого залежить тип дробіння яйцеклітини? (1 бал)
а) від розмірів яйцеклітини;
б) від кількості та розміщення жовтка;
в) від тривалості інтерфази.
Теоретичні запитання
2. Поєднайте форму нестатевого розмноження з організмом, якому воно властиве? (2 бали)
1. Ділення А. Гідра
2. Спороутворення Б. Дощовий черв’як
3. Брунькування В. Чоловіча папороть
4. Фрагментація Г. Інфузорія туфелька
5. Вегетативне Д. Тюльпан
3. Допрацюйте схему (3 бали)
Варіант № 4
Тести
а) гаструляція;
б) органогенез;
в) дроблення.
2. Вкажіть варіант, де перелічені форми тільки нестатевого розмноження: (1 бал)
а) ділення, брунькування, клонування, трансдукція;
б) вегетативне розмноження, фрагментація, ділення, копуляція, кон’югація;
в) ділення, спороутворення, брунькування, фрагментація, вегетативне розмноження, клонування.
3. На якій стадії гаметогенезу диплоїдні первинні статеві клітини у результаті мейозу перетворюються на незрілі гамети? (1 бал)
а) росту;
б) дозрівання;
в) формування.
4. У якому варіанті етапи постембріогенезу вказані правильно? (1 бал)
а) ювенальний період, пубертатний період, смерть, старіння;
б) пубертатний період, ювенальний, старіння, смерть;
в) ювенальний період, пубертатний період, старіння, смерть.
5. Спосіб утворення гаструли, під час якого відбувається вгинання частини бластодерми всередину бластули: (1 бал)
а) інвагінація;
б) імміграція;
в) розшарування.
Теоретичні запитання
1. Як слід розуміти одну з переваг непрямого розвитку над прямим, коли мова йде про раціональне використання ресурсів?
2. У чому полягає відмінність між формами статевого розмноження кон’югацією та трансдукцією? (2 бали)
3. Допрацюйте схему: (3 бали)
Варіант № 5
Тести
1. До чого прирівнюється смерть в одноклітинних організмів? (1 бал)
а) до розвитку;
б) до розмноження;
в) до статевої зрілості.
2. Які клітини гинуть в кінці онтогенезу за А. Вейсманом? (1 бал)
а) генеративні;
б) соматичні;
в) ніякі.
3. Який набір хромосом мають соматичні клітини? (1 бал)
а) гаплоїдний;
б) диплоїдний;
в) триплоїдний.
4. Статева зрілість організму наступає у такому періоді постембріогенезу, як: (1 бал)
а) ювенальний;
б) старіння;
в) пубертатний.
5. Біологічне значення подвійного запліднення заключається: (1 бал)
а) у зменшенні спадкової мінливості;
б) у збільшенні розмірів нової рослини;
в) в утворенні ендосперму, що забезпечує швидше дозрівання насіння.
Теоретичні запитання
1. Порівняйте статеве й нестатеве розмноження. (2 бали)
2. У чому полягає суть подвійного запліднення? (2 бали)
3. Допрацюйте схему: (3 бали)
Варіант № 6
Тести
1. Поліембріонія – це… (1 бал)
а) розвиток кількох зародків із однієї заплідненої яйцеклітини;
б) розвиток організму із незаплідненої яйцеклітини;
в) здатність організму до розмноження.
2. Які клітини не гинуть в кінці онтогенезу за А. Вейсманом? (1 бал)
а) генеративні;
б) соматичні;
в) ніякі.
3. Який набір хромосом має ендосперм? (1 бал)
а) гаплоїдний;
б) диплоїдний;
в) триплоїдний.
4. У якому випадку стадії розвитку гамет написані у правильній послідовності? (1 бал)
а) дозрівання, ріст, формування, розмноження;
б) ріст, формування, дозрівання, розмноження;
в) розмноження, ріст, дозрівання, формування.
5. Зовнішній зародковий листок називається: (1 бал)
а) ектодерма;
б) ентодерма;
в) мезодерма.
Теоретичні запитання
1. Опишіть будову чоловічої та жіночої статевих клітин. Чому яйцеклітина має більші розміри від сперматозоїда? (2 бали)
2. У чому полягає значення вегетативної клітини в пилковому зерні? (2 бали)
3. Допрацюйте схему: (3 бали)
Варіант № 7
Тести
1. Яка стадія відсутня при непрямому розвитку з неповним перетворенням? (1 бал)
а) личинка;
б) імаго;
в) лялечка.
2. Оберіть варіант, у якому правильно охарактеризований ріст і розвиток людини. (1 бал)
а) розвиток прямий, ріст періодичний та обмежений;
б) розвиток прямий, ріст безперервний та обмежений;
в) розвиток непрямий, ріст безперервний та необмежений.
3. Який набір хромосом має гаметофіт? (1 бал)
а) гаплоїдний;
б) диплоїдний;
в) триплоїдний.
4. Жіночий гаметофіт представлений… (1 бал)
а) пилковим зерном;
б) зародковим мішком;
в) вегетативною клітиною.
5. Біологічне значення нестатевого розмноження заключається: (1 бал)
а) у можливості ізольованих особин давати плодюче потомство;
б) у збільшенні розмірів нового організму;
в) в утворенні ендосперму, що забезпечує швидше дозрівання насіння.
Теоретичні запитання
1. Порівняйте сперматогенез та оогенез. Що спільного та відмінного між цими процесами? (2 бали)
2. Опишіть процес подвійного запліднення? Хто відкрив цей процес? (2 бали)
3. Допрацюйте схему: (3 бали)
Варіант № 8
Тести
1. Гаметогенез об’єднує… (1 бал)
а) органогенез та оогенез;
б) сперматогенез та оогенез;
в) сперматогенез та онтогенез.
2. Які клітини мають диплоїдний набір хромосом? (1 бал)
а) генеративні;
б) соматичні;
в) ніякі.
3. Який набір хромосом має центральна клітина в зародковому мішку? (1 бал)
а) гаплоїдний;
б) диплоїдний;
в) триплоїдний.
4. Старість організму буває: (1 бал)
а) передчасна та фізіологічна;
б) біологічна та фізіологічна;
в) передчасна та репаративна.
5. Біологічне значення подвійного запліднення заключається: (1 бал)
а) у зменшенні спадкової мінливості;
б) у збільшенні розмірів нової рослини;
в) в утворенні ендосперму, що забезпечує швидше дозрівання насіння.
Теоретичні запитання
1. Назвіть та охарактеризуйте форми статевого розмноження. (2 бали)
2. Чому назва подвійного запліднення є не досить коректною? (2 бали)
3. Допрацюйте схему: (3 бали)
Варіант № 9
Тести
1. Запилення у рослин є… (1 бал)
а) пряме та непряме;
б) перехресне та зовнішнє;
в) самозапилення та перехресне.
2. Процес, що дозволяє зберігати кількість генетичного матеріалу на однаковому рівні, називається… (1 бал)
а) мейоз;
б) мітоз;
в) розмноження.
3. Який набір хромосом мають спермії в пилковому зерні? (1 бал)
а) гаплоїдний;
б) диплоїдний;
в) триплоїдний.
4. Смерть організму буває: (1 бал)
а) передчасна та фізіологічна;
б) біологічна та фізіологічна;
в) клінічна та біологічна.
5. Біологічне значення статевого розмноження заключається: (1 бал)
а) у забезпеченні видового різноманіття;
б) у збільшенні розмірів нової рослини;
в) в утворенні ендосперму, що забезпечує швидше дозрівання насіння.
Теоретичні запитання
1. Назвіть та охарактеризуйте форми нестатевого розмноження. (2 бали)
2. Опишіть ембріональний розвиток організму. (2 бали)
3. Допрацюйте схему: (3 бали)
Варіант № 10
Тести
1. Визначте варіант, де немає зайвого поняття. (1 бал)
а) хвіст, шийка, тіло, голівка, вапнякова шкаралупа;
б) хвіст, акросома, ядро, тіло, шийка, мітохондрії;
в) хвіст, кутикулярний шар, акросома, ядро.
2. Які клітини мають гаплоїдний набір хромосом? (1 бал)
а) генеративні;
б) соматичні;
в) ніякі.
3. Який набір хромосом має запліднена яйцеклітина? (1 бал)
а) гаплоїдний;
б) диплоїдний;
в) триплоїдний.
4. Нервова система, шкірні залози, органи слуху, зору є похідними… (1 бал)
а) мезодерми;
б) ектодерми;
в) ентодерми.
5. Біологічне значення розвитку з метаморфозами полягає: (1 бал)
а) у зменшенні спадкової мінливості;
б) у раціональному використанні ресурсів живлення організмами, поширенні виду, зниженні внутрішньовидової конкуренції;
в) в утворенні ендосперму, що забезпечує швидше дозрівання насіння.
Теоретичні запитання
1. Назвіть та охарактеризуйте етапи постембріогенезу. (2 бали)
2. Чому в одноклітинних організмів смерть не є завершенням існування? (2 бали)
3. Допрацюйте схему: (3 бали)
Варіант № 11
Тести
1. Онтогенез об’єднує… (1 бал)
а) ембріогенез та органогенез;
б) постембіогенз та внутрішньоутробний розвиток;
в) сперматогенез та онтогенез.
2. Які клітини мають подвійний набір хромосом? (1 бал)
а) генеративні;
б) соматичні;
в) ніякі.
3. Життєві цикли є… (1 бал)
а) прості та складні;
б) чоловічі та жіночі;
в) триплоїдні та тетраплоїдні.
4. Статеве покоління утворює…: (1 бал)
а) гаплоїдні гамети;
б) гаплоїдні спори;
в) диплоїдні гамети.
5. Вкажіть варіант, де процес розмноження має неточне визначення. (1 бал)
а) розмноження – це процес передачі спадкової інформації від батьківських форм до дочірніх за участю статевих клітин;
б) розмноження – це процес відтворення собі подібних організмів, що забезпечує безперервність існування життя;
в) розмноження – це процес утворення нових організмів, що відбувається статевим або нестатевим шляхом.
Теоретичні запитання
1. Назвіть та охарактеризуйте типи дробіння яйцеклітини. Від чого вони залежать? (2 бали)
2. У чому заключається біологічне значення подвійного запліднення? (2 бали)
3. Допрацюйте схему: (3 бали)
Варіант № 12
Тести
1. Індивідуальний розвиток складають… (1 бал)
а) ембріогенез та органогенез;
б) постембіогенз та внутрішньоутробний розвиток;
в) сперматогенез та онтогенез.
2. Двошаровий зародок називається… (1 бал)
а) гаструла;
б) бластула;
в) морула.
3. Життєві цикли забезпечують чергування… (1 бал)
а) статевого розмноження та поліембріонії;
б) гаметофіту та спорофіту;
в) однодомного та дводомного гаметофіту.
4. Нестатеве покоління утворює…: (1 бал)
а) гаплоїдні гамети;
б) гаплоїдні спори;
в) диплоїдні гамети.
5. Вкажіть варіант, де процес запліднення має неточне визначення. (1 бал)
а) запліднення – це процес злиття сперматозоїда та яйцеклітини з утворенням зиготи;
б) запліднення – це процес утворення диплоїдної заплідненої клітини, з якої розвивається новий організм;
в) запліднення – це процес утворення нових організмів, що відбувається за участі соматичних клітин батьківських організмів.
Теоретичні запитання
1. Назвіть та охарактеризуйте типи запліднення у тварин. (2 бали)
2. У чому заключається біологічне значення розмноження? Дайте визначення цьому процесу. (2 бали)
3. Допрацюйте схему: (3 бали)
Варіант № 13
Тести
1. Стадія, що відрізняє непрямий розвиток з повним перетворенням від непрямого розвитку з неповним перетворенням, називається… (1 бал)
а) імаго;
б) личинка;
в) лялечка.
2. Яка клітина має потрійний набір хромосом? (1 бал)
а) вегетативна клітина пилкового зерна;
б) клітини-антиподи в зародковому мішку;
в) центральна клітина в зародковому мішку.
3. Гаметофіт може бути… (1 бал)
а) простий та складний;
б) чоловічий та жіночий;
в) триплоїдний та тетраплоїдний.
4. Під час регенерації відбувається…: (1 бал)
а) відновлення частин тіла організму, що пошкоджені природним шліхом;
б) відновлення частин тіла організму, що вже відіграли роль в організмі;
в) відновлення частин тіла організму, що пошкоджені як природним шлязом, так і внаслідок випадкових втручань.
5. Вкажіть варіант, де органогенез має точне визначення. (1 бал)
а) органогенез – це процес формування зачатків органів та їхньої подальшої диференціації у ході індивідуального розвитку;
б) органогенез – це процес виникнення відмінностей у будові та функціях клітин, тканин та органів під час онтогенезу;
в) органогенез – це процес утворення нових організмів, що відбувається статевим або нестатевим шляхом.
Теоретичні запитання
1. Дайте визначення поліембріонії. Опишіть, яким чином вона відбувається. (2 бали)
2. Назвіть форми нестатевого розмноження та наведіть приклади організмів, яким воно характерне. У чому заключається його біологічне значення? (2 бали)
3. Допрацюйте схему: (3 бали)
Варіант № 14
Тести
1. Біологічне значення розвитку з метаморфозами полягає: (1 бал)
а) у зменшенні спадкової мінливості;
б) у раціональному використанні ресурсів живлення організмами, поширенні виду, зниженні внутрішньовидової конкуренції;
в) в утворенні ендосперму, що забезпечує швидше дозрівання насіння.
2. Яка клітина має потрійний набір хромосом? (1 бал)
а) вегетативна клітина пилкового зерна;
б) клітини-антиподи в зародковому мішку;
в) центральна клітина в зародковому мішку.
3. Гаструла має… (1 бал)
а) два шари клітин;
б) один шар клітин;
в) один шар клітин, що утворюють порожнину, заповнену водою.
4. Під час фізіологічної регенерації відбувається…: (1 бал)
а) відновлення частин тіла організму, що пошкоджені природним шліхом;
б) відновлення частин тіла організму, що вже відіграли роль в організмі;
в) відновлення частин тіла організму, що пошкоджені як природним шлязом, так і внаслідок випадкових втручань.
5. Вкажіть варіант, де фази, що передують заплідненню у тварин, розташовані у правильній послідовності. (1 бал)
а) зближення, активація, проникнення;
б) активація, зближення, проникнення;
в) зближення, проникнення, активація.
Теоретичні запитання
1. Дайте визначення партеногенезу. Опишіть, яким чином відбувається даний процес. Яким організмам він притаманний? (2 бали)
2. Назвіть та опишіть форми статевого розмноження. У чому заключається його біологічне значення? (2 бали)
3. Допрацюйте схему: (3 бали)
Варіант № 15
Тести
а) розвиток організму з незаплідненої яйцеклітини;
б) розвиток організму із сперматозоїда;
в) розвиток організму із заплідненої яйцеклітини.
2. Які клітини входять до складу пилкового зерна? (1 бал)
а) вегетативна клітина, два спермії, клітини-антиподи;
б) клітини-антиподи, два спермії, яйцеклітина;
в) вегетативна клітина, два спермії.
3. У якому випадку стадії розвитку гамет написані у правильній послідовності? (1 бал)
а) дозрівання, ріст, формування, розмноження;
б) ріст, формування, дозрівання, розмноження;
в) розмноження, ріст, дозрівання, формування.
4. На якій стадії гаметогенезу диплоїдні первинні статеві клітини у результаті мейозу перетворюються на незрілі гамети? (1 бал)
а) росту;
б) дозрівання;
в) формування.
5. Вкажіть варіант, де органогенез має точне визначення. (1 бал)
а) органогенез – це процес формування зачатків органів та їхньої подальшої диференціації у ході індивідуального розвитку;
б) органогенез – це процес виникнення відмінностей у будові та функціях клітин, тканин та органів під час онтогенезу;
в) органогенез – це процес утворення нових організмів, що відбувається статевим або нестатевим шляхом.
Теоретичні запитання
1. У чому заключається відмінність між непрямим розвитком з повним перетворенням та непрямим розвитком з неповним перетворенням? (2 бали)
2. Поєднайте форму нестатевого розмноження з організмом, якому воно властиве? (2 бали)
1. Ділення А. Гідра
2. Спороутворення Б. Дощовий черв’як
3. Брунькування В. Пеніцил та аспергіл
4. Фрагментація Г. Амеба
5. Вегетативне Д. Картопля
3. Допрацюйте схему (3 бали).
Варіант № 16
Тести
1. Спосіб утворення гаструли, під час якого відбувається переміщення частини бластомерів у порожнину бластули з утворенням ентодерми: (1 бал)
а) інвагінація;
б) імміграція;
в) розшарування.
2. Біологічне значення подвійного запліднення заключається: (1 бал)
а) у зменшенні спадкової мінливості;
б) у збільшенні розмірів нової рослини;
в) в утворенні ендосперму, що забезпечує швидше дозрівання насіння.
3. Індивідуальний розвиток складають… (1 бал)
а) ембріогенез та органогенез;
б) постембіогенз та внутрішньоутробний розвиток;
в) сперматогенез та онтогенез.
4. Оберіть найбільш точне визначення процесу розмноження: (1 бал)
а) притаманна всім живим організмам властивість відтворення собі подібних, завдяки чому забезпечуються безперервність життя;
б) притаманна всім живим організмам властивість відтворення собі подібних, завдяки чому забезпечуються безперервність і спадковість життя;
в) притаманна всім живим організмам властивість відтворення собі подібних, завдяки чому забезпечуються передача спадкової інформації від покоління до покоління.
5. Гаметофіт може бути… (1 бал)
а) простий та складний;
б) чоловічий та жіночий;
в) триплоїдний та тетраплоїдний.
Теоретичні запитання
1. У чому заключається перевага непрямого розвитку над прямим? (2 бали)
2. Поєднайте форму нестатевого розмноження з організмом, якому воно властиве? (2 бали)
1. Ділення А. Дріжджі
2. Спороутворення Б. Дощовий черв’як
3. Брунькування В. Папоротеподібні
4. Фрагментація Г. Евглена зелена
5. Вегетативне Д. Суниці
3. Допрацюйте схему (3 бали).
Варіант № 17
Тести
1. Від чого залежить тип дробіння яйцеклітини? (1 бал)
а) від розмірів яйцеклітини;
б) від кількості та розміщення жовтка;
в) від тривалості інтерфази.
2. Статеве покоління життєвого циклу утворює…: (1 бал)
а) гаплоїдні гамети;
б) гаплоїдні спори;
в) диплоїдні гамети.
3. Скільки клітин містить зародковий мішок у рослин: (1 бал)
а) 5;
б) 8;
в) 7.
4. Вказати варіант, у якому перераховано етапи ембріогенезу у правильній послідовності: (1 бал)
а) гаструляція, органогенез, диференціація, дроблення;
б) дроблення, гаструляція, диференціація, органогенез;
в) дроблення, гаструляція, органогенез, диференціація.
5. Біологічне значення подвійного запліднення заключається: (1 бал)
а) у зменшенні спадкової мінливості;
б) у збільшенні розмірів нової рослини;
в) в утворенні ендосперму, що забезпечує швидше дозрівання насіння.
Теоретичні запитання
1. Порівняйте статеве й нестатеве розмноження. (2 бали)
2. Опишіть процес запліднення у рослин, підтверджуючи відповідь малюнком.
3. Допрацюйте схему (3 бали).